3,5 jaar geleden heb ik (voor mijn zoon) een geassembleerde PC gekocht, bestaande uit:
- Gigabyte B150M-D3H-CF moederbord
- Processor: Intel Core i7-6700 / 3.4 GHz - 8 MB cache
- Crucial DDR4 32 GB : 4 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - niet-gebufferd - niet-ECC
- Samsung 850 EVO Series - Solid state drive - 250 GB
- MSI GTX 970 videokaart.
- Voeding: Corsair RM Series RM550x - ATX12V 2.4/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS Gold -
100-240 V - 550 Watt - modulair
Het geheel draait op Windows 10. Van tijd tot tijd waren er updates en die zijn ook uitgevoerd. Virusscanner is van ESET. Verder staat er het Office pakket op, Google Chrome en diverse games.
Tot ongeveer 6 weken geleden werkte deze naar behoren, maar sinds die tijd zijn de BSOD veelvuldig. De laatste 2 weken dagelijks.
De 1e die ik kreeg had de melding wdf01000.sys - DRIVER_IRQL_NOT_LESS ...
Ik heb toen Windows 10 naar build 1903 (was 1803) ge-update nadat ik heb gekeken of ik iets kon ontdekken bij de updates die dit veoorzaakt zou kunnen hebben. Helaas ik kon niets ontedekken.
Daarna zijn onderstaande BSOD's gekomen. Elke keer een aanpassing en na ekke aanpassinge ook weer een andere melding.
BSOD - Memory Mangegement.
BSOD - dxgkrnl.sys - Page fault in non paged area.
BSOD - win32kbase.sys - System Service Exception
BSOD - KERNEL_SECURITY Check Failure
BSOD - CRITICAL PROCESS DIED
BSOD - netio.sys - SYSTEM SERVICE EXCEPTION
BSOD - win32kfull.sys - SYSTEM SERVICE EXCEPTION
Wat heb ik in die tijd allemaal gedaan:
Windows is volledig geupdte.
Drivers van Gigabyte (mbt moederbord) zijn geïnstalleerd, evenals nieuwste BIOS versie.
Drivers via app van drivereasy geupdate, videokaart als laatste.
Volgende tools utigevoerd, echter zonder foutmeldingen:
sfc /scannow
verifier
diism
chkdsk
Virusscan
2 reepjes geheugen (van de 4 verwijderd). Maar weer een BSOD (SYSTEM SERVICE EXCEPTION)
Het enige wat ik straks nog kan doen is het geheugen wisselen met de 2 reepjes die ik er uit had gehaald, maar daarna ben ik door mijn opties heen.
Wie o wie kan mij nog wat tips geven. Of moet ik de strijd staken en Windows 10 opnieuw installeren en hopen dat het goed gaat?
- Gigabyte B150M-D3H-CF moederbord
- Processor: Intel Core i7-6700 / 3.4 GHz - 8 MB cache
- Crucial DDR4 32 GB : 4 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - niet-gebufferd - niet-ECC
- Samsung 850 EVO Series - Solid state drive - 250 GB
- MSI GTX 970 videokaart.
- Voeding: Corsair RM Series RM550x - ATX12V 2.4/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS Gold -
100-240 V - 550 Watt - modulair
Het geheel draait op Windows 10. Van tijd tot tijd waren er updates en die zijn ook uitgevoerd. Virusscanner is van ESET. Verder staat er het Office pakket op, Google Chrome en diverse games.
Tot ongeveer 6 weken geleden werkte deze naar behoren, maar sinds die tijd zijn de BSOD veelvuldig. De laatste 2 weken dagelijks.
De 1e die ik kreeg had de melding wdf01000.sys - DRIVER_IRQL_NOT_LESS ...
Ik heb toen Windows 10 naar build 1903 (was 1803) ge-update nadat ik heb gekeken of ik iets kon ontdekken bij de updates die dit veoorzaakt zou kunnen hebben. Helaas ik kon niets ontedekken.
Daarna zijn onderstaande BSOD's gekomen. Elke keer een aanpassing en na ekke aanpassinge ook weer een andere melding.
BSOD - Memory Mangegement.
BSOD - dxgkrnl.sys - Page fault in non paged area.
BSOD - win32kbase.sys - System Service Exception
BSOD - KERNEL_SECURITY Check Failure
BSOD - CRITICAL PROCESS DIED
BSOD - netio.sys - SYSTEM SERVICE EXCEPTION
BSOD - win32kfull.sys - SYSTEM SERVICE EXCEPTION
Wat heb ik in die tijd allemaal gedaan:
Windows is volledig geupdte.
Drivers van Gigabyte (mbt moederbord) zijn geïnstalleerd, evenals nieuwste BIOS versie.
Drivers via app van drivereasy geupdate, videokaart als laatste.
Volgende tools utigevoerd, echter zonder foutmeldingen:
sfc /scannow
verifier
diism
chkdsk
Virusscan
2 reepjes geheugen (van de 4 verwijderd). Maar weer een BSOD (SYSTEM SERVICE EXCEPTION)
Het enige wat ik straks nog kan doen is het geheugen wisselen met de 2 reepjes die ik er uit had gehaald, maar daarna ben ik door mijn opties heen.
Wie o wie kan mij nog wat tips geven. Of moet ik de strijd staken en Windows 10 opnieuw installeren en hopen dat het goed gaat?
[ Voor 2% gewijzigd door Erwin.MvdB op 20-07-2019 12:17 . Reden: Voeding specs toegevoegd. ]