Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:56

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Dit weekend heb ik eindelijk een set B&W MT-60D gekocht, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe AV receiver om alles een beetje aan te sturen. Hierbij dacht ik momenteel aan de Marantz SR7013 (ai wat is die prijzig...).

Voor ik die Marantz koop, leek het me aangeraden nog even hier advies te vragen.
Doel is het volgende:
  • 5.1 surround voor de zithoek (2x B&W AM-1, 3x B&W M-1, 1x B&W PV-1D)
  • Muziek spelen in de zithoek, eethoek en keuken (1 ruimte) = de 5.1 speakers + 3 extra speakers (3x B&W M-1)
  • Zone 2 = het bureau apart van muziek kunnen voorzien (2 speakers is in principe genoeg, aansluitingen liggen voor 4)(nog een speakers gekocht)
  • Zone 3 = buiten apart van muziek kunnen voorzien (2 speakers - 2x B&W AM-1), mag dezelfde muziek zijn als in de leefruimte = Zone 1
Is de Marantz dan de beste keuze voor deze toepassing of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

Dank!
Alex

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met bureau bedoel je een kntoor neem ik aan?
Wat wil je qua bronnen afspelen?
Die Marantz ondersteunt weliswaar 3 zones en multizone/multisource. Maar de vraag is even of je bedacht had dat je keukenspeakers ook meteen je surrounds zijn. Dat kan in principe wel, afhankelijk van afstand en olaatsing. Heb je in de keuken aparte speakers die je aan wilt sturen voor muziek dan heb je dus feitelijk 4 aparte zones. Dat gaat niet werken. En dan is het nog steeds de vraag of je die bronnen door kunt koppelen, en of dat kris kras kan. Het lijkt mij een complex geheel iig, en ik kan me ook voorstellen dat je niet overal alles even hard wilt hebben staan. Of bijvoorbeeld alleen buiten aan wilt sturen en binnen niet.

Ik neem aan dat je in het kantoor aparte muziek wilt draaien. Zou ik gewoon een aparte stereo versterker neerzetten met 4 speakeraansluitingen. En dan een van de broningangen reserveren voor de pre-outs die van je AV in de woonkamer af komen. Keuken ook een dergelijke setup. Kan ook allemaal een simpel klein chinees ampje zijn. Buiten zou ik dan juist wel weer schakelen met je receiver.

Dan heb je dus een normale AV receiver met zone 2 optie en twee stereo amps nodig, plus wat kabelspul.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Dag Eagle,

Heel erg bedankt voor je input - zeer interessant! Ook blij om te zien dat een dure AVR misschien niet noodzakelijk is.

Inderdaad, ik bedoel kantoor (steek het maar op mijn Vlaamsch :) )

Qua bronnen denk ik aan gewone radio/DAB, TV (via Proximus box), allerhande media via Xiaomi Mi Box, Playstation.

Praktisch komt het er inderdaad op neer, zoals je zegt, dat ik in het kantoor aparte muziek wil kunnen draaien. Kan inderdaad met een aparte versterker, nu je het zegt. Dat wil dus zeggen dat de AVR een pak goedkoper kan. Is een Marantz SR6013 dan overkill?

Dat wil ook zeggen dat ik een AVR nodig heb met minstens 2 pre-outs voor andere versterkers, right? Is dat courant? (in alle eerlijkheid: dit is nieuwe materie voor mij...) En welke eenvoudige versterkers zou jij aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Begin eerst eens met je totale budget te vertelle . En verder ook nog graag antwoord of die speakers in die keuken apart staan, of onderdeel zijn van je 5.1 set. Plaatje zou helpen.

Wat wil je op kantoor afspelen? Dat zal geen TV of playstation zijn neem ik aan. Ik neem aan dat je op je kantoor gewoon een netwerkaansluiting hebt. Zet er een tweede streamertje neer, netwerk er aan en je hebt internetradio en alle geluidsformaten die je wilt. Ik zou je hele kantoor gewoon apart houden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

Ontopic:
Let op met Zone 2 (en 3, 4, etc.) dat niet alle receivers alle inputs doorzetten. Analoge bronnen en netwerk lukt altijd wel maar wil je S/PDIF of HDMI dan moet je mogelijk naar de hogere series kijken. Sowieso zal je naar hogere series moeten als je drie of meer zones wilt. Goed de handleiding lezen hoe Zone 2 (en meer werktl en/of de eindtrappen toewijsbaar zijn zodat je flexibel bent met de eindtrappen. Dat kan het verschil maken tussen alles door de receiver aan laten sturen of dat je met losse versterkers moet werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Dank voor jullie input!!

Wat betreft de uit te klaren zaken, in volgorde:

- We hebben niet direct een budget in gedachten, we willen enkel een leuke AVR die gebruiksvriendelijk is en voldoet aan onze noden. Toen we nog dachten aan 3 zones, leek dit richting 2000 eur te gaan, wat voor ons wel wat veel leek. 1000 eur lijkt nu misschien een goede bovengrens?
- De speakers in de keuken en eethoek zijn géén surround-speakers. Ze maken geen deel uit van de 5.1 opstelling. De keuken en eethoek vormen samen met de zithoek - waar de 5.1 opstelling staat - 1 ruimte
- Toen we ons huis hebben verbouwd/laten verbouwen, heb ik een behoorlijk aantal aansluitpunten voor speakers laten aanbrengen, met de nodige bekabeling (rood/zwart) in de muren - voor alle speakers spreek ik dan ook enkel over geluid via deze aansluitingen, die allen vertrekken van aan de receiver. Ik maakte een schematische voorstelling van de locatie van de speakers (5.1 speakers zijn FR, FL, RR, RL, C en SW, EH staat voor eethoek, K voor keuken, B voor kantoor en buiten spreekt voor zich)
Afbeeldingslocatie: https://thumbsnap.com/s/J89Ba3M2.jpg
- Op kantoor dient enkel muziek afgespeeld te worden: Spotify en internet radio voornamelijk. Op basis van de info die jullie al gaven, lijkt een aparte versterker (die Spotify Connect en internet radio mogelijkheden heeft) die op dezelfde plaats staat als de receiver (ongeveer ter hoogte van de front left 5.1 speaker) momenteel het beste idee - geen 3de zone nodig dus. Alternatief is de huidige Pioneer VSX 923 + een Chromecast of zo, want Pioneer heeft de Spotify Connect capaciteiten een paar jaar terug uit de firmware gesloopt...
- Buiten zal in principe steeds dezelfde bron gebruikt worden als in de zithoek/keuken/eethoek dus die kan perfect als zone 2 met zelfde bron
- Als ik even tel, kom ik voor zone 1 en 2 nu samen aan 10 speakers (plus de subwoofer), ik vermoed dat dat meteen wil zeggen een 9.x versterker niet meer voldoet. Eventueel kan ik overwegen om de speaker in de keuken weg te laten of om een van de speakers buiten weg te laten (momenteel is buiten slechts 1 speaker aangesloten anyway...

Klinkt dit zinnig?

[ Voor 9% gewijzigd door Church of Noise op 22-07-2019 00:10 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Pagina: 1