Windows 10 BSOD, maar telkens anders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
3,5 jaar geleden heb ik (voor mijn zoon) een geassembleerde PC gekocht, bestaande uit:
- Gigabyte B150M-D3H-CF moederbord
- Processor: Intel Core i7-6700 / 3.4 GHz - 8 MB cache
- Crucial DDR4 32 GB : 4 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - niet-gebufferd - niet-ECC
- Samsung 850 EVO Series - Solid state drive - 250 GB
- MSI GTX 970 videokaart.
- Voeding: Corsair RM Series RM550x - ATX12V 2.4/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS Gold -
100-240 V - 550 Watt - modulair

Het geheel draait op Windows 10. Van tijd tot tijd waren er updates en die zijn ook uitgevoerd. Virusscanner is van ESET. Verder staat er het Office pakket op, Google Chrome en diverse games.

Tot ongeveer 6 weken geleden werkte deze naar behoren, maar sinds die tijd zijn de BSOD veelvuldig. De laatste 2 weken dagelijks.

De 1e die ik kreeg had de melding wdf01000.sys - DRIVER_IRQL_NOT_LESS ...
Ik heb toen Windows 10 naar build 1903 (was 1803) ge-update nadat ik heb gekeken of ik iets kon ontdekken bij de updates die dit veoorzaakt zou kunnen hebben. Helaas ik kon niets ontedekken.

Daarna zijn onderstaande BSOD's gekomen. Elke keer een aanpassing en na ekke aanpassinge ook weer een andere melding.
BSOD - Memory Mangegement.
BSOD - dxgkrnl.sys - Page fault in non paged area.
BSOD - win32kbase.sys - System Service Exception
BSOD - KERNEL_SECURITY Check Failure
BSOD - CRITICAL PROCESS DIED
BSOD - netio.sys - SYSTEM SERVICE EXCEPTION
BSOD - win32kfull.sys - SYSTEM SERVICE EXCEPTION

Wat heb ik in die tijd allemaal gedaan:
Windows is volledig geupdte.
Drivers van Gigabyte (mbt moederbord) zijn geïnstalleerd, evenals nieuwste BIOS versie.
Drivers via app van drivereasy geupdate, videokaart als laatste.
Volgende tools utigevoerd, echter zonder foutmeldingen:
sfc /scannow
verifier
diism
chkdsk
Virusscan
2 reepjes geheugen (van de 4 verwijderd). Maar weer een BSOD (SYSTEM SERVICE EXCEPTION)
Het enige wat ik straks nog kan doen is het geheugen wisselen met de 2 reepjes die ik er uit had gehaald, maar daarna ben ik door mijn opties heen.

Wie o wie kan mij nog wat tips geven. Of moet ik de strijd staken en Windows 10 opnieuw installeren en hopen dat het goed gaat?

[ Voor 2% gewijzigd door Erwin.MvdB op 20-07-2019 12:17 . Reden: Voeding specs toegevoegd. ]

Beste antwoord (via Erwin.MvdB op 28-07-2019 13:25)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik mis info over de voeding. Welke en hoe oud is de voeding?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Specs (nu ook toegevoegd aan topicstart):
Corsair RM Series RM550x - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.4/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS Gold -
100-240 V - 550 Watt - modulair
Voeding is 3,5 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Memory inderdaad even goed testen, reepje voor reepje. Een test van 10 minuten is niet voldoende.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 12:11
Ik had BSOD na driver updates via Snappy Driver Installer.
Het verbaasde me al dat dit programma "nieuwe" drivers ging installeren terwijl deze (nog) niet op de site van de fabrikant stonden. Na het installeren van de drivers van de fabrikant site verdwenen de BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Geheugen checken, daar lijkt het probleem ter zitten.

Geen overclock?
Zet Bios naar 'optimized default' of vergelijkbare optie

Maar een nieuwe install is ook een optie natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
@JoStad Ik had eerst de drivers van de fabrikant geïnstalleerd, daarna nog steeds BSOD. Daarna via Driver Easy alles ge-update, nog steeds BSOD. Teruggaan lijkt me dan niet de oplossing omdat ik die al had uitgevoerd. (Maar wel bedankt dat je mee wilt denken).
Of zijn er meer mensen die aan kunnen geven dat drivers van de fabrikant (ook al zijn ze ouder) beter zijn dan die uit de database van DE?

Nog tips om het geheugen te testen. Is de Memory Diagnostic van Windows 10 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Driver easy en soortgelijke programma's moet je niet op je pc willen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Ik heb nu 2x8Gb geheugen omgewisseld voor het andere deel van het geheugen wat ik er uit had gehaald.
In de BIOS stond alles op Auto vwb memory (ook ander zaken trouwens). Windows Memory Diagnostic gedraaid, maar deze heeft met dit geheugen geen fouten gevonden.
Als er weer een BSOD ontstaat, gaat er 8Gb uit en start ik memtest voor 1 module. (en dat voor de 3 andere modules herhalend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Ondertussen is gebleken dat een van de vier geheugenmodules de problemen heeft veroorzaakt.
Dank aan de personen die mij in de juiste richting hebben geholpen.
Pagina: 1