Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-11 15:53

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Ik zit met het volgende, afgelopen week is er een zonnepanelen bedrijf geweest om te praten over eventuele aanschaf van zonnepanelen. Helaas naar het gesprek had ik een naar gevoel aan overgehouden of zonnepanelen het wel zijn.

Mijn situatie is al volgt:
* Tuin op het zuiden (goed voor de panelen)
* 5 panelen op het zadeldak
* 6 panelen op het platdak
* Verbruik per jaar +/- 2900 kWh
* Opbrengst volgens specs +/- 3300 kWh

Hierbij de prijzen en kosten:
Totale kosten voor de installatie zijn een bedrag zijn van € 4855,51
Hiervoor hebben we 1 panelen met omvormer, solar edge optimizers en een opgeleverd systeem.

Volgens de offerte zouden wij dit terug verdiend hebben over 5,5 jaar.
Tot zo ver klinkt het nog allemaal goed en niets op aan te merken.

Nu stelde ik de beste man de vraag, maar hoe zit het met de salderingswet en wat wordt dan mijn terugverdien tijd ? Helaas kon hij mij daar geen antwoord op geven. Hierbij is namelijk die 5,5 jaar niet meer rendabel.

De volgende vraag die ik heb stelde was, als ik op jaar basis 3000 kWh verbruik en ik wek 3000 kWh op per jaar, dan wordt dit tegen elkaar weggestreept en zal er een bedrag zijn van € 0,- einde van het jaar (2020).
Hierbij heeft de man aan dat dit inderdaad klopt.
Omdat de salderingswet in gang wordt gezet vraag ik hem als ik bijvoorbeeld in 2025/2030 bovenstaande nogmaals gebeurd 3000 kWh verbruiken en 3000 kWh opwekken dan betekend dat ik geen € 0,- aan het einde van het jaar overhoudt maar een bedrag die betaald dient te worden.

De man geeft mij aan dat op het moment als je nu stroom moet kopen, kost dat +/- € 0,23 cent, op het moment als je je stroom verkoopt dan krijg je daar ook € 0,23 cent voor. Met de salderingswet wordt deze € 0,23 cent die je krijgt teruggebracht naar € 0,06. Dit betekend een verlies van € 0,17 cent per kWh.

Dus met andere woorden als ik in 2030 bijvoorbeeld het zelfde rekensommetje pak: 3000 kWh verbruik en 3000 kWh opwekken, dan betaal ik einde van de streep weer. Want stel dat ik in het jaar 5 maanden meer opwek dan verbruik maar die 7 maanden meer opmaak dan opwek ga ik langzaam de - min.

Vervolgens heb ik hem mijn jaarafrekening gegeven en hierop staan verschillende kosten:
Leveringskosten elektriciteit
Variabele leveringskosten enkeltarief 20-05-2018 t/m 19-05-2019 2.846 kWh x € 0,05893 = € 167,71
Vaste leveringskosten 20-05-2018 t/m 19-05-2019 365 d x € 0,17026 = € 62,14
Totaal Leveringskosten elektriciteit € 229,85

Netbeheerkosten
voor Enexis B.V. : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/ m 1 x 80A 20-05-2018 t/m 31-12-2018 226 d x € 0,61444 = € 138,86
voor Enexis B.V. : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/ m 1 x 80A 01-01-2019 t/m 19-05-2019 139 d x € 0,63089 = € 87,69
Totaal Netbeheerkosten € 226,55

Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 20-05-2018 t/m 31-12-2018 1.703 kWh x € 0,12654 = € 215,50
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 01-01-2019 t/m 19-05-2019 1.143 kWh x € 0,11934 = € 136,41
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 20-05-2018 t/m 31-12-2018 1.703 kWh x € 0,01597 = € 27,20
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 01-01-2019 t/m 19-05-2019 1.143 kWh x € 0,02287 = € 26,14
Vermindering energiebelasting 20-05-2018 t/m 31-12-2018 226 d x -€ 1,02284 = - € 231,16
Vermindering energiebelasting 01-01-2019 t/m 19-05-2019 139 d x -€ 0,85376 = - € 118,67
Totaal Belasting en toeslagen € 55,42
De beste man vertelde mij dat er altijd een deel van je energie rekening blijft betalen want dat staat los van het stroom gedeelte.
Zoals bovenstaande tabel zei de man mij dat de Netbeheerkosten en Belasting en toeslagen altijd betaald moeten worden en deze niet weg gaan op het moment als je zonnepanelen hebt.

Zoals te zien is zou dit beteken dat ik op jaarbasis maar een bedrag van € 229,85 zou besparen i.p.v. de totale € 511,82 als je alle bedragen op zou tellen.

Toen ik de beste man dit vertelde verdraaide het hele gesprek een beetje en wou hij het gesprek afronden.
Dus nu heb ik een niet zo'n goed gevoel of het wel rendabel is om zonnepanelen aan te schaffen vanwege het gesprek wat ik heb gehad.

Hopelijk kunnen jullie mij hierin wegwijs maken :).

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 21:15
Je hebt er een vrij lang verhaal van gemaakt, wat zijn nou concreet (samengevat) je vragen?

Poging tot antwoorden:
• Momenteel krijg je €0,23 terug voor elke kWh die jij teruglevert en kost elke kWh die jij van de netbeheerder gebruikt ook €0,23. Dus als je 3000 kWh verbruikt, en 3000 kWh teruglevert, dan betaal je niks voor je verbruik. Uiteraard betaal je nog wel de vaste kosten.

• Als je in de toekomst minder dan €0,23 terug gaat krijgen, dan gaat het voordeel van zonnepanelen achteruit. Maar dan lijkt het me vooral zaak dat je stroom gaat gebruiken op de momenten dat je zonnepanelen stroom opwekken. Dus bijvoorbeeld je wasmachine en/of droger wil je dan aan gaan zetten terwijl het zonnetje schijnt. Dan heb je daar het meeste profijt van.

Verder vind ik 5,5 jaar terugverdientijd erg positief ingeschat, ik heb ze zelden onder de 7-8 jaar gezien en dat is al positief.

Geen idee of ik nu echt antwoord heb gegeven op al je vragen, if not, graag een korte samenvatting van wat je dan wel wilde weten ;)

The devil is in the details.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Mijn concrete vraag is meer, als ik een investering doe van € 4000,- is het dan maar dat ik € 229,- per jaar ga besparen i.p.v. € 511,- zoals het altijd wordt verteld ( plaats nu zonnepanelen en bespaar € 600,- per jaar)

En wat de opbrengsten zijn naar verloop van tijd. Als is het eerste jaar € 229,- terug krijg, en dan per jaar steeds minder, dan klopt het terugverdienmodel ook niet. € 229,- x 10 = € 2290,- en de installatie kost € 4000,-.

Of in mijn beredenering klopt iets niet (alleen ik weet niet wat), of iets met de oplevering en terugverdien model klopt iets niet.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
(Haagse) Politieke beslissingen zijn geen zekerheid voor de toekomst.
Wat wordt de toekomst van de Salderingregeling? niemand die het zeker weet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 21:15
nitrodesign schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:37:
Mijn concrete vraag is meer, als ik een investering doe van € 4000,- is het dan maar dat ik € 229,- per jaar ga besparen i.p.v. € 511,- zoals het altijd wordt verteld ( plaats nu zonnepanelen en bespaar € 600,- per jaar)

En wat de opbrengsten zijn naar verloop van tijd. Als is het eerste jaar € 229,- terug krijg, en dan per jaar steeds minder, dan klopt het terugverdienmodel ook niet. € 229,- x 10 = € 2290,- en de installatie kost € 4000,-.

Of in mijn beredenering klopt iets niet (alleen ik weet niet wat), of iets met de oplevering en terugverdien model klopt iets niet.
Je bespaart wat je opwekt/teruglevert, makkelijker en duidelijker kan ik het niet maken. Als jij 3000 kWh minder gaat gebruiken of terug gaat leveren, dan bespaar je 3000 x €0,23 = €690 per jaar.

Hoe minder je terugkrijgt bij teruglevering, hoe meer je wilt dat je je eigen opgewekte stroom gaat gebruiken, dan heb je er wel vol profijt van.

Alle vaste kosten heb je niks mee te maken, die blijven hetzelfde.

The devil is in the details.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even los van salderen of niet.
Je hebt al een systeem met 12 panelen voor 3034 euro incl btw. Daar gaat de btw nog af. (mocht je btw ondernemer willen worden)
En installeren kost een 1000 euro. (incl)
Dus als je zelf handig bent...

https://www.sun-solar.nl/...prijs-voor-e3034incl-btw/

TVT kun je dus makkelijker verkorten.
Kijk eens bij winkelman hengelo, solar-bouwmarkt en sun-solar

Edit: ik ben al op zoek naar batterijopslag (wat weer investering kost helaas), maar het is nog geen 2023.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2019 12:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• flee01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-12-2024
Goed nieuws voor iedereen met zonnepanelen, want de gunstige salderingsregeling is verder verlengd tot 2023. Bovendien komt de omstreden terugleversubsidie definitief niet. Vanaf 2023 tot 2031 wordt het salderen langzaam afgebouwd.

Er van uitgaande dat je het investeringsbedrag je niks kost ( op de bank staat tegen ca 0%), levert het je sowieso 3,5 x 690,- = 2415,- op. Stel dat je de rest deels met de salderingsregeling moet doen. Bv de helft, dan wordt het ipv 5,7 jaar 3,5jaar + 2,2jaar ×2(50%)= 7,9 jaar.

Het gaat om het deel dat je niet direct verbruikt en dus teruglevert. Dit zal nooit het volledige bedrag zijn.

Verder is het ook goed voor het milieu om duurzaam op te wekken. Dit is ook een argument.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Klopt niet echt.
Je netbeheerkosten wordt opgevangen door teruggave energiebelasting, dat heeft iedereen alleen zijn ze die aan het verlagen, het was altijd 386,- of in die buurt voor gas en stroom samen.
Je energie heeft ook belasting en die betaal je niet over een niet gebruikte kWh, dat kan ook immers niet >:)
Tot 2023 kan je een opwek kWh wegstrepen tegen een verbruik kWh (salderen)
Na 2023 weet nog niemand maar stel dat het echt zwart/wit is zou het betalen zijn voor wat je van net haalt (incl belasting dus 22-23 cent) en een kleine vergoeding voor wat je levert (zonder belasting dus 6-7 cent).

Echter, de werking van een slimme cq digitale meter is per kwartier en meet alleen teveel teruggelevert of extra aan verbruik, een paar voorbeelden.

Je bent aan het stofzuigen met een 1000W stofzuiger, je panelen doen op dat moment 400W dan zal de meter 600W plus bijv 100W aan vast verbruik is 700W optellen in de verbruik schaal.

Je bent aan het stofzuigen met een 1000W stofzuiger, je panelen doen op dat moment 1800W dan zal de meter 800W min 100W aan vast vebruik is 700W optellen in je opwek schaal.

Dit zijn 2 voorbeelden maar dat gaat zo de hele dag/week/maand zo door per seconde, maar je wekt ook de hele dag op, veel in de zomer, weinig in de winter, je verbruik is vaak andersom.

Nu betaal je 669,- aan stroomkosten voor de 2900 kWh dus tot 2023 valt dat volledig weg en heb je geen kosten aan stroom, sterker nog, ik denk dat je wel wat over houd zelfs waar je een stukje gas mee betaald. >:)
Na 2023 is het zaak om zoveel mogelijk je eigen stroom (beter gezegt je pv vermogen) te verbruiken, elke eigen verbruikte kWh levert nog steeds 23 cent op namelijk. Dus dan is het zaak om het meeste te doen tijdens pv opwek en zo min mogelijk als het donker is.
Ook het vermogen van je pv set speelt daar een wat belangrijke rol in, als je regelmatig een piekverbruik hebt van 6000W en je pv vermogen is maximaal 2000W ga je nog regelmatig 4000W aan kosten maken, dus een te kleine set gaat slechter terugverdienen. Maar kijk ook naar je piek verbruik, vaatwassers, wasmachines en zo'n beetje alle apparaten die water verwarmen zijn 2000W ongeveer, zaak is dat het aan gaat bij minimaal dat pv vermogen en liefst niet tegelijk maar achter elkaar. :)
Dus uiteindelijk ga je na 2023 wel meer dan 229,- van de 669,- besparen, alleen is nog niet duidelijk hoeveel, dat ligt ook nog eens grotendeels bij jezelf en wat voor spullen je in huis hebt, na 2023 zal het langzamer gaan maar panelen gaan ook lang mee. ik heb zelf bijv een warmtepomp waardoor ik in de winter een véél groter verbruik hebt dan in de zomer, de pv set is gebaseerd op mijn verbruik waardoor het in de zomer weer véél meer teruglevering is dan verbruik.

Kortom: je hebt nu nog het voordeel van een jaar of 4 salderen, je kan vanaf dag 1 je maandbedrag verlagen en de vermeden kosten sparen of investeren in andere duurzame of besparende aanpassingen dus een slechte investering is het nooit, wel even shoppen voor een scherpe prijs.

Lijkt mij een no-brainer, panelen zijn nog nooit zo voordelig geweest.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergeet niet dat je (gemiddeld) iets van 30 tot 40% direct verbruikt. die blijft dus de volledige energieprijs afdekken,

stel nu:
2900 verbruik
3000 opwek
(1000) direct verbruik

op dit moment maakt die directe verbruik niet uit, je krijgt voor 100 een vergoeding

straks
voor die 1000 direct eigen verbruik betaal je niks, blijft over:
1900 verbruik en 2000 opwek

1900*0.23 - 2000*0.17=97 euro
zonder panelen: 2900*0.23=667 euro

per jaar bespaar je in dit geval dus nog steeds 570 euro in dat jaar

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als je volledig wil profiteren van zonnepanelen dan ga je offgrid. Dan bespaar je ook nog eens de vastrecht kosten. Je zal dan wel voor voldoende opslag moeten zorgen om de tijd dat je zonder zon zit te overbruggen door bijvoorbeeld accucapaciteit door bijv een tesla powerwall te installeren of naar waterstof productie + brandstofcel te gaan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@michielRB
Kan je eens aangeven wat dat mij kost?
Ik wil:
Batterij opslag en waterstofproduktie (+ compressor en dikke tank waarschijnlijk) en een brandstofcel
20 kWh per dag is genoeg (voor de warmtepomp)
Heb maar een simpel rijtjes huis.
Bedankt!

Edit: geloof je nou echt wat je schrijft, dat off-grid mogelijk is?
TVT wordt hiermee 150 jaar. (geschat) en energie op=op. Moet je niet willen.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2019 14:36 ]

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@AUijtdehaag Ik ben bang dat dit niet zomaar te zeggen valt. De beschikbaarheid van brandstofcellen is niet evident en de ontwikkeling daarvan voor kleine omgevingen (zoals een enkel huis) staat in de kinderschoenen. Ik ben zelf ook aan het onderzoeken wat er op dit moment mogelijk is. Het _principe_ van waterstof als opslag en transportmiddel voor electrische energie is naar mijn mening wel de weg waar 'we' naar toe moeten in de toekomst.

Naar mijn idee zal de infrastructuur die op dit moment voor aardgas wordt gebruikt, in de toekomst voor waterstof gebruikt moeten gaan worden. Als dat beschikbaar is, is er geen noodzaak meer om offgrid te gaan.
Alternatief voor zelf waterstof produceren is dit in gasflessen aanvoeren of 'dikke tank' op gezette tijden extern laten afvullen (zoals bijvoorbeeld in Belgie nog veel met mazout wordt gestookt waar een tank regelmatig extern wordt afgevuld)

[ Voor 34% gewijzigd door michielRB op 20-07-2019 14:52 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar voor nu is een off grid systeem gewoon niet haalbaar in onze noordelijke landen, zonder enorme potten met geld.

Zelf wil ik ook erg graag off grid mogelijkheden (hybride zou erg handig zijn) zodat je in elk geval bij stroomstoringen erop terug kunt vallen, of op momenten dat je zelf toch te weinig over hebt. Maar ik zie dat de eerste 5 tot 10 jaar niet als een realistisch scenario.

Overigens mijn eerdere berekening met alleen kale energieprijs voor teruglevering is:

1900*0.23-2000*0.06=317
een besparing van 350 euro per jaar. Dus nog altijd anderhalf keer zoveel als in de startpost staat.
Daarbij komt dat in de nabije toekomst huisbatterijen ook snel goedkoper worden. Met een batterij van 2 tot 4 kWh kun je het direct verbruik percentage vaak al meer dan verdubbelen.

Ook is het natuurlijk slim om zo snel mogelijk te beginnen nu de saldering nog wel meer dan 3 jaar doorgaat. Daardoor maak je er gewoon optimaal gebruik van en verlaag je de tvt fors tov later instappen.

En tenslotte, die 6 cent is het doel van 2031, de eerste jaren ligt dat bedrag fors hoger, en is de TVT dus ook gewoon een stuk korter.

Al met al, vol leggen dat dak, het levert je echt meer geld op dan het je kost :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Rol-Co

Rol-Co

michielRB schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:23:
Als je volledig wil profiteren van zonnepanelen dan ga je offgrid. Dan bespaar je ook nog eens de vastrecht kosten. Je zal dan wel voor voldoende opslag moeten zorgen om de tijd dat je zonder zon zit te overbruggen door bijvoorbeeld accucapaciteit door bijv een tesla powerwall te installeren of naar waterstof productie + brandstofcel te gaan.
Waarom zou je off-grid willen, je bespaart er niets mee, je teruggave energie belasting die nu de vaste aansluitkosten dekt heb je dan niet meer dus komt op het zelfde neer.

Ik ben off grid met gas ;) 10kWp op dak en meeste in de winter nodig, nou knap systeem die dat off grid voor elkaar krijgt.
Gaat je niet lukken, dan is de buren op jouw aansluiting zetten nog een beter idee. :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 21:13
https://nos.nl/artikel/22...ergierekening-omlaag.html
Vergeet dat niet mee te rekenen.
Volgend jaar gaat de energiebelasting al met 1 cent per jaar omlaag. Dat betekent dus ook dat je PV installatie 1 cent per kWh minder oplevert.

Overigens weet je niks zeker. Het huidige kabinet had vorig jaar nog beloofd dat ze de bijtelling voor elektrische auto's ook t/m 2020 op 4% houden. En die belofte breken ze nu ook.

TheS4ndm4n#1919

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
ArthurMorgan schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:02:
Al met al, vol leggen dat dak, het levert je echt meer geld op dan het je kost :)
Dan zou je verwachten dat veel meer huiseigenaren nú hun dak vol zouden gooien met PV...waarom zie ik dat niet gebeuren? WAF?

Géén PV op je dak is wat de Energiemaatschappijen het liefst zien; dat gaat immers ten koste van verkoop.
Zelf energie opwekken met zonnepanelen wordt in de toekomst denk ik onwaarschijnlijk (gemaakt).

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 20-07-2019 18:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Er is nog niets bekend over wat er gebeurt na de salderingsregeling. Het zou mooi zijn als accu's betaalbaarder worden zodat je niet meer het publieke net als opslag hoeft te gebruiken. Verder helpt het ook al als je rekening houdt met de zonnepanelen en bv bij zonnig weer bewust zonne-energie gaat gebruiken. En er zitten ook verschillen in de teruglevertarieven: er zijn ook partijen die nu al 11ct per kWh betalen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@frisianstar
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2019 16:29 ]

• Rol-Co

Rol-Co

RocketKoen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:04:
https://nos.nl/artikel/22...ergierekening-omlaag.html
Vergeet dat niet mee te rekenen.
Volgend jaar gaat de energiebelasting al met 1 cent per jaar omlaag. Dat betekent dus ook dat je PV installatie 1 cent per kWh minder oplevert.
Maakt toch niks uit als je pv hebt, inkoop is dan ook een cent goedkoper. :) en eerst zien dan geloven, er komt wel weer wat anders zodat je toch duurder uit bent. Nou ze kijken maar even hoor ik lach me al rot vanaf vorig jaar mei :P
frisianstar schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Dan zou je verwachten dat veel meer huiseigenaren nú hun dak vol zouden gooien met PV...waarom zie ik niet gebeuren? WAF?

Géén PV op je dak is wat de Energiemaatschappijen het liefst zien; dat gaat immers ten koste van verkoop.
Zelf energie opwekken met zonnepanelen wordt in de toekomst denk ik onwaarschijnlijk (gemaakt).
Vaak wel ja, die zien het nut er niet van in of je krijgt als antwoord " ah we betalen nog maar 110,- per maand"
Of het aanzicht
Of ze willen de 4k euro niet van de spaarrekening
Of het is er simpelweg niet.

Maar het is zo relaxed om je maandlasten zo laag mogelijk te houden, er zijn al zat vaste kosten die de pan uit rijzen.

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 20-07-2019 16:35 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Je berekening klopt niet :)

Energiebelasting zone 1 & Opslag Duurzame Energie zone 1 krijg je nu nog terug voor het gedeelte dat je saldeert en dadelijk alleen voor het stuk dat je niet meer afneemt. En dan kom je weer netjes in de buurt van je €511 uit zoals je eerst dacht.
En dit is EXACT waar de discussie over gaat mbt saldering. Uiteindelijk kun je altijd de 'netto' kWh tegen elkaar wegstrepen, dat gaat nooit veranderen (dus je blijft altijd €167,71 besparen), maar het gaat over alle belastingen en andere kosten die bovenop dat bedrag staan. Die ga je later betalen over kWh-tjes die je afneemt, maar krijg je niet meer gesaldeerd. (Maar dan zijn die panelen al zo goed als terugverdiend.)

Daarnaast is de overheid vrij helder in hun beleid:
Zonnepanelen moeten in ongeveer 7 jaar terug te verdien zijn.

Dus de aanpassingen nu aan de saldering komt niet omdat de overheid onbetrouwbaar is, maar juist omdat ze betrouwbaar zijn. De terugverdientijd is < 7 jaar en wordt nu weer langzaam aan richting die 7 jaar getrokken. (En dit is een wat minder populaire mening)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
michielRB schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:23:
Zullen we eerst de basis even uitleggen aan de TS?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Sowieso is elke berekening met 23 cent waarschijnlijk onzin.
Er komt een forse verlaging aan van de energiebelasting op elektriciteit. (en een verhoging op die van gas)
Ik verwacht dat de kosten weer onder de 20 cent zullen zakken

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 23-07-2019 14:49 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-11 19:35

Simpel: Zonnepanelen kosten geld, en leveren energie.

Je installatie gaat waarschijnlijk 25 jaar mee (waarbij je panelen in efficientie afnemen), maar je omvormer zul je in die 25 jaar wel een keer moeten vervangen, dus die mag je extra meenemen (als deze intussen niet beter zijn dan paar jaar geleden.

Niemand kan aangeven wat de energie kosten zijn over 25 jaar. ook is niet bekend hoeveel je dan terugkrijgt voor terug levering.
Waarschijnlijk is het dan wel gangbaar om energie zelf op te slaan (oude auto accu's met lagere capaciteit), dus bespaar je daar ook weer op je kosten.

Verhalen over terug verdientijd van 7-8 jaar waren vaak al onzin. 10 tot 12 jaar was vaak logischer.
nu met goedkopere en efficiëntere panelen kan het sneller gaan, maar 5,5 jaar geloof ik niet in.

De toekomst is onzeker. Er zijn zelfs scenario's uitgedacht waar energie wanneer er veel aanbod is (veel zon en wind) zo goed als gratis gaat zijn en daarbuiten het veel duurder wordt. Dan levert de door jou opgewekte kWh zo goed als niets op. Dit is echter (verre?) toekomst.

Heb je het geld nu liggen, gebeurt er niets mee, dan is het een leuke (groene?) investering.
Moet je er voor lenen of allerlei dingen laten, zou ik het niet doen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@nitrodesign zoals eerder aangegeven is je installatie vrij prijzig voor wat er geleverd wordt. Heb je een lastig dak vol met pijpjes, bomen en andere schaduwmakers? Zonee dan zijn optimisers niet nodig, veel installateurs smokkelen ze standaard op de offerte omdat het mooie margemakers zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Bedankt voor alle alle antwoorden en duidelijke uitleg.
Mijn dak staat vrij van bomen of andere schaduwmakers.
Dus in theorie zijn de optimisers niet nodig.

Dan denk ik toch dat ik afstap van zonnepanelen en ga mijn geld gebruiken om mijn hypotheek af te lossen om zo de maandlasten te drukken :).

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Ik stond voor dezelfde keuze en heb juist gekozen om het geld te gebruiken voor zonnepanelen. Dat scheelt me maandelijks veel meer geld dan die paar euro die ik minder zou betalen aan hypotheekrente/aflossing.

Mijn voorschot energie is nu 1 euro per maand, in plaats van dik 100.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nitrodesign schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:46:

Dan denk ik toch dat ik afstap van zonnepanelen en ga mijn geld gebruiken om mijn hypotheek af te lossen om zo de maandlasten te drukken :).
Zonder optmisers kan je zomaar eens €800 schelen. Ik durf het niet voor jouw situatie te zeggen maar waarschijnlijk is het alsnog financïeel beter om zonnepanelen te nemen. Tegen de tijd dat het 2023 is zijn ze al flink ver terugverdient en je kan bijvoorbeeld de bespaarde energiekosten stoppen in het aflossen van je hypotheek.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Rol-Co

Rol-Co

nitrodesign schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:46:

Vast geen goed idee, 2300,- in je hypo gooien zie je per maand niet eens voor de komma ;) je kan ook panelen leggen en de vermeden kosten appart zetten, kan je elk jaar of elke 5 jaar in je hypo gooien.

Als het niet zou renderen, waarom liggen de laatste tijd zoveel daken vol? Die mensen zijn allemaal dom of al van de hypotheek af?
TWyk schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:47:
Sowieso is elke berekening met 23 cent waarschijnlijk onzin.
Er komt een forse verlaging aan van de energiebelasting op elektriciteit. (en een verhoging op die van gas)
Ik verwacht dat de kosten weer onder de 20 cent zullen zakken
Eerst zien dan geloven, ze verzinnen wel iets anders....

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 23-07-2019 17:58 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 08:35
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:19:
@frisianstar
Members only:
Members only:
Pagina: 1