Migratie iPhone 7 naar XR. 2 factor authentifatie Digid etc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 22:52
Ik wil mijn complete iPhone 7 migreren naar de XR. Voor zover ik weet dat kan makkelijk via iCloud en behoud je zelfs de layout van je apps etc. (is dit correct)?

Vraag is echter wat ik moet doen met 2 factor authenticatie?

- Ik heb 10 sites gekoppeld, gmail/outlook kraken bitcoikns etc. Die gaan waarschijnlijk niet zomaar mee of gaat dat ook goed?

mSecure keypass kan ik importeren via mail dat moet goed gaan. MAar de rest. iemand een tip?

Beste antwoord (via TweakerVincent op 20-07-2019 14:21)

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52

NSG

Je weet niks!

TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Ik gebruik ios apps:

- Microsoft authenticator
- Google aauthenticator
- blizzar authenticaor
Ik zou om te beginnen deze 3 apps vervangen voor OTP Auth. Dan heb je backups gewoon in iCloud of een opslaglocatie naar keuze i.p.v. op servers van de app zelf.

https://apps.apple.com/nl/app/otp-auth/id659877384

[ Voor 6% gewijzigd door NSG op 19-07-2019 15:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:18

DarkSide

theres no place like ::1

Als het goed is hebben de MFA opties een herstel/backup mogelijkheid.
Bv een tijdelijke SMS naar je 06 nummer. Of een inlog code naar je mail adres.

Dan is het inloggen met de backup methode en daarna opnieuw koppelen aan een authenticator app etc.

Als je oude telefoon het nog doet, kan je die ook nog gebruiken.
En daarna op de verschillende sites je nieuwe telefoon en authenticator app koppelen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dit is toevallig ook iets waar ik zelf tegenaan liep bij een 'ongeplande' telefoonvervanging, gelukkig werkte de oude telefoon nog goed genoeg zodat ik met beide foons in de hand alles rustig kon inregelen. Beter dan die irritante recoverycodes.

Handige tip: neem een 2FA-authenticator app die back-ups biedt, scheelt je een hoop ergernis en gedoe. Zelf Authy en OTP Auth in gebruik :) Google Authenticator bijvoorbeeld heeft (de laatste keer dat ik het gebruikte) geen backups.

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 19-07-2019 13:52 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
2Dutch schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:51:
Dit is toevallig ook iets waar ik zelf tegenaan liep bij een 'ongeplande' telefoonvervanging, gelukkig werkte de oude telefoon nog goed genoeg zodat ik met beide foons in de hand alles rustig kon inregelen. Beter dan die irritante recoverycodes.

Handige tip: neem een 2FA-authenticator app die back-ups biedt, scheelt je een hoop ergernis en gedoe. Zelf Authy en OTP Auth in gebruik :) Google Authenticator bijvoorbeeld heeft (de laatste keer dat ik het gebruikte) geen backups.
DarkSide schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:49:
Als het goed is hebben de MFA opties een herstel/backup mogelijkheid.
Bv een tijdelijke SMS naar je 06 nummer. Of een inlog code naar je mail adres.

Dan is het inloggen met de backup methode en daarna opnieuw koppelen aan een authenticator app etc.

Als je oude telefoon het nog doet, kan je die ook nog gebruiken.
En daarna op de verschillende sites je nieuwe telefoon en authenticator app koppelen.
Ok dus als het ik het goed begrijp kan ik het beste gewoon migrereren en dan de oude phone gebruiken om de 2 factor overal opnieuw in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
1. Zorg er voor dat je een MFA backup hebt
2. Waar komen je MFA codes vandaan? Een app? Apps kunnen er voor kiezen om hun MFA secrets niet in de backup mee te nemen, of alleen in een encrypted backup. Dat laatste kan je vooral met iTunes goed doen, dan komen ook al je opgeslagen non-iCloud-keychain wachtwoorden mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
johnkeates schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:07:
1. Zorg er voor dat je een MFA backup hebt
2. Waar komen je MFA codes vandaan? Een app? Apps kunnen er voor kiezen om hun MFA secrets niet in de backup mee te nemen, of alleen in een encrypted backup. Dat laatste kan je vooral met iTunes goed doen, dan komen ook al je opgeslagen non-iCloud-keychain wachtwoorden mee
Ik gebruik ios apps:

- Google aauthenticator
- blizzar authenticaor

Ik ken idd via itunes encrypred migratie maar wist niet dat dan echt alles mee ging. maar ik dacht dat via de cloud tegenwoordig ook alles ge encryptred is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:03:
Ok dus als het ik het goed begrijp kan ik het beste gewoon migrereren en dan de oude phone gebruiken om de 2 factor overal opnieuw in te stellen?
Meest simpele manier, en voorkomt dat je vastloopt ergens (of recoverycodes moet gebruiken). Meestal kun je namelijk met een gegenereerde code 2FA uitzetten, en dan zet je via een nieuwe qr-code scannen met de app naar keuze de 2FA weer aan via je nieuwe foon.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Ik gebruik ios apps:

- Google aauthenticator
- blizzar authenticaor
Ik zou om te beginnen deze 3 apps vervangen voor OTP Auth. Dan heb je backups gewoon in iCloud of een opslaglocatie naar keuze i.p.v. op servers van de app zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door NSG op 19-07-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
NSG schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Ok en dan is de migratie simpel zeker? Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

@TweakerVincent

Ja, het zou dan in één keer goed moeten gaan, omdat de backup in iCloud staat. Maar mocht dit toch om een of andere reden mislukt zijn, dat zet je eenvoudig je lokaal opgeslagen backup terug.

Los van dit alles, is 1 app voor 2FA toch een stuk handiger dan 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wil je echt een complete back-up gebruik dan een versleutelde iTunes back-up.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Donstil schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:59:
Wil je echt een complete back-up gebruik dan een versleutelde iTunes back-up.
Krijg je dan exact een 1 op 1 copie dus dat al je apps op exact dezelfde plek staan en met settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:37:
[...]

Krijg je dan exact een 1 op 1 copie dus dat al je apps op exact dezelfde plek staan en met settings?
Sommige apps niet met inhoud maar de meeste wel.
Standaard zaken, zoals de plek van de apps op je springboard, uiteraard wel

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
NSG schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Is er een makkelijke manier om die 3 apps te migreren naar OTP auth. Als ik nu wil migreren dan kan dat bij google alleen met optie other phone. Ik ben bang dat ik dan problemen veroorzaak?

Als ik het goed begrijp kan ik otp auth op meerdere apparaten runnen? Bv ook ipad EN phone?

ik wil dan beginnen met alvast parallel otp auth te draaien zodat ik kan testen of het werkt maar volgens mij kan dat bij geen enkele app (meerdere 2 factor apps draaien)? of zeg ik nu iets heel doms? Wil het gelijk gied doen zonder trial error...

en als ik het goed begrijp is 2 factor apps het enige waar ik tegenaan loop. De rest moet gewoon werken als ik secure migratie via itunes doe lijkt me. Kan niks meer bedenken.

[ Voor 33% gewijzigd door TweakerVincent op 19-07-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
De hele wereld lijkt Authy te gebruiken, in dit topic wordt voornamelijk over OTP auth gebruiken?

Windows/mac ios en chrome support. zijn er argumenten dit niet te gebruiken? Want ik gebruik liever een dienst die veel gebruikt wordt ipv een niche oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Authenticator Plus is een hele fijne voor iOS.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Is er een makkelijke manier om die 3 apps te migreren naar OTP auth. Als ik nu wil migreren dan kan dat bij google alleen met optie other phone. Ik ben bang dat ik dan problemen veroorzaak?

Als ik het goed begrijp kan ik otp auth op meerdere apparaten runnen? Bv ook ipad EN phone?

ik wil dan beginnen met alvast parallel otp auth te draaien zodat ik kan testen of het werkt maar volgens mij kan dat bij geen enkele app (meerdere 2 factor apps draaien)? of zeg ik nu iets heel doms? Wil het gelijk gied doen zonder trial error...

en als ik het goed begrijp is 2 factor apps het enige waar ik tegenaan loop. De rest moet gewoon werken als ik secure migratie via itunes doe lijkt me. Kan niks meer bedenken.
Zojuist OTP Auth geïnstalleerd op mijn iPad en op het eerste scherm dat ik te zien krijg staat:
-Start Setup
-Restore from iCloud
-Restore from Backup

Gekozen voor iCloud en ja, al mijn 18 account zijn nu ook zichtbaar op mijn iPad, net als op mijn Apple Watch overigens ;)

--
Een makkelijkere manier dan de 'other phone' optie voor het migreren is er volgens mij niet. Ik begrijp best dat je bang bent om buitengesloten te worden. Maar mocht het echt helemaal misgaan, dan heb je toch nog je backup codes (die je op dezelfde pagina kan vinden) en de mogelijkheid om een verificatiecode op je mobiele nummer te ontvangen. Bij Microsoft en Blizzard werkt dat niet heel anders.
--

En waarom OTP Auth i.p.v. Authy? Zeg nou zelf, heb jij liever dat je zelf de macht heb over waar je backups worden opgeslagen en desnoods het vertrouwde iCloud of heb je ze liever op de servers van Authy staan die adverteert hetzelfde encryptie algoritme als de NSA te gebruiken? En daarbij heb je dus ook niet de mogelijkheid een eigen (extra) backup aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
NSG schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:01:
[...]

Zojuist OTP Auth geïnstalleerd op mijn iPad en op het eerste scherm dat ik te zien krijg staat:
-Start Setup
-Restore from iCloud
-Restore from Backup

Gekozen voor iCloud en ja, al mijn 18 account zijn nu ook zichtbaar op mijn iPad, net als op mijn Apple Watch overigens ;)

--
Een makkelijkere manier dan de 'other phone' optie voor het migreren is er volgens mij niet. Ik begrijp best dat je bang bent om buitengesloten te worden. Maar mocht het echt helemaal misgaan, dan heb je toch nog je backup codes (die je op dezelfde pagina kan vinden) en de mogelijkheid om een verificatiecode op je mobiele nummer te ontvangen. Bij Microsoft en Blizzard werkt dat niet heel anders.
--

En waarom OTP Auth i.p.v. Authy? Zeg nou zelf, heb jij liever dat je zelf de macht heb over waar je backups worden opgeslagen en desnoods het vertrouwde iCloud of heb je ze liever op de servers van Authy staan die adverteert hetzelfde encryptie algoritme als de NSA te gebruiken? En daarbij heb je dus ook niet de mogelijkheid een eigen (extra) backup aan te maken.
Dit is echt een moment dat ik zoveel eerder had moeten doen :D Zojuist migratie 1 voor 1 overgezet en werkt perfect. iPad en Watch werken super goed. Syncen via iCloud.

Die vragen van gisteren waren gebaseerd op het feit dat ik een complete migratie van authenticator naar die app wilde maar nu maar gewoon 1 voor 1. kost 2 uur maar dan werkt het ook super goed.

Thanks voor je adviezen!!

Ik neem aan dat ik straks bij een nieuwe phone gewoon de app moet openen en dan sync instellen net als bij mijn ipad zodat alles netjes gevuld wordt? Neem aan dat hij niet omgekeerd gaat syncen en de rest leegmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

@TweakerVincent

Geen probleem :)

In theorie zou je het synchroniseren niet eens in hoeven te stellen bij je nieuwe iPhone als je ervoor kiest om de iOS backup van je huidige iPhone over te zetten naar je nieuwe. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen kan je via Settings van OTP Auth > Create backup, een backup aanmaken en opslaan op locatie naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
NSG schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:36:
@TweakerVincent

Geen probleem :)

In theorie zou je het synchroniseren niet eens in hoeven te stellen bij je nieuwe iPhone als je ervoor kiest om de iOS backup van je huidige iPhone over te zetten naar je nieuwe. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen kan je via Settings van OTP Auth > Create backup, een backup aanmaken en opslaan op locatie naar keuze.
Zo alles is overgezet :D Super applicatie! Van de week iPhone migeren. Net ook mSecure -> Bitwarden overgezet. Stuk beter beide apps.

Thanks
Pagina: 1