Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natasja74
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-08-2020
Mijn vraag
Mijn zoon heeft net een nieuwe pc gehad, een hele dure game pc althans in vind ruim 3000,-
Nu bevriest de PC regelmatig na lang gamen, vooral als hij hem tussen door niet uit zet.
Het gebeurt voornamelijk met world of warcraft maar ook een keer bij het downloaden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hij heeft een i9 en een 2080TI grafische kaart, water gekoeld door een corsair cooler

Wat ik al gevonden of geprobeerd hebWe hebben hem terug gebracht naar de winkel, daar kunnen ze niets vinden, op ons verzoek een ander type grafische kaart ingegaan , was een Asus nu een Aorus...ik had gelezen dat er bij bepaalde kaarten veel foutmeldingen zijn.

Helaas doet hij het nog steeds niet goed, ook zijn headset kraakt als hij aan de voorkant hem inplugt, achter niet. Dus de PC moet voor de 2e keer terug...

Heeft iemand een idee wat het probleem van het bevriezen zou kunnen zijn? Ik ga nog een temp meet programma downloaden, maar wat "bang" voor maalbare.. welke raden jullie aan?

Als moeder weet ik helaas niet heel veel van PC's dus hoop dat jullie even mee willen denken .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat zijn de temperaturen van de onderdelen idle en load? Check dit met MSI Afterburner of HWinfo64.

Heb je een lijstje van het merk en type onderdelen waar het systeem uit bestaat? Moederbord, werkgeheugen, ssd, hdd, voeding, behuizing etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Voor het meten van temperaturen gebruik ik vaak MSI Afterburner of HWMonitor.
Kun je daarnaast het merk + type van je voeding vermelden?
Waarschijnlijk moet je daarvoor de zijkanten van de kast openmaken, deze zitten vaak met 2 duimschroeven vast. Daarmee verbreek je geen garantie!
De computer die je hebt gelinkt heeft geen i9 en geen 2080Ti, het is verder dus onduidelijk welke onderdelen er in zitten.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33
Mag ik trouwens allereerst zeggen dat je voor een moeder die te kennen geeft weinig kennis te hebben nog best wat informatie geeft en ook best wel wat getest hebt. Daarvoor hulde!

Ik zou de temperatuur aanwijzen. Zelf gehad dat mijn grafische kaart mijn processor aan het verwarmen was. Zeker omdat het na langere tijd is. Ben op dit moment niet helemaal into the temperatuur programma's, maar dacht dat msi afterburner voor de grafische kaart ook de temperatuur weer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Temperaturen kan je meten met HWinfo64 of HWMonitor. MSI Afterburner is alleen boeiend als je alleen de videokaart wilt testen.

Willekeurige vastlopers kunnen vele oorzaken hebben. Voor de hand liggende zijn een instabiele (vooraf ingestelde) overklok door de leverancier, defect geheugen of een matige kwaliteit voeding.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natasja74
Corsair Case Carbide Series 275R Black
Moederbord Intel MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
Processor Intel Core i9 9900K
Corsair Hydro Series H100i RGB PLATINUM Meerprijs t.o.v. Geen Processor koeler gekozen
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200 - [CMW16 Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB
Toshiba HDD 3,5" 2TB DT01ACA200
VGA Asus GeForce RTX 2080 TI ROG-STRIX-RTX2080TI-O Seasonic Focus Plus Gold 750W
Microsoft Windows 10 Home 64bit NL OEM
Geen Microsoft Office gekozen
De klant heeft er voor gekozen geen office te nemen.
BullGuard Internet Security 1 PC
Garantie: 2 jaar op alle standaard onderdelen
Tot 2 jaar na factuur datum garantie op standaard onderdelen en 1 jaar op arbeidskosten. (m.u.v. arbeid t.g.v. computervirussen)
Thuiskopieheffing op CD-ROM-LAND PC Systeem
TD: Assemblage kosten
Moederbord Intel MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON Moederbord Intel MSI MPG Z390 GAMING PRO CAR

De videokaart is nu de torus extreem geworden water gekoeld met 2 ventilatoren.

In elkaar gezet door CD rom land dus :-P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

Als je zo veel geld hebt betaald waarom laat je het de webshop niet oplossen? Je hebt een niet goed functionerend systeem gekregen.

Ongeacht de kosten zou ik het niet accepteren dat een nieuwe computer zomaar vast loopt.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Natasja74 , wat ik mis in het overzicht is de voeding van het systeem. DIe kan zorgen voor onstabiliteit wanneer het systeem onder zware load is (gaming).
Verder een prachtig systeem zeg, beetje overkill zelfs :)

In de winkel moeten ze ook kunnen stresstesten of zelfs met jullie samen troubleshooten.

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 19-07-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:24:
@Natasja74 , wat ik mis in het overzicht is de voeding van het systeem. DIe kan zorgen voor onstabiliteit wanneer het systeem onder zware load is (gaming).
Verder een prachtig systeem zeg, beetje overkill zelfs :)
Staat ertussen:
Seasonic Focus Plus Gold 750W

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pyrofielo schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:25:
[...]

Staat ertussen:
Seasonic Focus Plus Gold 750W
Ik zie het nu, een extra Enter had geholpen om het beter leesbaar te maken, mag ik als excuus aanvoeren.

Dat is op zich een prima voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Als CDROMland het systeem heeft geassembleerd en geïnstalleerd moet je er zelf niet aan sleutelen. Je hebt garantie gekregen dus gewoon terug naar de winkel ermee. Doe er een filmpje bij van het moment dat het probleem zich voordoet. Doe ook nog een temperatuurcheck.

Zo goed is een Focus Plus Gold niet. De ripple kan out of spec gaan bij piekbelasting van het systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 19-07-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
Niet laten afwimpelen door de winkel. Gewoon terug brengen en "bewijs" leveren dat het niet naar behoren werkt. Dit gaat om veel geld, niet zelf gaan prutsen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Randleman op 19-07-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Oké wat je kan doen is de fout zoeken in de log
Druk op je Windows-toets en typ log

Spit dat eens door op fouten en kritiek

Dan heb je nog een foutcode waar je iets wijzer van kan worden en dat kan met dit progje https://www.thewindowsclu...escreenview-on-windows-10
Post dan de fout code eens hier

Maar wat dus belangrijk is, heb je nog garantie, ga dan niet zelf in de kast prutsen

Dat kraken en bevriezen: (dus alles loopt vast en beeld staat stil)
Is het allemaal wel op een goed geaarde stopcontact aangesloten (vergewis je er van dat het echt geaard is binnen in het stopcontact)
Kan ook met je ram te maken hebben (maar dat zien we wel als de foutcode duidelijk is en/of de winkel dat goed heeft nagekeken)

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 19-07-2019 11:46 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Uszka schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:32:
Als CDROMland het systeem heeft geassembleerd en geïnstalleerd moet je er zelf niet aan sleutelen. Je hebt garantie gekregen dus gewoon terug naar de winkel ermee. Doe er een filmpje bij van het moment dat het probleem zich voordoet. Doe ook nog een temperatuurcheck.

Zo goed is een Focus Plus Gold niet. De ripple kan out of spec gaan bij piekbelasting van het systeem.
Je zou zeggen dat ze een kwalitatief mindere voeding bij CDRomLand wel aan zouden kunnen wijzen als potentieel probleem, maar dat neemt niet weg dat je hem inderdaad gewoon terug moet brengen.

Misschien een overbodige vraag: waarom in vredesnaam zo'n duur systeem? World of Warcraft kun je ook prima spelen op een apparaat van 1/10e van de prijs :/

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Natasja74 Het gaat niet om de reden van deze 'dure' aankoop. je hebt een systeem gekocht dat niet functioneert. maak een video opname van de klachten en ga terug met het systeem.
(zou zomaar aan de voeding kunnen liggen die 'extreme' pieken in verbruik niet aankan.)

[ Voor 196% gewijzigd door Hackus op 19-07-2019 11:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Natasja74
Dank voor de info, we zijn al terug geweest naar CD rom land en daar konden ze het probleem niet vinden, vandaar dat ik even mee denk.

Waarom zo'n duur systeem... mijn zoon is autistische en doet heel veel op de PC, het is eigenlijk zijn grootste hobby dus vandaar dat we het niet erg vinden daar in te investeren. Hij had al een hele leuke game pc hoor, maar goed.. voor hem is het belangrijk dus dan investeren we daar graag in, al is het idd wel wat over kill

Het feit dat hij het nu niet goed doet is dus voor hem ook extra lastig...dus het is in mijn voordeel dat het zo snel mogelijk opgelost wordt.

Zijn vorige PC een I5 met een 1080 als ik me niet vergis heeft nooit problemen gegeven ook niet als hij heel lang gamed dus ik vind dit ook niet acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een veilige link naar HWMonitor, direct van de softwaremaker: https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.40.exe

De voeding lijkt niet zo voor de hand te liggen als oorzaak, want deze voeding is ruim voldoende, maar let wel op dat de benodigde voedingskabels op de grafische kaart zijn aangesloten.

Afhankelijk van de temperaturen zou de grafische kaart te warm kunnen worden en daardoor problemen kunnen geven. De processor schakelt automatisch terug als het 100 graden wordt. De grafische kaart zal onder 80 graden moeten blijven en kan wel plotseling uitvallen. Blijft het beeld staan bij het "bevriezen", is er dan nog geluid en branden er nog ledjes op het toestenbord en de computer?

Waar hebben ze de radiator van de waterkoeling gemonteerd? Een paar foto's van het interieur van de computer zijn handig.

Drivers (stuurprogramma's) kunnen ook onstabiliteit veroorzaken. Bijvoorbeeld de drivers van de grafische kaart.

Misschien zie je foutmeldingen van het systeem in het gebeurtenissen logboek. Vooral meldingen vlak voor een herstart kunnen belangrijk zijn voor het opsporen van de oorzaak.

Je kunt gerust zelf onderzoek doen, maar de winkel is wel verantwoordelijk voor het geleverde product. Als je iets vind, zou ik daar mee naar de winkel teruggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Is het probleem echt alleen bij World of Warcraft? Heb je al eens andere spellen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Natasja74 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:49:
Dank voor de info, we zijn al terug geweest naar CD rom land en daar konden ze het probleem niet vinden, vandaar dat ik even mee denk.

Waarom zo'n duur systeem... mijn zoon is autistische en doet heel veel op de PC, het is eigenlijk zijn grootste hobby dus vandaar dat we het niet erg vinden daar in te investeren. Hij had al een hele leuke game pc hoor, maar goed.. voor hem is het belangrijk dus dan investeren we daar graag in, al is het idd wel wat over kill

Het feit dat hij het nu niet goed doet is dus voor hem ook extra lastig...dus het is in mijn voordeel dat het zo snel mogelijk opgelost wordt.

Zijn vorige PC een I5 met een 1080 als ik me niet vergis heeft nooit problemen gegeven ook niet als hij heel lang gamed dus ik vind dit ook niet acceptabel.
Dat zij de oorzaak niet kunnen vinden is hun probleem maar proberen het nu af te schuiven op jou (lijkt het ). Gewoon even op je strepen gaan staan. De computer is niet voor niks door hun gebouwd/geïnstalleerd. Er bestaat zoiets als garantie.

Zij hebben het systeem meerdere dagen in bezit gehad om grondig onderzoek te doen?
EnigmaNL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:02:
Is het probleem echt alleen bij World of Warcraft? Heb je al eens andere spellen geprobeerd?
Nu bevriest de PC regelmatig na lang gamen, vooral als hij hem tussen door niet uit zet.
Het gebeurt voornamelijk met world of warcraft maar ook een keer bij het downloaden.
Niet alleen WoW dus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zou de voeding niet direct uitsluiten als oorzaak. De focus plus heeft al in mening systeem voor instabiliteit gezorgd hier op tweakers, met name in systemen met Vega kaarten.

Er zit iets fundamenteel niet goed in het ontwerp van dat ding maar ik weet niet of dit ook geldt voor de 750w variant.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Als het mijn systeem was zou ik vragen of ik de voeding mocht vervangen tegen een Corsair RM850x (2018)
Cd romland heeft die ook op voorraad en schijnt een super voeding te zijn.
Ik vertrouw de huidige voeding ook niet, geheugen kun je testen op fouten met memtest bij een voeding is dat lastig.
Je zou ook nog memtest een nachtje kunnen laten draaien om het geheugen uit te sluiten, er mag geen enkele fout uitkomen.
Ja kan een memtest usb maken waarvan de pc opstart en gaat testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 19-07-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
Randleman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:35:
[...]

Dat zij de oorzaak niet kunnen vinden is hun probleem maar proberen het nu af te schuiven op jou (lijkt het ). Gewoon even op je strepen gaan staan. De computer is niet voor niks door hun gebouwd/geïnstalleerd. Er bestaat zoiets als garantie.

Zij hebben het systeem meerdere dagen in bezit gehad om grondig onderzoek te doen?

Ze hebben de pc een week in huis gehad, lijkt mij lang genoeg...maar ja hij deed het hier dag 1 gelijk al weer. Alleen staat hij hier lang aan en in de winkel wellicht niet. Hier was het na 14 uur raak (niet 14 uur gamen uiteraard, maar hij laat hem aan staan als hij wat anders gaat doen). Het was telkens na minimaal 7-8 uur aan staan dat hij vast liep.

Ik heb nu HW monitor gedownload, kijken of dat meer info geeft. Tot hoe veel mag de temp oplopen? Kaart en processor?

[...]

[...]

Niet alleen WoW dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Ik ga er vanuit dat alles stock draait.

De Aorus 2080 TI Extreme is echt een beest van een kaart en volgens reviews komt de temperatuur uit op ongeveer 70-80c. Dit is perfect, ik zou me zorgen maken als hij boven de 90 graden komt.

De CPU wordt gekoeld door een H100i Platinum wat een goede 240mm AIO is. Ergens tussen de 60-70 graden is denk ik normaal. Zorgen zou ik me gaan maken als deze ook boven de 90 graden komt.

Laat je zoontje een spel spelen en houdt HWmonitor in de gaten.

Een week is lang genoeg als er aandacht aan wordt besteed. Zij zouden het makkelijk moeten kunnen reproduceren als ik het probleem zo lees.

Wat heeft de shop als laatste gezegd? Wij kunnen het niet vinden dus klaar nu?

De voeding lijkt me inderdaad ook niet een al te beste keuze voor zo'n extreem systeem maar bij idle/downloaden zou dit echt niet mogen gebeuren...

[ Voor 9% gewijzigd door Randleman op 19-07-2019 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natasja74
Randleman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:47:

De Aorus 2080 TI Extreme is echt een beest van een kaart en volgens reviews komt de temperatuur uit op ongeveer 70-80c. Dit is perfect, ik zou me zorgen maken als hij boven de 90 graden komt.

De CPU wordt gekoeld door een H100i Platinum wat een goede 240mm AIO is. Ergens tussen de 60-70 graden is denk ik normaal. Zorgen zou ik me gaan maken als deze ook boven de 90 graden komt.

Een week is lang genoeg als er aandacht aan wordt besteed. Zij zouden het makkelijk moeten kunnen reproduceren als ik het probleem zo lees.

De voeding lijkt me inderdaad ook niet een al te beste keuze voor zo'n extreem systeem maar bij idle/downloaden zou dit echt niet mogen gebeuren...
Ze gaven aan het niet te weten, op mijn verzoek is er een andere grafische kaart in gegaan, sinds gisteren PC weer terug en in de avond liep hij weer vast.
Nu bleek gisteren dat ook de koptelefoon aansluiting voor een probleem heeft (kraakt). Dus ik moet sowieso weer terug , achter doet hij het wel goed dus ligt niet aan de koptelefoon. Maar dat doe ik dus als ik weet wat er loos is met de pc, kunnen ze dat gelijk maken want ik blijf niet heen en weer rijden met dat ding.

Naar hun beleving is soms vast lopen "normaal"... maar goed daar betaal ik dus geen 3000 euro voor en ga ik dus ook niet mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
Randleman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:47:

Ik kan geen foto's uploaden helaas niet genoeg karma oid..

Maar na een uurtje ark zit de GPU op 83 graden en de intel core rond de 70 graden .. ben benieuwd of dit nog gaat stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Natasja74 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:10:
[...]

Ze gaven aan het niet te weten, op mijn verzoek is er een andere grafische kaart in gegaan, sinds gisteren PC weer terug en in de avond liep hij weer vast.
Nu bleek gisteren dat ook de koptelefoon aansluiting voor een probleem heeft (kraakt). Dus ik moet sowieso weer terug , achter doet hij het wel goed dus ligt niet aan de koptelefoon. Maar dat doe ik dus als ik weet wat er loos is met de pc, kunnen ze dat gelijk maken want ik blijf niet heen en weer rijden met dat ding.

Naar hun beleving is soms vast lopen "normaal"... maar goed daar betaal ik dus geen 3000 euro voor en ga ik dus ook niet mee akkoord.
Soms vast lopen is zeker niet "normaal". En al helemaal niet bij een spiksplinternieuw systeem. Ze moeten gewoon de hele computer opnieuw bouwen en het probleem reproduceren. Maar dat kost tijd en moeite en daar hebben ze waarschijnlijk geen zin.

Ik zou ze nogmaals aangeven wat er allemaal mis is en precies aangeven wanneer het mis gaat (na x aantal uur game, welke games etc)
Natasja74 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:22:
[...]

Maar na een uurtje ark zit de GPU op 83 graden en de intel core rond de 70 graden .. ben benieuwd of dit nog gaat stijgen
Dat zijn prima waardes voor de behuizing waar het in zit. de CPU zal mogelijk nog iets gaan stijgen doordat het een waterkoeler betreft (water heeft even tijd nodig om op te warmen) maar zal niet schokkend zijn. Temperatuur is het probleem dus niet.

Ik denk dat er hardwarematig iets fout gaat. De shop zal gedegen onderzoek moeten doen om achter het probleem te komen. Jij hebt gedaan wat je kon doen en meer doen zou ik afraden i.v.m. garantie, nu is het aan de shop om het op te lossen.

Meer kan ik er niet van maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Heb je het stopcontact thuis nog wel bekeken? aangezien ze de freez bij de winkel niet kunnen reproduceren,
hangt het beeld echt stil?
dit zijn nog wat vragen die open staan.

edti; temps lijken oke(iets te hoog) , dit moet hij aankunnen,

[ Voor 15% gewijzigd door Mel33 op 19-07-2019 14:47 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Zoals hierboven staat probeer met ander stopcontact (buren/familie). Indien het probleem zich voordoet zou ik er gewoon mee terug gaan. Bovendien heb je nog altijd het recht van retour toch? Je schrijf dat je zoon de pc 'net' heeft, dus kijkend naar de voorwaarden van cdromland mag het sowieso binnen 30 dagen terug zonder opgave van reden, en heb je ook nog garantie. Er staat nergens dat het 'normaal' is dat een gloednieuw systeem af en toe vastloopt op de site, dus daar moet je niet mee akkoord gaan, en gewoon eisen dat ze het werkend afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik neig om te zeggen dat het moederbord van MSI een probleem geeft. MSI is niet denderend in moederborden.

Ikzelf zou kiezen om niet verder te klooien en het moederbord te laten vervangen voor een ASUS, Gigabyte of Asrock, te weten:
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite
of
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Ultra
of
pricewatch: Asus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)
of
pricewatch: ASRock Z390 Phantom Gaming 9
en als laatste
pricewatch: ASRock Z390 Taichi Ultimate

Voor de componenten die gebruikt zijn is dit dubbel en dwars waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwijand
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 13:03
Ik zie hier ook een ander iets wat vaak over het hoofd gezien word. Corsair en rgb..... Ikzelf heb ook regelmatig vastlopers gehad, en na lang zoeken bleek dat de iCue software van corsair de boosdoener was. deze bevat zeer veel fouten en kan voor uitvallende computers zorgen en daar worden geen foutrapporten van aangemaakt in windows. Veel gehoorde klacht is dan vaak computer valt uit en scherm op zwart, en alleen de stroomstekker eruit halen bied de enige manier van opnieuw opstarten.

Je zou kunnen proberen de icue software te de-installeren en kijken of het probleem zich dan nog blijft voordoen.

https://www.reddit.com/r/...tware_causing_pc_crashes/

Laatste versies van de icue software kunnen zelfs problemen veroorzaken met nvidia drivers (videokaart).

Het is zekers de moeite waard om het eens zonder die software te proberen om te kijken of de problemen dan nog bestaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Randleman
Kan allemaal geprobeerd worden uiteraard of je laat het gewoon oplossen door CDROMLAND. Ga ook niet zelf een moederbord adviseren of vragen aan CDROMLAND, daar kunnen ze je later weer mee om te oren slaan als het alsnog niet werkt..

Ik zou het nu allemaal aan hun overlaten. Zij hebben de PC in elkaar gezet en geïnstalleerd. Aan hun om een fatsoenlijk werkende PC te leveren :). Werkt het alsnog niet en is het binnen de 30 dagen? Lekker retourneren en ergens anders heen gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Zoals @Randleman al zegt heb je recht op een degelijk werkend product. Of dit nou een PC, bank, auto of tandenborstel is, het moet werken bij oplevering.

Als dit niet zo is en binnen 30 dagen gebeurd, dan moet de verkoper aantonen wat er fout is en ook bewijzen dat dit jouw schuld is. Kunnen ze dit niet, dan is het HUN probleem en moeten zij zelf zorgen voor reparatie/vervanging/vergoeding.

Dus ik zou het inderdaad lekker bij hun neerleggen en niet eerder terugnemen totdat ze of het definitief repareren, doe voeding en andere defecte hardware vervangen of het geld volledig teruggeven.

https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wylana schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:15:
Als dit niet zo is en binnen 30 dagen gebeurd, dan moet de verkoper aantonen wat er fout is en ook bewijzen dat dit jouw schuld is. Kunnen ze dit niet, dan is het HUN probleem en moeten zij zelf zorgen voor reparatie/vervanging/vergoeding.
offtopic:
Die 14 dagen (formeel, sommige shops geven 30 dagen) gaat alleen over het kopen op afstand (herroepingsrecht). Dat is de periode waarin je aankoop terug kunt draaien. Dat kan zonder meer, je hoeft zelfs geen reden op te geven, al is dat hier wel duidelijk. Als je het product in de winkel hebt gekocht, heb je geen herroepingsrecht.

Na aankoop heb je recht op een werkende PC. De leverancier dient een probleem op te lossen of een vervangend product aan te bieden, of de leverancier kan besluiten het geld terug te betalen. Als de leverancier het probleem niet oplost kun je hem in gebreke stellen en een termijn geven het probleem op te lossen. Als laatste redmiddel kun je dan de koop ontbinden. Dan moet de leverancier het aankoopbedrag terug betalen. Leveranciers doen hier vaak moeilijk over.

MAAR:
Ik zie nergens een aanwijzing dat de leverancier de verantwoordelijkheden ontloopt, dus laten we niet doen alsof dat wel het geval is. De leverancier moet de kans krijgen een probleem op te lossen.

Wat @mwijand zegt over de meegeleverde software en drivers is de moeite waard om uit te (laten) zoeken.

Zomaar een ander moederbord kopen lijkt mij niet de oplossing. Troubleshooting gebeurt meestal door het uitwisselen van componenten, maar dat is lastig als de tijd tussen de problemen lang is.

83 graden is aan de hoge kant voor een vloeistof gekoelde grafische kaart. Is de vloeistofkoeler voor de processor of voor de grafische kaart of beide toegepast? Geeft hij ook aan wat de temperatuur is van de vloeistof?

70 graden voor de Intel processor is normaal bij deze belasting.

Er zijn sites waar je plaatjes kunt uploaden. Bijvoorbeeld deze: https://nl.imgbb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
mrmrmr schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:51:
[...]

83 graden is aan de hoge kant voor een vloeistof gekoelde grafische kaart. Is de vloeistofkoeler voor de processor of voor de grafische kaart of beide toegepast? Geeft hij ook aan wat de temperatuur is van de vloeistof?

70 graden voor de Intel processor is normaal bij deze belasting.

Er zijn sites waar je plaatjes kunt uploaden. Bijvoorbeeld deze: https://nl.imgbb.com/
De grafische kaart is niet watergekoeld.

Blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Randleman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:22:
[...]

De grafische kaart is niet watergekoeld.
Jawel. Is een Gigabyte Waterforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Uszka schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Jawel. Is een Gigabyte Waterforce.
My bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
[...]

Na een uurtje zal er in de temperatuur niet veel meer veranderen.
Deze is na 15 a 20 minuten al wel op zijn max aanbeland.

Voor een gpu is dat niet ongewoon. Deze heeft een bios profiel en dit is ongeveer de max target temperatuur voordat de gpu fan significant harder gaat draaien. Mijn gpu draait zelf op 82 graden maar is dan fluisterstil. Veel fabrikanten kiezen geluid over temperatuur.
Kan je eventueel de gpu fan speed doorgeven. Hieruit kunnen we opmaken of de gpu al aan zijn max fan speed zit wat wel een probleem kan zijn. (al verwacht ik van niet).

En ook de 70 graden van de cpu is prima in orde.

Persoonlijk zit ik te denken aan een instelling in de bios de voeding of het moederbord.

Je kan eventueel een stress test downloaden om stabiliteit te testen.

Denk hierbij aan aida64 , prime95 voor de cpu en furmark voor de gpu. en deze los van elkaar even 10 a 15 minuten draaien of zelfs samen en kijken of hij hierdoor vast loot of crashed.

Wat ook vreemd is is het geluid aan de voorkant. dit kan heel wat oorzaken hebben.
Het is toch echt aan de winkel om dit te troubleshooter hier hebben ze de middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
Ik weet niet of 30 dagen ruilen ook geld voor in elkaar gezette artikelen... en ik zou eerkijk gezegd ook niet weten aar ik anders een PC vandaan moet halen in de buurt... Maar idd lijkt me slim om hun het probleem op te laten lossen, ik heb er gewoon niet genoeg verstand van helaas.

GPU was nu 76 graden max 85 en de fans waren 2473 en 2471 van de 2670 die ze max kunnen. Moet zeggen dat deze wel veel meer lawaai maakt dan de asus... maar goed die viel ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:23
Welke programma's lopen er op de achtergrond? (starten automatisch als de pc wordt opgestart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvork.nl
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-08 16:38
Natasja74 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:51:
Ik weet niet of 30 dagen ruilen ook geld voor in elkaar gezette artikelen... en ik zou eerkijk gezegd ook niet weten aar ik anders een PC vandaan moet halen in de buurt... Maar idd lijkt me slim om hun het probleem op te laten lossen, ik heb er gewoon niet genoeg verstand van helaas.

GPU was nu 76 graden max 85 en de fans waren 2473 en 2471 van de 2670 die ze max kunnen. Moet zeggen dat deze wel veel meer lawaai maakt dan de asus... maar goed die viel ook uit.
Dit geldt ook zeker voor geassembleerde systemen. Iedere verkoper is verplicht het probleem op te lossen als het niet aan de verwachting voldoet, doen zij dit niet dan moeten zij jou als consument een compensatie geven (het liefst geld terug natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Natasja74 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:56:
Dat zou ook zomaar een netwerkprobleem kunnen zijn, hoe is de pc aangesloten op het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Natasja74 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:51:

Persoonlijk vind ik dat een fors aantal toeren voor een watergekoelde kaart.

https://www.tomshardware....ti-xtreme-11g,5953-5.html

hier kan je zien wat je ongeveer mag verwachten.
Rond de 73 graden @ 2000 toeren due en daar zit hij fors boven.

je kan nog even met gpu-z kijken naar het vddc voltage onder sensors.

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

zoals je op de tomshardware pagina kan zien moet dit zo rond de 1 volt zijn. is dit veel hoger zal de gpu heet worden en dat kan de rest verklaren.

al is het erg vreemd dat de vorige gpu ook vast liep als ik de shop was zou ik beginnen met een andere voeding en geheugen dat moeten ze als test setup gewoon hebben liggen gevolgd door een nieuw moederbord als het nogniet verholpen is. en die gpu temos en fan speed zou ik ook in de gaten houden.

als laatste vraag wat is de temperatuur in de kamer waar de pc staat? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
computerjunky schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:20:
[...]

Persoonlijk vind ik dat een fors aantal toeren voor een watergekoelde kaart.

https://www.tomshardware....ti-xtreme-11g,5953-5.html

hier kan je zien wat je ongeveer mag verwachten.
Rond de 73 graden @ 2000 toeren due en daar zit hij fors boven.

je kan nog even met gpu-z kijken naar het vddc voltage onder sensors.

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

zoals je op de tomshardware pagina kan zien moet dit zo rond de 1 volt zijn. is dit veel hoger zal de gpu heet worden en dat kan de rest verklaren.

al is het erg vreemd dat de vorige gpu ook vast liep als ik de shop was zou ik beginnen met een andere voeding en geheugen dat moeten ze als test setup gewoon hebben liggen gevolgd door een nieuw moederbord als het nogniet verholpen is. en die gpu temos en fan speed zou ik ook in de gaten houden.

als laatste vraag wat is de temperatuur in de kamer waar de pc staat? .
En zo zijn we dus het werk van de webwinkel aan het doen.. Leuk om te controleren allemaal maar TS heeft (no offense, en top dat je dit doet) er niet genoeg verstand van om er echt iets mee te kunnen.

Terug naar de winkel met dat ding, er is iets fundamenteels mis mee als hij crasht met 2 verschillende videokaarten en zelfs tijdens idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Randleman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:51:
[...]

En zo zijn we dus het werk van de webwinkel aan het doen.. Leuk om te controleren allemaal maar TS heeft (no offense, en top dat je dit doet) er niet genoeg verstand van om er echt iets mee te kunnen.

Terug naar de winkel met dat ding, er is iets fundamenteels mis mee als hij crasht met 2 verschillende videokaarten en zelfs tijdens idle.
Helemaal mee eens. Je staat alleen een stuk sterker als je in de winkel aan komt en zegt dit en dit is het geval en zo en zo is het te reproduceren en dit en dit klopt volgens bronnen ook niet. (Temps van gpu zijn gewoon te hoog tenzij de kamer 35 graden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
computerjunky schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Helemaal mee eens. Je staat alleen een stuk sterker als je in de winkel aan komt en zegt dit en dit is het geval en zo en zo is het te reproduceren en dit en dit klopt volgens bronnen ook niet. (Temps van gpu zijn gewoon te hoog tenzij de kamer 35 graden is).
Eens :). Daarom, het kan zeker geen kwaad om te testen maar zorg er voor dat je geen dingen aanpast/vervangt.

De kast die wordt gebruikt is een Carbide 275R, een kast die niet om z'n airflow bekend staat ;). TomsHW doet het waarschijnlijk op een open bench.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Randleman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Eens :). Daarom, het kan zeker geen kwaad om te testen maar zorg er voor dat je geen dingen aanpast/vervangt.

De kast die wordt gebruikt is een Carbide 275R, een kast die niet om z'n airflow bekend staat ;). TomsHW doet het waarschijnlijk op een open bench.
maar met beige gpu en cpu watergekoeld zou er geen probleem mogen zijn behalve voor misschien de vrm.
Al kan die gpu radiator op een front als die case wel verklaren waarom die fans zo hard draaien.
Kwestie van front panel eraf en zijkant eraf en draaien maar en vrm temp kan je als het goed is aflezen in verschillende tools. ik kwam het bij de pro carbon ac tegen in aida64 sensoren.

er lijken in ieder geval meerdere dingen verkeerd te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
computerjunky schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:01:
[...]

maar met beige gpu en cpu watergekoeld zou er geen probleem mogen zijn behalve voor misschien de vrm.
Al kan die gpu radiator op een front als die case wel verklaren waarom die fans zo hard draaien.
Kwestie van front panel eraf en zijkant eraf en draaien maar en vrm temp kan je als het goed is aflezen in verschillende tools. ik kwam het bij de pro carbon ac tegen in aida64 sensoren.

er lijken in ieder geval meerdere dingen verkeerd te gaan.
Er lijken inderdaad meerdere dingen verkeerd te gaan. Zoals je zegt; de gpu/cpu worden wat aan de warme kant maar zou niet mogen lijden tot crashes.. En zeker niet in idle.

Dit is denk ik niet 1,2,3 op te lossen door de eigenaar zonder hardware swap van een of meerdere componenten.

Ik ben benieuwd wat cdromland hier nou mee gaat doen.

Is er meer bekend? @Natasja74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:25
Misschien zou je iets kunnen vinden in de betrouwbaarheidsmonitor van windows 10. Start menu openen en 'betrouwbaarheidsmonitor' of 'reliability monitor' intikken en aanklikken. Hier vind je veelvoorkomende kritieke fouten in het systeem. Wellicht dat hier een duidelijke oorzaak staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:34
mwijand schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:39:
Ik zie hier ook een ander iets wat vaak over het hoofd gezien word. Corsair en rgb..... Ikzelf heb ook regelmatig vastlopers gehad, en na lang zoeken bleek dat de iCue software van corsair de boosdoener was. deze bevat zeer veel fouten en kan voor uitvallende computers zorgen en daar worden geen foutrapporten van aangemaakt in windows. Veel gehoorde klacht is dan vaak computer valt uit en scherm op zwart, en alleen de stroomstekker eruit halen bied de enige manier van opnieuw opstarten.

Je zou kunnen proberen de icue software te de-installeren en kijken of het probleem zich dan nog blijft voordoen.

https://www.reddit.com/r/...tware_causing_pc_crashes/

Laatste versies van de icue software kunnen zelfs problemen veroorzaken met nvidia drivers (videokaart).

Het is zekers de moeite waard om het eens zonder die software te proberen om te kijken of de problemen dan nog bestaan.
Dit zou ik zeker eens proberen, wat proprietary software verwijderen en zien of het resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:03

Dhrax

Prog Lord

[...]

Die temps zijn prima, probleem lijkt toch elders te zitten. 83 graden is een streef temp voor veel GPU's (zeker de zwaardere) en volstrekt normaal. Mijn 980Ti draait volle bak ook op 83 graden.

Wel bijzonder sneu voor je zoon, dit is een duur systeem (niet relevant maar toch) en dan wil je gamen ook als die binnen is. Ik zou zelf niet teveel meer gaan klooien en laat de installateur het maar uitzoeken. Als WoW geregeld vastloopt dan moet dit reproduceerbaar zijn bij hun.

[ Voor 9% gewijzigd door Dhrax op 23-07-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het aansluiten van de koptelefoon aan de voorkant kan aan de kast liggen, deze aansluitingen zijn niet optimaal en ik zou aanraden het direct in het moederbord aan te sluiten in de achterkant.

Hardware matig en qua temps ziet het er allemaal prima uit, maar zouden de vastlopers aan de antivirus software kunnen liggen, dat het niet lekker samenwerk met de ssd??? mijn nekharen gaan altijd overeind staan als ik Bullguard zie. Windows 10 eigen antivirus software is ruim voldoende trouwens. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:09:
Het aansluiten van de koptelefoon aan de voorkant kan aan de kast liggen, deze aansluitingen zijn niet optimaal en ik zou aanraden het direct in het moederbord aan te sluiten in de achterkant.

Hardware matig en qua temps ziet het er allemaal prima uit, maar zouden de vastlopers aan de antivirus software kunnen liggen, dat het niet lekker samenwerk met de ssd??? mijn nekharen gaan altijd overeind staan als ik Bullguard zie. Windows 10 eigen antivirus software is ruim voldoende trouwens. :)
Wat een virusscanner en SSD met elkaar te maken kunnen hebben ontgaat mij even, maar...

Is de Pc ook daadwerkelijk aangesloten op een geaarde wandcontactdoos, dus niet dat de voedingskabels in een geaarde tafelcontactdoos zijn gestoken en deze weer in een ongeaarde wandcontactdoos.

Daarnaast zou ik eens overwegen of men eens met een andere voeding zou kunnen plaatsen. Seasonic maakt normaalgesproken zeer goede voedingen, alleen deze serie heeft daadwerkelijk een probleem en kan problematisch worden bij piek belasting.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
In welke stad woon je? Misschien is er een tweaker die in de buurt woont. Kan altijd even langskomen om te kijken. De i9 9900K is best een heethoofd, maar 70 graden is prima en zou geen storing moeten veroorzaken.
Heb je de kast al een keer open gezet (dus een zijpaneel eraf halen)?. Het kan zijn dat de kast een slechte airflow heeft, door wat vaak gewoon een fout gemonteerd ventilator kan veroorzaken. Daardoor kunnen componenten te warm worden.

Ook zou ik even opletten bij:
Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB
Deze kunnen ook aardig warm worden, en kunnen vastlopers veroorzaken als het te warm wordt.

Wat je ook nog kan checken; Zet het taakbeheer open en als de PC op volle toeren draait (bijvoorbeeld tijdens het gamen) dan kijken of het taakbeheer bijvoorbeeld dit weergeeft:
Afbeeldingslocatie: https://www.groovypost.com/wp-content/uploads/2017/11/Windows-10-Task-Manager-100-Percent-Disk.png

Als je foto's wil uploaden dat kan ook bijvoorbeeld op facebook of https://imgur.com en dan de link kopieren hier op het forum. Maak ook een foto van de binnenkant van de kast, het liefst ook onder verschillende invalshoeken :) zo kunnen we misschien iets ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
Mijn gok is ook de voeding als ik iets moet aanwijzen.

Maar TS heeft sinds een week geen comment geplaatst. Hopelijk is het netjes opgelost door cdromland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
Nou helaas.. volgens CD domland werd hij toch te warm.. ondanks dat hij niet hoger werd als wat ik hier voor poste maar goed, het lag aan de omkasting moest een nieuwe komen, een duurdere die is er nu... weer 75,- euro armer... maar dat ter zijde. Helaas is het krakende geluid nog steeds niet opgelost, of hij nog vast loopt weten we niet want hij staat nog maar net aan. Dat ik 3000 euro uit geef ruim en dat de microfonen dan gewoon stoort, slaat toch nergens op of ben ik nu gek? https://www.cdromland.nl/...lack-Midi-Tower-Behuizing deze kast is het nu geworden... als iemand nog tips heeft voor het geluid, achter dus geen probleem alleen voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
De eerste zin in hun garantie claim maken ze dus niet waar:
https://www.cdromland.nl/info/Garantie
CD-ROM-LAND garandeert dat de te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan kunnen worden gesteld en vrij zijn van welke gebreken ook.
Heb je ze daar al aan herinnert?

-edit-
Je zit er niet op te wachten maar je kan altijd nog een USB gluidkaartje gebruiken voor de headset.
https://www.alternate.nl/...l/product/1340425?lk=9520
of
https://www.alternate.nl/...l/product/1139900?lk=9520

[ Voor 32% gewijzigd door bierschuit op 27-07-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
Yorick90 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:50:
In welke stad woon je? Misschien is er een tweaker die in de buurt woont. Kan altijd even langskomen om te kijken. De i9 9900K is best een heethoofd, maar 70 graden is prima en zou geen storing moeten veroorzaken.
Heb je de kast al een keer open gezet (dus een zijpaneel eraf halen)?. Het kan zijn dat de kast een slechte airflow heeft, door wat vaak gewoon een fout gemonteerd ventilator kan veroorzaken. Daardoor kunnen componenten te warm worden.

Ook zou ik even opletten bij:
Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB
Deze kunnen ook aardig warm worden, en kunnen vastlopers veroorzaken als het te warm wordt.

Wat je ook nog kan checken; Zet het taakbeheer open en als de PC op volle toeren draait (bijvoorbeeld tijdens het gamen) dan kijken of het taakbeheer bijvoorbeeld dit weergeeft:
[Afbeelding]

Als je foto's wil uploaden dat kan ook bijvoorbeeld op facebook of https://imgur.com en dan de link kopieren hier op het forum. Maak ook een foto van de binnenkant van de kast, het liefst ook onder verschillende invalshoeken :) zo kunnen we misschien iets ontdekken.
https://scontent-ams4-1.x...88fdba16348eb&oe=5DE2FEA5

https://scontent-ams4-1.x...2d1d892d72892&oe=5DA43EAE

https://scontent-ams4-1.x...d9ed0e97271e9&oe=5DE79C4D

https://scontent-ams4-1.x...1ec7d31175954&oe=5DB3FD90

hoop dat het zo lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ram is veel te warm, en de GPU is voor een watergekoeld model gewoon heet te noemen. Zoals eerder hier gezegd, laat hem testen bij cdromland. Er zal vast en zeker een tweaker zijn die dit sneller en beter op kan lossen dan hun, maar je hebt gewoon garantie..

Als ze het alleen kunnen oplossen door andere onderdelen aan te raden vraag ik me af waarom ze dat niet direct hebben aangeraden :/ Had wellicht een hoop gedonder gescheeld.

Het krakende geluidsprobleem lijkt me behoorlijk irritant. Als je het achterop de kast aansluit is het dan weg? Zeker nu je van kast verandert bent lijk het me dat het dan OF in het moederbord zit OF misschien wel in de headset zelf. Wat betreft de vastlopers, als ik iets moet aanwijzen dan is het de temperatuur van het geheugen. 60c is simpelweg erg warm voor geheugen

Een foto van in de kast zou ook welkom zijn. Persoonlijk verwacht ik dat de radiator van de GPU in de voorkant zit, welke al z'n hitte in de kast loodst en de waterkoeler van de CPU in de top. Ik verwacht dat de temperatuur flink zal dalen als deze 2 omgedraaid worden.

Gezien CDRomland aan te rijden is, is mijn huis dat ook. Je mag hier eventueel een pricewatch: Creative Sound Blaster Play! 3 komen halen om te testen.

[ Voor 78% gewijzigd door ECP0WERS op 27-07-2019 16:59 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
[Wonen in chaam maar hij komt dus met deze waardes bij cd romland vandaan? Hoe kam het dat zij het niet kunnen oplossen zijn toch de kenners? Geluid is enkel aan de voorkant. 2 headsets geprobeerd 2 splitters maakt niets uit. Achter doet hij het niet. Zal morgen foto's uploaden...

quote]ECP0WERS schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:11:
Ram is veel te warm, en de GPU is voor een watergekoeld model gewoon heet te noemen. Zoals eerder hier gezegd, laat hem testen bij cdromland. Er zal vast en zeker een tweaker zijn die dit sneller en beter op kan lossen dan hun, maar je hebt gewoon garantie..

Als ze het alleen kunnen oplossen door andere onderdelen aan te raden vraag ik me af waarom ze dat niet direct hebben aangeraden :/ Had wellicht een hoop gedonder gescheeld.

Het krakende geluidsprobleem lijkt me behoorlijk irritant. Als je het achterop de kast aansluit is het dan weg? Zeker nu je van kast verandert bent lijk het me dat het dan OF in het moederbord zit OF misschien wel in de headset zelf. Wat betreft de vastlopers, als ik iets moet aanwijzen dan is het de temperatuur van het geheugen. 60c is simpelweg erg warm voor geheugen

Een foto van in de kast zou ook welkom zijn. Persoonlijk verwacht ik dat de radiator van de GPU in de voorkant zit, welke al z'n hitte in de kast loodst en de waterkoeler van de CPU in de top. Ik verwacht dat de temperatuur flink zal dalen als deze 2 omgedraaid worden.

Gezien CDRomland aan te rijden is, is mijn huis dat ook. Je mag hier eventueel een pricewatch: Creative Sound Blaster Play! 3 komen halen om te testen.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat betreft het geluid: dat hoort te werken aan de achterkant. Het is misschien moeilijk om de juiste in en output instellingen te kiezen via de audio software, maar met de juiste plug in de juiste connector moet dat werken.

Zo te zien aan de meetwaarden worden alle onderdelen in de hele kast warm en dat kan komen door inefficiënt geplaatste radiatoren.

In een ideaal geval trek je de lucht van onder aan en blaas je naar boven uit. Warme lucht stijgt, dus een afvoer in aan de bovenkant is noodzakelijk. Lucht is koeler onderaan, dus dat is de beste invoer.

Als twee radiatoren en de voeding naar buiten blazen is dat niet ideaal, omdat er zo een lage druk wordt getrokken in de kast terwijl het hoge druk zou moeten zijn. Dan is het verstandig dat er extra ventilatoren naar binnen blazen om verse koele lucht in te trekken.

Ik kan geen perfecte koelingsituatie verzinnen voor deze kast met 2 waterkoelers, maar dit is praktisch gezien de beste die ik kan bedenken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YqFPtJ6TPP2f4eym8e5c5mOH/full.png

Blaasrichting: blauw is koel, rood is warm. Koele lucht komt binnen en warme lucht gaat eruit. fan = ventilator.

Zoveel mogelijk natuurlijke opwaartse luchtstroom en extra hulp door het creëren van overdruk onderin de kast met koele lucht. Zonder waterkoelers zou dat leiden tot warme plekken links in de kast, maar dat zal hier wel meevallen omdat de belangrijkste warmtebronnen (processor/grafische kaart) grotendeels zijn verplaatst door de waterkoeling.

De "PSU shroud plate" - een horizontaal afdekplaatje rechtsonder boven de tekst "fractal" - moet worden weggenomen. Het is belangrijk dat de koele lucht door de hoogte van de kast gaat en niet te vroeg wordt weggetrokken, daarom zijn twee fans achterop de kast en onder aan de voorzijde ongebruikt. De voeding linksonder zal iets van koele lucht wegtrekken als die warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@mrmrmr
Je vergeet de VRM van dat MSI bordje. dat werkt zich een apezuur om die 9900k te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
bierschuit schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:14:
@mrmrmr
Je vergeet de VRM van dat MSI bordje. dat werkt zich een apezuur om die 9900k te voeden.
Als het goed is worden die gekoeld door de uitblazende radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Alhoewel ik de kans klein acht dat het jullie probleem op gaat lossen wil ik toch de volgende tip delen:

Probeer de driver van de videokaart eens helemaal te de-installeren met het programma Display Driver Uninstaller en installeer daarna de nieuwste Nvidia drivers.

Het is wel belangrijk dat je de instructies goed volgt:
  1. Download Display Driver Uninstaller
  2. Download de nieuwste Nvidia driver.
  3. Maak een 'system restore' punt aan.
  4. Verbreek de verbinding met internet en zorg dat de PC niet automatisch opnieuw met internet kan verbinden.
  5. Start de PC opnieuw op in 'Veilige Modus'.
  6. Draai het programma Display Driver Uninstaller en volg de instructies.
  7. Start de PC normaal op en installeer de Nvidia driver die je gedownload hebt bij stap 2.
  8. Start de PC opnieuw op en maak weer verbinding met internet.
P.S. Als dit te lastig is vraag dan iemand anders om het voor je te doen.

Ik heb zelf een keer in een vergelijkbare situtatie gezeten. PC liep willekeurig vast, maar vooral tijdens het spelen van games. Ik weet de kwaal in eerste instantie aan de nieuwe SSD welke ik geplaatst had. Na twee weken van onderdelen verwisselen, tests draaien, Windows tig keer helemaal opnieuw installeren, e.d. bleek bovenstaande de oplossing voor mij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
mrmrmr schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:52:
Wat betreft het geluid: dat hoort te werken aan de achterkant. Het is misschien moeilijk om de juiste in en output instellingen te kiezen via de audio software, maar met de juiste plug in de juiste connector moet dat werken.

Zo te zien aan de meetwaarden worden alle onderdelen in de hele kast warm en dat kan komen door inefficiënt geplaatste radiatoren.

In een ideaal geval trek je de lucht van onder aan en blaas je naar boven uit. Warme lucht stijgt, dus een afvoer in aan de bovenkant is noodzakelijk. Lucht is koeler onderaan, dus dat is de beste invoer.

Als twee radiatoren en de voeding naar buiten blazen is dat niet ideaal, omdat er zo een lage druk wordt getrokken in de kast terwijl het hoge druk zou moeten zijn. Dan is het verstandig dat er extra ventilatoren naar binnen blazen om verse koele lucht in te trekken.

Ik kan geen perfecte koelingsituatie verzinnen voor deze kast met 2 waterkoelers, maar dit is praktisch gezien de beste die ik kan bedenken:

[Afbeelding]

Blaasrichting: blauw is koel, rood is warm. Koele lucht komt binnen en warme lucht gaat eruit. fan = ventilator.

Zoveel mogelijk natuurlijke opwaartse luchtstroom en extra hulp door het creëren van overdruk onderin de kast met koele lucht. Zonder waterkoelers zou dat leiden tot warme plekken links in de kast, maar dat zal hier wel meevallen omdat de belangrijkste warmtebronnen (processor/grafische kaart) grotendeels zijn verplaatst door de waterkoeling.

De "PSU shroud plate" - een horizontaal afdekplaatje rechtsonder boven de tekst "fractal" - moet worden weggenomen. Het is belangrijk dat de koele lucht door de hoogte van de kast gaat en niet te vroeg wordt weggetrokken, daarom zijn twee fans achterop de kast en onder aan de voorzijde ongebruikt. De voeding linksonder zal iets van koele lucht wegtrekken als die warm wordt.
Alles wordt warm, maar niet te heet. Het geheugen mag een stuk warmer worden. Het enige wat een graad of 5 - 6 van de max zit is de SSD. CPU voltages zien er prima uit. Misschien toch een software probleem:
Fontini schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:14:
Misschien zou je iets kunnen vinden in de betrouwbaarheidsmonitor van windows 10. Start menu openen en 'betrouwbaarheidsmonitor' of 'reliability monitor' intikken en aanklikken. Hier vind je veelvoorkomende kritieke fouten in het systeem. Wellicht dat hier een duidelijke oorzaak staat.
Wat foto's/screenshots van de reliability monitor zouden misschien ook helpen.

Edit: Overigens klopt @mrmrmr zijn/haar verhaal volledig, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is van de problemen als ik de waarden zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Fontini schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:22:
[...]

Alles wordt warm, maar niet te heet. Het geheugen mag een stuk warmer worden. Het enige wat een graad of 5 - 6 van de max zit is de SSD. CPU voltages zien er prima uit. Misschien toch een software probleem:
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Boven de 50°c kan ram wel serieus instabiel beginnen te worden. Het enige wat de Jedec specificatie zegt is dat het niet kapot mag gaan tot 81°c en niet dat het stabiel moet zijn tot 81°c.

Er zijn chips die er erg goed tegen kunnen en er zijn geheugenchips die vanaf 50°c graden al een hoop errors gaan gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door ECP0WERS op 28-07-2019 07:00 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Natasja74 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:04:
Nou helaas.. volgens CD domland werd hij toch te warm.. ondanks dat hij niet hoger werd als wat ik hier voor poste maar goed, het lag aan de omkasting moest een nieuwe komen, een duurdere die is er nu... weer 75,- euro armer... maar dat ter zijde. Helaas is het krakende geluid nog steeds niet opgelost, of hij nog vast loopt weten we niet want hij staat nog maar net aan. Dat ik 3000 euro uit geef ruim en dat de microfonen dan gewoon stoort, slaat toch nergens op of ben ik nu gek? https://www.cdromland.nl/...lack-Midi-Tower-Behuizing deze kast is het nu geworden... als iemand nog tips heeft voor het geluid, achter dus geen probleem alleen voor...
Dus je koopt een kant en klare pc bij CDR-Land maar hebt vastlopers. Na uren en uren hinder denken ze dat het aan de temperaturen ligt en raden zij aan om die kast te vervangen (welke zij eerst hadden aangeraden) om het hele systeem überhaupt stabiel te kunnen draaien? Of begrijp ik het verkeerd?

Hier zou je echt niet mee akkoord moeten gaan. Ze merken dat jullie niet de grootste experts zijn op IT- gebied en modderen maar wat aan. Een gekochte pc van 3000 euro bij een speciaalzaak moet gewoon zonder vastlopers werken.

Ps. Ik kom zelf uit Breda en wil best een keer meekijken als je er niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
ECP0WERS schreef op zondag 28 juli 2019 @ 06:56:
[...]

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Boven de 50°c kan ram wel serieus instabiel beginnen te worden. Het enige wat de Jedec specificatie zegt is dat het niet kapot mag gaan tot 81°c en niet dat het stabiel moet zijn tot 81°c.

Er zijn chips die er erg goed tegen kunnen en er zijn geheugenchips die vanaf 50°c graden al een hoop errors gaan gooien.
Ik heb dezelfde reepjes en deze worden ook een graad of 55/60 bij intensief gamen. Ik heb vervolgens even de corsair forums doorgezocht en daar stelde iemand ook de vraag of ze niet te heet werden bij 60c. Een Corsair medewerker liet weten dat 60c prima was voor deze reepjes.

Wat ik echter wel een beetje vreemd vindt, is dat TS zegt dat er 2×8gb in zit maar HWmonitor geeft 4 reepjes aan. Ik heb er 2 van 16gb en ik zie ook maar 2× 'CMW32GX4m2C3200C16'. Misschien zitten er nog 2 dummy rgb reepjes in? Ik heb nog steeds het vermoeden dat we het niet in de temps moeten zoeken though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Natasja74 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:04:
Als de kast is vervangen door een andere en de geluid front aansluiting kraakt nog steeds, dan zit het probleem dus software matig of is de aansluiting op het moederbord defect. De front aansluiting wordt verzorgd door bekabeling en wordt geleverd bij de kast. Aangezien het kraakt vermoed ik dat het gewoon ligt aan de aansluiting op het moederbord. Het kabeltje zit vaak helemaal aan de onderzijde van het moederbord:
https://cdn2.alphr.com/si...t-audio.jpg?itok=f_afSfyT

Maargoed je mag meer verwachten voor 3000 euro en dient CD-ROM land een beter service te leveren. :(
Ik woon zelf in Bergen op Zoom, ik kan ook best even een kijkje komen nemen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Fontini schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:40:
[...]

Ik heb dezelfde reepjes en deze worden ook een graad of 55/60 bij intensief gamen. Ik heb vervolgens even de corsair forums doorgezocht en daar stelde iemand ook de vraag of ze niet te heet werden bij 60c. Een Corsair medewerker liet weten dat 60c prima was voor deze reepjes.

Wat ik echter wel een beetje vreemd vindt, is dat TS zegt dat er 2×8gb in zit maar HWmonitor geeft 4 reepjes aan. Ik heb er 2 van 16gb en ik zie ook maar 2× 'CMW32GX4m2C3200C16'. Misschien zitten er nog 2 dummy rgb reepjes in? Ik heb nog steeds het vermoeden dat we het niet in de temps moeten zoeken though.
Ze hebben een nieuwe kast en het uitvallen kan opgelost zijn, dat is nog niet bekend.
Wel heeft ze nog te maken met krakende front audio, dus dat ligt gewoon aan het moederbord aangezien het achter wel werkt en voor niet. Bij twee type kasten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monoking
  • Laatst online: 11-09 01:19
Hebben ze uberhaupt wel de game zelf getest?

Ik had dezelfde probleem gehad maar met een pc van mijn vriend want hij is niet pc technisch ingesteld. Het liep steeds vast bij één game maar cd-romland had het blijkbaar grondig getest. Ik vertrouwde het niet en gelukkig hadden ze het pc al in elkaar gebouwd in de winkel om te laten zien dat het goed werkte met 3dmark. Ik draaide dat specifiek game voor hun neus en ze stonden versteld dat het vast liep. Weer een week verder en grafische kaart naar de fabrikant gestuurt. Blijkbaar was die kappot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Geluid kraakt en is mogelijk een softwarematig probleem, lees ik hierboven.

Probeer dit eens:

https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
https://www.resplendence.com/latencymon

[ Voor 7% gewijzigd door Manke op 28-07-2019 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Natasja74
Manke schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:19:
Geluid kraakt en is mogelijk een softwarematig probleem, lees ik hierboven.

Probeer dit eens:

https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
https://www.resplendence.com/latencymon
Hoe kan geluid software matig zijn als hij het achter wel goed doet en voor niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Wat een gedoe toch weer. Niet te spreken over hoe cdromland er met de pet naar gooit.. laten ze je ook nog voor een nieuwe kast betalen terwijl het systeem allerhande problemen heeft? Ze testen schijnbaar niks en vervangen maar willekeurig iets.

Dit kan echt niet en is gewoon een garantie ding.

Heeft cdromland hier geen account? Ze kunnen de tips uit dit topic goed gebruiken.
Ik adviseer nogmaals aan @Natasja74 om zo min mogelijk zelf te knoeien. PC naar cdromland en pas weer terug als het volgens verwachting werkt. Dus ook de headset aan de voorkant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Natasja74 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:52:
[...]

Hoe kan geluid software matig zijn als hij het achter wel goed doet en voor niet??
In dat geval niet.
Aard probleem denk ik, of aardlus interferentie, dat er stroompjes worden gegenereerd in de pc. Dan moet je toch naar de voeding kijken.
Of misschien gewoon een defect exemplaar.

Wikipedia: Aardlus

Geeft de kast (metaal gedeelte) een statisch gevoel als je je hand eroverheen haalt?

Stopcontact goed geaard?

[ Voor 17% gewijzigd door Manke op 29-07-2019 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Lijstje van klachten maken (inclusief een methodebeschrijving om de PC nu te laten crashen) PC inleveren bij CD-Romland met mogelijkheden voor hen om te testen in de beschreven omstandigheden (bv. een spelaccount inclusief het wachtwoord) en weer meenemen als de klachten weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
Wat is het lijstje met perfornance van de nvidia GeForce . Staan veel dingen op 1 oa. Power limit. Wat betekend dit? Pc is nog niet uitgevallen geluid probleem is er wel nog steeds. Morgen cd romland maar weer eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De power limit is precies wat het zegt, het is het maximale verbruik instelling van de grafische kaart. Als de limiet wordt bereikt kan de kaart terugschakelen (throttlen) om onder het verbruik te blijven.

Zoals ik in dit bericht beschreef en ook eerder is genoemd in deze topic, is een optimale koeling van het systeem zoals deze van belang. Dus optimaliseer eerst de koeling en kijk daarna of het stabiliteitsprobleem is opgelost. Bij een computer van dit type mag je verwachten dat de koeling optimaal is ingericht.

Het lager dan normaal zetten van de power limit is niet de bedoeling in een systeem van 3000 euro met twee waterkoelers. Eerder zou je verwachten dat de power limit omhoog kan. De power limit werkt om een probleem heen (workaround), maar het lost het originele temperatuurprobleem niet op. Daarvoor moet de inrichting van de koeling in de kast worden verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
de gpu mag niet eens te heet worden en kan niet eens overbelast worden met warcraft, dat spel stelt grafisch inmiddels weinig voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
mrmrmr schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:40:
De power limit is precies wat het zegt, het is het maximale verbruik instelling van de grafische kaart. Als de limiet wordt bereikt kan de kaart terugschakelen (throttlen) om onder het verbruik te blijven.

Zoals ik in dit bericht beschreef en ook eerder is genoemd in deze topic, is een optimale koeling van het systeem zoals deze van belang. Dus optimaliseer eerst de koeling en kijk daarna of het stabiliteitsprobleem is opgelost. Bij een computer van dit type mag je verwachten dat de koeling optimaal is ingericht.

Het lager dan normaal zetten van de power limit is niet de bedoeling in een systeem van 3000 euro met twee waterkoelers. Eerder zou je verwachten dat de power limit omhoog kan. De power limit werkt om een probleem heen (workaround), maar het lost het originele temperatuurprobleem niet op. Daarvoor moet de inrichting van de koeling in de kast worden verbeterd.
Ja maar.. De boel wordt heet maar niet té heet om deze problemen te veroorzaken. Ik ben zeer benieuwd wat er in de event viewer/reliability monitor staat na een crash... Maar daar lijkt niemand in geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Fontini
Dat zeg ik dan ook niet, het is een van de op te lossen problemen. Als ik de andere problemen niet opnieuw noem betekent dat nog niet dat dat niet hoeft te worden opgelost natuurlijk. Probeer er niet meer in te lezen dan er staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
mrmrmr schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:21:
@Fontini
Dat zeg ik dan ook niet, het is een van de op te lossen problemen. Als ik de andere problemen niet opnieuw noem betekent dat nog niet dat dat niet hoeft te worden opgelost natuurlijk. Probeer er niet meer in te lezen dan er staat.
Okay, een computer moet goed gekoeld worden, anders werkt 'ie slecht, check. Ik zeg ook niet dat er iemand in dit topic onwaarheden verteld, maar we zijn de motor al uit elkaar aan het knutselen voordat we het bougietje na hebben gekeken. En iedereen blijft maar doorhameren op die motor die uit elkaar gehaald moet worden. Check gewoon foutmeldingen eerst! Of beter gezegd: CD-ROM land doe iets! xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
We weten niet eens welke kamertemperatuur er is, welke fan curves er zijn, welke resolutie en settings er mee gegamed wordt...
Het uitvallen van de PC gebeurt niet meer....

Dat beide radiatoren lucht uit moeten blazen is nonsens. Front gewoon als intake voor CPU want die geeft het minst warmte af en de uitgang bovenin voor de GPU radiator en achterzijde uitgang met een enkele ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
bierschuit schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:27:
We weten niet eens welke kamertemperatuur er is, welke fan curves er zijn, welke resolutie en settings er mee gegamed wordt...
Klopt, maar verder niet van doorslaggevend belang om vast te stellen dat te temperatuur hoger is dan nodig voor alle onderdelen, ook de onderdelen die relatief aan andere onderdelen veel koeler zouden moeten zijn. Dat wijst erop dat de kast als geheel warmte lucht binnenhoudt.
Het uitvallen van de PC gebeurt niet meer....
"nog niet" zegt TS.
Dat beide radiatoren lucht uit moeten blazen is nonsens. Front gewoon als intake voor CPU want die geeft het minst warmte af en de uitgang bovenin voor de GPU radiator en achterzijde uitgang met een enkele ventilator.
straw man argumentatie

Warmte door de kast sturen is contraproductief. Dat spant het paard achter de wagen. Warmte moet eruit, niet erin. Het is simpel op te lossen, dus ik zie ook geen hobbels om de warmte direct uit te laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Toegegeven je hebt wel goede punten, maar het is meer finetuning dan dat het werkelijk echt verkeerd is. Verder ga ik me niet meer bezighouden met dit topic.

Succes allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
@Natasja74 Sinds het een 2080(Ti) is, is deze wel voorzien van de 2x6 PCIe aansluitingen? Met andere woorden is de videokaart wel correct met 2 aansluitingen van stroom voorzien? Deze fout wordt soms gemaakt door maar 1 kabel aan te sluiten i.p.v. 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Yorick90 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:11:
@Natasja74 Sinds het een 2080(Ti) is, is deze wel voorzien van de 2x6 PCIe aansluitingen? Met andere woorden is de videokaart wel correct met 2 aansluitingen van stroom voorzien? Deze fout wordt soms gemaakt door maar 1 kabel aan te sluiten i.p.v. 2?
Geloof me, een 2080Ti weigert dan te booten als dat het geval is.

Wat echter wel kan, is dat beide voedingsaansluitingen door 1 kabel worden voorzien, daisy chained als het waren.

Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2009/06/05202117348l.jpg

En dit kan welzeker problemen opleveren voor een 2080Ti.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Blaat schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:43:
[...]

Geloof me, een 2080Ti weigert dan te booten als dat het geval is.

Wat echter wel kan, is dat beide voedingsaansluitingen door 1 kabel worden voorzien, daisy chained als het waren.
Een maatje van me had het bij zijn 1080Ti gedaan, zat niet op te letten. De PC bootte vervolgens prima alleen onder load liep het beeld vast. Maarja dat was dus geen RTX kaart. Misschien is de optie van Blaat niet zo gek om even te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Natasja74

We wachten nog op de foto's van de computer. Hoe meer hoe beter, van elk hoekje in de kast op hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Hoe is het nou afgelopen, is het opgelost of niet.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• Deadslim77
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 20:09
volg.

Asus ROG Maximus XI Extreme, RTX3090 White STRIX, I7-8086K, Corsair H150i, HX1200i,32GB Corsair Vengeance RGB PRO White 3200Mhz, ROG PG278QR on 165Hz 2K, 970EVO 500GB + 1TB, 850 PRO 512GB + 1TB, WD 6TB, Corsair 900D ,Logitech G-19, G-35, G-700, Z-5500D.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Instabiliteit kan ook een defecte ram stick zijn, draai even memtest86.

Zorg er ook voor dat er geen overclock settings aan staan in de bios. (Sync all cores en dergelijke)

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 19-09-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
Ik ga me niet inhoudelijk bemoeien met de discussie omdat ik het idee heb dat er al teveel kapiteinen op het schip aanwezig zijn.

Ik wil alleen wel meegeven dat ik het erg vervelend vindt, voor jou @Natasja74 en voor je zoon. Ik hoop dat het allemaal opgelost wordt, zij het door jezelf of een ander.

Daarnaast vindt ik het erg slordig van CD-ROM land dat ze op een systeem van 3k niet even hun service willen bieden en alle problemen oplossen. Dat horen ze en moeten ze gewoon doen(volgens mij zelf bij wet). Aangezien het product, of in dit geval de producten niet naar verwachting is. Daarnaast functioneert het systeem niet goed, en hoef jij niet meer te betalen. Dat moeten zij gewoon als service leveren. Iets wat je ze vast al wel hebt laten weten.

Succes!

PS: toch inhoudelijk, sorry
Ik heb bij mijzelf met destiny 2 problemen gehad dat doordat mijn GPU(1080 TI Aurus extreme) door de fabrikant overclocked was, met als gevolg dat mijn PC willekeurig vastliep.

Door fysiek de GPU te underclocken met 25Mhz werkt alles stabiel. Ongetwijfeld dat het probleem ondertussen weer opgelost is, en de OC weer omhoog kan.

Ik had ondertussen zelf ook alles al geprobeerd en stond op het punt van opnieuw installeren van de hele PC. de logica tussen een overclock door de fabrikant en het crashen van een game heb ik nog nooit meegemaakt en was mij totaal nieuw. Terwijl ik toch al wel menig game pc gebouwd en gebruikt heb.
Pagina: 1