Fabrieksgarantie Hyundai niet van toepassing ? (importauto)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-03-2024
Goedenavond allemaal,

Eind vorige jaar heb ik een Hyundai gekocht bij een ex hyundai dealer ,die pas 1 jaar oud was.
Toen ik deze afhaalde( bij verkoop trouwens niet gemeld) , kwam ik erachter dat het een importauto betrof; de auto bleek vanuit Denemarken te komen. Verder heb ik niet bij stilgestaan, serviceboekje zat erbij en op de factuur stond 5 jaar fabrieksgarantie vermeld. De auto heeft daarnaast bij koop een afleverbeurt gehad en standaard 1 jaar bovag garantie. Ik heb de auto vooral gekocht omdat er nog 4 jaar fabrieksgarantie op zat.

Nu had ik afgelopen mei een probleem met een lekkende remklauw. Dus terug naar de autodealer die mij de auto verkocht heeft. Hij meende dat het onder fabrieksgarantie hoorde en stuurde mij door naar een officiële Hyundai dealer. Deze heeft het probleem opgelost, maar gaf aan dat mijn auto niet standaard de fabrieksgarantie had. Blijkbaar moet de auto geregistreerd (in NL) worden middels een procedure en Hyundai bepaalt dan of de auto aan de criteria voldoet. De dealer heeft dit nagekeken; de auto bleek niet geregistreerd te zijn in Nederland.

En nu begint het mysterie; de dealer kan hiervoor een aanvraag doen en heb hem gevraagd dit te doen.
Na 3 weken bleek dat de procedure aangepast was en hij niet wist hoe dit nu moest. Hij zou erop terugkomen. Dat is nu ook alweer 2 weken geleden. Dus tot nu toe geen resultaat.

Dus ben ik nog bij een andere Hyundai dealer gaan vragen, deze heeft ook de gegevens gekopieerd.
Maar deed ook wazig over de procedure. Hier wacht ik nu ook al een week op. Maandag zal ik navraag doen wat de status is.

Hyundai Nederland helpt in deze niet. Je kunt deze niet bereiken en men verwijst je door naar dealer (chat).
Aangezien de aanvraag door een dealer gedaan moet worden, ben ik nog niet bij het garagebedrijf geweest,
waar ik de auto gekocht heb.

Onder de streep heb ik dus nu een auto die 1 jaar Bovag garantie heeft en (momenteel) geen/onbekend fabrieksgarantie.

De auto is dus momenteel moeilijk te verkopen, mocht ik hem volgend jaar willen verkopen.
De kans van verkoop is trouwens aanzienlijk; mijn werkgever biedt me komend jaar de optie op een lease-auto. Of ik dit doe, weet ik nog niet.

Nu ben ik het volgende van plan:.

Aangezien ik 5 jaar fabrieksgarantie op papier heb en dit een van de redenen is van de koop, geef ik het
garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb, 6 weken de tijd om de auto geregistreerd te krijgen in Nederland. Zodoende heb ik dan recht heb op de resterende 3.5 jaar fabrieksgarantie. Mocht dit niet binnen deze termijn lukken, of Hyundai wijst de registratie af, wil ik de koop laten ontbinden. Dit garagebedrijf neemt de auto tegen de huidige verkoopwaarde terug van mij. (gelijkwaardige auto/uitvoering/omgeving Limburg). Lukt het hem wel, dan is het voor mij goed en de zaak afgerond.

Dit wil ik wel nog eerst hier checken en ook bij mijn rechtsbijstand voorleggen (voordat ik bovenstaande doe)

Hoe zien jullie dit, kan dit en hoe sterk sta ik juridisch tegen dit garagebedrijf?

Groeten,

Maurice

P.S. Mij gaat het vooral erom dat de auto de resterende garantie krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
IANAL
Ik denk dat jouw eis niet meer dan redelijk is, en de verkoper moet de garantie zelf verlenen of regelen dat hyundai de wettelijke garantie nakomt. Dat de auto uit een andere europese staat komt, mag hier volgens mij niet uitmaken.

Leesvoer:
https://www.anwb.nl/jurid.../de-koop-sluiten/garantie
https://easyimport.nl/aut...mport-auto-uit-duitsland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 20:35
Fabrieksgarantie is niet overdraagbaar, dat je ermee wegkomt met een videokaart of cpu waar nergens je naam op de factuur staat werkt het helaas niet zo met een auto.

Je kan uiteraard met wat mooie praat hopen op coulance vanuit de overkoepelende fabrikant

[ Voor 74% gewijzigd door upschur op 20-07-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
upschur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:50:
Fabrieksgarantie is niet overdraagbaar, dat je ermee wegkomt met een videokaart of cpu waar nergens je naam op de factuur staat werkt het helaas niet zo met een auto.
Waar baseer je dat op? Je zou kunnen zeggen dat als partij A de auto van de fabrikant koopt met fabrieksgarantie, en vervolgens de auto verkoopt aan partij B, dat daarmee het recht op fabrieksgarantie ook overgenomen middels cessie.

E.e.a. uiteraard afhankelijk van de voorwaarden van die fabrieksgarantie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
In die voorwaarden zit het juist helaas.
Op al die 3 jaar oude ex lease toyotas of kias etc zit echt geen 2 jaar fabrieksgarantie meer.
Zijn niet helemaal achterlijk die fabrikanten, % dat hun nieuwe kia ook echt 5 of 7 jaar echt in bezit houden is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:43

Robtimus

me Robtimus no like you

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat fabrieksgarantie bij Hyundai niet stopt na de eerste verkoop. Ik heb een Hyundai gekocht toen die zo'n 3.5 jaar oud was (van een dealer die hem van de eerste eigenaar had gekregen als inruil). Ik ben een keer naar de dealer gegaan voor een klein probleem, en op de "factuur" stond duidelijk dat het onder garantie was opgelost.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Kan prima, dan had je een behulpzame dealer.
Eentje waar ik dan ook mijn volgende auto zou kopen.

Verder werken Dealers en fabrikanten werken hier met een kentekendatabase, logisch dus dat ts zijn dealer geen garantieverzoek kon doen omdat het eerste registratiekenteken niet aanwezig is.

Zou zomaar kunnen als hij die achterhaald en een meewerkende dealer vind dat zijn garantie probleem is opgelost.

Werk in de schade/tweedehands autoindustrie en deze verhalen komen zeker maandelijks wel voorbij met klanten die hun superkoopje uit een exlease pool hier dumpen.

[ Voor 16% gewijzigd door upschur op 20-07-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien dit om auto's gaat, krijgt dit topic van mij een zetje richting VV.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
upschur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:01:
Op al die 3 jaar oude ex lease toyotas of kias etc zit echt geen 2 jaar fabrieksgarantie meer.
Zijn niet helemaal achterlijk die fabrikanten, % dat hun nieuwe kia ook echt 5 of 7 jaar echt in bezit houden is te verwaarlozen.
Hoe kom je daarbij? Zowel bij Kia als Hyundai is de garantie overdraagbaar, op je ex lease Kia zit dus nog gewoon de resterende termijn van 7 jaar of 150.000km..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Hallo Allemaal,

Inderdaad, de garantie zou over moeten gaan.
Alleen is deze auto niet geregistreerd, dus hij heeft geen fabrieksgarantie in Nederland.

Ook al zou deze autogarage de garantie via hun zelf willen doen, dan wil ik dat niet:

1-Bij Hyundai krijg je gratis navigatieupdates
2-Ze mogen niets "officieels" repareren (b.v. terugroepactie)
3-Ik wil gewoon vrij onderhoud kunnen kiezen bij de dealer die ik wil
4-Bij verkoop (binnen 5 jaar) kan ik aantonen dat er resterende fabrieksgarantie is.

Groeten,

Maurice

[ Voor 8% gewijzigd door ahamaymaurice op 20-07-2019 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Ik zeg, succes met claimen

Tuurlijk helpen ze je met een reparatie van honderd euro om je zo als vaste klant te binden.
Maar voor een revisie hoef je echt niet te komen.

En ja tweakers zijn niet dom , kunnen googlen en volgens juristen etc zal je volgens nl recht vast overal recht op hebben.

Maar als je.met je kapotte auto aan de.bali staat met de lul van de week medewerker heb je daar niks aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
ahamaymaurice schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:58:
Hallo Allemaal,

Inderdaad, de garantie zou over moeten gaan.
Alleen is deze auto niet geregistreerd, dus hij heeft geen fabrieksgarantie in Nederland.

Ook al zou deze autogarage de garantie via hun zelf willen doen, dan wil ik dat niet:

1-Bij Hyundai krijg je gratis navigatieupdates
2-Ze mogen niets "officieels" repareren (b.v. terugroepactie)
3-Ik wil gewoon vrij onderhoud kunnen kiezen bij de dealer die ik wil
4-Bij verkoop (binnen 5 jaar) kan ik aantonen dat er resterende fabrieksgarantie is.

Groeten,

Maurice
Volgende vakantie richting Denemarken dus...

Ts hoop dat je een meewerkende dealer vind, een reparatieverzoek kan met een meedenkende dealer op zoveel manieren ingevuld worden.

[ Voor 8% gewijzigd door upschur op 21-07-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is precies de reden waarom ik 1.5 geleden, niet in zee ging met een autoverkoper die een Suzuki Celerio geïmporteerd uit Denemarken verkocht. Het blijft een import auto en toen ik navraag deed bij de dealer, was het maar een vaag verhaal.

Ook vertrouwde ik de boel niet: dus uiteindelijk een Nederlandse Suzuki Celerio gekocht met NAP. Had meer km's en was iets duurder, maar houdt wel meer zijn waarde dan een import auto. Sowieso was ik bang dat er met de km's gesjoemeld was.

PS ik was toen ook bij een autohandelaar in Limburg en heb zo'n vaag vermoeden, dat je wellicht bij dezelfde bent geweest. Verder kan ik je niet helpen en raad je aan gebruik te maken van de BOVAG garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Import maakt dit verhaal ook moeilijk
Die garantie heeft zoveel haken en ogen plus, je plaatselijke dealer gaat je echt niet helpen al denk je nog zo dat hij je zo aardig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
Ongeacht hoe het zit met import auto's, ik zou meer verwachten van een bedrijf zoals Hyundai. Persoonlijk vind ik het erg scheef dat een dealer, gezien jouw situatie, moelijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Ben het helemaal met je eens, voor veel mensen is een auto de grootste aankoop in hun leven.
Maar dat soort bedrijven zal het een worst wezen als jouw probleem niet in hun scripted antwoord past.
Pas bij meerdere of rdw melding zullen zw daar op reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 00:06:
Dit is precies de reden waarom ik 1.5 geleden, niet in zee ging met een autoverkoper die een Suzuki Celerio geïmporteerd uit Denemarken verkocht.
Waarom zou je moeilijk doen met zo'n goedkope auto?

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 21-07-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Fabrieks garantie op auto's in Europa is overdraagbaar en minimaal 2 jaar .

Binnen Europa verkochte auto's hebben gewoon garantie in alle landen binnen Europa .

"Iedere autofabrikant is verplicht minimaal twee jaar garantie te geven op een nieuwe auto. Deze garantie is auto gebonden en dus overdraagbaar op een eventuele volgende eigenaar.

Omdat deze garantie altijd een Europese dekking heeft is deze garantie bij het importeren van een auto uit Duitsland (lees Denemarken) gewoon geldig in Nederland."

De garantie kan gewoon bij elke dealer binnen Europa van het betreffende merk onder garantie worden uitgevoerd

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een Kia (2 zelfs) en die hebben beiden 7 jaar garantie. Dat is volgens mij wel aan wat voorwaarden gebonden (op tijd onderhoud, bij een officiële dealer etc). Zou dat voor Hyundai ook niet gelden en is die aanvraagprocedure er niet voor om zeker te weten dat de kilometerstand klopt, de beurten kloppen etc?

Relatief nieuwe auto’s importeren heeft volgens mij financieel niet zoveel zin, tenzij het schade auto’s zijn. Dat ze dan wat voorzichtig zijn, verrast me niet.

Het zit sowieso binnen de garantie van de verkoper, dus dat hij het repareert lijkt me het minimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Hoe zit het eigenlijk met mogelijk verplicht dealeronderhoud als je dit al opgelost krijgt? Het zou jammer zijn als je hier veel moeite in steekt en vervolgens weer gedoe krijgt omdat hij niet bij een hyundai dealer onderhouden is. Voor 'normale' garantie mag dat volgens mij geen eis meer zijn, maar voor dit soort langlopende garanties ben ik daar nog niet zo zeker van IANAL. Lijkt me toch de moeite waard ook even uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
upschur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:50:

Je kan uiteraard met wat mooie praat hopen op coulance vanuit de overkoepelende fabrikant
Waar haal je dat vandaan? Wellicht niet altijd makkelijk bij andere merken, maar bij bijvoorbeeld Volvo wel.

Onlangs net als TS ook een auto uit Denemarken gekocht, maar moest eerst door de verkoper ‘ver-Nederlandst’ worden om aanspraak op de fabrieksgarantie te kunnen maken en andere zaken zoals app te kunnen gebruiken.

Ontbinden van de koop na ruim een half jaar kun je wel vergeten. Er mag van de koper ook wel enig onderzoek worden verwacht denk ik. Als ik ga proefrijden, ik kijk altijd even in de boekjes, lijkt mij vrij normaal? Maar goed, dit zou helemaal geen probleem moet zijn of worden, als Hyundai de garantie ‘overzet’.

[ Voor 18% gewijzigd door renegrunn op 21-07-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
renegrunn schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:41:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Wellicht niet altijd makkelijk bij andere merken, maar bij bijvoorbeeld Volvo wel.

Onlangs net als TS ook een auto uit Denemarken gekocht, maar moest eerst door de verkoper ‘ver-Nederlandst’ worden om aanspraak op de fabrieksgarantie te kunnen maken en andere zaken zoals app te kunnen gebruiken.

Ontbinden van de koop na ruim een half jaar kun je wel vergeten. Er mag van de koper ook wel enig onderzoek worden verwacht denk ik. Als ik ga proefrijden, kijk ik altijd even in de boekjes, lijkt mij vrij normaal? Maar goed, dit zou helemaal geen probleem moet zijn of worden, als Hyundai de garantie ‘overzet’.
De verkoper heeft op papier 5 jaar garantir gegeven. Als koper bij een proefrit of erna in de boekjes ziet dat het import betreft dan hoeft toch niet verwacht worden dat koper daarbij de schriftelijk toegekende garantie daardoor in twijfel trekt?

De garage heeft het maar gewoon te regelen, of moet zelf maar de harantie verstrekken. En de hier voorgestelde oplossing van TS lijkt mij heel coulant en een waar de garage ook geen echte grote kosten aan maakt.

Verder is het vast niet voor het eerst dat ze een hyundai import verkopen, dus op zijn minst gezegd wat slordig om te verzwijgen dat dat gedoe geeft met garantie claims...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
upschur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:01:
Feitelijk onjuist. Dat sommige dealers proberen er onderuit willen komen zal wel, die staan niet in hun recht. Ze proberen het gewoon om meer geld te verdienen; de vasthoudende, mondige en goed informeerde klant krijgt zijn garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 23:39

WhiteDog

met zwarte hond

ZieMaar! schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:39:
Ik heb een Kia (2 zelfs) en die hebben beiden 7 jaar garantie.
Kleine lettertjes gelezen? Niet op alles zit 7 jaar garantie. Als bv. je entertainmentsysteem (audio) stuk is na 3 jaar mag je gewoon betalen. Verf is maar 5 jaar garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 hele verschillende zaken. Zeker bij autodealers. De meeste Nederlanders gaan hier ook erg laks mee om. Hele generaties auto’s tobben met brakke rijhulp systemen, slecht functionerende navigatie systemen en andere af fabriek ellende. En bijna niemand die zijn bijbetaalde duizendjes dan terug claimt voor de ondeugdelijke zaken. Waar iemand met een crappy ding van 2 euro normaal op hoge poten terug gaat, zegt niemand iets van zijn voor duizenden euro’s aangekochte optiepakket. Dus zijn de dealers nu lui geworden.

Maar anderzijds is de houding van merkdealers ook wel te begrijpen: bij de louche buurman een import auto kopen tegen bodemprijs, vermoedelijk omdat dan geen NAP en niet snel andere historie gevonden kan worden......en vervolgens jou als merkdealer even vragen onder garantie de door je collega veroorzaakte ellende op te lossen? Nee, bedankt! Ga daarvoor maar naar je verkopende partij.

We hebben ooit een VW bij een Bovag Suzuki dealer gekocht, waarmee maar problemen bleven komen. Telkens de eigen verkopende Suzuki dealer er op aangesproken. Deze heeft toen bleek dat hij het zelf niet kon oplossen, onze auto naar de officiele dealer gebracht die alles op kosten van de verkoper heeft opgelost. Daarnaast heeft deze merkdealer voor ons ook meteen de modificaties doorgevoerd die de fabriek al had opgegeven.

De verkopende partij wilde dit eerst niet doen, terwijl deze wel op papier de garantie had afgegeven. De Bovag blijk je dan overigens niets aan te hebben. Die doet niets voor je en probeert overal zijn dealer in te beschermen zo lang er geen rechtszaak in het vooruitzicht is. Maar dat terzijde. De dealer werd zat van onze bezoekjes en ging uiteindelijk overstag. Waarna we bij de merkdealer die het oploste zijn gebleven voor onderhoud etc,

Bij jou moet ook de verkopende partij het voor je regelen en oplossen. Desnoods rijd hij zelf naar een merkdealer voor je. Anders inderdaad ontbinden tegen vergoeding van je “genoten gebruik”. Dat mag de dealer in mindering brengen als hij je geld terug geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
Als u het noodzakelijk acht reparaties te laten uitvoeren onder garantievoorwaarden, breng dan uw auto naar
de Hyundai-Erkend Reparateur bij wie u de auto heeft gekocht. Is dit niet mogelijk, dan zal elke andere Hyundai
Erkend Reparateur de reparatie verrichten. De garantie geldt binnen de gehele Europees Economische Ruimte en
Zwitserland.
Dit is uit de Nederlandse voorwaarden. Durf te wedden dat dit ook gewoon in de Deense voorwaarden staan. Maar die heb je zelf mogelijk in je dashboardkastje zitten.

Mijn Renault uit België heeft naast garantie ook 5 jaar onderhoud afgekocht erbij zitten. Was ook een gedoe omdat Renault België in eerste instantie niet reageerde op de factuur van mijn Nederlandse garagehouder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:06
ahamaymaurice schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:00:
Goedenavond allemaal,

Eind vorige jaar heb ik een Hyundai gekocht bij een ex hyundai dealer ,die pas 1 jaar oud was.
Dit vind ik het meest opvallende van het verhaal. Zo iemand kan alleen kruipen of misschien net lopen. Maar zeker nog niet praten laat staan schrijven. Hoe zou zo iemand een betrouwbare autodealer kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
m2011 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Dit vind ik het meest opvallende van het verhaal. Zo iemand kan alleen kruipen of misschien net lopen. Maar zeker nog niet praten laat staan schrijven. Hoe zou zo iemand een betrouwbare autodealer kunnen zijn?
Hmm.. beetje nature-nurture discussie he. Als je geloof dat rotheid van autodealers in de genen zit dan kan iemand op 1-jarige leeftijd al prima de functie “louge garagist” vervullen. Maar geloof je dat een goede omgeving en opvoeding wonderen doet dan moet je deze dealer misschien toch het voordel van de twijfel geven en kan het best een betrouwbare autodealer zijn 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Nogmaals volgens de lettertjes zal je vast echt overal recht op hebben, maar als simpel weigeren van meewerken oplevert dat 9 van de 10 super zeurende klanten gewoon de pinpas trekken snap je mn punt wel.
Geen bewijs van maar zou me niet verbazen als fabrikanten hun verplichte afnames per maand reduceren als jij genoeg claims weet af te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PROnline schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:38:
[...]

Dit is uit de Nederlandse voorwaarden. Durf te wedden dat dit ook gewoon in de Deense voorwaarden staan. Maar die heb je zelf mogelijk in je dashboardkastje zitten.

Mijn Renault uit België heeft naast garantie ook 5 jaar onderhoud afgekocht erbij zitten. Was ook een gedoe omdat Renault België in eerste instantie niet reageerde op de factuur van mijn Nederlandse garagehouder.
Dat is ook prullen. Ik weet dat auto's nieuw of in de garantieperiode net over de grens kopen niet zo simpel is als het lijkt, ook al is de EU één grote 'economische ruimte'. Dat moet immers via de importeur en die ziet natuurlijk geld door zijn vingers glippen als jij een auto in een buurland koopt. Voor garantie e.d. moet je dan wel weer bij hem zijn, en dan gaan de poppen aan het dansen.

Veel Belgen en Fransen in de buurt van Luxemburg hoppen/hopten even de grens over om daar een auto te kopen, en sommige garagehouders zagen dat in zo'n aantallen dat zij afspraken met de respectieve importeurs maakten in de 'thuislanden'. Je moet het dus effectief willen/kunnen regelen als garagehouder.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

leekers schreef op zondag 21 juli 2019 @ 06:31:
Fabrieks garantie op auto's in Europa is overdraagbaar en minimaal 2 jaar .

Binnen Europa verkochte auto's hebben gewoon garantie in alle landen binnen Europa .

"Iedere autofabrikant is verplicht minimaal twee jaar garantie te geven op een nieuwe auto. Deze garantie is auto gebonden en dus overdraagbaar op een eventuele volgende eigenaar.

Omdat deze garantie altijd een Europese dekking heeft is deze garantie bij het importeren van een auto uit Duitsland (lees Denemarken) gewoon geldig in Nederland."

De garantie kan gewoon bij elke dealer binnen Europa van het betreffende merk onder garantie worden uitgevoerd
Ik vermoed dat jij hier wettelijke garantie waar de verkopende partij ten alle tijden verantwoordelijk voor is (minimaal 2 jaar in Europa) en fabrieksgarantie door elkaar haald.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden;

Volgende keer zal er altijd eerst het kenteken checken. Dat voorkomt dat dit nog een keer gebeurd.

Zelf deel ik ook de mening van uscdcom:

Ik zal de verkopende partij manen de fabrieksgarantie binnen 6 weken te regelen. Mocht dit niet lukken, dan wil ik verkoopovereenkomst laten ontbinden.

Natuurlijk zal ik morgen even contact zoeken met mijn rechtsbijstand voor de beste procedure.

Groeten,

Maurice

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Hierbij een update over mijn Hyundai.

In de tussentijd heeft dit verhaal een aparte wending gekregen:

De dealer (waar mijn auto in onderhoud is) heeft de fabrieksgarantie en mobiliteitsgarantie kunnen regelen.
Echter kwam daarbij aan het licht dat de auto ouder is dan op de factuur.

Op de factuur stond dat de auto van 2018 is. Echter blijkt de eerste registratie in augustus 2017 te zijn gedaan. (ik denk in Denemarken). Daarna is de auto op 1-1-2018 op kenteken gegaan (ergens ter wereld) en dan in april in Nederland. De garantie geldt dus tot augustus 2022. (i.p.v. januari 2023). Toen ik het garagebedrijf om opheldering vroeg, werd er heel lastig gedaan. Het maakte allemaal niet zoveel uit dat het een import was en dat er geen sprake was waardevermindering (was een broodje aap verhaal). Op de vraag waar de auto vandaan kwam, ging hij niet op in. Daarnaast bezit de auto geen digitaal paspoort. Het verleden(waaronder een mogelijke schade) en de km stand is dus niet te achterhalen.

Lang verhaal, kort :

In juli 2019 heb ik het autobedrijf hierop in gebreke gesteld en momenteel loopt er (na tig brieven tussen de rechtsbijstand en het autobedrijf) sinds 5 maanden een rechtzaak die hopelijk wel wat teweeg brengt.
Natuurlijk hebben we eerst geprobeerd te onderhandelen over een gelijkwaardige Nederlandse auto of een schadevergoeding. De tegenpartij ging hier niet op in. Verder hebben ze in dat hele traject constant tijd liggen rekken. (b.v. op laatste moment reageren of bij navraag aangeven de brief niet te hebben ontvangen).

De eis bij de rechter is ontbinding van de koopovereenkomst.

De tegenpartij zal zich op 1 juli 2020 bij de rechtbank moeten verantwoorden.(hierbij hebben ze dit traject ook weer maximaal gerekt door uitstel aan te vragen)

Dus zit er niets anders op om dit af te wachten.

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Fabrieksgarantie van Hyundai geldt binnen de gehele EU. Dus jij hebt recht op fabrieksgarantie op een auto uit Denemarken en als mijn i30N over 3 jaar naar Frankrijk zou gaan (ik noem maar iets), dan heeft de nieuwe eigenaar daar ook nog even fabrieksgarantie.

Edit: Dat overigens als reactie op de fabrieksgarantie, niet als reactie op de leeftijd van de auto.

[ Voor 16% gewijzigd door TheBrut3 op 12-06-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:03:
Fabrieksgarantie van Hyundai geldt binnen de gehele EU. Dus jij hebt recht op fabrieksgarantie op een auto uit Denemarken en als mijn i30N over 3 jaar naar Frankrijk zou gaan (ik noem maar iets), dan heeft de nieuwe eigenaar daar ook nog even fabrieksgarantie.

Edit: Dat overigens als reactie op de fabrieksgarantie, niet als reactie op de leeftijd van de auto.
Dit was ook het geval met mijn Clubsport. Geimporteerd, maar de flinke schadepost die ik eraan had werdt netjes vergoed door PON.

Ik vind het verhaal in deze 2 kanten hebben. Ja de dealer had niet moeten ,,liegen'' over de leeftijd, maar dit had TS ook binnen een minuut zelf kunnen controleren. Dat dit tot een rechtzaak moeten komen vind ik persoonlijk wel erg overdreven, de schuld ligt hier in het midden. Maar goed dat is mijn mening, ben benieuwd hoe dit afloopt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Vissa66 op 12-06-2020 12:39 ]

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
ahamaymaurice schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 00:40:
....
Op de factuur stond dat de auto van 2018 is. Echter blijkt de eerste registratie in augustus 2017 te zijn gedaan. (ik denk in Denemarken). Daarna is de auto op 1-1-2018 op kenteken gegaan (ergens ter wereld) en dan in april in Nederland. ....
Het later op kenteken zetten gebeurd in Nederland ook om dezelfde rede. De datum van kenteken is het jaar dat auto in gebruik genomen wordt en wordt gezien als 't "bouwjaar" en wordt normaal gesproken gebruikt voor de waardebepaling. Dus een auto in december kopen is ongunstig, want één maand later is de auto op papier uit een vorig jaar.

De datum van registratie is het moment van invoer in de EU en 't moment dat er in het land van import de belastingen worden afgedragen. Hij heeft dus vier maanden zonder gebruik in de showroom of voorraad gestaan.

Omdat het moment van kentekenregistratie zeer gebruikelijk is om als leeftijdsbepaling te hanteren, denk ik dat je daar niet heel sterk in staat.
P.S. Mij gaat het vooral erom dat de auto de resterende garantie krijgt.
Je hebt voor 93% de resterende garantie gehad, is nu die laatste vier maanden echt 't procederen waard?
Daarnaast bezit de auto geen digitaal paspoort.
Zo'n systeem kennen wij alleen in Nederland als NAP en België heeft het Car-pass-systeem. Maar er bestaat niks op Europees niveau als de NAP, dus dat 't er niet is, is voor een importauto evident.

Ik ben het wat dat betreft eens met @Vissa66 er is ook zoiets als water bij de wijn doen en 't onderste uit de kan willen halen.

[ Voor 4% gewijzigd door PROnline op 12-06-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Hallo allen,

Ik heb geprobeerd met het autobedrijf te onderhandelen, dit wilt ie echter niet.

Daarnaast heb ik auto na een uitgebreide proefrit direct gekocht.
Dus ik heb geen uitgebreide check gedaan, ik ging uit van een keurige NL auto.
En dat is het nu niet; de historie van de eerste 9 maanden ontbreekt.

Daarnaast heeft de tegenpartij geen enkele keer inhoudelijk op de brieven van de rechtsbijstand gereageerd. Hij heeft hierdoor zeker 6 x een mogelijkheid gehad iets kunnen regelen.

En als ik niets ermee win, dan helaas... De rechtsbijstand zag er wel brood in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:54
Ik zou maar eens goed gaan informeren of de rechtsbijstand alle proceskosten vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketsie
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Hallo, Exact hetzelfde verhaal hier hoor..
Auto gekocht bij een niet-erkende Dealer, blijkt er iets mis te zijn met de koplampen.. die dealer stuurt me verder naar hyundai zelf.. dus, beetje hetzelfde verhaal..

Goed, wat de fabriekswaarborg betreft..
Hyundai geeft inderdaad 5 jaar waarborg MAAR!
het is 2 jaar waarborg +3 jaar extra waarborg in het land van herkomst/inschrijving!

Koop je een auto in NL, schrijf je die ook daar in.. heb je 2+3 jaar.
Koop je een auto in NL, schrijf je die ook daar in MAAR gaat die de grens over naar een nieuwe koper in datbetreffende land.. dan heb je 2 jaar waarborg aangezien deze 3 jaar komt te vervallen
Daarom zie je vaak nieuwe auto's heel afgeprijst staan.. gaat meestal over IMPORT, de 3 jaar extra waarborg is weg EN deze hebben vaak een Dag-inschrijving gehad zodoende dat deze niet meer als nieuw worden aanschouwd, maar als 2de Hands ondanks het feit dat deze maar enkele kilometers op de teller hebben.. Dit zijn prijsbrekers.. Daarom zie je bij desbetreffende dealers vaak 1 jaar Garantie op het factuur staan..
Hoe jou dealer 5 jaar durft te zetten, is mij een raadsel..
dat is Frauduleus en oplichting.

Garantie is een heel zooitje, dat heb ik geleerd..
zo heb ik ook geleerd dat ik nooit van mijn leven nog een auto bij een auto-handelaar koop.. hoe jong of oud de wagen ook is, 0 of 100.000km's op de teller..
ik betaal wel netjes 10.000 meer aan de merkdealer om dan met een gerust hart te kunnen slapen, wetende dat alles inorde is.
Pagina: 1