Autoversterker thermal protection

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 10:09
De vraag is als volgt,

In mijn auto heb ik 2 12" subwoofers van de Infinity Reference 1250 serie, elk 300 watt RMS en 1200 watt piek, aangestuurd door een Climax bullet 3000 (gok wegens de naamvoering en het datablad ook 3000 watt piek). Van de versterker weet ik niet de RMS waarden.

Gebouwd in 2x 34 liter dichte behuizingen van 19mm mdf en klinken het best, en zijn ze ook voor gebouwd, op ongeveer tussen 28 tot 39 Hertz.

Na een uur of wat op gemiddeld volume muziek geluisterd te hebben is de versterker zodanig warm dat deze in zijn thermal protection schiet. Niet echt lekker met lange ritten. Uiteraard wordt het ding wel warm in de kofferbak want er is nou eenmaal geen ventilatie maar het lijkt mij anders dan gebruikelijk. De versterker voor de huidige had dit namelijk niet en was dacht ik maar 1500 of 2000 watt piek.

Na wat metingen te hebben verricht is de stroomafname van de versterker bij gemiddeld luisteren grofweg tussen 7 en 15 ampère van de accu bij 14,7 Volt. Daar zou het niet aan moeten liggen lijkt mij. Op zijn best haal ik pieken van 64 Ampère

Mijn idee is ofwel de speakers zijn te zwaar voor de versterker of de versterker is op zijn beurt weer te licht voor de subwoofers wegens de warmte ontwikkeling

Mij is altijd geleerd een zwaardere versterker te pakken dan de subwoofers in verband met warmte ontwikkeling van de versterker, maar dat is dan vanuit mijn oog gezien op max waarden en geen RMS waarden.

Wat is volgens jullie raadzaam om te doen om ook voor langere tijd gewoon goed muziek te luisteren zonder uitval of overmatige warmte ontwikkeling te genereren? (nee, de radio gaat niet zachter)

Stel ik besluit toch een andere 2 kanaals versterker te kopen, hoe is dit dan aan de hand van de subwoofers het beste te berekenen en waar bijvoorbeeld rekening mee te houden? RMS waarden? Max waarden?

Uitgangspunt is hierbij dat het wanner nodig is altijd hard moet kunnen zonder uitval.

Ik hoor graag jullie opties!

Don't dream your life, Live your dreams!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Climax is zo'n c-brand versterkers

Ik heb het volgende gevonden: https://www.njuskalo.hr/a...ullet-3000-oglas-13303551
RMS power: 4 x 750 Watt 4 ohm
-RMS power (Bridged): 2 x 1500 Watt 4 ohm
-Frequentiebereik: 18 Hz - 20 KHz +/- 1 dB
-Ingangsgevoeligheid: 210mV - 5,5V
-High/low passfilter variabel: 40-250Hz
-Bassboost: 0-18dB
-Spanning: DC 12V
-Afmetingen: (bxlxh) 238 x 480 x 52 mm

Zou normaal geen probleem mogen zijn kwa belasting, wel zien dat die goede ventilatie heeft :+

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 20-07-2019 09:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar hoe zijn de speakers aangesloten?

Woofers op 1x bridged en op de andere 2 uitgangen op gewone speakers of echt iedere woofer op een apparte bridged aansluiting?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
Per woofer inderdaad gebrugd. Het is een 4 kanaals versterker, 2 bridged kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
Damic schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:31:
Climax is zo'n c-brand versterkers

Ik heb het volgende gevonden: https://www.njuskalo.hr/a...ullet-3000-oglas-13303551
RMS power: 4 x 750 Watt 4 ohm
-RMS power (Bridged): 2 x 1500 Watt 4 ohm
-Frequentiebereik: 18 Hz - 20 KHz +/- 1 dB
-Ingangsgevoeligheid: 210mV - 5,5V
-High/low passfilter variabel: 40-250Hz
-Bassboost: 0-18dB
-Spanning: DC 12V
-Afmetingen: (bxlxh) 238 x 480 x 52 mm

Zou normaal geen probleem mogen zijn kwa belasting, wel zien dat die goede ventilatie heeft :+
Ik denk dat je die RMS waarden met een korrel zout kan nemen. Al zitten er wel weer 3 zekeringen van 40 Ampère elk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wilt niets zeggen als de mosfets intern het niet aankunnen, probeer een tijdje de versterker op een betere verluchte plek te plaatsen , als dat goed gaat weet je je wat je moet doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Misschien moet je even 1 speaker loskoppelen en kijken hoe dat blijft spelen. Als dat een tijd goed gaat dan alleen de andere speaker/kanaal een tijd laten spelen.

Als bij 1 speaker het fout gaat dan de "foude speaker" op het andere kanaal zetten en kijken of het dan ook gebeurd.

Dan kan je concluderen of het een speaker, een kanaal of de versterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zorg voor meer koeling idd.
Wat voor auto heb je?
De meeste kofferbakken zijn WEL geventileerd (de lucht komt van de cabine de kofferbak in en gaat er via ventilatiegaten achter de bumpers weer uit).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
Juup schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:08:
Zorg voor meer koeling idd.
Wat voor auto heb je?
De meeste kofferbakken zijn WEL geventileerd (de lucht komt van de cabine de kofferbak in en gaat er via ventilatiegaten achter de bumpers weer uit).
Een BMW E36 sedan. Die zijn zo goed als dicht behalve dan inderdaad de ventilatiegaten in de kofferbak. Maar er is weinig tot geen circulatie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou een paar aluminium CPU koelers met fan op het aluminium van de versterker kunnen schroeven.
Die kunnen zo'n 100W per stuk afvoeren.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
Juup schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:51:
Je zou een paar aluminium CPU koelers met fan op het aluminium van de versterker kunnen schroeven.
Die kunnen zo'n 100W per stuk afvoeren.
Dat is zeker een goede optie, alleen wordt het dan wel weer een poppenkast denk ik :S. Dan zou ik nog liever voor een wat groter plak waterblok gaan, dat ziet er dan wel weer wat netter uit, maar zie die maar eens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
Ik denk dat een PSU ventilator al meer dan genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'Vroegâh' toen Philips nog gewoon zélf érg goede (CAR-Audio) apparatuur maakte .... Én exact dat zelfde spul vervolgens ook nog eens onder de naam Alpine verkocht...

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/201738408929_/Alpine-Philips-DAP-600-Car-Power.jpg

Ik denk dat zo'n DAP-600 unit weinig problemen heeft met 2 van die 300W Infinity Sub-Woofers (die lelijke koelribben waren destijds niet voor niets opgenomen in 't 'design') >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 21-07-2019 22:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Of een oude MTX op de kop zien te tikken. Die maakten vroeger ook echt goede versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

Ik denk dat je qua vermogen wel goed zit, je hebt hier een thermisch probleem.

Ik denk dat je qua oplossing twee kanten op kunt gaan:
1. Koeling verbeteren
2. Efficientere versterker kopen

Ik gok dat de huidige versterker een Klasse-AB versterker is, als je upgrade naar een Klasse-D versterker dan zal de warmte ontwikkeling in de versterker fors afnemen.
Als ik even snel google dan vind ik bijvoorbeeld de Pioneer GM-D8704, die versterker zal in jouw situatie veel minder warmte afgeven bij hetzelfde geluidsniveau i.v.m. jouw huidige versterker.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Maar weet je zeker dat het een normale thermische gebeuren is, ook bij een rotte impedantie door een sluiting in een speaker kan de versterker ook heet worden of in een beveiliging schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:11
..even simpel gedacht. Haal eens 1 sub los voor een tijdje en kijk een was de versterker dan doet op de lange ritten.

1x 300W zou sowieso al voldoende moeten zijn in zo'n kleine ruimte. ;)

For what it's worth.. heb zelf ook een setje JBL 1000W subs gehad, met drie versterkers (1 per subwoofer en 1 voor de composet) in een evenzo kleine kofferbak.. zonder hitte problemen o.i.d.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ihet zou mij niks verbazen als de impedantie van die woofers bij de lagere frequentues regelmatig ver onder de 4ohm uit komt. Daarom worden die versterkers zo heet.
Pagina: 1