Mijn ryzen 3600 met stock koeler werkt tot nu toe prima en vlekkeloos... tot ik een game opstart. Na 1-3 minuten schiet de CPU fan naar 100% en blijft op die snelheid draaien. In Ryzen Master is geen extreem hoge temperatuur in de grafiek te zien en zelfs nadat ik de game afgesloten heb blijft de CPU fan op 100%. Als ik hem eventjes zo laat lopen bereikt CPU temperatuur van 35C maar past fan speed niet meer aan.
De enige manier om dit te verhelpen is om een volledige reboot te doen. Het vreemde is dat in Prime95 de CPU temp oploopt to 90C en de fan dan niet zo hard draait als nadat ik een game opgestart heb.
De games die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn: Witcher 3 en Age of Empires 3 (kan nu nog niet meer games proberen vanwege downloadsnelheid).
Ryzen 5 3600 + stock koeler
MSI B450 Tomahawk
16 GB Crucial Ballistix 3000MHz RAM
Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
Windows 10 op SSD (laatste versie zojuist nog gecheckt)
Chipset drivers van B450 gedownload. Graphics drivers gedownload. Mobo gebruikt allerlaatste BIOS versie. Windows op Ryzen Balanced power mode.
Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing voor dit probleem moet zoeken? Mobo BIOS? CPU fan instelling in BIOS? Is het een defecte fan? Zijn er drivers die ik nodig heb? Kan ik iets in Ryzen Master instellen?
De enige manier om dit te verhelpen is om een volledige reboot te doen. Het vreemde is dat in Prime95 de CPU temp oploopt to 90C en de fan dan niet zo hard draait als nadat ik een game opgestart heb.
De games die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn: Witcher 3 en Age of Empires 3 (kan nu nog niet meer games proberen vanwege downloadsnelheid).
Ryzen 5 3600 + stock koeler
MSI B450 Tomahawk
16 GB Crucial Ballistix 3000MHz RAM
Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
Windows 10 op SSD (laatste versie zojuist nog gecheckt)
Chipset drivers van B450 gedownload. Graphics drivers gedownload. Mobo gebruikt allerlaatste BIOS versie. Windows op Ryzen Balanced power mode.
Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing voor dit probleem moet zoeken? Mobo BIOS? CPU fan instelling in BIOS? Is het een defecte fan? Zijn er drivers die ik nodig heb? Kan ik iets in Ryzen Master instellen?