Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakie NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 19:54
Goedemorgen mede Tweakers,
Graag zou ik jullie hulp / doorslaggevend advies wilen vragen bij de zoektocht naar een nieuwe tablet.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn oude HTC Nexus 9, deze is toch al wel enkele jaren oud en dat valt te merken qua snelheid. Ik twijfel erg op het gebied van formaat 8/9 inch of toch de 10.1? De Nexus 9 is best prima voor hetgeen wat ik er mee doe .

Wat is je budget?
het budget wat ik er voor over heb is rond de € 200

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
ben toch wel stock Android fan, de Nexus is stock en ook mijn mobiel. de taken die ik met de tablet wil doen is niet erg bijzonder. Ik gebruik hem voor thuisgebruik, beetje internetten, Netflix, Ziggo Go (vakantie). Vrij simpel qua gebruik

Wat heb je zelf al gevonden?
[i]Zelf al wel redelijk verdiept en ik kom op verschillende tablets die mij geschikt lijken:
Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 2GB ram
Pluspunten:
- Prijs
- Full HD
- SD cart slot
- 3.5mm aansluiting

Minpunten:
- Software
- weinig werkgeheugen (te weinig?)

Huawei mediapad M5 lite
Pluspunten:
- Speakers
- 3.5mm aansluiting
- werkgeheugen

Minpunten:
- Software is toch wel wat kinderlijk nar mijn mening
- Redelijk zwaar

Chuwi Hi9 Air
Pluspunten:
- veel goede recensies van mede tweakers
- Hoog bang for buck gehalte
- Veel werkgeheugen

Minpunten:
-Geen Widevine L1 (is dit nog steeds het geval?)
-Moet je importeren (garantie etc.)

Chuwi Hi9 Pro
Pluspunten:
- klein formaat
- uitbreidbaar geheugen

Minpunten:
- Misschien toch te klein?
- Kleinere accu

Welke vragen heb je hier nog over?
Graag zou ik jullie willen vragen wat de beste optie is waarvoor ik het wil gebruiken.
Ook de vraag op wat voor software draaien de Chuwi tablets? Is dit vrij Stock Android?
Tevens is het wel verstandig om nu nog te kiezen voor een Huawei tablet? dit omdat ze ook bezig zijn met hun eigen nieuwe skin en qua updates?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Sjaakie NL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:59:
Chuwi Hi9 Air
Pluspunten:
- veel goede recensies van mede tweakers
- Hoog bang for buck gehalte
- Veel werkgeheugen
Deze heb ik dus zelf (zie ook de review) en heb hem inmiddels ruim één jaar. Echter is hij sinds november niet meer van updates voorzien en de beloofde Android 9 update die uit zou komen in juni horen we helaas ook niks meer van. Dus hoewel de prijs/hardware verhouding erg goed is, laat de software behoorlijk te wensen over. Momenteel kan ik hem dan ook niet aanraden.
Minpunten:
-Geen Widevine L1 (is dit nog steeds het geval?)
Ook de vraag op wat voor software draaien de Chuwi tablets? Is dit vrij Stock Android?
Chuwi draait in ieder geval een nagenoeg stock versie van Android, met een aantal voorgeinstalleerde (en verwijderbare apps).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:58
Ben zelf overgestapt van de Nexus 9 naar een Mediapad M5 10.8 icm Nova Launcher

Na eerst een M5 lite voor de vrouw te hebben gehaald en die eens uitvoerig getest.
Bevalt erg goed. Mooi dunne tablet die uitblinkt in scherm én speaker kwaliteit.

Kan de M5 (lite) dus alleen maar aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04:01
rens-br schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:09:
[...]

Deze heb ik dus zelf (zie ook de review) en heb hem inmiddels ruim één jaar. Echter is hij sinds november niet meer van updates voorzien en de beloofde Android 9 update die uit zou komen in juni horen we helaas ook niks meer van. Dus hoewel de prijs/hardware verhouding erg goed is, laat de software behoorlijk te wensen over. Momenteel kan ik hem dan ook niet aanraden.

[...]

[...]

Chuwi draait in ieder geval een nagenoeg stock versie van Android, met een aantal voorgeinstalleerde (en verwijderbare apps).
In aanvulling hierop, ik heb zelf een HiAir 9 gehad die na een maand een volle rij enkel rode pixels toonde. Veel gedoe met terugsturen, uiteindelijk netjes mijn geld terug gehad.
Ondanks dit en dankzij de positieve ervaringen hier op Tweakers forum nog 1 voor mijn vader besteld. Deze stopte er welgeteld na 3 weken mee. Niet meer op te laden, gaf gewoon geen enkele reactie meer. Voor mij persoonlijk een no-go, Chuwi.

Mijn vader heeft nu de Huawei aangeschaft en zeer tevreden hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mailis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:30
Als alternatief op de opties die je aangeeft, zou je ook de Xiaomi Mi Pad 4 kunnen overwegen. Hoewel wellicht op korte termijn een opvolging kan komen, hoewel de prijzen van dit model nu erg voordelig zijn.

Er is zowel een 8" als 10" model beschikbaar en je kunt relatief eenvoudig een clean custom ROM draaien. Zelf gebruik ik Havoc OS welke op Android 9 draait en 1 á 2 keer per maand een update krijgt. Als alternatief kun je prima MIUI met Nova launcher draaien, wat zeker voor jouw doel prima is. Enige nadeel is dat je rekening moet houden met een periode van soms 2 en soms 28 dagen unlock tijd voordat je een custom ROM kunt flashen.