Dizzy Mike schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:28:
@
FeaR jij schreef dit: Voor 5.1 surround had je nog twee keer 3,5 mm jack moeten hebben, voor 7.1 zelfs nog drie andere 3,5 mm jacks.
Dus stel je voor ik koop een headset die 4 3,5mm jacks heeft dus 7.1 surround sound.
Maar mijn moederbord kan alleen 5.1 betekent dit dat ik alleen 5.1 kan horen of door gebruik van zo'n usb kan je toch 7.1 luisteren?
Nu gaan we dingen door elkaar halen (en dat deed ik eerder ook door de software van Logitech niet mee te nemen). Er is dedicated surround en pseudo surround. Allereerste dedicated, dus echt per kanaal een ingang (of uitgang vanaf de PC): Één 3,5 mm jack draagt over het algemeen twee kanalen. Er zijn er die meer kunnen, maar in dit geval is dat niet zo (dat zie je bijvoorbeeld bij in-ears met microfoon voor de mobiele telefoon, die doen drie kanalen over één 3,5 mm jack). De roze 3,5 mm jack heb je nodig voor de microfoon, deze telt ook niet mee in de 5.1 of 7.1. Om dedicated 5.1 te hebben heb je 3 maal 3,5 mm jack nodig (3 x 2 = 6 en 5.1 is zes kanalen). Voor 7.1 heb je vier 3,5 mm, jack nodig. Dus headset met 5.1 is vier jacks en headset met 7.1 is vijf jacks. Echter is dat als je analoog met 3,5 mm jack aan gaat sluiten. STEL je hebt een vijf jacks (om headset 7.1 te hebben) en je sluit er maar vier aan, dan heb je een headset met 5.1, de andere kanalen krijgen immers geen input. Je ziet echter niet veel headsets met een berg aan kabels omdat het niet handig is. Veel fabrikanten kiezen voor USB: heb je één aansluiting die surround kan verzorgen en die ook op apparatuur werkt die niet over voldoende analoge aansluitingen beschikt. Als je een surround headset hebt met USB Sound Card maakt het niet uit hoe veel kanalen je moederbord ondersteunt. Al heb je een laptop met stereo speakers en stereo uitgang, de USB zorgt er dan voor dat je toch surround hebt. De software van Logitech maakt het alsof het surround is al is het in het beginsel 2.0 stereo (omdat je dus maar één 3,5 mm jack hebt). Pseudo surround is een oud trucje en kan zeer goed werken. Het menselijk brein kan je redelijk makkelijk voor de gek houden door geluid harder of zachter af te spelen. Youtube heeft wat voorbeelden van een kapper of een overvliegende helicopter.
Edit:
Enfin, ik zou hoe dan ook via USB aansluiten. Zoals gezegd maakt het dan niet uit wat je moederbord ondersteunt en de software van Logitech maakt er "surround" van. Mogelijk dat je die software met analoog aansluiten niet hebt dus USB geniet dan de voorkeur. Maar het is en blijft een stereo headset omdat je altijd naar één 3,5m jack gaat. De software van Logitech is in deze leidend om er toch een soort surround van te maken.
Lang verhaal kort:
Aansluiten via USB en de software van Logitech installeren. Dan maakt het niet uit wat voor moederbord je hebt (mits deze wel een USB-poort heeft..) qua audio-kanalen. Al heb je een moederbord met slechts één 3,5mm jack of je hebt een moederbord met acht 3,5mm jacks, USB zorgt ervoor dat je je geluid hebt.
[
Voor 15% gewijzigd door
FeaR op 20-07-2019 14:07
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.