Laptop ouder dan 2 jaar, nog recht op garantie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 16:29
beste mensen

me overbuurjongen heeft een asus laptop gekocht op 26-1-2017

het beeldscherm gaat niet meer aan gebruikt voor games en school

https://www.asus.com/nl/Laptops/ASUS-Vivobook-X556UQ/

ik weet dat we in nl 2 jaar garantie hebben, alleen op zulke dingen hebben we toch een regelgeving, dat mag aangenomen worden dat een laptop niet na 2 jaar al kapot gaat?

wat kan ik hiermee? wat zijn de echt regels hiervoor iemand ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 21:00
Aanmelden voor RMA bij ASUS, aankoopbon meesturen en wachten op reactie. Ondertussen backup maken van alle belangrijke data, want ASUS geeft geen garantie op de data die zich op de laptop bevindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoek eerst eens uit wat er mis is. Stel dat het invertertje stuk is, dan is dat zelf te vervangen en ben je voor een paar euro klaar (al heeft MSI me zo'n ding ook wel eens gegeven, ver buiten de garantie periode van m'n notebookje).

Dus neem eens contact op met de winkel waar die gekocht is (ASUS is geen partij in deze) en kijk wat ze aan mogelijkheden bieden.
Wetten en regels zijn leuk, maar vaak bereik je een stuk meer door dingen gewoon pragmatisch aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

killzonex schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:14:
beste mensen

me overbuurjongen heeft een asus laptop gekocht op 26-1-2017

het beeldscherm gaat niet meer aan gebruikt voor games en school

https://www.asus.com/nl/Laptops/ASUS-Vivobook-X556UQ/

ik weet dat we in nl 2 jaar garantie hebben, alleen op zulke dingen hebben we toch een regelgeving, dat mag aangenomen worden dat een laptop niet na 2 jaar al kapot gaat?

wat kan ik hiermee? wat zijn de echt regels hiervoor iemand ervaring?
Indien de shop/winkel van aankoop nog bestaat je daar melden met de klachten.

stukje leesvoer

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 19-07-2019 12:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
dat is mediamarkt alleen ik weet ook dat hun zeggen 2 jaar garantie moet betalen wil alleen weten hier of iemand weet of dat wettelijk ook zo is.

ik lees dat er nog een * mag aannemen* dat na die 2 jaar het product nog werkt.

het antwoord van mediamarkt kennen we allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
top ik ga ermee bezig rma enzo
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Heb je iets toe te voegen aan je originele post voordat erop gereageerd is, gebruik de "wijzig"-knop.

[ Voor 72% gewijzigd door dion_b op 19-07-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde Waren zijn voor discussies over de techniek van hardware. Als je een vraag hebt over garantievoorwaarden, open sowieso een vraagtopic, geen discussietopic, en de juiste plek daarvoor is Shopping Forum.

Discussie -> Vraag

Move OH -> SF

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-07-2019 13:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:@killzonex Ik verwacht wel wat meer eigen inzet dan wat kan ik hier mee en welke ervaringen hebben mensen. Kijk even rond op GoT en gebruik Google even. Dan moet je een aardig eind kunnen komen. Voor nu laat ik het topic nog even open.

Ook even een titlefix doorgevoerd asus x556 start niet op -> Laptop ouder dan 2 jaar, nog recht op garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
2de keer dat ik het forum gebruik......

als ik wijs werd van wat internet zegt had ik hier de vraag niet gesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:24
Ze gaan in alle waarschijnlijkheid een offerte sturen voor de reparatie, aangezien deze is verlopen.
Notebooks van asus hebben 1 of 2 jaar garantie.
TERW_DAN schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:24:
Zoek eerst eens uit wat er mis is. Stel dat het invertertje stuk is, dan is dat zelf te vervangen en ben je voor een paar euro klaar (al heeft MSI me zo'n ding ook wel eens gegeven, ver buiten de garantie periode van m'n notebookje).

Dus neem eens contact op met de winkel waar die gekocht is (ASUS is geen partij in deze) en kijk wat ze aan mogelijkheden bieden.
Wetten en regels zijn leuk, maar vaak bereik je een stuk meer door dingen gewoon pragmatisch aan te pakken.
Inverters zijn tegenwoordig niet meer van toepassing. Het is een LED/LCD scherm, die werken op 12 volt.

[ Voor 10% gewijzigd door Haruhi op 19-07-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
dus in ergste geval is het een onderbreking in de voltage naar het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
killzonex schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:50:
dus in ergste geval is het een onderbreking in de voltage naar het scherm?
Er werken 3 componenten.
Display, Display kabel en Mainboard. Een van deze drie is defect.

Of als je geluk hebt, is de display kabel los gaan zitten en maakt geen contact meer met het display of mainboard :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 14:13
Mediamarkt wilt trouwens nooit echt meewerken.

Heb hetzelfde meegemaakt paar jaar terug, scherm laptop defect na 1 jaar, laptop nog 1 jaar in garantie. (zat een grote zwarte vlek in het scherm)

Mediamarkt zegt dan: Als er bij onderzoek uitkomt dat de schade door uw eigen toedoen veroorzaakt is moet u sowieso €79,- aan onderzoek kosten betalen + eventueel repareren van het beeldscherm, anders krijg u uw laptop niet terug. Ow en ik zou de laptop minimaal 4 weken kwijt zijn.

Uiteindelijk heb ik het scherm zelf maar gedemonteerd, partnummer op google ingetypt en hetzelfde scherm nieuw op internet voor €59,- besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Op Ebay is het scherm voor rond de €70 euro te verkrijgen (met verzenden).

Als je eerst via Asus gaat heb je kans dat je al heel snel onderzoekkosten moet gaan betalen en dat begint vaak rond de €100.

Heb je wel beeld als je de laptop op een extern beeldscherm aansluit? Dan kun je vrijwel zeker uitsluiten dat het probleem op het moederbord is.

Dan heb je nog het scherm (zoals eerder getypt is dat rond e €70) en de bekabeling.

Over het algemeen is mijn ervaring dat de bekabeling (hoe fragiel het er soms uitziet) niet stuk gaat. Ik heb dusver 1x meegemaakt dat de connector los was geraakt. Dit kun je wel controleren als je dit aandurft.

https://www.notebookcheck...book-Review.168269.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
dat is nog een goed idee!

aansluiten op extern scherm zo kan ik iniedergeval dingen uitsluiten!

thx voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
killzonex schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:14:

ik weet dat we in nl 2 jaar garantie hebben,
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar 'wettelijke garantie'. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland spreken we niet van wettelijke garantie. In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killzonex
dat had ik dus ook gelezen

heb vandaag asus gebeld die verwezen me ook naar mediamarkt , ik vertelde dit en hun zeiden dat mediamarkt dit niet hoeft lang verhaal kort.

als mediamarkt zou zeggen dit doen we niet klaag ons maar aan ,dan zou dat meer gaan kosten dan de laptop...

ik ga mediamarkt dit nog wel aankaarten maar goed dit zal wel een leuk spelletje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

killzonex schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:53:
dat had ik dus ook gelezen

heb vandaag asus gebeld die verwezen me ook naar mediamarkt , ik vertelde dit en hun zeiden dat mediamarkt dit niet hoeft lang verhaal kort.

als mediamarkt zou zeggen dit doen we niet klaag ons maar aan ,dan zou dat meer gaan kosten dan de laptop...

ik ga mediamarkt dit nog wel aankaarten maar goed dit zal wel een leuk spelletje worden.
Asus heeft niets met jou te maken, hun zgn garantie is ook al langer voorbij. de link leesvoer staat in wat je rechten zijn, en stukje wat Medione aangeeft. voor klachten is de winkel/shop van aankoop je 1e aanspreekpunt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man. Laat dit soort opmerkingen voortaan maar lekker achterwege.

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 21-07-2019 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
targaryanwolf schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:00:
Mediamarkt wilt trouwens nooit echt meewerken.

Mediamarkt zegt dan: Als er bij onderzoek uitkomt dat de schade door uw eigen toedoen veroorzaakt is moet u sowieso €79,- aan onderzoek kosten betalen + eventueel repareren van het beeldscherm, anders krijg u uw laptop niet terug. Ow en ik zou de laptop minimaal 4 weken kwijt zijn.
Dat ze dat zeggen is logisch, anders krijg je weer mensen die roepen "Maar jullie hebben niet gezegd dat ik onderzoekskosten zou moeten betalen bij schade veroorzaakt door de gebruiker".

Ik zie niet direct wat dit te maken heeft met niet "niet meewerken". Dit is gewoon iets dat ze moeten vertellen anders kunnen ze er later op aangesproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
Dennism schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Dat ze dat zeggen is logisch, anders krijg je weer mensen die roepen "Maar jullie hebben niet gezegd dat ik onderzoekskosten zou moeten betalen bij schade veroorzaakt door de gebruiker".

Ik zie niet direct wat dit te maken heeft met niet "niet meewerken". Dit is gewoon iets dat ze moeten vertellen anders kunnen ze er later op aangesproken worden.
De Nederlandse consument is erg lastig in dat geval.
Alles moet gratis en anders "oplichters, ik huur een advocaat, blablabla hopjesvla.

Mensen werken ook niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 14:13
Haruhi schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:34:
[...]

De Nederlandse consument is erg lastig in dat geval.
Alles moet gratis en anders "oplichters, ik huur een advocaat, blablabla hopjesvla.

Mensen werken ook niet voor niks.
Zeg niet dat het gratis moet, maar vind die prijzen nogal hoog €79,- en wellicht inmiddels al meer, voor alleen even te kijken wat er stuk is aan een laptop en kijken wie er schuldig is. Waarschijnlijk kost een scherm vervangen ook richting de €150,- Terwijl het een laptop was van €449,-

Bij schermschade trek je meestal toch al aan het korte eind, de medewerker van MM beweerde ook al dat het mijn eigen schuld zou zijn, "lijkt wel druk schade, dat valt niet onder garantie!" zei de medewerker destijds, zou je dan die gok nemen voor €79,- en je laptop 4 weken kwijt + data gewist. Of het zelf fixen binnen 2 dagen voor 5 tientjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
targaryanwolf schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:11:
[...]

Zeg niet dat het gratis moet, maar vind die prijzen nogal hoog €79,- en wellicht inmiddels al meer, voor alleen even te kijken wat er stuk is aan een laptop en kijken wie er schuldig is. Waarschijnlijk kost een scherm vervangen ook richting de €150,- Terwijl het een laptop was van €449,-
Of het duur is, is lastig te zeggen zonder verdere informatie. Onderzoekskosten zullen in de regel niet gelinked zijn aan de kosten van de laptop. Of het nu een laptop is van €449 of een van €2000. De medewerker die het onderzoek doet zal niet meer of minder kosten per uur omdat de laptop duurder of goedkoper is. Verder zal die €79 waarschijnlijk ook niet alleen de kosten zijn van het onderzoek. Denk bijvoorbeeld ook aan het transport naar de reparateur, het transport terug naar de klant. Administratieve handelingen die uitgevoerd moeten tijdens het traject worden en zo zijn er vast nog wel zaken in zo'n traject.
Pagina: 1