Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foto's bewerken met een Thinkpad T450s (i5 5300U), gaat dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• unxperiaz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-03-2024
Goedendag allen,

Ik heb de volgende vraag aan jullie over deze Lenovo ThinkPad.

De Thinkpad kan ik voor 400 euro kopen.
Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken voor (astro-) foto's bewerken, maar ook browsen, mailen, en Youtube kijken.
Met een Intel HD Graphics 5500 Mobile aan boord, zal dat dan goed lukken, of een beetje, of helemaal niet?

Zo niet, en ik doe er maximaal 100 euro bovenop mijn budget (totaal 500), kan ik daarvoor wel iets krijgen waarmee het moet mogelijk zijn?

Gewicht is voor mij niet heel belangrijk, maar scherm wil ik het liefst klein hebben (liefst 14", max 15").
Ik ga niet veel er mee op pad.

De Thinkpad is van Lenovo {12 GB ram, 256 ssd, i5 5300U, 2,3 GHz (turbo 2,9 GHz), maar enig ander merk mag ook.

Dank je hartelijk voor de moeite.

Groet,
Ro

[ Voor 18% gewijzigd door unxperiaz op 19-07-2019 22:33 ]

Beste antwoord (via unxperiaz op 22-07-2019 16:24)

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 22:21
Ik denk dat iedereen vergeet dat je voor astrofotografie soms tientallen en soms honderden foto's tegelijk verwerkt om ze te stacken. Enorm processor en geheugen intensief. Ik zou dat niet met een laptop doen. Een vaste pc kan veel beter z'n warmte kwijt en is voor hetzelfde geld vele malen sneller.

Alle reacties

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11 17:10

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Lijkt me dat dat prima moet lukken

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• unxperiaz
CAP-Team schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:51:
Lijkt me dat dat prima moet lukken
Dank u wel voor uw antwoord.
Mag ik vragen waarop uw antwoord gebaseerd is, of anders gevraagd, zou u mij iets specifieker kunnen zeggen waarom?
Bij voorbaat vriendelijk bedankt!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Browsen mailen en YT is geen sowieso geen probleem.

foto's bewerken is een hele algemene term.
De CPU is een prima mobiele CPU. En een beetje Photoshoppen zie ik geen problemen mee.
Photoshop en veel lagen heeft meer baat bij meer geheugen.

De GPU zal geen HW accelaratie hebben. Maar dat is voornamelijk handig voor video bewerking.

Maar voor gewoon wat Lightroom en Photoshop achtige zaken zie ik geen issues.
Zolang je niet meerdere foto's met tig layers aan het bewerken bent kan je hier prima mee overweg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11 17:10

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Volgens mij legt @DarkSide het prima uit.
Voldoende Ram, niet al te oude CPU.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• unxperiaz
Dank voor jullie uitleg!
Kan je foto's 'stacken' in Sequator, en andere (wat mij lijken, wat zwaardere) taken die bij astrofotografie bewerking komen kijken, gelijk stellen aan "met meerdere lagen" werken?
Het hoeft van mij niet binnen 20 seconden klaar te zijn (mag wat mij betreft een paar minuutjes duren), een bepaalde taak, als het maar niet vastloopt, en zelfs de computer uitschakelt (wat met mijn huidige laptop wel gebeurt (Samsung R540 i3 M380 2,5ghz 4 GB RAM Intel HD Graphics on-board).

• unxperiaz
Iemand anders nog die zijn of haar licht er over wil laten schijnen?!

• Olympia
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-06 01:52
Ik neem aan dat het gaat om een refurbished model? In dat geval vind ik €400 wel aan de hoge kant voor een laptop met 4 jaar oude hardware.

Je zou ook eens kunnen kijken naar deze laptop. Ook een Lenovo, maar dan een recent model uit de consumentenlijn i.p.v. uit de zakelijke. Hij heeft weliswaar een i3, maar is alsnog een stuk sneller dan de i5 5300u (in het kader van "de i5 van gisteren is de i3 van vandaag"). Hetzelfde geldt voor de geïntegreerde videokaart en het werkgeheugen: die zijn ook sneller in de Ideapad. Het scherm is Full-HD t.o.v. HD+, maar blijft een matig TN-paneel. Tel daarbij op de 2 jaar garantie die je vermoedelijk niet krijgt op de Thinkpad en de USB type-c en HDMI-aansluiting.

Keerzijde is dat de Thinkpad robuuster gebouwd is en een vingerafdrukscanner heeft. Daarnaast is hij dus iets goedkoper. Voor de rest zie ik eigenlijk weinig voordelen in de Thinkpad.

Edit: je kunt ook deze nog overwegen. Deze heeft zelfs nog een iets snellere CPU en GPU dan de Ideapad.

[ Voor 8% gewijzigd door Olympia op 21-07-2019 19:51 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Met die laptop kun je met gemakt fotos bewerken
Zelf met een Pentium 4 als het moet kun je nog foto,s bewerken (sacasm)
Dus voor t doel waar jij hem voor wilt gebruiken , prima laptop

Acties:
  • Beste antwoord

• Ossi
Ik denk dat iedereen vergeet dat je voor astrofotografie soms tientallen en soms honderden foto's tegelijk verwerkt om ze te stacken. Enorm processor en geheugen intensief. Ik zou dat niet met een laptop doen. Een vaste pc kan veel beter z'n warmte kwijt en is voor hetzelfde geld vele malen sneller.

• unxperiaz
Dank jullie wel, alle drie!
Het is inderdaad zo dat met astrofotografie vaak tientallen foto's tegelijk worden gestacked (ik persoonlijk zal hoogstwaarschijnlijk niet met honderden tegelijk gaan werken, eerder met een paar dozijn).
Dus vrij intensieve taken, denk ik, voor een computer.
De reden dat ik een laptop hiervoor overweeg is dat ik mijn computer moet verhuizen naar het buitenland (en ik liever in Nederland de boer op ga voor aanschaf, dan in Griekenland).
Of misschien is een mini pc een idee?

Bedankt ook voor de verdere aanbevelingen en specifieke voorstellen voor de Lenovo V155 en L340.
Met deze informatie kom ik beter beslagen ten ijs.
Het maakt het er iets moeilijker voor mij op, een beetje, omdat ik nu meer keus heb, en tegelijkertijd mij afvraag of die T450s nou wel zo'n goede keus zou zijn....

Nogmaals, zeer bedankt!

• Ossi
Voor het bewerken van al die donkere foto's wil je ook een goed scherm hebben. Liefst gecalibreerd, maar snap dat dat niet altijd zomaar kan. Heb je een extern scherm dat je wil gebruiken? Anders zou ik ook naar een laptop kijken met een IPS-paneel.

• unxperiaz
Ossi schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:13:
Voor het bewerken van al die donkere foto's wil je ook een goed scherm hebben. Liefst gecalibreerd, maar snap dat dat niet altijd zomaar kan. Heb je een extern scherm dat je wil gebruiken? Anders zou ik ook naar een laptop kijken met een IPS-paneel.
Dankjewel voor deze goede tips weer!
Het helpt mij zeer.

Nog een vraagje, als het mag:
Ik heb, mede door jullie aangedragen informatie, een laptop opnieuw bekeken en nu vraag ik me af of deze misschien mijn gewenste taken zou kunnen doen (snelheid is niet van 'levensbelang' voor mij, wel dat ie het überhaupt aankan).
De volgende link bevat dit aanbod voor de specifieke laptop https://www.qxsystems.nl/lenovo-thinkpad-x1-carbon-i7

Bedankt voor je tijd!

• Ossi
unxperiaz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:55:
[...]
Dankjewel voor deze goede tips weer!
Het helpt mij zeer.

Nog een vraagje, als het mag:
Ik heb, mede door jullie aangedragen informatie, een laptop opnieuw bekeken en nu vraag ik me af of deze misschien mijn gewenste taken zou kunnen doen (snelheid is niet van 'levensbelang' voor mij, wel dat ie het überhaupt aankan).
De volgende link bevat dit aanbod voor de specifieke laptop https://www.qxsystems.nl/lenovo-thinkpad-x1-carbon-i7

Bedankt voor je tijd!
Voor die tijd was dat een behoorlijk goede laptop qua specs. Hou er echter rekening mee dat die processor al 6 jaar oud is. Ik denk dat je er mee kan doen wat jij verlangt, maar ik vind het heel moeilijk te zeggen. Daarnaast vind ik 400 euro voor zo'n oude laptop flink aan de prijs, maar op marktplaats vind ik m ook niet echt goedkoper, ja met lichtere processor. Heel moeilijk zonder een stevig budget :+

• unxperiaz
Dankjewel weer, Ossi.
Ik ga toch inderdaad die refurbished laptops aan mij voorbij laten gaan, en met de nieuwe(re) CPUs aan de gang (bijvoorbeeld die L340 die Olympia adviseerde.
Voor datzelfde bedrag ongeveer kan ik ook een andere (duurdere, in beginsel) laptop (330s 14") krijgen, op de Lenovo website (die hanteren een "nieuwe klanten" korting (van in dit geval €130).

Anyway, ik ben wel geholpen door jullie.
Bedankt!

• Ossi
unxperiaz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:00:
Dankjewel weer, Ossi.
Ik ga toch inderdaad die refurbished laptops aan mij voorbij laten gaan, en met de nieuwe(re) CPUs aan de gang (bijvoorbeeld die L340 die Olympia adviseerde.
Voor datzelfde bedrag ongeveer kan ik ook een andere (duurdere, in beginsel) laptop (330s 14") krijgen, op de Lenovo website (die hanteren een "nieuwe klanten" korting (van in dit geval €130).

Anyway, ik ben wel geholpen door jullie.
Bedankt!
Gezien je budget een goede keus denk ik. Op een vaste pc na dan :p

• Ossi
Mocht je toch nog een vaste pc overwegen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 104,90€ 104,90
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 45,25€ 45,25
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Low Profile 2G€ 76,99€ 76,99
1BehuizingenInter-Tech MA-03 Micro (88881264)€ 22,-€ 22,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,-€ 67,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 50,89€ 50,89
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 48,10€ 48,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,13

Goedkoop toetsenbord, muis en speakersetje erbij. Tweedehands fullhd 22 a 24 inch monitor en je bent klaar voor net iets minder dan 500 euro. Deze pc loopt rondjes om de laptops :)

• unxperiaz
Wow, Ossi, wat ontzettend aardig van je!
Ik had nog geen twee componenten uit die hele lijst bij elkaar kunnen bedenken...
Echt top, bedankt.
Ik gooi het allemaal even helemaal op halt en ga eens even over de pc mogelijkheid prakizeren.

Hartstikke bedankt 👍✌️
Pagina: 1