Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• miikit
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-11-2024
Hallo dames en heren,

Ik heb een pelletCVkachel aangeschaft (Edil Kamin Mito Idro) en probeer deze aan te sluiten. Achter de kachel heb ik een condensventiel aangesloten zodat de kachel pas water van 55 graden door het systeem stuurt.

Nu wordt het ingewikkeld voor mij. Ik heb een indirect gestookte boiler van tesy 100 liter en daarvoor een driewegklep (honeywell v4044f1034). Na dit systeem zitten al mijn radiatoren aangesloten.

Het liefst willen we zodra de boiler water verbruikt, deze als eerste opnieuw opgewarmd wordt, (mits het water in de cv installatie 60 graden is, want zo warm is de boiler). Nu zat ik zelf te denken aan een buisthermostaat, maar deze meet geen waterstroming in de buis en kan dus niet zeggen dat er water uit de boiler gebruikt wordt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes,
Emma

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Thermostaat op de boiler?
Wanneer de temperatuur is bereikt van 60/65 graden in de boiler zal de driewegklep redigeren naar de radiatoren. Ik weet niet hoelang de opwarming duurt tijdens het pompen maar je kan dan evt met een buisthermostaat dan de driewegklep forceren op radiatoren totdat de pelletcv meer dan 60 graden levert. Daarna zal de thermostaat op de Tesy bepalen of hij warmte nodig heeft en de driewegklep omgooien. Je krijgt dan dus 2 thermostaten in serie. Of deze constructie nodig is zou iemand met meer kennis van een pelletcv even op moeten reageren. Volgens mij gaat hij pas water geven als het 60 graden is dus dan heb je het niet nodig. (Vanwege het condensventiel).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• miikit
Jim423 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:06:
Thermostaat op de boiler?
Wanneer de temperatuur is bereikt van 60/65 graden in de boiler zal de driewegklep redigeren naar de radiatoren. Ik weet niet hoelang de opwarming duurt tijdens het pompen maar je kan dan evt met een buisthermostaat dan de driewegklep forceren op radiatoren totdat de pelletcv meer dan 60 graden levert. Daarna zal de thermostaat op de Tesy bepalen of hij warmte nodig heeft en de driewegklep omgooien. Je krijgt dan dus 2 thermostaten in serie. Of deze constructie nodig is zou iemand met meer kennis van een pelletcv even op moeten reageren. Volgens mij gaat hij pas water geven als het 60 graden is dus dan heb je het niet nodig. (Vanwege het condensventiel).
Jim, dankjewel voor de snelle reactie! Ik heb geen idee hoelang de pelletkachel erover doet om 55 graden naar 60 graden te verwarmen. De zaak waar ik de pelletkachel gekocht heb is alles behalve behulpzaam. Waarvoor wordt zo’n driewegklep normaal gebruikt vraag ik me nu af. Kan deze niet gewoon verwijderd worden dat het water altijd door de boiler stroomt als het maar n paar minuten duurt voordat het water 60 graden is. Of verwarmt de boiler dan in de zomer heel de cv installatie?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Exact. Dus die driewegklep heb je wel nodig.
De opwarmtijd 55-60 boeit me niet zoveel het ging me meer om de opwarmtijd 45-60. Omdat bij 45 graden de pomp gaat lopen als het goed is en je wilt geen 45 graden door je Tesy pompen. Maar als het goed is vangt het condensventiel/mixer dit af. 55 graden is ook geen probleem voor de Tesy omdat de spiraal als het goed is onderin het vat zit. Als je de boiler automatisch wilt gaan verwarmen zul je de thermostaat van de boiler ook moeten koppelen aan de pelletCV zelf naast de driewegklep. Ik neem aan dat er geen gasketel meer in het spel is voor de zomer. Het hydraulisch schema wordt dan vrij eenvoudig (vanaf de uitgang condensventiel naar de ingang driewegklep en dan naar de radiatoren/Tesy) alleen elektrisch zal misschien nog een kleine uitdaging worden voor je.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• miikit
Jim423 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:43:
Exact. Dus die driewegklep heb je wel nodig.
De opwarmtijd 55-60 boeit me niet zoveel het ging me meer om de opwarmtijd 45-60. Omdat bij 45 graden de pomp gaat lopen als het goed is en je wilt geen 45 graden door je Tesy pompen. Maar als het goed is vangt het condensventiel/mixer dit af. 55 graden is ook geen probleem voor de Tesy omdat de spiraal als het goed is onderin het vat zit. Als je de boiler automatisch wilt gaan verwarmen zul je de thermostaat van de boiler ook moeten koppelen aan de pelletCV zelf naast de driewegklep. Ik neem aan dat er geen gasketel meer in het spel is voor de zomer. Het hydraulisch schema wordt dan vrij eenvoudig (vanaf de uitgang condensventiel naar de ingang driewegklep en dan naar de radiatoren/Tesy) alleen elektrisch zal misschien nog een kleine uitdaging worden voor je.
Klopt er is geen gas meer in het spel en het hydraulische schema hebben we mee gekregen. Hoe het elektrisch zit is echter een raadsel. Ik kan de thermostaat van de boiler ook nergens extern koppelen.

Zelf zat ik te denken een buisthermostaat erop aan de sluiten en deze in te stellen op 60 graden. Staat de kachel niet aan zal de klep dicht zijn. Staat de kachel wel aan, dan loopt het water altijd door de boiler heen, maar daar zie ik het probleem niet van. Want deze zal het cv water nooit extreem afkoelen.