AOP Ziggo verborgen achter muur wie lost het op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 19:21
Een vriend van mij vroeg me naar zijn internet verbinding te kijken.

Wifi was enorm traag veel buffering etc.

Gaat om een Ziggo verbinding in een Amsterdams appartement. Omdat zijn mac laptopje geen ethernet poort heeft kon hij alleen middels wifi testen. 2,5mbit/sec ongeveer.

Ik heb daarop bedraad getest en kwam ook niet veel hoger uit. Hij heeft een behoorlijk oud modem staan en het AOP (dacht ik) viel van ellende zo’n beetje uit elkaar.

Na een modem reboot kwam de snelheid even terug maar zakte daarna alweer snel in elkaar.

Ziggo gebeld en die stuurde een monteur. Daar was ik helaas niet bij maar nu komt de clou.

Wij dachten dat het modem op het AOP zit maar dat zit ie volgens de monteur niet. Het daadwerkelijke AOP was ook nergens te vinden en de conclusie was dat het waarschijnlijk weggestuct is bij een verbouwing.

De vraag is dus: wie lost dit op? Het appartement is eigendom maar de bewoner kan zich niet herrinneren dat het AOP ooit is weggestuct of waar het gezeten heeft. De verbouwing toen hij erin ging wonen is gedaan door een aannemer en daar was hij niet of nauwelijks bij aanwezig.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet uit eigen ervaring dat Ziggo aannemers heeft die ze kunnen aansturen. Het AOP is als ik het goed heb eigendom van ziggo.

Ben benieuwd of er iemand is die hier advies over kan geven.

Edit: ik zie nu dat il dit in het verkeerde forum heb gepost. Ik dacht dat ik in internetproviders zat. Is er iemand die dit kan verplaatsen of moet ik een nieuq topic aanmaken?

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 19-07-2019 11:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wie dit oplost? De eigenaar van de woning.

Als ik besluit om iets weg te werken op een dusdanige manier dat ik daar zonder slopen niet meer kan. Tja... Hoe wil je dat probleem Ziggo toeschuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Kasper1985 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:53:
Edit: ik zie nu dat il dit in het verkeerde forum heb gepost. Ik dacht dat ik in internetproviders zat. Is er iemand die dit kan verplaatsen of moet ik een nieuq topic aanmaken?
Bij deze. :) Maak in het vervolg even een TR aan, dat zien we iets sneller dan zo'n edit. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 17:35
Het eerste wat bij mij op komt.

Ga eens bij de buren kijken en vraag waar zei het AOP punt hebben zitten.
Grote kans dat die bij je vriend ook daar zit maar dan weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:49
Even bij de buren kijken waar het daar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Bij een appartement wil het ook wel eens elders in het pand zitten en vervolgens naar de losse appartementen doorgelust zijn. Kan ook met grijze ipv groene kabel. Hoe zeker is die aanname dat het weggestuct is? Vraag het anders eens aan het VvE bestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
De monteur stond erop dat dit niet het AOP was. Voor mij zag het er wel gewoon zo uit maar ik heb het niet open gemaakt.

De monteur wilde helemaal niks doen voordat het AOP gevonden was.

De vraag wie dit moet oplossen vind ik niet zo vreemd. De huidige eigenaar heeft het niet weggestuct en het AOP is (dacht ik) formeel eigendom van Ziggo.

Bij mijn eigen AOP hebben ze een aannemer gestuurd om het te vervangen en de kabel vanuit de straat opnieuw te trekken zonder enige kosten. Vandaar dat ik dacht dat dat in dit geval wellicht ook mogelijk was. Dat zou ook de voorkeur hebben aangezien willekeurig gokken en boren meer schade aan zal richten dan iets op zal lossen.

We hebben een vermoeden waar het zit maar 100% zeker weten doen we niet.

@rens-br Dank! Wat is een TR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Kan je wat foto's maken en hier plaatsen? Ik denk dan aan:

- foto van het kastje waar het modem nu op aangesloten zit

- Datzelfde kastje opengemaakt zodat we kunnen zien wat voor kabel er naar het kastje gaat

Dan kunnen we wellicht wat beter beoordelen of het een AOP is of niet.

En indien niet: dan is de huidige eigenaar nog steeds verantwoordelijk voor het oplossen, zelfs als de vorige eigenaar het heeft weggestuct. Heel, heel misschien kan je die vorige eigenaar nog aansprakelijk stellen, maar dat lijkt mij behoorlijk kansloos. Je koopt een huis inclusief alle gebreken - en daar is dit er dan eentje van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kasper1985 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:44:
De monteur stond erop dat dit niet het AOP was. Voor mij zag het er wel gewoon zo uit maar ik heb het niet open gemaakt.

De monteur wilde helemaal niks doen voordat het AOP gevonden was.

De vraag wie dit moet oplossen vind ik niet zo vreemd. De huidige eigenaar heeft het niet weggestuct en het AOP is (dacht ik) formeel eigendom van Ziggo.
De huidige eigenaar heeft het wel degelijk weggewerkt. Dat dat door een aannemer is gedaan maakt niets uit.

Hoe zie je het precies voor je dat Ziggo alle apparatuur die door mensen word weggewerkt terug gaat halen? Bij iedereen maar een stucadoor en timmerman meesturen om werkzaamheden aan de apparatuur te verrichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:16

Sabbi

je denkt aan mij.

Dat er geen AOP te vinden is betekent niet dat de huidige or vorige eigenaar het weggewerkt heeft. Ruim oudere huizen hebben nooit een nette installatie gehad.
Bij mij kwam er letterlijk een kabeltje uit de vloer omhoog, en dat was het. Ziggo gebeld, die hebben netjes een AOP aangelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Topic report, oftewel het rapporteer knopje bovenaan en onderaan het topic ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dank allen voor de input :-) Denk dat het het beste is om maar eens met Ziggo te bellen.

Wellicht dat zij een aannemer kunnen adviseren. Dat hier kosten aan gaan zitten was al min of meer geaccepteerd. Het ging er ook om dat we niet een of andere beunhaas aan het hakken willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:09

vr6-only

Blub Blub

Kasper1985 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:03:
Dank allen voor de input :-) Denk dat het het beste is om maar eens met Ziggo te bellen.

Wellicht dat zij een aannemer kunnen adviseren. Dat hier kosten aan gaan zitten was al min of meer geaccepteerd. Het ging er ook om dat we niet een of andere beunhaas aan het hakken willen hebben.
Je zou eens kunnen kijken bij de buren en vervolgens uitmeten waar zij precies de installatie hebben zitten in de muur. En dan? Hakken..... :+

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kasper1985 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:03:

Je verwacht toch niet serieus dat Ziggo een aannemer gaat adviseren 8)7

Sowieso is een aannemer vergezocht. Een installateur zou nog een klein beetje kunnen. Maar dan kom je toch echt in de categorie klusjesmannen terecht. Maar veruit het goedkoopste is om zelf zoveel mogelijk informatie in te winnen en dan zelf met beleid te slopen.

Het AOP zoeken is duur door de manuren. Een expert kan dat maar iets gerichter en minder schade dan jezelf.

Voor het herstel kun je wel expertise inhuren, maar dan is het een gerichte opdracht. Een muurtje afsmeren of voorzetwandje herstellen hoeft niet zoveel te kosten met een beetje mazzel.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 19-07-2019 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Als je de officiële route wilt bewandelen en een aannemer vanuit Ziggo wilt.
Dan kun je een AOP verplaatsing aan vragen bij https://www.mijnaansluiting.nl .

Dan zal een aannemer de situatie komen bekijken en offerte + advies uitbrengen over wat er kan gedaan worden.
Ze zijn dan zelfs bevoegd om eventueel de groene kabel buiten op te graven, verlengen en AOP te plaatsen op locatie die jij wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:15

Yucon

*broem*

Valt het met een kabelzoeker niet terug te vinden vanaf je modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

@Kasper1985 Pak het nu eens pragmatisch aan, dan zul je zien dat je veel meer duidelijkheid krijgt, makkelijker een oplossing vindt en tegen lagere kosten...
Vraag je vriend om ff bij 2 buren aan te kloppen. Laat hem ff zeggen dat ie een issue heeft met Ziggo en dat hij graag even wil zien waar bij hen de aansluiting binnekomt. Door het op 2 adressen te doen is het waarschijnlijker dat je erachter komt hoe het écht zit.
De kans is namelijk aanwezig dat je in een appartement helemaal geen "echt" AOP hebt...
Het komt wel meer voor dat men alleen een grijze kabel heeft die binnenkomt in de woonkamer.

Vaak is zo'n "monteur" ook maar een zzp-er met algemene kennis, die niet alleen Ziggo doet maar ook KPN etc.

Dus ff niet zo theoretisch en achter van alles verstoppen, gewoon ff de schouders eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:39
Kijk eens aan de buitenkant van het appartement, het wil nog wel eens zijn (mijn appartement ui 1962 als voorbeeld) dat er buiten tegen de buitengevel een stijggoot om hoog gaat tegen je muur, in die lijn gaat je coax dan ergens het appartement binnen. Kan ook zijn dat het daar niet zo is, maar in Leiden zie je dat veel.

[ Voor 8% gewijzigd door boswandeling op 20-07-2019 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07-10 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:01:
[...]

De huidige eigenaar heeft het wel degelijk weggewerkt. Dat dat door een aannemer is gedaan maakt niets uit.
Of mogelijk de vorige bewoner. Maar dan be je als huidige eigenaar ook gewoon verantwoordelijk als het inderdaad is weggestuct.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Als dit bij mij thuis was zou het een heel ander verhaal zijn natuurlijk. Maar de mogelijkheden die ik heb om het zelf op te lossen zijn nou eenmaal beperkt door de wensen van die vriend.

Vandaar het idee om een vakman in te schakelen. En omdat ik de ervaring heb dat Ziggo (destijds nog UPC) voor het AOP herstel bij mij een aannemer inschakelde dacht ik dat ze dat nu ook wel weer zouden doen.

Bij een jongen even verderop is hetzelfde gebeurt echter daar werd op het moment dat ziggo de boel kwam aansluiten nog verbouwd dus de aannemer daar heeft de muur open gemaakt en toverde een groene kabel tevoorschijn.

Ik ga er woensdag weer heen dus dan zal ik even verder kijken

Dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 07-10 09:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Kasper1985 Die vriend kan toch ook evenbij de buren gaan navragen :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 17:46
In welke buurt zit het appartement?

In veel jaren 30 appartementen zit het overname punt in de woonkamer en loopt het langs de beneden verdieping door naar de hoogste etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
In oud-zuid.

Wat jij beschrijft was idd bij mij het geval. Komt binnen bij de onderbuurman aan de voorkant en dan via een soort koker afgesplitst naar mij en vanuit mij verder naar boven.

Bij hem hebben we echt alleen een wandcontactdoos gevonden in z’n muur. Maar met grijze kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:14
Wat was eigenlijk de reden dat de monteur dacht dat het niet om het AOP ging? Alleen dat er geen groene kabel lag? Als er kabelgoten worden gebruikt worden wel vaker witte kabels gebruikt aangezien de groene zonlicht slecht verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:07
Mja in Amsterdam zijn de inkomende coaxkabels alle kleuren van de regenboog. Ben erin mijn tijd grijze, witte, groene, zwarte, blauwe en rode tegengekomen afhankelijk van de buurt. Wat foto's zou helpen :)
Mogelijk komt het op BG binnen en loopt het naar de eerste verdieping en anders, als het aan een buitenmuur zit ff kijken of je ter hoogte van de aansluiting een stalen gootje tegen de buitenmuur ziet zitten. Als dat zo is, is het wss gewoon de AOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
hcQd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:32:
Wat was eigenlijk de reden dat de monteur dacht dat het niet om het AOP ging? Alleen dat er geen groene kabel lag? Als er kabelgoten worden gebruikt worden wel vaker witte kabels gebruikt aangezien de groene zonlicht slecht verdragen.
Ik kon er helaas niet bij zijn. Ik werd gebeld tijdens het monteurs bezoek (was zelf in het ziekenhuis voor een afspraak) omdat ze dus het AOP niet konden vinden.

Ik begin ook steeds meer te vermoeden dat het wel gewoon om het AOP gaat.

Het kan trouwens ook zijn dat de monteur is gaan meten en het zo heeft kunnen zien. Is dat niet te zien aan zijn meet resultaten? Een niet-AOP wand contactdoos geeft misschien hogere demping oid bedenk ik me nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Kasper1985 op 22-07-2019 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kasper1985
Een update:

Het issue is opgelost door Ziggo. Er zijn nog meerdere monteurs geweest en uiteindelijk een aannemer aangestuurd door Ziggo.

Ik denk nog steeds dat het niet zelf op te lossen was geweest. Deze aannemer had apparatuur bij zich om een zendertje aan de wijkkast te hangen en vervolgens binnen uit te piepen waar de kabel zat. Een aannemer die we zelf zouden hebben geregeld zou geen toegang hebben gehad tot de wijkkast.

Er is uiteindelijk een las gemaakt bij de onderbuurman en zijn kabel is doorgetrokken naar boven omdat de originele kabel onder de vloer bleek te zitten en vrijwel niet bereikbaar was zonder veel sloop werk.

Het was even aandringen en zeuren bij ziggo maar uiteindelijk is het prima opgelost. Aan de aannemer zitten wel kosten is ons verteld maar het is nog onduidelijk hoeveel.
Pagina: 1