Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:58
Om eens in een domein te experimenteren waar ik niet eerder mee gewerkt heb, ben ik met een projectje gestart. Het proberen aan te sturen van een apparaat met RS485-interface. Uiteindelijke bedoeling is om een programmaatje te schrijven die een en ander periodiek naar het ding stuurt. Met het schrijven van software ben ik best bekend, maar niet met deze electronica ;) .

Het apparaat heb ik met een voeding op netstroom aangesloten alsook met een kabel via een USB-interface op de header van de printplaat aangesloten.

De voeding en controller lijken te werken, bij het inschakelen geeft hij feedback via het scherm hierover.
Als ik met een multimeter de polen meet van de interne RS485 header, krijg ik ook signaal te zien (varierend van 0v-1v-5v).

Echter krijg ik met PuTTy en Terminal geen "Receive" berichten binnen. En ik heb een heleboel combinaties/baudrates/databits/parity/stop bits/handshake instellingen geprobeerd, maar ik lijk er niet doorheen te komen.

Wat is een goede aanpak om verder te gaan met debugging van de communicatie met het ding?

Het is overigens de vraag dat als er gepraat kan worden met de controller, dat je dan ineens alles kunt - het blijft een closed source ding. Puur benieuwd wat het ding allemaal kan met bijgeleverde controller.

Gaat om een flip dot display. Oude bak uit een trein met 120x24 van deze puntjes;
Afbeeldingslocatie: https://flipdot.files.wordpress.com/2018/03/img_6300-1280x853-640x433.jpg?w=435&h=294

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Houd er rekening mee dat de RS485 interface differentieel is, al je echt wilt meten wat er op de bus gebeurt (je geeft niet aan waar je meet) moet je (differentieel) meten tussen de A en B lijnen. Als je een scope heb moet je dus eigenlijk het verschil tussen A en B meten...

Anyhow, deze dingen schieten me te binnen:
- Als je een scope hebt : meten!
- Als je een loopback maakt met je hardware ( vereist 2 USB<->RS485 adapters) kunt je dan wel 2 kanten op?
- Is van voor tot achter de pinning goed? ( Dwz, zijn A/B + connectors + flatcable + weetikwat goed aangesloten?) Draai op 1 punt A/B eens om, misschien zie je dan wel wat. Er is nogal wat verwarring over wat A en B zijn omdat hardware dudes in het verleden plotsklaps +/- gingen gebruiken ipv de spec te volgen)
- Sommige USB<->485 adapters moeten handmatig (vaak met RTS signaal) de transmitter enable schakelen, maar dat is wel reuze ouderwets.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Ik kwam er achter dat mijn power-supply van 45 watt weleens onderbemeten kan zijn. Ik heb er nu eentje van 125w besteld - daarmee had een ander met een vergelijkbare setup succes.

Persoonlijk vind ik de D-Sub aansluiting voor een RS485 wel wat onlogisch. Ondanks dat alle kabels in mijn geval slechts op 1 manier aangesloten kunnen worden, zitten er flink wat ongebruikte pinnen tussen - het werkt natuurlijk maar over vier polen (of twee). Want omdraaien had ik inderdaad geprobeerd :)

Die supply heeft natuurlijk twee weken levertijd, dus ik ga terugkoppelen zodra ik meer vragen en/of succes boek. Bedankt tot zover!

[ Voor 5% gewijzigd door fonsoy op 25-07-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:22
Welkom in de wereld van seriële verbindingen! Probeer op de print te kijken of de pinning goed hebt, zoals Farlane ook al aangeeft.

Verder verwacht ik niet dat het scherm veel te zeggen heeft, maar eerder wacht op commando's! Ik verwacht, als er een boel software inzit en je niet weet wat de aansturing was het nog eens een flinke klus kan worden om werkende commando's te verzinnen.

Je kan namelijk meerdere protocollen over RS485 schieten, NMEA of Modbus zijn twee standaarden die me te binnen schieten.

Methode om er achter te komen is zoeken naar de controller op het scherm, maar ik verwacht dat dit een generic CPU'tje gaat worden, of een FPGA achtige oplossing. Beter kan je kijken of je een controller kan vinden die dit ooit heeft aangestuurd, en dit afluisteren...

In ieder geval: Succes!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2024
Je moet inderdaad naar een seriële verbinding gaan. Indien geen voorhanden: insteekkaart.
Dan heb je nog een adaptertje van enkele Euro's nodig tussen dat en een gewone netwerkkabel (RS232). Je kan dan alvast met modbus op W10 werken. Wij sturen op die manier twee stappen motors met absolute encoder in daisy chain aan.
Ik heb ook enige plaatjes maar vind het teveel poespas om ze hier in te voegen. Mits PM zend ik ze op als je wil.

[ Voor 0% gewijzigd door Gaardenier op 30-09-2019 15:28 . Reden: verbetering ]

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Gaardenier schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:27:
Je moet inderdaad naar een seriële verbinding gaan. Indien geen voorhanden: insteekkaart.
Dan heb je nog een adaptertje van enkele Euro's nodig tussen dat en een gewone netwerkkabel (RS282). Je kan dan alvast met modbus op W10 werken. Wij sturen op die manier twee stappen motors met absolute encoder in daisy chain aan.
Wut? "een seriële verbinding"? RS282?

I call bullshit.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2024
Boeiend! Verklaar je nader asb.

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Gaardenier schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:27:
Dan heb je nog een adaptertje van enkele Euro's nodig tussen dat en een gewone netwerkkabel (RS282). Je kan dan alvast met modbus op W10 werken. Wij sturen op die manier twee stappen motors met absolute encoder in daisy chain aan.
Ik heb ook enige plaatjes maar vind het teveel poespas om ze hier in te voegen. Mits PM zend ik ze op als je wil.
Jullie sluiten de apparaten aan met een RJ10 of RJ45-connector?
Aangezien de header op het pcb van het apparaat "RS485" als label heeft en er als volgt uit ziet (linksonder), moet ik wel veel klungelen. Wellicht begrijp ik je niet goed :)
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-lab.com/wp-content/uploads/2015/07/PIC.jpg

De powersupply is overigens inmiddels binnen, dus binnenkort laat ik meer weten *O*

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 31-07-2019 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Rs282 bestaat niet volgens mij. Je hebt 232, 485 en 422.

Op de foto zie ik schroef connectoren met a en b. Dat is rs485 denk ik. Er zit ook een max232n wat rs232 naar ttl converter is. Dus de dsub connector zal wel 232 zijn. Of is dit een converter die je zelf gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Hij bedoelt de 10 pin IDC connector, dat er zo een op z'n apparaat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:48
Mij even niet duidelijk, heb je nu (closed source) software waarmee je het display kunt aansturen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Mr_gadget schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:32:
Rs282 bestaat niet volgens mij. Je hebt 232, 485 en 422.

Op de foto zie ik schroef connectoren met a en b. Dat is rs485 denk ik. Er zit ook een max232n wat rs232 naar ttl converter is. Dus de dsub connector zal wel 232 zijn. Of is dit een converter die je zelf gebruikt?
Lijkt mij een Max485 die erop zit ;)

Protocol kan van alles zijn. Deze chips zorgen er puur voor dat er een grote afstand overbrugd kan worden.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Post eens een plaatje van de achterkant van je flip display en controller.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 03-08-2019 21:22 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Voordat ik verder ga en kan heb ik nog een andere vraag. De eerste power supply leek te licht te zijn (50w, Mean Well RD50B). De vervanger was na wat omhaal binnen gekomen (125w Mean Well RD125B, anderen gaven aan hiermee goede ervaringen te hebben icm mijn hardware). Deze voedingen zijn beiden uitgevoerd met een 5v en 24v rail.

Helaas geen teken van leven in het display en controller, afgezien van een (voor mijn idee) gigantisch luide coil whine uit de PSU. Dus weer aan het meten gegaan. En ik meet op de uitgaande 24v lijn in werkelijkheid 21,4v. Nu kan ik me voorstellen dat sommige controllers (bijvoorbeeld de mijne) hier niet mee akkoord gaan en dus niet starten.

Zijn jullie het met me eens als dit een Dead On Arrival is? Of is dit normaal bij afwezige belasting?

Zodra ik verder ben zal ik jullie zeker voorzien van foto's. Maar ik wil eerst de basics (voeding, hardware e.d.) voor elkaar hebben voordat ik daarover begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 20:28
Ik denk dat je display dermate veel stroom trekt dat je voeding instort, vandaar die 21,4v en de luide coil whine. Overigens vind ik 50W al extreem veel voor zo'n display. Meet eens met je multimeter in ohm stand over de voedingsingangen van je display(zonder aangesloten voeding)?

[ Voor 24% gewijzigd door 1337aldi op 11-08-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
1337aldi schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:17:
Ik denk dat je display dermate veel stroom trekt dat je voeding instort, vandaar die 21,4v en de luide coil whine. Overigens vind ik 50W al extreem veel voor zo'n display. Meet eens met je multimeter in ohm stand over de voedingsingangen van je display(zonder aangesloten voeding)?
Ik krijg op de 5v rail een weerstand van 50 Ohm terug. Op de 24v rail een weerstand van 320 Ohm. Als ik dit (voor de 24v rail) omreken komt dit uit op een benodigd stroomverbruik van 1,8W.....

Lijkt me geen bijzonder afwijkende weerstand, of wel?

Pagina: 1