Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2022
Dag allemaal,

even heel kort welke conclusies ik zelf al getrokken heb voor ik aan mijn vraag kom (al zijn opmerkingen of bijkomende suggesties hierop ook toegestaan):
  • Ik wil in mijn appartement een multiroomsysteem met 5.1 mogelijkheid
  • Sonos kwam als eerste boven en na veel lezen en uitpluizen waren HEOS en Bose vrij snel uitgesloten (gebruiksgemak, opmerkingen over kwaliteit,...
  • Uiteindelijk is de keuze gevallen voor MusicCast van Yamaha. Deze zou ondertussen qua gebruiksgemak bijgebeend zijn. Verder zijn er véél meer toestellen en mogelijkheden waardoor ik minder het gevoel heb verplicht te zijn om voor iets te kiezen. Het enigste wat ze niet hebben is het automatisch afstemmen per ruimte, maar daar kan ik mee leven.
  • Omdat ik aan de tv genoeg heb met 5.1 (misschien wel genoeg ruimte voor meer, maar geen echte audiofiel), kwam de keuze vrijwel automatisch op de RX-V485
Tot zover mijn zoektocht.

Keuze van de 5.1 speakers gaat duidelijk een ramp worden. Het advies leest overal 'dit is persoonlijk', 'ga luisteren'. En dat begrijp ik direct. Maar ook staat er overal 'ga niet af op technische gegevens'.
Hoe moet ik nu in hemelsnaam een selectie maken om naar te gaan luisteren als ik niet weet hoe ik een selectie moet maken, waarna ik pas weet waar en bij wie ik kan gaan luisteren?
Moet ik eerst filteren op:
  • Esthetisch? Belangrijk, maar leek me eerder een optie die als allerlaatste wordt overwogen
  • Prijs? Mja, dat argument lijkt me logisch, maar nog legio aan opties. En hoe te verdelen over de componenten?
  • Fabrikant? Wat bepaalt of het een goeie of slechte fabrikant is?
  • ...
Dus:

Ik zoek een?
5.1 speakerset. Kabels zitten al in de wand links- en rechtsvoor. Links- en rechtsachter zitten er ook kabels in het plafond (blijkbaar niet ideaal, maar het ging niet anders). Afstand tv (55inch) tot zetel is ±4,5-5m.

Wat is je budget?
±2000€ inclusief AV-receiver (voorlopig RX-V485 ±350€) en MusicCast 20 (±200€). Voorlopig dus nog ±1450€ voor 5.1 set. Het moet niet op, maar bij goede argumenten kan er ook wat rek op zitten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard tv/film/serie te kijken/luisteren. Met de MusicCast optie gaat het dus ook muziek kunnen afspelen als de tv uitstaat.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voorlopig is het dus door de bomen het bos niet zien. Ik heb geen idee welke criteria ik nu moet nemen om een selectie te kunnen maken...

Welke vragen heb je hier nog over?
Jullie moeten echt niet alle werk doen, als ik weer wat aanknopingspunten heb kan ik weer verder zoeken, maar in een fysieke winkel ga ik enkel advies krijgen waar eigen verkoop van kan profiteren.

Mijn dank zal groot zijn! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat je het probleem groter maakt dan het is. Ga gewoon naar een goede audio speciaalzaak (dus geen dozenschuiver). Deze zal speakers verkopen van allerhande merken en prijsklassen.

Geef aan wat je budget is en waar je ongeveer naar zoekt en je zal diverse opties kunnen beluisteren. Dan zullen er al snel een groot aantal afvallen omdat de sound jou niet bevalt. Zo vindt je vanzelf de speaker die qua sound, prijs en looks het beste bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Even wat anders dan, waar heb je die Musiccast 20 voor nodig?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat @S1NN3D ook zegt: Ga eens bij een HiFi zaak luisteren. Voor dat budget is er zeker wat moois voor elkaar te boxen.

Zelf heb ik een tijdje MusicCast geprobeerd als BT en Airplay ontvanger omdat mijn (wat oudere Marantz) receiver wel eens kuren heeft met Airplay, maar het was echt onstabiel en heb de MusicCast geretourneerd. De app van Yamaha is ook geen pretje.

[ Voor 51% gewijzigd door Hann1BaL op 19-07-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2022
@S1NN3D Bedankt voor de input, ik ben me er van bewust dat het wat druk klinkt. Maar het zit in mijn genen. Ik ben graag goed voorbereid. Zonder ook maar enige achtergrond ergens binnen wandelen doe ik niet graag. Het huiswerk hoort er nu eenmaal bij.

@Wintervacht In totaal zijn er 5 zones (in de toekomst). Voorlopig leefruimte met de 5.1 oplossing en bureau (waar de MusicCast 20 komt, ruimte van 2.2x5m). Achteraf volgen dan nog badkamer, slaapkamer en terras.

Van de dealers in de buurt is Into Surrond uit Eindhoven de eerste die met een onderbouwd antwoord komt. (Maar jammer genoeg de receiver een instapmodel noemt en deze niet hebben liggen.)
We zullen zien waar ik de komende dagen nog antwoord van mag ontvangen.
Nogmaals bedankt om mee te denken!

Edit:
@Hann1BaL Tegelijkertijd blijkbaar. Ik geloof je direct. Maar ik heb mijn twijfels bij 'eerlijk advies' als je midden in de winkel staat, met geld in hand. Kan ik evengoed een blanco cheque afgeven, ik ga op dat moment veel geloven wat ze me proberen wijsmaken omdat ik geen achtergrondinfo heb om op terug te vallen...
Edit2: gezien ik geen ervaring heb met andere multiroomapps zal ik er wel mee leren werken. Het moet voor niemand anders dienen. Momenteel werk ik met een simpel raspberry bordje en logitech Squeezebox. Dat is pas beperkt en omslachtig :)
Verder is de dekking van mijn wifi zeker in orde. Twee bedrade punten op ongebruikt kanaal. Dit moet wel lukken gok ik (hoop ik).

[ Voor 31% gewijzigd door KurtH op 19-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

KurtH schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:15:

@Hann1BaL Tegelijkertijd blijkbaar. Ik geloof je direct. Maar ik heb mijn twijfels bij 'eerlijk advies' als je midden in de winkel staat, met geld in hand. Kan ik evengoed een blanco cheque afgeven, ik ga op dat moment veel geloven wat ze me proberen wijsmaken omdat ik geen achtergrondinfo heb om op terug te vallen...
En dat los je op door naar verschillende winkels te gaan. Alvast in te lezen (what the hifi, kun je gebruiken) online. En prijzen te vergelijken na offerte.

Maar de enige die kan beoordelen of de luidsprekers de juiste zijn, ben jij. En plaatjes laten dat niet zien en ons advies ook niet.

Zelf, om een ervaring te delen, heb ik uiteindelijk een Dali Zensor set besteld met Marantz receiver.

https://www.whathifi.com/news/9-best-budget-speakers
Dit geeft je wat merken opties. Dan moet je bedenken hoe groot het moet zijn :)
Met 4x boekenplank + center + sub ben je echt wel waar je zijn moet in een apartement! (vloerstaanders als fronts zijn beter voor muziek, maar grotere boekenplankspeakers maken een hoop goed)

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 19-07-2019 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
In aanvulling op Hann1Bal: kijk eens op https://www.whathifi.com/...ema/best-speaker-packages. Hier staan redelijk wat speakersets die ongeveer in jouw prijsrange zitten, maar wel veel van elkaar verschillen in grootte en design. Als je de speakersets uit de lijst eens afloopt heb je een beeld van wat ongeveer kan. Dan moet je nog kiezen wat je wilt: groter is vaak beter geluid, maar ja, wat vind je nog acceptabel voor je woonkamer.... Als je hier een beeld van hebt kun je wat gerichter zoeken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@KurtH Ik had me van te voren ook ingelezen. Allerlei reviews opgezocht, YouTube video's bekeken, etc. Ik was ervan overtuigd dat Kef en/of B&W wel geschikt zouden zijn voor mij. De recensies waren lovend en spraken me aan. Ik heb dan ook aan 2 verschillende hifiwinkels (Stassen, Venlo en iEar, Tilburg) gevraagd om een luistersessie met een aantal specifieke luidsprekers van beide merken als start + graag een selectie andere speakers uit dezelfde prijs/kwaliteitsklasse. Uiteindelijk heb ik in die 2 winkels geluisterd naar Kef, B&W, Tannoy, TMA, Focal, Triangle en Monitor Audio. Denk dat ik in totaal ruim 5 uur geluisterd heb.

Eigenlijk was ik het al heel snel over 1 ding eens: Kef en B&W hebben niet "mijn geluid". Na 2 dagen luisteren, was ik ook helemaal overtuigd dat Focal het wel ging worden voor mij. Luistersessie heb ik overigens verre van wetenschappelijk aangepakt ;) Ik had een a4-tje met daarop "hoge tonen", "lage tonen", "zang", "algemeen" en dat soort termen. De winkel had een soort speakerselecteerkastje met nummers. Zo wist ik niet welke speaker ik beluisterde. Onder elk nummer heb ik plusjes en minnetjes gezet per geluidsonderdeel en uiteindelijk geteld welke luidsprekers de meeste plusjes hadden. Die heb ik nog een paar keer beluisterd en bewuster vergeleken.

Moraal van dit verhaal: inlezen, vergelijken en voorbereiden is prima. Dat geeft, samen met je budget, alvast een range aan speakers om mee te beginnen. Zorg dat je in de winkel vraagt naar een brede selectie aan andere speakers om voor je klaar te zetten, zodat je goed kunt vergelijken. Zo kom je na het luisteren als het goed is tot een of meer speakers die passen bij je smaak en budget.

V.w.b. draadloze, multiroom audio: Sonos is populair, maar beperkt qua aansluitingsmogelijkheden e.d. Maar was is er mis met bijv. Heos? Dat wordt juist geroemd om geluidskwaliteit en bedieningsgemak volgens mij. Zowel Marantz als Denon ondersteunen dat. Als je voor Yamaha's MusicCast kiest, waarom dan niet voor een receiver die dat meteen ingebouwd heeft? Dat scheelt je weer een los apparaat.

Lees ook eens deze post van mij. Wellicht geeft het nog wat inzicht bij het uitzoeken van speakers en receivers:
Jorgen in "Vraag: 4K Films / X2500H Receiver / Welke speakers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1