Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• christianald
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05-2024
Hi allen,

Eergisteren heb ik mijn nieuwe laptop in gebruik genomen (deze) en heb de eerste essentiële software geïnstalleerd.

Ik vroeg me nu af of het voordelig zou kunnen zijn de 256 GB SSD te partitioneren, zodat ik nu de nagenoeg lege schijf met het OS 'schoon' houdt, en dan bv. een partitie van 128 GB maak voor opslag?
Overigens ben ik niet van plan hele zware software te gaan installeren, maar voornamelijk veel foto's en wat films op te slaan.

Lees overal dat het qua snelheid van de SSD niet veel heel uitmaakt, maar m'n gedachte was dat het misschien op de lange termijn uitmaakt als je je OS partitie niet te veel vervuilt.

Dank voor de uitleg / adviezen / tips!

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Partitioneren van zo'n kleine disk is vooral zonde van de ruimte. En als je je aan de standaarden van het OS houdt, zullen alle belangrijke gegevens netjes in slechts enkele 'hoofd-directories' (zoals je home dir) terecht komen en dus makkelijk te backuppen/migreren.

En nee, die 'vervuiling' door foto's etc. heeft geen impact op de performance. De SSD kan wel trager worden als je je disk 100% vol hebt staan maar ook daar zul je in de praktijk weinig van merken. En opschonen maakt dat ook weer ongedaan (als de TRIM gelopen heeft ;)). Echte vertraging zal het aantal applicaties en drivers zijn die continu draaien. Wees een beetje kritisch op wat je installeert, en zo.

Dus nee, ik zou het niet doen.

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 18-07-2019 20:34 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nee, niet doen. Dat gaat je meer hoofdpijn dan profijt opleveren.

Je kunt beter een goed beeld hebben van welke mappen je persoonlijke data bevatten, dan een aparte datapartitie aanmaken.

Het is heel lastig te voorspellen hoe groot je OS partitie gaat worden en flexibiliteit is koning daar. Alleen bij heel grote disks in professionele omgevingen of bijvoorbeeld op een thuis NAS met T's aan opslag kan het lonen om op die manier zaken op te knippen. (Maar zelfs dan zijn er inmiddels vaak logischer oplossingen.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 18-07-2019 20:37 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Zou het niet doen.

Data die belangrijk is zou ik gewoon in Onedrive oid zetten.
Dan kan je zonder nadenken windows opnieuw installeren en de disk formatteren etc zonder die data kwijt te raken.

Verder heb je updates, installaties van programma's en games.
En dat kan toch oplopen.
Dus lekker 1 grote partitie houden. Maar documenten,foto's, PDF's etc op iets als Onedrive zetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Grappig, zoveel meningen, zoveel manieren ;)

* FreshMaker heeft op de 256GB partitie één van 200GB en één 50GB.
reden :
mijn clouddiensten en mijn "utilities" folder staan op de 2e
Juist zoals @DarkSide aangeeft, gewoon omdat daar de dingen staan die ik niet snel wil verliezen.
De rest ( downloads / foto's / media ) staat op de NAS, waar iedereen die het nodig heeft, toeagang heeft.

Snelheid heeft er niets mee te maken, het is voor mij "eigenwijs vasthouden aan oude gebruiken"
Ik doe dit al zo, sinds mijn eerste PC's

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Deze vraag heb ik mij al vele malen gesteld. In de praktijk doe ik het niet en zet ik de "data-partitie D:" altijd als map "Data" in de root van C:.
Dat geeft als voordeel dat je flexibel bent tijdens de levensduur van de SSD, dat het je geen extra ruimte kost bij een ongelukkige grootte van de partitie-indeling en dat je toch je operating systeem kunt scheiden van de data.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
FreshMaker schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:49:
Snelheid heeft er niets mee te maken, het is voor mij "eigenwijs vasthouden aan oude gebruiken"
Ik doe dit al zo, sinds mijn eerste PC's
Same here, :)
Bij HDD/SSD's heb ik ook de voorkeur om aparte partities voor het OS en "data" gegevens te gebruiken.
Het is (voor mij) dan zo veel makkelijker en flexibeler om even een backup image te maken/herstellen of wat gegevens apart te zetten bij een (her)installatie.

• christianald
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05-2024
Zeer nuttige info dit! Het levert dus geen extra snelheid op, maar kan enkel 'veiligheid' bieden voor belangrijke data, althans zo gebruiken sommigen het, plus het maakt een schone installatie een stuk makkelijker.
Helder.
Dank allen.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Hoezo veiliger? Als de SSD kapot dan is die kapot, alle partities.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:34

DukeBox

loves wheat smoothies

Room42 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:31:
De SSD kan wel trager worden als je je disk 100% vol hebt staan maar ook daar zul je in de praktijk weinig van merken
Toch zijn daar uitzonderingen op, met name die met QLC-nand geheugen. De controller is is zo geconfigureerd dat er een deel dynamisch als SLC wordt gealloceerd. Als de SSD voller raakt wordt dit deel kleiner en neemt de write performance flink af.

Zie https://www.anandtech.com...sung-860-qvo-ssd-review/2, en dan met name de eerste grafiek en dan het verschil tussen de QVO en EVO. Sterker nog, de write performance zakt zelfs onder die van een WD Black 7k2 rpm HDD.

De QVO's zijn voor bijvoorbeeld een game library disk perfect. Snelle laad tijden en write is vaak eenmalig bij het downloaden van de game waar in de meeste gevallen de download snelheid eerder een limiet is dan de SSD.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1