PSU A op MB2 werkt, PSU B op MB1 ook. Niet PSU A op MB1???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 16:39
Hoi tweakers,

Meestal kom ik er zelf wel uit, maar ik zit vast. Graag wijze raad.

Mijn PC (A) start niet niet meer op. Geen enkele reactie op de aan knop. Dus ik dacht dat is of het moederbord of de voeding (PSU). Ik heb nog een 2e PC, dus ik kan wat troubleshooten.

Ik heb de voeding van PC-A op het moederbord van PC-B (24 pin connector + 4 pin CPU) geprikt en die PC-B start. Dus de voeding van PC-A lijkt OK. Ik heb beide 4-pin CPU connectors getest. Hij heeft helaas geen 8 pin nodig.

Andersom heb ik de voeding van PC-B op het moederbord van PC-A geprikt (24 pin connector + 8 pin CPU). PC-A gaat nu ook aan.

Kortom kruislings lijkt alles te werken, maar PC-A doet het niet met z'n eigen voeding. Helaas moet dat wel, want die is 750 W (voor overklokken en GTX 1080) i.p.v. 300 W van PC-B.

Ik heb ook de CMOS van PC-A gereset en zelfs even het batterijtje eruit gehaald. Videokaart eruit, 1 ram stick eruit. Nog steeds gebeurt er niets.

Wat kan ik nog testen? Het lijkt erop dat de PSU van PC-A voor PC-A niet meer toereikend is ofzo.... maar dat vind ik wel raar. Hij doet echt helemaal niets.

PC-A:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 292,75€ 292,75
1MoederbordenMSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Wit€ 103,37€ 103,37
1MonitorenAOC U2477PWQ Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenNexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCorsair RM750x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSandisk Ultra II SSD 960GB€ 209,95€ 209,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,07

PC-B:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4570 Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenIntel Desktop Board DH87RL€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini€ 73,50€ 73,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenEnermax Triathlor 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:30
Alles wat overbodig is om in het bios te komen los koppelen. Videokaart eruit (monitor aansluiten op het moederbord), ssd's/hdd's los, één geheugenmodule eruit, casefans los en testen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Dat heb ik gedaan. Het gekke is dat hij het dan met de ene voeding wel doet en met de andere (z'n eigen) niet. Terwijl die 'eigen' voeding het wel doet bij het andere systeem. Wat ik zei, het is net of de 8-pin stuk is, maarin 4-pin 'modus' de voeding het nog wel doet. Er zit heel lang garantie op zo'n voeding, maar dan moet ik wel zeker weten dat het daaraan ligt. En hij doet het dus wel in het andere systeem... Testen in een PC die ook een 8-pin vereist zou ik zeggen, maar die heb ik zo niet liggen (behalve die met problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou na deze tests de connectoren eens aan een nauwkeurige inspectie onderwerpen. Doormeten met een multimeter en kijken of de voeding de juiste spanningen op alle kabels doorgeeft. Daarvoor moet je wel de voeding laten denken dat een moederbord gekoppeld is via de "paperclip trick".

Het tweede moederbord stelt lagere eisen en het zal niet eisen dat op alle pins spanning staat, bijvoorbeeld de ATX connector. Dat is misschien anders bij de eerste machine. Het tweede moederbord zal ook weinig eisen stellen aan het te leveren vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Hmm. Ik heb de 'paperclip trick' gedaan en alle punten van de 24 pin aansluiting en die van de 8 pin aansluiting doorgemeten. De Voltages lijken allemaal in orde. Na het aansluiten startte de PC ineens wel. Alles weer teruggezet en/of aangesloten (videokaart, fans, HD, etc.) en helaas. Hij start niet meer.

Nu heb ik een tijdje de stekker in de voeding gelaten met het schakelaartje op 0. Een kwartier gewacht ofzo en vervolgens de schakelaar op 1 en de PC knop indrukken.... en ja hoor hij doet het weer. Heel vreemd. Durf hem eigenlijk niet meer uit te ztten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ondanks dat de juiste spanningen worden geleverd zou het kunnen zijn dat er te weinig vermogen achter zit of dat het onvoldoende stabiel is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan door een defecte condensator in de voeding, of op het moederbord. De condensator moet voldoende leveren bij een plotselinge vraag, bijvoorbeeld als de computer aan is gezet.

Soms kun je zien of voelen dat een condensator kapot is, het kruis bovenop de condensator zet uit en wordt bol of lekt. Als je dat niet kan zien kun je met een ESR meter vaststellen of een condensator ok is. Dat is niet makkelijk uit te voeren want dat moeten de condensatoren worden verwijderd.

Ik zou de voeding vervangen. Als je pech hebt is de oorzaak het moederbord of eventueel een ander onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Misschien ligt het inderdaad wel aan een condensator. De voeding wil ik niet open schroeven ivm garantie.

Wat misschien zou kunnen: een condensator werkt niet helemaal goed meer. Wanneer je de kabel aansluit op de voeding is daardoor die condensator niet snel genoeg van lading voorzien. Nadat hij een tijdje aan het net heeft gehangen heeft de condensator wel voldoende lading en kan de PC starten. Dat zou kunnen verklaren waarom hij na 15 min met de kabel erin en de schakelaar op 0 wel start (na schakelaar op 1). Kortom er zou dan een condensator zijn die wat meer tijd nodig heeft om 'opgeladen' te worden. Geen idee of dit realistisch is.

Ik ga in elk geval eens testen of bovenstaande situatie te reproduceren is. Tijdje de kabel eruit. Dan kijken of hij gelijk start direct na aansluiten en anders het verhaal van 15 min + schakelaar op 0 en daarna starten.

Daarna zou ik het bij Corsair support kunnen neerleggen om te kijken of zij een verklaring hebben en garantie willen leveren (en/of bij Megekko).

Het doormeten met een ESR meter gaat me in elk geval te ver :)

Edit: Ah dit bedoel je met die condensatoren: link

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost81 op 21-07-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, dat plaatje is een voorbeeld van hoe slechte condensatoren eruit kunnen zien, maar soms is er van de buitenkant niets te zien terwijl hij toch stuk is. Er zijn ook nog andere onderdelen die kunnen falen waardoor ze onvoldoende vermogen of geen constante spanning leveren. Als je nog garantie hebt dan is terugbrengen naar de leverancier/fabrikant natuurlijk de beste manier. Buiten garantie wordt het al snel te duur en niet meer de moeite waard. Voedingen slijten en ze hebben een beperkte levensduur.

Voor meten met een ESR meter moeten de condensatoren worden gedesoldeerd. Werken met 230V en condensatoren is gevaarlijk, het vereist ontladen, dus dat is meer iets voor een serieuze amateur of een professional (maar die laatste is duur).

Laat je weten wat Corsair zegt? Dat lijkt mij interessant om te horen, ook voor anderen met soortgelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
De voeding is slechts 2 jaar en 8 maanden oud. Je zou het dus niet verwachten dat het door slijtage komt. Ik heb dit bericht naar Corsair gestuurd. Now we wait...
Dear Corsair,

I have a Corsair RM750x coupled to a MSI Z170A KRAIT GAMING 3X motherboard with an Intel Core i7 6700K and 2x8GB Corsair Vengeance LPX ram. When I unplug the power cable from the PSU and leave it unplugged for a while, then plug it back in, the PC won’t start. To be clear: nothing happens, not a single motherboard LED turns on and no fan starts spinning.

Only when I leave it plugged in for like 30 min with the switch turned to “O”, then turn the switch to “I” and press the power button of the PC, the PC will start. I am not sure about the period to wait. It sometimes takes a few tries to get the PC to power up. To check this, I only had the motherboard connected to the PSU (24 pin connector and 8 pin connector, the other cables disconnected from the PSU).

“Normal” use is fine. I mean, just turning the PC off via shutdown and booting the next morning is fine. Turning it off and then within a few seconds turning it on also works fine.
It is only when I disconnect the power cable (e.g. when moving the PC, during cleaning or changing parts) that the PC has troubles powering on.

I also tried another PSU from my other PC, then there are no problems. However, I also tried the Corsair PSU with that other PC and then it works fine. That PC has an i5 4570 on Intel motherboard which only requires a 4-pin connector (not 8-pin like the PC with issues). So, perhaps it is the 8-pin connector that has power issues?

I did the paperclip trick according to your website (‘how to test your PSU’). The PSU will turn on then and the voltages on each pin seem fine when I measure them with a multimeter.
Based on the above I conclude either the PSU or the motherboard is defect. I’m leaning towards the PSU. The Corsair RM750x is still under warranty, I could return / RMA it, but I am not 100% certain it is defect. What is your advice?

Best regards,
Anton Wijbenga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Hmm... ze kunnen niet goed lezen. Dit is de reactie. Ik heb gevraagd of ze m'n mail goed willen lezen en het probleem deels herhaald.
Hi ...,

If your system shuts down during use without your explicit input, please check the following:

-Cables are properly seated into their respective ports. Try reinserting them to ensure that they have not come loose over time.
-Motherboard is properly installed, no loose wires touching the motherboard, and no metal touching the circuits (ground/short).
-CPU and GPU temperature on idle/load are within manufacture spec (issue could be thermally-induced)
-Check your PSU voltages (12V, 5V, 3.3V) should be within ±5% using a PSU tester of Multimeter.

To see if there is a BSOD stop code, disable the automatic restart after system failure to get the stop code when you experience the issue again, and report to me what the error code is so we can verify the PSU failure.
(http://pcsupport.about.co...s/f/automatic-restart.htm).

Regards,
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghost81
Het vervolg van bovenstaande conversatie bestond uit het opgeven van nog wat persoonlijke gegevens, de PDF van de factuur en foto van het serienummer uploaden en vervolgens kreeg ik een RMA ticket. Op maandag 29 juli heb ik mijn oude voeding opgestuurd. Na 1 week en 1 dag ontving ik op 6 augustus een nieuwe. In de converstatie was al afsgestemd dat die het nieuwe 2018 model zou zijn, omdat de oude versie niet meer beschikbaar is. Ik heb nu dus de Corsair RM750x (2018) i.p.v. Corsair RM750x.

De paar korte testen die ik heb kunnen doen lijken succesvol. Ik denk dat het probleem is verholpen. Behalve dat het dus waarschijnlijk aan de voeding lag, weet ik niet precies waaraan dan. Maar mijn PC doet het weer normaal dus ik ben blij :)
Pagina: 1