Solderen: naam van onderdeel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:49
Hi,

Ik ben op zoek naar de losse metalen pootjes die op bijvoorbeeld weerstanden zitten.
Ik weet dat je die los kan krijgen, ze zijn dan wat dikker (dat wil ik juist ook), maar ik kan ze nergens vinden.
Ik weet ook niet hoe ze heten, misschien kan iemand mij verder helpen?
Ik wil ze gebruiken om componenten aan elkaar te solderen, die zitten te dicht op elkaar voor een kabel dus wil ik het met deze dingen proberen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ijzerdraad? Koperdraad? Jumper wires? Zilverdraad?
Je kan echt met vanalles elektrische verbindibgen maken, bedoel je die stugge kabels die meestal als setje verkocht worden voor breadboards?

[ Voor 89% gewijzigd door Wintervacht op 20-07-2019 20:17 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23
Geen idee wat je precies bedoelt. Aan het einde van weerstanden (en andere componenten) zit gewoon een stuk ijzerdraad wat je niet los kunt halen.

Ik heb vroeger veel met elektronica gespeeld, maar het zegt mij niks.
Je kunt een rolletje ijzerdraad kopen, hoewel het geen zuiver ijzer is aangezien het niet roest.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:47
Niet geisoleerd koperdraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
Montagedraad

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Print pennen
Dees
http://www.dadaelectronic...s/1-3mm-pcb-connector-pin

[ Voor 79% gewijzigd door itcouldbeanyone op 20-07-2019 20:22 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik kanthal draad dat voor e-sigaretten gebruikt wordt :) 2 euro voor 10 meter.

‘Hookup wire 26 ag blank solid core’ levert hoop hits. Nederlandse naam moet ik je schuldig blijven.

Al is 26 ag misschien wat dun als je dikker dan een weerstand wil. 26 is iets dikker dan 0,125w weerstanden.

Anders zoiets: https://www.conrad.nl/p/c...ielak-060-mm-100-m-409331 of https://www.reichelt.nl/k...bcMc0MBoC3LAQAvD_BwE&&r=1

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2019 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je de componenten door de print hebt gestoken, gesoldeerd en het overtollige pootje afgeknipt... Dat stukje niet weggooien. Is inderdaad ideaal om verbindingen mee te leggen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon een meter telefoonkabel halen, dat bestaat uit 4 of 5 harde 0.5mm2 aders.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik denk dat ik weet wat @GewoonNiek bedoelt.

Vroegâh zag je wel eens van die dunne, enigszins platte metalen buisjes, die je over de metalen draden van een component schoof, om ze enigszins verhoogd op de print te monteren.
De inwendige diameter was zodanig dat je de aansluitdraad van een weerstand, elco, diode, etc. er door kon schuiven, maar de buitendiameter was zodanig dat 'ie boven op het gat in de printplaat bleef staan.
Oh ja, en die waren ook voorvertind. Zodat het heel makkelijk soldeerde (mits niet jaren oud en al geoxideerd)

Heb op dit moment ook geen idee hoe dat heet(te).

Als de TS alleen maar blank montagedraad zoekt; bij vrijwel iedere kringloopwinkel is er wel een elektra hoek. Vol met oude voedingkjes, kabels en dat soort grut.
Zo heb ik ooit een rol van 250m getwist (ex-PTT) massief telefoondraad voor een paar euro daar gehaald. Kan ik de komende honderd jaar lustig verbindingsdraadjes solderen. :+

[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 20-07-2019 23:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
kynardraad van 30AWG ook zeer geschikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jeroen O schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:17:
Geen idee wat je precies bedoelt. Aan het einde van weerstanden (en andere componenten) zit gewoon een stuk ijzerdraad wat je niet los kunt halen.

Ik heb vroeger veel met elektronica gespeeld, maar het zegt mij niks.
Je kunt een rolletje ijzerdraad kopen, hoewel het geen zuiver ijzer is aangezien het niet roest.
IJzerdraad? ? ?
Ik ben heel benieuwd hoe je er toe komt om dat te veronderstellen. Afgezien van dat dit veel moeilijker soldeert dan koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23
Omdat ik daar ooit eens een rolletje van heb gekocht bij een elektronica winkel met het doel om daarmee componenten aan elkaar te solderen.

Dat spul is van hetzelfde materiaal als de pootjes van weerstanden / condensatoren en dus prima te solderen.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@GewoonNiek kom er maar in. Genoeg suggesties die je in de goede richting kunnen duwen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jeroen O schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:55:
Omdat ik daar ooit eens een rolletje van heb gekocht bij een elektronica winkel met het doel om daarmee componenten aan elkaar te solderen.

Dat spul is van hetzelfde materiaal als de pootjes van weerstanden / condensatoren en dus prima te solderen.
Ging je misschien af op de kleur? Ik kan het me van een leek op dat gebied wel een beetje voorstellen. Maar ijzerdraad laat zich nogal moeilijk solderen, die draadeinden aan elektronica onderdelen zijn dan ook gewoon van koper, alleen wel vertind. Geen wonder dat het prima te solderen is.

Wat de topic vraag betreft, een bosje blank vertinde koperdraad kun je gewoon kopen in een elektronicawinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:49
Thanks voor jullie tips! Het materiaal wat ik zocht heb ik nog niet gevonden, maar ik ga nu voor het vertinde koperdraad.
Mogelijk heb ik dit in mijn handen gehad en heb ik er andere toepassingen in gezien:
https://www.budgetronics....oup_id=&aid=11388&lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GewoonNiek ik ben zelf redelijk newbie op het gebied van breadboard solderen. Zag pas een video waarin ze de leads / pootjes van de componenten zelf gebruiken om verbindingen te solderen. Gewoon het pootje van een weerstand of iets dergelijks de goede kant op buigen en solderen. Werkt perfect!
Pagina: 1