Condensator Ventilator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 19:07
Beste mededenkers
Zag dit ding op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Dacht: misschien een leuke ventilator voor als het warm wordt, en iedereen de airco aan zet, en er stroomuitval is, dan kun je zoiets mooi op een oude 12volt accu laten draaien, of is zo'n ding daar niet voor geschikt,

Alvast bedankt voor het meedenken
fijn weekend en of vakantie.

Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Waarom zou die daar niet voor geschikt zijn? Echter zal deze maar zeer kort draaien op een oude 12V accu, denk aan een paar uur. Stroomuitval met warmte omdat iedereen de airco aan heeft hoef je niet bang voor te zijn, er is nog zat reservecapaciteit. Je kan beter investeren op een normale tafelventilator op 230V. Als je echt iets wilt hebben voor stroomuitval kun je beter een goede 150W 12-230V omvormer kopen met sinusgolf, hier kun je dan je telefoonladers en tafelventilator op aansluiten. Deze omvormer kun je dan aansluiten op je accu of auto die stationair draait.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
@Jim423 Dank vast voor het meedenken

een 44ah accu binnen een paar uur leeg, hoeveel ampere gebruikt zo'n ventilator dan wel/niet?
Een omvormer kan natuurlijk ook, ik heb een tafelventilator die is 230volt/50 watt
Maar als ik goed begrijp, is 50 watt aan de 230 volt kant van de omvormer ook 50 watt aan de 12 volt kant, dus 2,5 ampere. Dan kan ie het 17 uur uithouden op een 44Ah. Dan wordt het waarschijnlijk een ventilator van een Computervoeding, die is 0,1 ampere, dat gaat beter dan denk ik, maar die is maar 11cm, maar als je er daar dan 4 van neemt, valt het nog wel mee. De oude accu wordt onder spanning gehouden door een zonnepaneel en een laadregelaar, en staat heel vaak op groen OK vold dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

We leven niet in India ofzo, hoe vaak valt hier de stroom nou uit?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@microcomputer
FYI:
Zanotti is een fabrikant van allerlei koel apparatuur/onderdelen.

Imho is de titel 'condensator ventilator' dan ook een slechte vertaling. Er wordt een condensor fan aangeboden. M.a.w. een ventilator/fan die in een condensor gebruikt wordt om de luchtstroom door een condensor te blazen. Beetje analoog aan de fans die je in een auto ziet (voor zowel koelwater als airco).

Als je een simpel fannetje zoekt voor koeling op laagspanning, kun je natuurlijk allerlei formaten PC-fans gebruiken.

Desnoods een heel simpele persoonlijke koeling zoals dit: 8)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7652/26916999236_73711ffeaa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7297/26677311130_2423e95e8d.jpg
Draait meer dan 2 dagen continu op een powerbank lading. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:19
Dit lijkt me inderdaad een ventilator die voorin de auto zit. Volgens mij wordt je compleet weggeblazen als ik hoor wat voor herrie zo'n ding in de auto maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
microcomputer schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:43:
@Jim423 Dank vast voor het meedenken

een 44ah accu binnen een paar uur leeg, hoeveel ampere gebruikt zo'n ventilator dan wel/niet?
Dat hangt helemaal af van het type. Een normale van 50cm verbruikt makkelijk >100W dus wel een stroom van 8 á 9 ampere. Je hoort ook bij auto's zonder variabele koelventilator dat het toerental even inzakt als hij start.

Bovendien heeft een oude accu dus zeker weten geen 44Ah meer in zich, (dit is na een jaar al niet meer zo), dus laten we ervanuitgaan dat hij nog 35Ah bij C20 heeft. Je moet echter vanwege de hoge stroom de C5 capaciteit nemen wat eerder 25Ah is. Je accu is binnen 3 uur plat. Dit moet je ook niet te vaak doen bij een gangbare loodautoaccu want die mag je eigenlijk maar 20% ontladen. Diepontlaad je hem telkens is hij binnen 20x volledig defect.

Met een zonnepaneel is het een ander verhaal, als je die setup reeds hebt draaien zou ik inderdaad 12V apparatuur toevoegen. Je kan bijv. een LED lamp op 12V (heel gangbaar) 's avonds gebruiken. Je kan ook de koelventilator gebruiken echter moet er dan wel eentje komen met een vermogensregeling. De traploze versies zijn wel iets prijziger vermoed ik en je moet nog een aansturing bouwen want deze komt normaal gesproken in de auto vanuit de PCM. Als dit te ingewikkeld is zijn wat 140mm computersfans een betere optie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

-tom-562 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:27:
We leven niet in India ofzo, hoe vaak valt hier de stroom nou uit?
Misschien is TS Belg? Vorige winter waren ze zelfs aan het overwegen om zo eentje voor de kust te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://static.vesselfinder.net/images/media/b1e06592d064c39e98cbdbc5506a8b37.jpg

Die liggen ook voor de kust van afrika hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
@ehtweak Das ook een leuke oplossing zo'n ventilator, heb al eens gekeken bij de action, maar hebben alleen een micro-usb ventilator, terwijl powerbanks gewone usb aansluitingen hebben.

@Jim423 Das een mooie uitleg, van 100 watt, heleboel ampere, gaan we dus niet doen. Wordt een computer fan in dat geval 0,1 ampere, dank u voor de grote uitleg.

@Ligone Topic starter woont in het Gooi bij Hilversum, is geen belg, Mooi bootje, denk je dat zo'n ventilator het een tijdje volhoud met zo'n bootje in de haven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
@ehtweak Een Condensor Fan, klink wat beter, inderdaad die Zanotti is van koelsystemen. Dank u wel voor de verbetering van Condensator Fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
@ehtweak Wikipedia: MV Karadeniz Powership İrem Sultan
110 megawatt lijkt me ruimschoots voldoende voor mijn fan :)
Pagina: 1