Kleine gezinsauto voor ~ €10000-12000

Pagina: 1
Acties:
  • 2.487 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-01 10:34
Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine gezinsauto rond deze prijs. Ik denk aan iets met de grootte van een Ford Fiesta.
Ik rijd momenteel niet, ik ben verhuisd naar een klein stadje en ik heb nu een auto nodig. Ik zal ongeveer 10.000 km per jaar rijden. Wat is een goede optie?

Ik heb de mogelijkheid mijn budget voor een nieuwe auto te verhogen, is het de moeite waard voor mijn profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 18:19
Kia Picanto, Hyundai i10 of i20 zoiets :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Puch-Maxi schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:17:
Kia Picanto, Hyundai i10 of i20 zoiets :).
Bedankt voor het antwoord.

Ik geloof dat de Picanto en de i10 te klein zijn, ik heb 2 kleine kinderen en heb ruimte nodig voor 2 kinderwagens.

Ik zal de i20 in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 11:35
Wij hebben een Bugaboo donkey dubbele kinderwagen met 2 jonge kids in combinatie met een Ford Fiesta. Gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat dacht je van een Renault Clio estate?

Meer ruimte dan een Fiesta en dat kan je toch wel gebruiken met twee kleine kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Look no further: Honda Jazz. https://www.gaspedaal.nl/...12500&pmin=10000&srt=df-a

Voor jouw budget kan je prima slagen voor een B-segment auto zoals een Ford Fiesta, Toyota Yaris, Renault Clio, Suzuki Swift, of dus een Honda Jazz. Die wint elk jaar de Autoweek prijs voor meest tevreden bezitters en schijnt van binnen veel meer ruimte te hebben dat je van buiten zou verwachten. Neem in je overweging mee dat je kinderen groeien en meer ruimte nodig gaan hebben over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou idd ook zoeken naar een stationauto in de B klasse. Dus Clio estate, Fabia station. Of minder uitgeven, iets ouder kopen en dan heb je ook de 207SW en Ibiza ST nog.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Auris hybrid.. zuinig/betrouwbaar

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

danielvmn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:20:
[...]

Bedankt voor het antwoord.

Ik geloof dat de Picanto en de i10 te klein zijn, ik heb 2 kleine kinderen en heb ruimte nodig voor 2 kinderwagens.

Ik zal de i20 in de gaten houden!
Weet je zeker dat dit allemaal gaat lukken met 2 kinderwagens in een Fordje Feest?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Admiral Freebee schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:41:
Wat dacht je van een Renault Clio estate?

Meer ruimte dan een Fiesta en dat kan je toch wel gebruiken met twee kleine kinderen.
Dit is een interessante optie die ik niet heb overwogen.

Ik zie de prijzen best goed zijn, bijvoorbeeld deze van 2018: https://www.autotrader.nl...ionwagen&fuelType=benzine

Zou een motor van 0.9 73PK voldoende zijn voor de grotere afmetingen?

[ Voor 5% gewijzigd door danielvmn op 20-07-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
desmond schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:45:
Look no further: Honda Jazz. https://www.gaspedaal.nl/...12500&pmin=10000&srt=df-a

Voor jouw budget kan je prima slagen voor een B-segment auto zoals een Ford Fiesta, Toyota Yaris, Renault Clio, Suzuki Swift, of dus een Honda Jazz. Die wint elk jaar de Autoweek prijs voor meest tevreden bezitters en schijnt van binnen veel meer ruimte te hebben dat je van buiten zou verwachten. Neem in je overweging mee dat je kinderen groeien en meer ruimte nodig gaan hebben over een paar jaar.
De Honda Jazz lijkt me leuk, ik heb het in eerste instantie niet overwogen omdat het een duurdere auto is, dus ik zou voor een oudere auto moeten gaan, ik zou iets recenters willen hebben, maar ik weet niet zeker hoeveel het zou zijn ben het waard.

Ook zie ik vanuit je lijst dat alle auto's hybriden zijn, dit is moeilijk voor mij omdat ik geen garage in mijn huis heb waar ik de auto kan opladen, dus ik zou moeten vertrouwen op de parkeerplaatsen op straat en ik geloof dat ze kan moeilijk te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Falcon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:59:
Ik zou graag een hybride hebben, maar ik kan thuis niet opladen en het kan moeilijk zijn om een beschikbaar openbaar laadstation te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Slasher schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Weet je zeker dat dit allemaal gaat lukken met 2 kinderwagens in een Fordje Feest?
Ja, de kofferruimte is behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
Auris of Yaris hybrid komt in mij op (Auris is wel wat ruimer en ook prima te vinden met dit budget -- ook als station). Beiden zijn als hybride te verkrijgen. De aandrijflijn is hetzelfde als die in een Prius zit. Geen plug-in hybride en hoeft dus niet aan de lader, alleen peut er in gooien en gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door thetrueman2 op 20-07-2019 19:29 ]

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Falcon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:59:
Mijn kilometerstand is niet zo hoog, denk je dat het nog steeds de moeite waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
danielvmn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:14:
[...]

Ik zie de prijzen best goed zijn, bijvoorbeeld deze van 2018: https://www.autotrader.nl...ionwagen&fuelType=benzine

De Estate uit jouw linkje heeft een 1.2 motor. Bij mijn weten is de tce 0.9 75 niet beschikbaar in Nederland. Enkel die met 90pk.

Ik heb hem wel met 75pk en de 0.9 doet het in ieder geval prima. Enkel de airco is wat zwak tegenover het 90pk broertje omdat het anders een te grote aanslag op het vermogen zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

danielvmn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:19:
[...]

Ik zou graag een hybride hebben, maar ik kan thuis niet opladen en het kan moeilijk zijn om een beschikbaar openbaar laadstation te vinden.
Een hybide hoef je niet op te laden :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Slasher een plug in hybride best wel maar veel hybride hebben gewoon een extra batterij waarmee ze kort elektrisch kunnen rijden. Due batterij wordt meestal opgeladen met energie die gerecupereerd wordt bij het afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:08
Iemand de Toyota Yaris, Auris of Honda Jazz al benoemd? 😇

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Admiral Freebee schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:40:
@Slasher een plug in hybride best wel maar veel hybride hebben gewoon een extra batterij waarmee ze kort elektrisch kunnen rijden. Due batterij wordt meestal opgeladen met energie die gerecupereerd wordt bij het afremmen.
Ik had geen idee, dat is goed om te weten :)

Verwachte probleem met deze batterijen op auto's die in 2015 zijn gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

danielvmn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:22:
[...]

Mijn kilometerstand is niet zo hoog, denk je dat het nog steeds de moeite waard is?
Wij rijden zelf een Prius+/Wagon met dezelfde kilometers per jaar. Accupakket niet druk over maken.. die kan flink wat kilometers aan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Toyota Prius of Auris TS zijn meer dan groot genoeg en ruim. Had ook een Prius en daarvoor reed ik een Ford Fiesta, maar daar kreeg ik geen wandelwagen in. Prius was per maand net zo duur als de Fiesta. En ik rij ongeveer 12- tot 15.000 km per jaar.

Nu de inmiddels twee kinderen uit de kinderwagen/babybed/kinderstoel zijn ben ik weer iets kleiner gaan rijden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03:37
Ik zou voor een hybride kijken, ook plug in kan interessant zijn als deze daardoor half tarief wegenbelasting heeft. Rij zelf een prius voor 100 per kwartaal wegenbelasting, al zal die wellicht net boven budget vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-04 12:24
Voor dat geld beschikbaar zou ik voor een clio estate gaan, sinds deze.maand niet meer leverbaar en voor de.geboden ruimte en luxe niet te evernaren.

Ok.biased want deze week nog.via marktplaats een 2016 estate gloednieuw en full option opgepikt 3k onder dealerprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
Net aan een ton op de teller
Allerlei opties en zeker groot genoeg voor twee kinderen.

Hybride hoef je niet te kaden, die haalt juist stroom uit het remmen en uitrollen van de auto.
Zelf ook dezelfde gehad. Niks op aan te merken, dat kan je wel aan Toyota overlaten...

Wel iets boven budget, maar je kan nog uiteraard onderhandelen over de prijs
https://www.autotrader.nl...&fuelType=elektro-benzine

[ Voor 7% gewijzigd door Valandil op 20-07-2019 23:38 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:05
danielvmn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:14:
[...]

73 pk op die grootte en gewicht is absoluut volstrekt onvoldoende, tenzij je alleen over heel rustige wegen rijdt. Inhalen of invoegen bij drukte wordt levensgevaarlijk; niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dieken Taffert op 21-07-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik ben zelf voor een skoda rapid gegaan. Vond voor mijn situatie de octavia/supurb overkill. (2e auto, rij 99% alleen) maar de fabia/polo net te klein (we krijgen zeer binnenkort een kleintje)

Ben er erg blij mee. Redelijk goedkope auto, in feite gewoon een uitgerekte polo. Heb ook naar de fabia station gekeken, maar die was iets kleiner en had een wat kortere achterbank. (en vond de rapid mooier eruit zien) wordt geleverd met 1.2 tsi, 90 of 105 pk op 1040kg oid. Als je ook nog naar de spaceback style kijkt heb je stiekem nog een leuke auto voor het geld. Terwijl de normale rapid echt een enorme kofferbak heeft voor het geld

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Ford Focus station, of een Skoda fabia e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf onlangs een Toyota Yaris Hybrid aangeschaft. Degelijk spul, goede prijzen, rijden er veel van, zijn veel te koop, zuinig, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

Bommes

Capo del formaggio

upschur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:26:
Voor dat geld beschikbaar zou ik voor een clio estate gaan, sinds deze.maand niet meer leverbaar en voor de.geboden ruimte en luxe niet te evernaren.

Ok.biased want deze week nog.via marktplaats een 2016 estate gloednieuw en full option opgepikt 3k onder dealerprijs
Mijn vorige zakelijke auto was een 2018 Clio estate, 110pk dci in een Bose uitvoering.
Inderdaad super compleet en het rijd echt fantastisch.
Maar de ruimte was ik niet over te spreken.
Althans voorin een in de kofferbak was het wel okay voor deze klasse maar op de achterbank.
Ik kon echt niet achter mijzelf zitten.
Met 4 man er in betekende dat ik als bestuurder mijn stoel echt heel ver naar voren moest zetten.
En zo lang ben ik niet met 1,87m.

Ik heb nu een Yaris, de kofferbak is veel kleiner maar de ruimte binnen in echt groter dan de Clio.
Hier kunnen makkelijk 4 man in zitten.
En het nieuwe model (2018) is best luxe voor deze klasse.
Ik zou hem te klein vinden met 2 kinderwagens maar ik post dit even omdat ik de Clio achterin dus echt krap vond.
Met kleine kinderen geen probleem maar ben je ook eens wat vrienden mee dan wel.

Ik vind de Clio overigens nog steeds wel echt een hele toffe auto om te zien. Ik mag einde van die jaar weer een andere auto uitkiezen en ik neig toch weer naar de nieuwe Clio.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:09
Dieken Taffert schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:17:
[...]

73 pk op die grootte en gewicht is absoluut volstrekt onvoldoende, tenzij je alleen over heel rustige wegen rijdt. Inhalen of invoegen bij drukte wordt levensgevaarlijk; niet doen.
Wat een totale onzin zeg. Dat alle jekkeraars zo asociaal rijden tegenwoordig wil niet zeggen dat je zo’n auto met 73 pk niet de weg op kan zeg. Die vlotte doorrijders moeten een ander eens wat gunnen. Gewoon rijden. En als ze achter je drukken, hadden ze maar op tijd moeten vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:57
Ik vind de eerder genoemde Clio estate een hele goede optie. Die moet je voor dat budget wel redelijk jong en fris kunnen kopen.

En Auris hybrid station is ouder, meer kilometers en ook qua MRB 70 euro pm duurder, dat ga je niet besparen met deze kilometers.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je zoekt een kleine gezinsauto.. dus ik neem aan dat je een gezin hebt met een of meerdere kinderen?

Persoonlijk zou ik dan, met oog op de toekomst en groeiende kinderen iets groter nemen dan een A- of B-segmenter.

Een categorie die vaak niet aangesproken worden, want "niet hip", maar wel ontzettend praktisch en doordat ze niet hip zijn, relatief betaalbaar: MPVs.

Binnen je budget heb je daarbij een relatief ruime keuze in jong gebruikte auto's als een Opel Meriva, Kia Venga/Hyundai ix20, Ford C-Max of nog ruimer: een Dacia Lodgy. Allemaal ruime, betrouwbare auto's waarmee je, zelfs met groeiende kinderen jaren plezier van hebt.

Eventueel kan je zelfs een 2 jaar oude Dacia Logan MCV Bi-Fuel halen, zelfs met 10k km per jaar heb je die extra kosten van de gasinstallatie (MRB) er zo uit.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

Het voordeel van zo'n b-segment station is dat ze relatief smal zijn vergeleken met c segment. Toen onze kinderen jong waren had ik een ibiza ST. Zelfde verhaal, en omdat ze vrij smal zijn kun je op een smalle parkeerplaats veel makkelijker met kinderstoeltjes jongleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
De station versies van B segment auto's hebben wel een redelijke kofferbak (heb zelf een Ibiza ST gehad met 2 kinderen), maar binnenin blijft het echt behelpen. Met 2 kinderen zit je zelf toch wel eens achterin (1 kind voorin). Heb nu een 2015 Seat Toledo en die is echt veel ruimer binnen. Is eigenlijk qua prijs en platform B segment, maar qua binnenruimte eerder C.

Tot slot, waarom zoek je een kleine auto? Kleinere auto's schrijven vaak veel minder hard af en zijn tweedehands populair en daardoor veel duurder. Zet de kosten eens op papier, het zou met niet verbazen als C of zelfs D segment auto's veel aantrekkelijker zijn. Persoonlijk zou ik voor een Touran, Passat, A4 of A6 kijken als de Toledo uit de lease gaat. De Octavia en Superb (1 ste model) zijn ook erg veel waar voor je geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Erapaz op 21-07-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
Erapaz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:25:Tot slot, waarom zoek je een kleine auto? Kleinere auto's schrijven vaak veel minder hard af en zijn tweedehands populair en daardoor veel duurder. Zet de kosten eens op papier, het zou met niet verbazen als C of zelfs D segment auto's veel aantrekkelijker zijn. Persoonlijk zou ik voor een Touran, Passat, A4 of A6 kijken als de Toledo uit de lease gaat. De Octavia en Superb (1 ste model) zijn ook erg veel waar voor je geld.
Waarom een D segment nemen als je aan B (of C) genoeg hebt? Duurder in wegenbelasting, verbruik en vaak ook onderhoud. Voor hetzelfde geld koopt TS een jongere B/C met lagere maandlasten. Aanschaf van de auto schetst geen goed beeld van het totale kostenplaatje.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Steven.w schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Wat een totale onzin zeg. Dat alle jekkeraars zo asociaal rijden tegenwoordig wil niet zeggen dat je zo’n auto met 73 pk niet de weg op kan zeg. Die vlotte doorrijders moeten een ander eens wat gunnen. Gewoon rijden. En als ze achter je drukken, hadden ze maar op tijd moeten vertrekken.
Dat iedereen volgens jou tegenwoordig "jekkert" betekent logischerwijs dat:
1) Je rijdt niet met het verkeer mee;
2) De rest van het verkeer moet zich aanpassen aan JOU;

Dat klinkt alsof jij erger bent dan de mensen die jij beschuldigt van asociaal gedrag, toch?

Nee, als je auto niet in staat is tot een inhaalmanoeuvre zonder overig verkeer te hinderen en je haalt toch in, dan ben JIJ de aso, feitelijk gezien. Tijd voor een spiegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:17:
[...]

Ik rij een Clio estate met 75pk en die heeft meer dan voldoende vermogen om vlot mee te komen met het verkeer. Invoegen bergop moet in een lagere versnelling maar kan ook gewoon. Ik zou enkel niet graag volbeladen met dakkoffer op vakantie gaan maar ook dat moet gaan als je maar voldoende anticipeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Admiral Freebee schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Ik rij een Clio estate met 75pk en die heeft meer dan voldoende vermogen om vlot mee te komen met het verkeer. Invoegen bergop moet in een lagere versnelling maar kan ook gewoon. Ik zou enkel niet graag volbeladen met dakkoffer op vakantie gaan maar ook dat moet gaan als je maar voldoende anticipeert.
Op dat gewicht is dat echt te weinig, zeker aangezien je een stationwagon koopt omdat er heel veel in kan, en er dus relatief vaak veel gewicht in zit. Met vrouw, kinders, volle tank en wat items in je kofferbak ga je al snel richting de 1400 kg. Veel te veel om vooruit te krijgen met maar 73 pk. Zelfs als je ultra defensief rijdt en alleen inhaalt als er heel lang niets op de linkerbaan zit, kun je snel in de problemen komen in druk verkeer. Bergop invoegen met 60 km/u terwijl er een lange keten van vrachtwagens met 100 km/u langsraast? Good luck with that.

En anticiperen helpt je niet als anderen gekke dingen doen, soms moet je in de remmen of op het gas om uit een netelige situatie te komen. Je kunt dan stoïcijns doortuffen en er van uit gaan dat de ander het oplost...

Niet alleen mijn mening, lees een test van een autojournalist, ze zullen dat allemaal onderschrijven. Een te trage auto is altijd een minder veilige auto. En jouw Clio is uitzonderlijk langzaam. Je kunt hem overigens chiptunen, dat zou ik in jouw situatie altijd doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 21-07-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:09
Dieken Taffert schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Dat iedereen volgens jou tegenwoordig "jekkert" betekent logischerwijs dat:
1) Je rijdt niet met het verkeer mee;
2) De rest van het verkeer moet zich aanpassen aan JOU;

Dat klinkt alsof jij erger bent dan de mensen die jij beschuldigt van asociaal gedrag, toch?

Nee, als je auto niet in staat is tot een inhaalmanoeuvre zonder overig verkeer te hinderen en je haalt toch in, dan ben JIJ de aso, feitelijk gezien. Tijd voor een spiegel.
Iedereen? Waar schrijf ik dat? Gelukkig zijn de asociale jekkeraars nog niet in de meerderheid.

Het gaat erom dat de weg van iedereen is, ook voor mensen die een rustige rijstijl hebben. Er geldt een maximumsnelheid. Dat jij lekker flink doet en het blijkbaar prima vindt om mensen die rustig rijden van de weg te drukken, noemt iemand asociaal die gewoon normaal probeert in te voegen? Schei toch uit. Maar ga lekker zo door hoor. Ik maak me nergens druk om en zal mij in geen geval laten opjagen door types die 75 pk te weinig vinden in een Clio station.

Veilig deelnemen in het verkeer betekent anticiperen en rekening houden met anderen, ook met mensen die niet hard kunnen of willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:57
Leuk die discussie over 73pk, maar die hele auto is niet geleverd in NL. De Clio estate van >2013 (waar het hier om gaat gezien budget) heeft minimaal 90pk.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Steven.w schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:10:
[...]

Iedereen? Waar schrijf ik dat?
Dat zei je hier:
"Dat alle jekkeraars zo asociaal rijden tegenwoordig..."
Het gaat erom dat de weg van iedereen is, ook voor mensen die een rustige rijstijl hebben. Er geldt een maximumsnelheid. Dat jij lekker flink doet en het blijkbaar prima vindt om mensen die rustig rijden van de weg te drukken, noemt iemand asociaal die gewoon normaal probeert in te voegen? Schei toch uit.
Ik vind het helemaal niet prima om rustige rijders van de weg te drukken. Allesbehalve. Maar ik zie aan de lopende band trage autootjes er ineens tussen schieten waardoor een hele colonne vlotte chauffeurs in de ankers moet; levensgevaarlijk gedrag.

Zijn gewoon regels voor, ANWB: "In Nederland is het verboden om je zo te gedragen dat je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt of hindert (of dat zou kunnen doen)."
Maar ga lekker zo door hoor. Ik maak me nergens druk om en zal mij in geen geval laten opjagen door types die 75 pk te weinig vinden in een Clio station.
Je maakt je niet druk om het overige verkeer, dat constateerde ik idd al. Ik wel, ik probeer overig verkeer niet te hinderen, of ze nu sneller of langzamer rijden dan ik.
Veilig deelnemen in het verkeer betekent anticiperen en rekening houden met anderen, ook met mensen die niet hard kunnen of willen rijden.
Dat werkt allicht twee kanten op he? Langzaam verkeer moet zich ook aanpassen. En als je invoegt, heb JIJ geen voorrang en breng je andere in gevaar door met 60 km/u tussen sneller rijdende vrachtauto's in te voegen waardoor je iedereen achter je dwingt om datzelfde te doen. Ik vind dat niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Dieken Taffert schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:19:
[...]

Dat zei je hier:
"Dat alle jekkeraars zo asociaal rijden tegenwoordig..."

[...]

Ik vind het helemaal niet prima om rustige rijders van de weg te drukken. Allesbehalve. Maar ik zie aan de lopende band trage autootjes er ineens tussen schieten waardoor een hele colonne vlotte chauffeurs in de ankers moet; levensgevaarlijk gedrag.

Zijn gewoon regels voor, ANWB: "In Nederland is het verboden om je zo te gedragen dat je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt of hindert (of dat zou kunnen doen)."

[...]

Je maakt je niet druk om het overige verkeer, dat constateerde ik idd al. Ik wel, ik probeer overig verkeer niet te hinderen, of ze nu sneller of langzamer rijden dan ik.

[...]

Dat werkt allicht twee kanten op he? Langzaam verkeer moet zich ook aanpassen. En als je invoegt, heb JIJ geen voorrang en breng je andere in gevaar door met 60 km/u tussen sneller rijdende vrachtauto's in te voegen waardoor je iedereen achter je dwingt om datzelfde te doen. Ik vind dat niet ok.
Er is een verschil tussen een traag autotje dat zich ze tussen smijt en een traag autotje die normaal andere auto inhaalt. Kan trouwens nooit colonne hinderen want wat doen julllie allemaal op die linkerband??

Normaal leer je enkel inhalen als,de weg vrij is en dat linkerbandrijden niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Misschien moeten we de discussie hier afronden. De ts heeft nu voor en tegen gehoord en moet zelf maar beslissen hoeveel vermogen voldoende is. De ene 75pk is de andere ook niet. Mijn ervaring is met de 0.9 tce motor en die heeft een mooie koppelcurve waardoor ik niet het gevoel heb vermogen te kort te komen. Daar had ik wel een beetje schrik voor toen ik hem kocht. Uiteraard rijdt onze andere auto met 109pk vlotter en daar zal ik al sneller mee inhalen omdat ik weet dat het daar mee gaat maar ik vind dat ik met minder vermogen ook veilig kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

Bommes

Capo del formaggio

@ weinig pk discussie en dan vooral richting @Dieken Taffert
Je praat wel een beetje onzin om heel eerlijk te zijn met je anti 75 pk discussie.
Ook met dat soort vermogens kun je gewoon normaal en gemakkelijk meekomen in het verkeer.
Zelfs met nog veel zwaardere voertuigen.
Ik heb jaren met verschillende campers door heel Europa gereden met "slechts" 75 pk.
Die waren heel wat zwaarder dan een Clio estate maar ik kon er toch gewoon normaal mee invoegen, inhalen en bergop rijden.

De TS geeft aan maximaal 10K km's per jaar te gaan rijden vooral in een rondom de stad waar ze wonen. Dan is een dergelijk motortje meer dan voldoende.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

desmond schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:45:
Neem in je overweging mee dat je kinderen groeien en meer ruimte nodig gaan hebben over een paar jaar.
Gelukkig valt dat mee :). Als kinderen nog klein zijn (< 4 jaar oud), zijn hun benen nog niet lang genoeg om bij de knieën over de rand van de kinderstoel en achterbank heen naar beneden te buigen. Daardoor steken hun voeten bijna recht naar voren en hebben ze meer ruimte nodig dan grotere kinderen, soms zelfs meer dan een volwassene.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

danielvmn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:13:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine gezinsauto rond deze prijs. Ik denk aan iets met de grootte van een Ford Fiesta.
Ik rijd momenteel niet, ik ben verhuisd naar een klein stadje en ik heb nu een auto nodig. Ik zal ongeveer 10.000 km per jaar rijden. Wat is een goede optie?

Ik heb de mogelijkheid mijn budget voor een nieuwe auto te verhogen, is het de moeite waard voor mijn profiel?
Toyota Verso S lijkt me geschikt met 2 kleine kinderen en toch niet te groot
https://www.viabovag.nl/a...s/sortering-prijsoplopend

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Modbreak:Weinig eigen inzet, en na vier posts achter elkaar (@danielvmn, dat is niet de bedoeling, er is ook een edit-functie) is er verder geen reactie meer gekomen van TS. Deze gaat dus op slot. Als iemand het topic graag weer geopend wil zien, dan graag een gemotiveerd verzoek per DM naar mij sturen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.