Vraag

• KRB
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-10-2020
Mijn ryzen 3600 met stock koeler werkt tot nu toe prima en vlekkeloos... tot ik een game opstart. Na 1-3 minuten schiet de CPU fan naar 100% en blijft op die snelheid draaien. In Ryzen Master is geen extreem hoge temperatuur in de grafiek te zien en zelfs nadat ik de game afgesloten heb blijft de CPU fan op 100%. Als ik hem eventjes zo laat lopen bereikt CPU temperatuur van 35C maar past fan speed niet meer aan.

De enige manier om dit te verhelpen is om een volledige reboot te doen. Het vreemde is dat in Prime95 de CPU temp oploopt to 90C en de fan dan niet zo hard draait als nadat ik een game opgestart heb.

De games die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn: Witcher 3 en Age of Empires 3 (kan nu nog niet meer games proberen vanwege downloadsnelheid).

Ryzen 5 3600 + stock koeler
MSI B450 Tomahawk
16 GB Crucial Ballistix 3000MHz RAM
Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
Windows 10 op SSD (laatste versie zojuist nog gecheckt)

Chipset drivers van B450 gedownload. Graphics drivers gedownload. Mobo gebruikt allerlaatste BIOS versie. Windows op Ryzen Balanced power mode.

Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing voor dit probleem moet zoeken? Mobo BIOS? CPU fan instelling in BIOS? Is het een defecte fan? Zijn er drivers die ik nodig heb? Kan ik iets in Ryzen Master instellen?

Alle reacties

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
Zou best een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn, dan is het wachten op een nieuwe bios update.
Probeer eens een custom fan curve te maken in je bios, wellicht dat dat een hotfix kan zijn voor dit probleem.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• KRB
JohanNL schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:38:
Zou best een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn, dan is het wachten op een nieuwe bios update.
Probeer eens een custom fan curve te maken in je bios, wellicht dat dat een hotfix kan zijn voor dit probleem.
Dat heb ik geprobeerd en het werkt ook wel gedurende de stresstest, maar na het opstarten van een videogame blijft hetzelfde probleem optreden.

Is er voor ryzen een mogelijkheid om met software de CPU fan te reguleren? Misschien dat ik op die manier kan forceren dat hij terug gaat naar normale snelheid.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
Heeft MSI hier niet een programma om de fan mee te bedienen?: https://www.msi.com/Mothe...WK#down-driver&Win10%2064
Anders zou ik het niet weten.

Je kunt nog dingen doen als Windows herinstalleren, maar het zit er gewoon dik in dat dit een bug is wat je wel vaker hebt bij nieuwe hardware.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 13:39

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Eventueel een fancontroller ertussen ;)
Geen oplossing maar een by-pass :D
Kun je in ieder geval zelf instellen/uitzoeken wat je prettig vind aan lawaai :P

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• KRB
evilweed schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:58:
Eventueel een fancontroller ertussen ;)
Geen oplossing maar een by-pass :D
Kun je in ieder geval zelf instellen/uitzoeken wat je prettig vind aan lawaai :P
Dat is een goeie, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht.

Maar is het misschien dan niet slimmer om fan speed in BIOS op maximaal 70% te zetten ?(ik noem maar even een getal)

Ik word ook een beetje ongemakkelijk van rotzooien met fan curves. Ik blijf altijd bang dat ik de boel kapot maak.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 13:39

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Als de temps daar genoeg aan hebben en het lawaai acceptabel is voor jouw....ook een optie , klapt ie niet naar 100% dan?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:29
KRB schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:05:
[...]

Dat is een goeie, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht.

Maar is het misschien dan niet slimmer om fan speed in BIOS op maximaal 70% te zetten ?(ik noem maar even een getal)

Ik word ook een beetje ongemakkelijk van rotzooien met fan curves. Ik blijf altijd bang dat ik de boel kapot maak.
Als je aan de veilige kant gaat zitten met een fan curve kan er weinig mis gaan toch? Ergste wat er kan gebeuren is dat de temperatuur oploopt en hij op 100% gaat draaien.. doet ie nu ook..

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• KRB
ExiZTeNcE schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:35:
[...]

Als je aan de veilige kant gaat zitten met een fan curve kan er weinig mis gaan toch? Ergste wat er kan gebeuren is dat de temperatuur oploopt en hij op 100% gaat draaien.. doet ie nu ook..
De enige manier om met die fancurve het probleem (mogelijk) op te lossen is om de maximale fan speed op 70 of 80% te zetten ipv 100%.

Ik vermoed dat hij dan tijdens gamen ook die maximale snelheid pakt. Tijdens prime95 stress test is de CPU fan amper hoorbaar en is temp 90C, dus ik denk dat hij dan niet op 100% draait terwijl hij wel zo is ingesteld.

Volgens mij schakelt de CPU fan om een bepaalde reden over op een ander soort regulatie tijdens gamen. Als ik in BIOS de case fans anders instel draaien ze ook constant op 100%. Maar dat moet ik nog uitzoeken, want ik heb niet veel verstand van die snelheidsmodulatieopties.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee