TP Link M9 icm KPN Experia 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 12:06
Aangezien ik in een grote woning heb en geen mogelijkheid om een nette kabel te trekken, wil ik graag investeren in een mesh netwerk. Mijn keuze is gevallen op de TP Link M9 (3 pack). Als ik de reviews mag geloven zeer eenvoudig in te stellen. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aansluiten icm een KPN experiabox 10.

Wat ik zelf heb gevonden dat ik dit systeem alleen als accespoint kan gebruiken, want anders werken de tv mediaboxen niet meer. Is er een optie om het toch als router in te stellen? En als ik het deze kastjes aansluit, moet ik dan alle verbonden apparaten dan opnieuw registreren? Zit daar eventueel nog verschil in tussen accespoint en router functie? Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Nostordici op 23-07-2019 12:28)

Verwijderd

Het is wat lastig om daar een algemeen antwoord op te geven zonder te weten om welke apparaten het gaat. Ik gebruik zelf geen van de door jouw genoemde apparaten, weet niets van je overige apparatuur en voorkeuren en kan dus alleen spreken in algemene termen. Sommige apparaten moeten worden aangemeld bij een een server via internet, sommige moeten worden aangemeld binnen je eigen netwerk. Soms gaat het niet om aanmelden, maar bereikbaar zijn voor andere apparaten op je eigen netwerk of in bijzondere gevallen vanuit het internet.

Het is ten eerste goed om je te realiseren dat de meeste consumenten-routers met NAT en een firewall zijn geconfigureerd als een soort voordeur met een ventiel functie. Er kan verkeer uit, en alleen verkeer dat uitging kan worden beantwoord. Beschouw je router even als butler in je huis. Er is een buitenbrievenbus met slot en er staat geen stroom op de deurbel. Een postbode kan niet naar binnen |:( en er klinkt geen bel als hij aanbelt. Je kan je butler vragen van binnen de deur te openen, een bestelling weg te sturen en de brievenbus open te zetten voor ontvangst. Achter de voordeur schrijf hij op een lijst dat jij een pakketje hebt besteld en het naar jou moet als het aankomt. Even later zal de butler de voordeur weer openen om het pakketje uit je buitenbrievenbus te halen als hij ziet dat het vlaggeje van de brievenbus omhoog staat :)F . Daarna brengt hij het pakketje naar jou. Achter de voordeur zijn er voor de butler geen of nauwelijks beperkingen aanwezig. Dat is anders als je een of meerdere extra voordeuren met butlers in je huis plaatst. Maar... een inbreker }) die via het toiletraam in de hal binnenkomt heeft ook minder hinder als er verder geen voordeuren in het huis staan, hoewel er ook vele andere methodes zijn om het werk van inbrekers te hinderen.

Voorbeeld: Hue lampen via je eigen netwerk:
- Je installeert de Hue bridge en sluit deze aan op de switch poort van een router
- Je kan de bridge daarmee benaderen vanuit het netwerk dat wordt geregeld door die router
- De bridge verbindt via een eigen “WiFi” (Zigbee) met een lamp, en die weer met een andere lamp etc. De lampen creëren daarmee een eigen Hue mesh netwerk los van je gewone WiFi netwerk
- Om de bridge te kunnen bedienen via een computer moet de bridge zichtbaar zijn in dat netwerk en niet zijn “verstopt” achter een andere router
- Een Hue tap zit op het Zigbee netwerk, en heeft dus geen hinder van een eventuele 2e router

Hue lampen via het internet:
- Doordat de Hue bridge achter de beveiliging van een NAT router en firewall staat (zoals de Experia box) kan niet iedereen vanaf een willekeurige computer op het internet contact leggen met jouw Hue Bridge
- De bridge kan wel via de router contact leggen met een Hue server, als je daarvoor een account aanmaakt
- De Hue bridge luistert continu op de server naar een bericht op de server
- Door in te loggen op die server (via een browser of een app) kun je vrijwel overal ter wereld via internet je lampen bedienen

Als je zowel de router van de Experia box gebruikt en de router van de TP-link krijg je twee netwerken. Als je de Hue bridge aan de TP-link verbindt, zullen apparaten in het Experia netwerk geen contact meer kunnen leggen met de bridge, tenzij ze dat doen via de internet route. Apparaten achter de TP-link router kunnen meestal wel contact leggen met een internet-server, maar soms komt het verkeer niet goed terug als je een 2e router (voordeur) in je netwerk hebt geplaatst :S. Twee NAT routers in een netwerk wordt aangeduid met de term dubbel-NAT.

Tot slot: je leest soms dat mensen hun oorspronkelijke router (zoals de Experia) in brugmodus laten zetten en daarachter hun eigen router plaatsen. Die routers hebben vaak meer of betere functies dan de oorspronkelijke router. Let hier goed mee op, het instellen van een netwerk kan complex zijn. Het risico bestaat o.a. dat je een fout maakt en apparaten/computers binnenshuis rechtstreeks zichtbaar maakt op het internet. Ik vermoed dat de meeste internet-leveranciers aansprakelijkheid uitsluiten als er schade ontstaat door gebruik van brugmodus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2019 21:41 . Reden: aanpassing in NAT analogie ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nostordici schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:53:
Zit daar eventueel nog verschil in tussen accespoint en router functie? Alvast bedankt
Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Ik begrijp dat je vooral je WiFi signaal in huis wilt verbeteren, klopt?

- Een router combineert netwerken aan elkaar en kan daarnaast o.a. netwerkadressen uitdelen (DHCP), extra bescherming bieden voor ongewenst netwerkverkeer (firewall) en 1 IP adres (in dit geval van KPN) omzetten in heel veel IP-adressen voor je thuisnetwerk (NAT)
- Een access point is een draadloze toegang tot,je netwerk (WiFi)

Kastjes zoals de Experiabox combineren meestal een modem, router en een access point. Daarnaast kun je netwerkkabels aansluiten op de poorten die in het kastje met elkaar in verbinding staan: een switch.

Meerdere routers maken je netwerk(beheer) complexer. Je krijgt meestal meerdere DHCP servers, firewalls en NAT binnen je eigen woning. Soms gebeurt dat om apparaten bewust van elkaar te scheiden (netwerksegmentatie) uit veiligheidsoverwegingen.

De meeste mensen vinden één thuisnetwerk prima en hebben bij een beperkt WiFi signaal vooral behoefte aan een of meerdere access points. Het access point wordt daarvoor aangesloten op de switch. De Experiabox fungeert dan als enige router en DHCP server, de access points geven die informatie draadloos door aan de aangesloten apparaten.

Kom je hiermee verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
@Verwijderd Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb nog twee vragen, als ik dit meshnetwerk als accespoint ga gebruiken, blijven de wachtwoorden dan standaard hetzelfde?

Mocht ik het toch als router kunnen gebruiken en ik creëer een nieuw netwerk, moeten alle apparaten dan opnieuw worden aangemeld? Ik vraag dit omdat ik inmiddels best veel apparaten op het netwerk heb zitten (tv, schakelaar, lampen, speakers enz.).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wat lastig om daar een algemeen antwoord op te geven zonder te weten om welke apparaten het gaat. Ik gebruik zelf geen van de door jouw genoemde apparaten, weet niets van je overige apparatuur en voorkeuren en kan dus alleen spreken in algemene termen. Sommige apparaten moeten worden aangemeld bij een een server via internet, sommige moeten worden aangemeld binnen je eigen netwerk. Soms gaat het niet om aanmelden, maar bereikbaar zijn voor andere apparaten op je eigen netwerk of in bijzondere gevallen vanuit het internet.

Het is ten eerste goed om je te realiseren dat de meeste consumenten-routers met NAT en een firewall zijn geconfigureerd als een soort voordeur met een ventiel functie. Er kan verkeer uit, en alleen verkeer dat uitging kan worden beantwoord. Beschouw je router even als butler in je huis. Er is een buitenbrievenbus met slot en er staat geen stroom op de deurbel. Een postbode kan niet naar binnen |:( en er klinkt geen bel als hij aanbelt. Je kan je butler vragen van binnen de deur te openen, een bestelling weg te sturen en de brievenbus open te zetten voor ontvangst. Achter de voordeur schrijf hij op een lijst dat jij een pakketje hebt besteld en het naar jou moet als het aankomt. Even later zal de butler de voordeur weer openen om het pakketje uit je buitenbrievenbus te halen als hij ziet dat het vlaggeje van de brievenbus omhoog staat :)F . Daarna brengt hij het pakketje naar jou. Achter de voordeur zijn er voor de butler geen of nauwelijks beperkingen aanwezig. Dat is anders als je een of meerdere extra voordeuren met butlers in je huis plaatst. Maar... een inbreker }) die via het toiletraam in de hal binnenkomt heeft ook minder hinder als er verder geen voordeuren in het huis staan, hoewel er ook vele andere methodes zijn om het werk van inbrekers te hinderen.

Voorbeeld: Hue lampen via je eigen netwerk:
- Je installeert de Hue bridge en sluit deze aan op de switch poort van een router
- Je kan de bridge daarmee benaderen vanuit het netwerk dat wordt geregeld door die router
- De bridge verbindt via een eigen “WiFi” (Zigbee) met een lamp, en die weer met een andere lamp etc. De lampen creëren daarmee een eigen Hue mesh netwerk los van je gewone WiFi netwerk
- Om de bridge te kunnen bedienen via een computer moet de bridge zichtbaar zijn in dat netwerk en niet zijn “verstopt” achter een andere router
- Een Hue tap zit op het Zigbee netwerk, en heeft dus geen hinder van een eventuele 2e router

Hue lampen via het internet:
- Doordat de Hue bridge achter de beveiliging van een NAT router en firewall staat (zoals de Experia box) kan niet iedereen vanaf een willekeurige computer op het internet contact leggen met jouw Hue Bridge
- De bridge kan wel via de router contact leggen met een Hue server, als je daarvoor een account aanmaakt
- De Hue bridge luistert continu op de server naar een bericht op de server
- Door in te loggen op die server (via een browser of een app) kun je vrijwel overal ter wereld via internet je lampen bedienen

Als je zowel de router van de Experia box gebruikt en de router van de TP-link krijg je twee netwerken. Als je de Hue bridge aan de TP-link verbindt, zullen apparaten in het Experia netwerk geen contact meer kunnen leggen met de bridge, tenzij ze dat doen via de internet route. Apparaten achter de TP-link router kunnen meestal wel contact leggen met een internet-server, maar soms komt het verkeer niet goed terug als je een 2e router (voordeur) in je netwerk hebt geplaatst :S. Twee NAT routers in een netwerk wordt aangeduid met de term dubbel-NAT.

Tot slot: je leest soms dat mensen hun oorspronkelijke router (zoals de Experia) in brugmodus laten zetten en daarachter hun eigen router plaatsen. Die routers hebben vaak meer of betere functies dan de oorspronkelijke router. Let hier goed mee op, het instellen van een netwerk kan complex zijn. Het risico bestaat o.a. dat je een fout maakt en apparaten/computers binnenshuis rechtstreeks zichtbaar maakt op het internet. Ik vermoed dat de meeste internet-leveranciers aansprakelijkheid uitsluiten als er schade ontstaat door gebruik van brugmodus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2019 21:41 . Reden: aanpassing in NAT analogie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
Toch nog even een kleine update, het werkt als een zonnetje. Ik moest inderdaad de M9 als accespoint gebruiken. WiFi van de Experiabox uitgezet, zorgde voor storing, met minder snelheid als gevolg. Het systeem is zeer stabiel en ik kan zelfs mijn mediabox van KPN er op aansluiten, dus niet rechtstreeks op het modem.

Het klopt trouwens wel dat ik alle apparaten opnieuw moest toevoegen aan het M9 netwerk, maar gelukkig viel dit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwoksing
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-01-2023
‘Het systeem is zeer stabiel en ik kan zelfs mijn mediabox van KPN er op aansluiten, dus niet rechtstreeks op het modem.’

Bedoel je dat je de tv setup box an 1 van de 2 utp poorten van de node hebt aangesloten?

Ik vroeg me juist af of ik de eerste node van de M9 ipv rechtstreeks aan de experiabox, op de switch kan aansluiten die ik verbonden heb aan de cat aansluiting in mijn woonkamer? Of moet deze aangesloten zijn op de experia modem/router in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Vraag me wel af waarom je dan veel geld uitgeeft voor een mesh set als je ze als accesspoint instelt.
Lijkt me dat je dan beter en goedkoper accesspoints had kunnen kopen.

En als je ze niet met een kabel aansluit, zijn het zelfs geen accesspoints maar simpele repeaters.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Omdat marketing werkt ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1