LucyLG schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:08:
[...]
Ja de series waren soms ook donker. Het is ook een bekend netflix probleem. Maar mijn TV heb teveel aan zitten rotzooien ook. Ja mijn moeder heeft exact dezelfde tv. Ze had er minder last van dacht ik toen ik keek.
Een LG tv weet ik niet, ben ook even kwijt wat de issues bij netflix waren trouwens.
We hebben de TV's wel naast elkaar gezet in zekere zin. De IT'ers in mijn omgeving en Ziggo zeggen dat je beter niets aan je TV instellingen moet aanpassen want het signaal is eigenlijk gewoon goed op zichzelf zeiden ze. Ik heb de boel naar fabrieksinstellingen gezet. Het loste wel wat op.
Ik weet even niet of het aan 4k/UHD, netflix of de TV maar ik heb er mee lerenleven
Welke tv heb je precies? Het is namelijk geen kwestie van LG of Samsung maar van de hardware van de tv. HDR vergt veel van een tv. De meeste tv's accepteren het signaal, maar kunnen er vervolgens weinig mee of maken het juist erger. Vergelijk het met de ervaring van gamen op een office pc v.s. op een game pc.
Voor hdr moet je tv een hoge piekhelderheid, goede local dimming en een breed kleurenbereik hebben. Heb je dit niet, dan krijg je te maken met een te donker beeld, gebroken highlights en een dof beeld. De tv worstelt teveel met de (meta)data en probeert het te comprimeren naar sdr-niveau hardware. Hoe minder toereikend de hardware (helderheid/contrast) hoe groter de issues.
Daarnaast heb je ook nog hdr formaten. HDR10 is de basis en bevat enkel statische metadata ofwel hetzelfde van begin tot het eind (van de video). SDR-niveau hardware/tv's gaan hier slecht mee om. HDR10+ bevat dynamische metadata en kan dus helderheidsaanpassingen doen op elke frame. Dit verbetert de ervaring en zorgt ook voor iets minder problemen bij sdr-niveau tv's. Dolby Vision heeft een licentiefee en doet verder hetzelfde als hdr10+. Verder heb je HLG voor tv-uitzendingen.
Netflix gebruikt uitsluitend Dolby Vision. Heeft je tv dus geen hdr-capable hardware dan valt 'ie terug op HDR10 met de eerder beschreven beeldproblemen als gevolg. 'Goedkope' tv's met Dolby Vision support zullen iets minder problemen hebben, door de dynamische metadata, maar hdr zal verder weinig tot niets toevoegen.
Voor hdr moet je minstens een lcd hebben met FALD en voldoende helderheid, zoiets als de Q70R of XF90 en hoger. Een oled is ook capabel genoeg (in de meeste woonkamers). Idealiter beschik je ook over format ondersteuning voor een iets betere ervaring. Op Netflix kan je UHD titels met HDR niet selecteren (in/uitschakelen). Je moet terug naar het FHD plan of als je extern kijkt HDMI UHD Color uitschakelen om hdr data te voorkomen.