Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04-2024
Mijn vraag:
Als ik een nieuw moederbord koop die alleen Audio kanalen 6 (5.1) heeft kan ik dan nog steeds 7.1 audio ervaren als ik de USB aansluiting gebruik?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Headset: Logitech G430

Ik wil misschien de GIGABYTE X570 AORUS ELITE moederbord kopen.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Beste antwoord (via Dizzy Mike op 20-07-2019 14:06)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58

FeaR

In GoT we trust

Dizzy Mike schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:28:
@FeaR jij schreef dit: Voor 5.1 surround had je nog twee keer 3,5 mm jack moeten hebben, voor 7.1 zelfs nog drie andere 3,5 mm jacks.

Dus stel je voor ik koop een headset die 4 3,5mm jacks heeft dus 7.1 surround sound.
Maar mijn moederbord kan alleen 5.1 betekent dit dat ik alleen 5.1 kan horen of door gebruik van zo'n usb kan je toch 7.1 luisteren?
Nu gaan we dingen door elkaar halen (en dat deed ik eerder ook door de software van Logitech niet mee te nemen). Er is dedicated surround en pseudo surround. Allereerste dedicated, dus echt per kanaal een ingang (of uitgang vanaf de PC): Één 3,5 mm jack draagt over het algemeen twee kanalen. Er zijn er die meer kunnen, maar in dit geval is dat niet zo (dat zie je bijvoorbeeld bij in-ears met microfoon voor de mobiele telefoon, die doen drie kanalen over één 3,5 mm jack). De roze 3,5 mm jack heb je nodig voor de microfoon, deze telt ook niet mee in de 5.1 of 7.1. Om dedicated 5.1 te hebben heb je 3 maal 3,5 mm jack nodig (3 x 2 = 6 en 5.1 is zes kanalen). Voor 7.1 heb je vier 3,5 mm, jack nodig. Dus headset met 5.1 is vier jacks en headset met 7.1 is vijf jacks. Echter is dat als je analoog met 3,5 mm jack aan gaat sluiten. STEL je hebt een vijf jacks (om headset 7.1 te hebben) en je sluit er maar vier aan, dan heb je een headset met 5.1, de andere kanalen krijgen immers geen input. Je ziet echter niet veel headsets met een berg aan kabels omdat het niet handig is. Veel fabrikanten kiezen voor USB: heb je één aansluiting die surround kan verzorgen en die ook op apparatuur werkt die niet over voldoende analoge aansluitingen beschikt. Als je een surround headset hebt met USB Sound Card maakt het niet uit hoe veel kanalen je moederbord ondersteunt. Al heb je een laptop met stereo speakers en stereo uitgang, de USB zorgt er dan voor dat je toch surround hebt. De software van Logitech maakt het alsof het surround is al is het in het beginsel 2.0 stereo (omdat je dus maar één 3,5 mm jack hebt). Pseudo surround is een oud trucje en kan zeer goed werken. Het menselijk brein kan je redelijk makkelijk voor de gek houden door geluid harder of zachter af te spelen. Youtube heeft wat voorbeelden van een kapper of een overvliegende helicopter.

Edit:
Enfin, ik zou hoe dan ook via USB aansluiten. Zoals gezegd maakt het dan niet uit wat je moederbord ondersteunt en de software van Logitech maakt er "surround" van. Mogelijk dat je die software met analoog aansluiten niet hebt dus USB geniet dan de voorkeur. Maar het is en blijft een stereo headset omdat je altijd naar één 3,5m jack gaat. De software van Logitech is in deze leidend om er toch een soort surround van te maken.

Lang verhaal kort:
Aansluiten via USB en de software van Logitech installeren. Dan maakt het niet uit wat voor moederbord je hebt (mits deze wel een USB-poort heeft..) qua audio-kanalen. Al heb je een moederbord met slechts één 3,5mm jack of je hebt een moederbord met acht 3,5mm jacks, USB zorgt ervoor dat je je geluid hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 20-07-2019 14:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op een headset is surround sowieso amper mogelijk. Verschil tussen stereo, 5.1 of 7.1 zal nauwelijks waarneembaar zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ja, je kunt dan nog steeds de "7.1" van je koptelefoon gebruiken. Die simuleert dat effect en staat los van de aansluitingen van je geluidschip.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

[b]Dizzy Mike schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:05:
Als ik een nieuw moederbord koop die alleen Audio kanalen 6 (5.1) heeft kan ik dan nog steeds 7.1 audio ervaren als ik de USB aansluiting gebruik?
De Logitech heeft geen echte 7.1 over de analoge kanalen. Er zijn slechts twee 3,5 mm jacks aanwezig. Één is de roze voor de microfoon en de andere is de groene voor de twee front kanalen. Aangezien de headset niet meer 3,5 mm jacks heeft krijg je er nooit meer dan twee dedicated kanalen naartoe gestuurd. Voor 5.1 surround had je nog twee keer 3,5 mm jack moeten hebben, voor 7.1 zelfs nog drie andere 3,5 mm jacks. Alle surround is dus virtueel. De USB is alleen een DAC die niets meer of minder biedt, het is geen externe sound card wat je wel eens ziet. Analoog (3,5 mm jack) of digitaal (USB) aansluiten maakt voor deze headset niet uit. Het is en blijft maximaal twee kanalen en pseudo surround. Een 7.1 dedicated headset was ook al wat lastig te geloven voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@FeaR Zal ik hetzelfde geluid ervaring als op deze moederbord? ASUSTeK Computer INC. P8H67-M PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dizzy Mike schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:45:
@FeaR Zal ik hetzelfde geluid ervaring als op deze moederbord? ASUSTeK Computer INC. P8H67-M PRO
Met een beetje geluk kan je geluid beter zijn omdat het huidige moederbord een Realtek ALC892 chip heeft en de Gigabyte heeft een ALC1200 welke beter is. Hoorbaar is een tweede maar in de theorie is de ALC1200 de betere. Ik zou er verder niet te veel van verwachten. Het moederbord is niet de beperkende factor in deze kwestie, dat is de headset. Zoals gezegd heb je aan twee jacks (één roze en één groene) genoeg. De USB is voor als je bijvoorbeeld een laptop hebt met slechts één 3,5 mm jack uitgang. De Logitech is geen dedicated surround en zal het ook nooit worden.

Edit:
Aansluiten met USB laat ook meteen vervallen hoe goed de chipset van het moederbord is. USB maakt geen gebruik van de audiochip, dat is alleen met analoog aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 20-07-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:31:
[...]

De USB is alleen een DAC die niets meer of minder biedt, het is geen externe sound card wat je wel eens ziet.
Hoe bedoel je dit? Iets dat van data (USB) geluid maakt, is toch gewoon een USB audio dievice?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:04:
[...]
Hoe bedoel je dit? Iets dat van data (USB) geluid maakt, is toch gewoon een USB audio dievice?
Ik doelde op de meerwaarde van USB ten opzichte van analoog qua werking.
Veelal zie je bij surround headsets dat de deze via USB aan worden gesloten omdat je dan meerdere kanalen (veelal wel surround) aan kan sturen, dus echt een USB soundcard. Bij de G430 is dat niet zo en biedt aansluiten via USB niet meer dan aansluiten via de twee 3,5 mm jacks. De USB zet alleen de connector om van USB naar 2 x 3,5 mm jack. Logitech noemt het zelf ook een USB DAC en geen soundcard. Op die manier bedoel ik dat het niets meer biedt ten opzichte van analoog aansluiten.
PACKAGE CONTENTS
  • Headset
  • USB DAC
  • User documentation
Hier een foto van de USB DAC (rechts). Zoals te zien puur een verloopje van USB naar 2 x 3,5mm jack waarbij de 2 x 3,5mm jack dus de bottle neck blijft waardoor dedicated surround niet mogelijk is.

Edit:
Handleiding nog wat verder doorgelezen en via USB aansluiten met de Logitech software lijkt toch iets te doen. Zet ik mijn mening/theorie iets bij: FeaR in "Logitech G430 en 7.1 surround sound over USB". Blijft wel dat er maar twee kanalen de headset in gaan en het pseudo surround is.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 20-07-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@FeaR jij schreef dit: Voor 5.1 surround had je nog twee keer 3,5 mm jack moeten hebben, voor 7.1 zelfs nog drie andere 3,5 mm jacks.

Dus stel je voor ik koop een headset die 4 3,5mm jacks heeft dus 7.1 surround sound.
Maar mijn moederbord kan alleen 5.1 betekent dit dat ik alleen 5.1 kan horen of door gebruik van zo'n usb kan je toch 7.1 luisteren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dizzy Mike schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:28:

Nu gaan we dingen door elkaar halen (en dat deed ik eerder ook door de software van Logitech niet mee te nemen). Er is dedicated surround en pseudo surround. Allereerste dedicated, dus echt per kanaal een ingang (of uitgang vanaf de PC): Één 3,5 mm jack draagt over het algemeen twee kanalen. Er zijn er die meer kunnen, maar in dit geval is dat niet zo (dat zie je bijvoorbeeld bij in-ears met microfoon voor de mobiele telefoon, die doen drie kanalen over één 3,5 mm jack). De roze 3,5 mm jack heb je nodig voor de microfoon, deze telt ook niet mee in de 5.1 of 7.1. Om dedicated 5.1 te hebben heb je 3 maal 3,5 mm jack nodig (3 x 2 = 6 en 5.1 is zes kanalen). Voor 7.1 heb je vier 3,5 mm, jack nodig. Dus headset met 5.1 is vier jacks en headset met 7.1 is vijf jacks. Echter is dat als je analoog met 3,5 mm jack aan gaat sluiten. STEL je hebt een vijf jacks (om headset 7.1 te hebben) en je sluit er maar vier aan, dan heb je een headset met 5.1, de andere kanalen krijgen immers geen input. Je ziet echter niet veel headsets met een berg aan kabels omdat het niet handig is. Veel fabrikanten kiezen voor USB: heb je één aansluiting die surround kan verzorgen en die ook op apparatuur werkt die niet over voldoende analoge aansluitingen beschikt. Als je een surround headset hebt met USB Sound Card maakt het niet uit hoe veel kanalen je moederbord ondersteunt. Al heb je een laptop met stereo speakers en stereo uitgang, de USB zorgt er dan voor dat je toch surround hebt. De software van Logitech maakt het alsof het surround is al is het in het beginsel 2.0 stereo (omdat je dus maar één 3,5 mm jack hebt). Pseudo surround is een oud trucje en kan zeer goed werken. Het menselijk brein kan je redelijk makkelijk voor de gek houden door geluid harder of zachter af te spelen. Youtube heeft wat voorbeelden van een kapper of een overvliegende helicopter.

Edit:
Enfin, ik zou hoe dan ook via USB aansluiten. Zoals gezegd maakt het dan niet uit wat je moederbord ondersteunt en de software van Logitech maakt er "surround" van. Mogelijk dat je die software met analoog aansluiten niet hebt dus USB geniet dan de voorkeur. Maar het is en blijft een stereo headset omdat je altijd naar één 3,5m jack gaat. De software van Logitech is in deze leidend om er toch een soort surround van te maken.

Lang verhaal kort:
Aansluiten via USB en de software van Logitech installeren. Dan maakt het niet uit wat voor moederbord je hebt (mits deze wel een USB-poort heeft..) qua audio-kanalen. Al heb je een moederbord met slechts één 3,5mm jack of je hebt een moederbord met acht 3,5mm jacks, USB zorgt ervoor dat je je geluid hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 20-07-2019 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizzy Mike
@FeaR Dankje voor de reply, dit heeft me enorm geholpen.
Pagina: 1