Ik denk eigenlijk dat het weinig met netheid te maken heeft.
De situatie met nieuwe CPU's op bestaande moederborden is voor de gemiddelde consument (ook de subgroep die een eigen upgrade uitvoert) behoorlijk onduidelijk. De kans dat de gemiddelde consument onbedoeld een incompatible moederbord koopt is behoorlijk groot.
Vermoedelijk voelt AMD momenteel de meeste pijn van deze onduidelijkheid. Er dreigt imago schade: "Als je een AMD CPU koopt, dan weet je nooit of het gaat werken". Ik denk dat ze om deze reden CPU's uitlenen. Terwijl volgens mij het probleem bij moederbord fabrikanten zou moeten liggen. Zij maken onvoldoende duidelijk dat zo'n nieuwe CPU niet direct werkt.
Als ik in een principiële bui zou zijn, dan zou ik het moederbord terugsturen en een ander merk kopen. En dan terugsturen niet op basis van wkoa, maar op basis van non-conformiteit. Het moederbord doet immers niet wat ik er als consument van had mogen verwachten. Als nergens goed duidelijk wordt gemaakt dat zo'n nieuwe CPU niet werkt, dan zou ik mogen denken: "de socket klopt, dus gaan met die banaan".
Als voldoende mensen dat doen, dan komt de pijn opeens ook bij moederbord fabrikanten te liggen. Laat ze maar op hun product pagina's zetten met grote letters: "Dit moederbord werkt niet met de nieuwe AMD CPU, hiervoor is een software update nodig waarvoor je een oudere CPU nodig hebt". Misschien niet de beste marketing, maar wel beter voor consumenten.