Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• babybel123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06-2021
Dag mede Tweakers,

Ik ben al enige tijd aan het brainstormen over het in elkaar zetten van een nieuwe media PC. Onderdelen an sich; geen probleem.

Wat is het probleem?
Ik wil mijn Onkyo versterker via SPDIF aansturen. De mediaPC gebruikt Kodi software voor het afspelen van films, o.a. in DTS geluid.

Moederbord
Het moederbord wordt een socket 1151 bordje. Voor 40 euro ben je klaar… Ware het niet dat er dan geen spdif uitgang op zit. Een moederbord met spdif uitgang kost rond de 100 euro. Vind ik er veel voor 1 extra uitgang op een moederbord, enfin. Uitgangspunt is dat het een beetje betaalbaar blijft. Is de beste optie de duurste? So be it, dan gaan we daar voor.

Opties / Vraag:
Bij mijn weten zijn er een paar opties.
1: Bordje met spdif out. Klinkt prima (is mijn ervaring), maar wel de duurste optie.
2: een pci-e 1x soundkaartje met SPDIF out, kosten circa 40 euro.
3: een USB dongle met SPDIF aansluiting. Ik twijfel over de audiokwaliteit wanneer je een USB signaal om gaat zetten in digitaal audio signaal.
4: Er zijn ook kaartjes die je met pins op je moederbord aansluit. Hier zit bij mij gebrek aan kennis. Heeft iemand enig idee op welk socket 1151 moederbordje welk kaartje met pins past?
5: (vul zelf in). Wellicht mis ik een andere (betere) optie?

Ik heb uiteraard diverse artikelen gelezen op internet, maar mijn technische (audio)kennis reikt niet ver genoeg om dit volledig te snappen…

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen! :)

TLDR: Mobo met SPDIF te duur. Hoe toch SPDIF te krijgen, via USB, PCI-E of met pins op mobo?

Beste antwoord (via babybel123 op 26-07-2019 12:22)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
HDMI is net als SPDIF volledig digitaal, er is dus geen kwaliteitsverlies. Integendeel, HDMI heeft zelfs veel meer bandbreedte waardoor je meer kanalen dan 5.1 en andere codecs eruit kan sturen :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19
Heeft je versterker niet toevallig ook een HDMI ingang?

• babybel123
Jazeker, deze heeft een HDMI ingang.

Wellicht stom, maar ik ben niet bekend met de mogelijkheden daarvan. Ik weet dat je via HDMI ook geluid uit/in kan sturen, maar weet niet wat de kwaliteit hiervan is.

Is het idee dat ik een moederbord aanschaf met HDMI out, deze op de HDMI in van de versterker plug, en ik een HDMI kabel van de HDMI out van de versterker naar mijn TV laat lopen?

Acties:
  • Beste antwoord

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
HDMI is net als SPDIF volledig digitaal, er is dus geen kwaliteitsverlies. Integendeel, HDMI heeft zelfs veel meer bandbreedte waardoor je meer kanalen dan 5.1 en andere codecs eruit kan sturen :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• babybel123
Dus ik zit met een probleem wat eigenlijk bij voorbaat al verholpen is begrijp ik ;-)

Ik ga dat morgen eens testen met mijn huidige config. Ik heb momenteel een mediaPC met HDMI out aan mijn Onkyo versterker hangen, maar heb tevens de SPDIF van de mediaPC in gebruik voor de aansturing van het geluid.

Ik zal morgen eens kijken wat er gebeurt als ik de SPDIF loskoppel en eens ga prutsen met de HDMI configuratie. Ik meld mij met de uitkomst.

Tot dusver beiden zeer vriendelijk dank!!!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@babybel123 Ik zag net deze video en moest toen aan jouw topic denken :)

YouTube: TOSLINK: That one consumer fiber optic standard

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Welke receiver heb je exact? Want volgens mij krijg je over SPDIF niet het volledige DTS signaal, over HDMI heb je veel meer bandbreedte en krijg je alle surround kanalen er over gepompd.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11 08:12
PageFault schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:58:
Welke receiver heb je exact? Want volgens mij krijg je over SPDIF niet het volledige DTS signaal, over HDMI heb je veel meer bandbreedte en krijg je alle surround kanalen er over gepompd.
Over SPDIF krijg je het volledige DTS en Dolby signaal tot maximaal 5.1, dus de oldskool DTS (vaak 1,5mb/s bitrate) en Dolby (vakak 768kb bitrate) surround codecs.

Alles wat daarboven zit ondersteunt SPDIF niet, zoals DTS-MA, Dolby True HD, Dolby Digital Plus en de Atmos codecs als Dolby Atmos en DTS:X.

SPDIF is voor de topicstarter dus voldoende, alleen wel een bijzondere keuze als je ook over HDMI beschikt, aangezien je daar beeld en geluid over verstuurt. Scheelt weer een kabel en centen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• babybel123
Het heeft even geduurd, maar het is 'gelukt'.
Ik heb in tussentijd een nieuwe HTPC besteld zonder SPDIF out. HDMI kabel eraan, en kijken wat 'ie doet.

We spelen media af via Kodi. Audio configuratie in Kodi is (voor mij) relatief lastig. Moet bijvoorbeeld passthrough aan of uit, en via welke dan (ik heb meerdere opties).

Enfin, uiteindelijk heb ik het zover dat ik een Dolby Digital signaal op de versterker ontvang bij een film. DTS zie ik in het display van de versterker niet terug terwijl de film in kwestie wel over een DTS audiospoor beschikt. Ofwel er zit dus iets in de audio config in Kodi niet goed, ofwel er zit iets in de config van de versterker niet goed.

@PageFault Wij hebben een Onkyo versterker, zo uit mijn hoofd de pricewatch: Onkyo HT-S3800

@Hulleman Gebrek aan kennis..... SPDIF kende ik en ik kreeg qua audiosignaal voor elkaar wat ik wilde... Vanuit die optiek "waarom dan nog verder kijken (naar bijv. HDMI)".
Ik ben overigens niet bekend met de 'nieuwe' audio-formats. DD5.1 en DTS ken ik wel, maar DTS-MA, Dolby True HD etc ken ik niet. Ik neem aan dat, als de film in kwestie dat audiospoor bevat en de Onkyo dit aankan, de Onkyo dit ook aan moet geven op het display? Enig idee?

Het doel is in ieder geval geslaagd, topic mag wat mij betreft gesloten worden. Mocht iemand toch tips/trics hebben over de audio config in Kodi, in combinatie met de audio config van de versterker, zodat ik bijvoorbeeld toch DTS audio kan ontvangen, dan houd ik mij aanbevolen.

Toegegeven; ik heb me hier dan ook nog niet echt in verdiept. Ik kan uiteraard de handleiding van de Onkyo erbij pakken en nog even Googlen op de audio settings in Kodi :)

Bedankt voor alle reacties en tips!

[ Voor 8% gewijzigd door babybel123 op 26-07-2019 12:25 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:21
babybel123 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:22:
Het heeft even geduurd, maar het is 'gelukt'.
Ik heb in tussentijd een nieuwe HTPC besteld zonder SPDIF out. HDMI kabel eraan, en kijken wat 'ie doet.

We spelen media af via Kodi. Audio configuratie in Kodi is (voor mij) relatief lastig. Moet bijvoorbeeld passthrough aan of uit, en via welke dan (ik heb meerdere opties).
In dit geval is passthrough inschakelen logisch. Geef daarbij ook op welke formaten je receiver ondersteund (let op, via SPDIF kan je geen gebruik maken van de HD-audiokanalen, via HDMI kan dat dus weer wel). Meestal dat je het beste voor de WASAPI-output kan kiezen, maar da's een kwestie van proberen maar. In sommige gevallen werkt de DirectSound weer beter (uiteraard er vanuit gaande dat je op een Windows-systeem werkt).
Enfin, uiteindelijk heb ik het zover dat ik een Dolby Digital signaal op de versterker ontvang bij een film. DTS zie ik in het display van de versterker niet terug terwijl de film in kwestie wel over een DTS audiospoor beschikt. Ofwel er zit dus iets in de audio config in Kodi niet goed, ofwel er zit iets in de config van de versterker niet goed.
Controleer in Kodi tijdens het afspelen even of je het juiste audio-spoor hebt gekozen. Vaak dat content meerdere audio-sporen bevat (dus 2.0, 5.1, NL, EN, ES of andere talen). Als je zeker weet dat je DTS over HDMI uitstuurt, zou je receiver dat vervolgens ook weer moeten gaan verwerken
@PageFault Wij hebben een Onkyo versterker, zo uit mijn hoofd de pricewatch: Onkyo HT-S3800

@Hulleman Gebrek aan kennis..... SPDIF kende ik en ik kreeg qua audiosignaal voor elkaar wat ik wilde... Vanuit die optiek "waarom dan nog verder kijken (naar bijv. HDMI)".
Ik ben overigens niet bekend met de 'nieuwe' audio-formats. DD5.1 en DTS ken ik wel, maar DTS-MA, Dolby True HD etc ken ik niet. Ik neem aan dat, als de film in kwestie dat audiospoor bevat en de Onkyo dit aankan, de Onkyo dit ook aan moet geven op het display? Enig idee?

Het doel is in ieder geval geslaagd, topic mag wat mij betreft gesloten worden. Mocht iemand toch tips/trics hebben over de audio config in Kodi, in combinatie met de audio config van de versterker, zodat ik bijvoorbeeld toch DTS audio kan ontvangen, dan houd ik mij aanbevolen.

Toegegeven; ik heb me hier dan ook nog niet echt in verdiept. Ik kan uiteraard de handleiding van de Onkyo erbij pakken en nog even Googlen op de audio settings in Kodi :)

Bedankt voor alle reacties en tips!

iRacing Profiel

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11 08:12
babybel123 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:22:

No problemo, daarvoor kom je naar dit forum.

Dolby True HD en DTS Master Audio (MA) zijn lossless audioformats. Vergelijk het een beetje met het verschil tussen een MP3 (DD en DTS) en CD kwaliteit (Dolby TH en DTS MA). Daarnaast leveren die lossless formats 7.1 en zelfs 7.1.4 ondersteuning (Dolby Atmos DTS:X). Die 7,1.4 staat voor 7 speakers, 1 sub en 4 hoogte speakers. Dan kun je speakers in je plafond verwerken voor hoogte effecten.
Jouw Onkyo kan sowieso DTS MA en Dolby TH weergeven en als het een model is van de laatste 4 jaar ook wel Atmos. Met een beetje goede set hoor je goed het verschil tussen normaal DTS/Dolby en de HD formaten daarvan. Alhoewel een gewoon 5.1 DTS track ook al vaak genoeg plezier geeft :)

Voor kodi settings verwijs ik je door naar het kodi forum hier. Van belang is dat je bij de Kodi settings eerst de expert instellingen aanzet en selecteer dan de volgende settings om van DTS (MA) en Dolby (True HD) te genieten (mits de bron dat ondersteunt):

Audio instellingen (zie system):
- number of channels: 2.0 (laat hier op staan, heeft geen impact op passthrough)
- Allow passthrough: zit dit aan en vink vervolgens de audioformaten aan: Dolby digital, Dolby digital plus, DTS capable receiver, DTS HD capable receiver en True HD capable receiver. Passthrough houdt in dat het audiopakketje wordt verwerkt door je receiver zonder enige bemoeienis van het afspelende apparaat.

Als je een bron afspeelt die een dergelijk audioformaat ondersteunt, dan moet je onkyo aangeven dat ie een Dolby, DTS etc signaal ontvangt. Onkyo's geven dit volgens mij weer op het display van de receiver.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 26-07-2019 13:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

babybel123 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 23:56:
Jazeker, deze heeft een HDMI ingang.

Wellicht stom, maar ik ben niet bekend met de mogelijkheden daarvan. Ik weet dat je via HDMI ook geluid uit/in kan sturen, maar weet niet wat de kwaliteit hiervan is.

Is het idee dat ik een moederbord aanschaf met HDMI out, deze op de HDMI in van de versterker plug, en ik een HDMI kabel van de HDMI out van de versterker naar mijn TV laat lopen?
Ja, zo hoort het!

Bron ➡️ receiver ➡️ tv
Alles via hdmi

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1