Nieuwe Lightroom PC (en de huidige ombouwen tot game-kist)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 22:07
Beste Tweakers,

Begin 2014 heb ik onderstaand systeem aangeschaft. Dit systeem was puur bedoeld om Lightroom op te draaien (en uiteraard, een systeem die dat aan kan, kan ook prima een mailtje beantwoorden en Youtube en Dumpert kijken tussen al het werk door). Maar ik merk dat dit systeem zeer stroperig begint te worden nu.

Ik heb nu al 5 jaar geen kist meer gebouwd en ben er helemaal 'uit'. Lightroom is natuurlijk hét programma om een nieuwe kist aan te laten voelen als een 10 jaar oude machine, maar ik neem aan dat het met de 2019 processoren en SSD's allemaal weer wat vrolijker kan worden om op te werken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur Adobe Lightroom. Als bruidsfotograaf bewerk ik 80.000+ foto's per jaar. Er gaat geen enkele game op gespeeld worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan zo'n €1200,- max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Los van scherm/toetsenbord/muis, dacht ik misschien aan de 4TB HDD en de voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de processor. Qua benchmarks lees ik alleen dingen over frames per seconds in games (voor mij totaal irrelevant) of in mijn vakgebied, hoe lang een Lightroom Export duurt. Maar ook dát vind ik niet interessant. Het enige waar ik naar opzoek ben is een processor die goed is om door de develop module te bladeren/werken. Dus zo snel mogelijk een foto-render kan opbouwen, en direct weer door naar de volgende. Exporten doe ik 2x een half uurtje in de week, edditen in de develop module véééél vaker.

Ik lees dat de nieuwe AMD Ryzens goede bang for buck zijn, maar ik geloof ook dat deze geen onboard videokaart hebben? Want LR heeft weinig behoefte aan een videokaart. Zou ik dan met Intel goedkoper uit zijn, omdat ik het geld van de videokaart kan steken in een duurdere processor en daarnaast gewoon gebruik kan maken van de on-board graphics? Dit geeft misschien ook weer minder warmte, lawaai en stroomverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YvnaPdm.jpg

En dan komt deel 2 van dit verhaal:
Ik ben van plan mijn huidige (bovenstaande) kist om te bouwen tot eentje die iRacing goed kan spelen.

Ik dacht zelf om er een videokaart en nieuwe voeding in te prikken, en dat ik dan zeker iets moet hebben wat 60 fps haalt op een 1440p scherm. Klopt dit, of is de processor daar te slecht voor? En zo ja, welke videokaart raden jullie dan aan?

De reden dat ik geen workstation en game-PC in één wil, is omdat de game-PC in een andere kamer komt te staan.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou je hele systeem op de schop doen en hier eens naar kijken reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:10
Oude voeding vooral niet gebruiken in het nieuwe systeem. Na 5 - 6 jaar heeft de SP 7 zijn beste tijd wel gehad.
Zou aan iets als onderstaande denken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 97,05€ 97,05
1VideokaartenInno3D GeForce GTX 1650 Twin X2 OC€ 155,-€ 155,-
1BehuizingenAntec P5€ 52,01€ 52,01
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 145,71€ 145,71
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 1TB€ 142,30€ 142,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,07

Het oude systeem kan nog prima dienen voor iRacing met de volgende onderdelen.
voeding: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
videokaart: pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC

• Jimmy J.
Uszka schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:02:
Oude voeding vooral niet gebruiken in het nieuwe systeem. Na 5 - 6 jaar heeft de SP 7 zijn beste tijd wel gehad.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,07

Bedankt voor je antwoord! Is de GeForce 1650 alleen niet een beetje overpowered in een systeem wat de videokaart praktisch nooit aanspreekt?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed
kan ook als je amper GPU powr nodig hebt.(zo krachtig is de 1650 niet)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:10
3400G is geen upgrade als je van een i7-4770 komt, eerder een sidegrade.
GTX 1650 is bijna 3x zo snel dan de Vega 11 van een 3400G. Niet dat het nodig is voor Lightroom maar de meerprijs tov een GT 1030 met slechts 2GB VRAM is niet enorm tov de prestatiewinst en je krijgt 2x zoveel VRAM. nVidia over Radeon omwille van het stroomverbruik.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 16:21

xAn52

Whatever...

Beetje stevige videokaart kan wel helpen. Ik zit met een 2070 en een 4K scherm. Als ik in develop door de foto's heen browse, schiet de GPU belasting naar zo'n 40% (3D). CPU naar 20-30% (i9). RAM gebruik is ca. 6GB (24Mp RAW files). Storage is een intel 660p SSD.
Gebruik ik m'n 1080p scherm , dan is de belasting een stuk lager (GPU ca. 14%, CPU ca. 10%, RAM ca 2GB.). Veel hangt dus van je monitor/resolutie af.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lightroom kan wel degelijk je GPU benutten dus daar zou ik even op Googlen eerst.

Een 128GB SSD is nergens meer goed voor, zelfs niet voor alleen Windows. Ik zou idd de intel 660p SSD kopen, 1TB zit je al snel aan. Hoe groot is je (actieve) library?

Persoonlijk zou ik sowieso maar 1 pc aanhouden als het even kan. Lange HDMI kabel en draadloos tobo/muis is geen optie? Want een snelle Lightroom-pc met daarin een snelle videokaart is doorgaans ook een snelle game-pc.

[ Voor 30% gewijzigd door Aikon op 20-07-2019 16:35 ]

• Jimmy J.
Aikon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:33:
Lightroom kan wel degelijk je GPU benutten dus daar zou ik even op Googlen eerst.

Een 128GB SSD is nergens meer goed voor, zelfs niet voor alleen Windows. Ik zou idd de intel 660p SSD kopen, 1TB zit je al snel aan. Hoe groot is je (actieve) library?

Persoonlijk zou ik sowieso maar 1 pc aanhouden als het even kan. Lange HDMI kabel en draadloos tobo/muis is geen optie? Want een snelle Lightroom-pc met daarin een snelle videokaart is doorgaans ook een snelle game-pc.
Daarover heb ik uiteraard uitvoerig gegoogled, maar ik lees toch vaak dat het in Photoshop wél nuttig is, maar in Lightroom totaal niet. In sommige gevallen wordt met GPU acceleratie aan Lightroom zelfs slomer.

Ik heb meerdere actieve library's. De grootste is aan het einde van het jaar zo'n 70k foto's, maar dat maakt geen verschil t.o.v. een verse library van 200 foto's.

Die 128GB is uiteraard een 5 jaar oud ding nu, al heb ik 'gewoon' 32 gb over nog. Dat wordt natuurlijk 500GB of meer straks, maar die waren 5 jaar geleden flink aan de prijs.

De game-PC wordt verbonden aan m'n race-rig die een verdieping hoger staat. Langere HDMI is geen optie.

@xAn52 Lightroom slurpt zich bij mij langzaam vol tot zo'n 8GB (3440x1440, niet full screen). Taakbeheer zegt dat hij 500mb gebruikt, maar als ik LR afsluit gaat m'n geheugen van 11/16 naar 3/16 GB.

[ Voor 7% gewijzigd door Jimmy J. op 20-07-2019 17:05 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12 13:16

Praetextatus

the dutch_paki

https://www.photofacts.nl...n-lightroom-werkt-het.asp

GPU-versnelling heeft voornamelijk effect bij gebruik van hoge resolutie monitoren met meer de standaard 2K-resolutie. Dus als je een oudere of een high-end 2K-monitor hebt met een resolutie van bijvoorbeeld 1920 x 1080 pixels, dan is het beter om GPU-versnelling uit te schakelen.

Als je echter een 4K + monitor of zo'n mooi groot Retina-scherm hebt, kan GPU-versnelling wel degelijk nuttig zijn voor het versnellen van Lightroom.

en

Zorg dat je vaste schijf groot genoeg is en voldoende vrije ruimte heeft. Te weinig beschikbare schijfruimte kan ook voor slechte prestaties zorgen. Zorg dat er minstens 20% beschikbaar is op de vaste schijf waarop je Lightroom-catalogus, -voorvertoningen en -afbeeldingsbestanden worden opgeslagen.

Voor de rest is het voorstel van @Uszka zeker geen slechte.

[ Voor 3% gewijzigd door Praetextatus op 21-07-2019 23:31 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Jimmy J.
Ik heb eindelijk een systeem weten samen te stellen (en heb 'm up and running), en wellicht als hulp voor andere mensen in de grafische sector, en om @Uszka even te bedanken hier een kleine bump.

Het systeem is bijna hetzelfde geworden als het lijstje hieronder. Andere case en een andere voeding, maar dat zal het verschil niet maken. De rest is hetzelfde.
Uszka schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:02:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,07

Qua geheugen setup heb ik het volgende gedaan:

256 GB m.2 SSD > Windows en alle installaties
1 TB m.2 SSD > Lightroom catalog, cache en prive bestanden
1 TB sata SSD > 'Working folder' met alle recente RAW bestanden waar nog aan gewerkt wordt.
4 TB sata HDD > Schijf uit de oude PC, waar alle RAW bestanden naartoe gaan die ik bijna niet meer zal aanraken.

Holy moly wat is dit systeem snel! Ik hoef geen (smart) previews meer aan te maken, maar knal zo door alle foto's heen. Erop klikken is instant een 1:1 preview. Ben erg onder de indruk! GPU versnelling staat aan, maar zelfs de slappe (maar zuinige) GTX 1650 doet amper iets (max 15% tijdens develop mode), dus zelfs zo'n kutkaart is snel genoeg :) De meerdere SSD's heb ik gekozen om clutter te voorkomen en alle schrijf/leessnelheden optimaal te benutten.

Voor de oude PC heb ik een GTX 1660 Ti gehaald met een nieuwe voeding, maar omdat ik nog wat werk heb liggen heb ik die nog niet kunnen testen.

Pagina: 1