Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanyaIT
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-04 22:58
(Sorry als topic al bestaat. Kon het niet vinden).

Het is een populaire trend. Mensen die van werk veranderen. Nieuwe uitdaging, huidige werk is minder... en natuurlijk zijn er genoeg mensen die de IT in willen stappen en ik ben daar geen uitzondering op.

Momenteel ben ik werkzaam in de beveiliging. Hierbij doe ik veel baliewerkzaamheden naast het standaard beveiligen. Wegens ergernis en verminderde werkvreugde (laten we het hier maar op houden) wil ik graag overstappen naar de IT. Omdat ik al in de beveiliging werkzaam ben, is de ambitie momenteel wel in de IT Security. Dan bedoel ik bijvoorbeeld meewerken aan de obstakels om hackers het moeilijk te maken of beheer van rechten voor gebruikers. Er zijn genoeg mensen die hoog willen beginnen, maar ik wil werken aan kennis voordat ik hoog wil beginnen. Kleine stapjes.

Daarom heb ik mij ingeschreven (gezien thuissituatie) voor Informatica - Technische Informatica van LOI. Tevens ben ik momenteel bezig met CompTIA A+ zodat ik al in een leermode zit en een stukje basiskennis bezit. Maar ik zit een beetje vast in nu. Omdat ik HEEL GRAAG de beveiliging liever vandaag uit wil dan morgen zeg maar.

Daarom om de volgende vragen?

- Hoewel ik bezig met CompTia A+ (ik weet hoe het gewaardeerd wordt), is er voor mij al een optie om een startersfunctie misschien ergens te vervullen? Ik weet dat er helpdeskfuncties zijn, maar ik mis eventuele andere functies waar ik misschien ook kan kijken. Tevens weet ik ook dat kennis macht is natuurlijk. Opleiden doet men graag als je al wat kennis bezit.

- Wat zijn interessante cursussen om eventueel mijn Technische Informatica in de loop der tijd mee aan te vullen? MCSA? ITIL? Verdieping in de CompTIA? Op Microsoft gebied heb ik wel een open interesse in Office 365 of Azure, maar het is nog allemaal nieuw zeg maar.

Volgende info geef ik er graag bij:
- Genoeg administratieve ervaring.
- Sinds 2011 werkzaam als beveiliger.
- Leeftijd: 32 jaar (volgens mij moet dat nog wel kunnen).
- Urenwens: 32 (ik zit 1 dag lastig met opvang kind).

Ik hoor graag van jullie wat misschien handig is qua opleidingen en waar ik misschien alvast op werkgebied kan kijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 07:21

BombaAriba

Ondertitel

Probeer een MKB IT bedrijf te vinden in je regio waarbij je een ‘traineeship’ kan volgen. Als je je affiniteit met IT hard kan maken en een babbel hebt moet het wel mogelijk zijn om zoiets te scoren.

Belangrijkste is vooral te zorgen dat je iets in de IT gaat doen, dan kan je altijd nog later doorstappen naar IT security. Misschien nu helpdesk werk zoeken?

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zonder IT achtergrond, is een servicedesk een logische eerste stap.

Daar leer je de basis en kun je vaak snuffelen aan andere disciplines binnen de ICT. Je krijgt van alle vakgebieden binnen de ICT (en dat zijn er best veel) wel wat mee, doet overal kennis van op, etc.

Wel kan het zijn dat je te maken krijgt met salarisval. Ik weet niet wat je nu verdient en of je dat wil delen, maar het kan goed zijn dat je daar als starter word aangenomen, met bijbehorend salaris.

Wat betreft het type bedrijf, daar ben ik het niet helemaal eens met @BombaAriba. Juist grotere organisaties hebben meer gelaagdheid op ICT gebied. Lage instroom, hoge uitstroom. In kleinere organisaties word er sneller een beroep op je actuele kennis gedaan.

Ik zie dat ze bij onze moedermaatschappij op het moment helaas geen startersfuncties hebben, maar niets staat je in de weg om ze eens te bellen. (Bank en verzekeringswezen, Utrecht. Weet niet of dat voor jou in qua reistijd te doen is en of je de sector aantrekkelijk vind.) Nevermind, zie nu pas dat je iets zoekt in de regio Groningen. :)

EDIT: Servicedesk is ook een mooie manier om te kijken of ICT uberhaupt iets voor je is. Stel dat je het niets vind, kun je altijd nog terug naar het vak waarvoor je bent opgeleid.

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 18-07-2019 20:00 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Wat is je huidige opleiding? MBO of HBO op gebied van beveiliging, of iets anders?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eens met het servicedesk verhaal. Mooie start, van daar uit verder. Verdiep je ook vooral in MSFT certificeringen mbt werkplekken (Office 365, Azure werkplekken, Windows 10).

Verder zet ik wel mijn vraagtekens bij je regio. Geen idee of daar veel te vinden is. Bij DUO weet ik dat ze veel mensen zoeken maar that's it. Werk is een stuk dunner gezaaid daar lijkt het. Maar kijk vooral rond :)

Vroeger had je bedrijfjes als Call2, weet niet of die nog bestaan. Namen MBO'ers aan om ze om te scholen tot servicedesker. Kun je eens naar zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Comptia A+ is een mooi begin als support/servicedesk medewerker.

Ik werk bij zo'n MKB IT bedrijf en we hebben vacatures open staan, ook voor mensen die willen leren en een switch willen maken in hun carrière. Ben geen recruiter, maar zelf medewerker. Heb je PB gestuurd met link naar vacature.

Edit: Ik zie nu dat je in Groningen woont.. tenzij je kunt vliegen lijkt het mij niet echt praktisch... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Red-Front op 19-07-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:49
Mwah, ikzelf zat in een 'klasje' in omgeving Utrecht met een niet relevante HBO opleiding er zaten ook mbo'ers tussen en er kwamen zelfs mensen van het UWV. 'als je maar overtuigd' was het motto en graag wil. Ging om Java developer BTW en heb dus de helpdesk over kunnen slaan en ben daar wel blij mee.

Mijn ervaring is dus dat de grote bekende bedrijven de aanwas krijgen van IT gerelateerde opleidingen en de rest doet het met 'minder' gerelateerde cv's. Die bedrijven zijn ook niet gek en weten dat ze tijd in je moeten investeren, veel willen dat dan ook en als jij enthousiast bent en met een beetje aanleg op den duur steeds meer gaat presteren en meedenken is dat gewoon een goede match.

[ Voor 45% gewijzigd door Furion2000 op 20-07-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Furion2000 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:20:
Mwah, ikzelf zat in een 'klasje' in omgeving Utrecht met een niet relevante HBO opleiding er zaten ook mbo'ers tussen en er kwamen zelfs mensen van het UWV. 'als je maar overtuigd' was het motto en graag wil. Ging om Java developer BTW en heb dus de helpdesk over kunnen slaan en ben daar wel blij mee.
Ik vind het overslaan van een helpdesk functie persoonlijk nooit zo'n goed idee. Heb de indruk dat als je als developer helemaal geen helpdesk of systeembeheer ervaring hebt, de kans toch groter is dat je later software oplevert die wat issues aan de beheer- en gebruikerskant oplevert.

Het is deels wel te ondervangen met een paar dagen meelopen op de servicedesk, maar ik denk dat voor eenieder ICT beroep enige ervaring (al is het maar een paar maanden) op een servicedesk een heel goede basis legt.
Mijn ervaring is dus dat de grote bekende bedrijven de aanwas krijgen van IT gerelateerde opleidingen en de rest doet het met 'minder' gerelateerde cv's. Die bedrijven zijn ook niet gek en weten dat ze tijd in je moeten investeren, veel willen dat dan ook en als jij enthousiast bent en met een beetje aanleg op den duur steeds meer gaat presteren en meedenken is dat gewoon een goede match.
Het zal een beetje van het bedrijf afhangen. In mijn beleving is het noodzakelijke instroom niveau bij grotere organisaties lager dan bij kleinere organisaties. De functies zijn smaller. Dus je kunt als junior servicedeskmedewerker instromen zonder zinvolle ICT kennis. Bij een kleinere organisatie is dat veel minder, daar word in mijn beleving in de regel al goede basiskennis verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
“de ICT” is ongeveer net zo breed als “de industrie”, “de zorg” of “de logistiek”.

Als eerste moet je helder krijgen wat je nou precies zou willen doen. Ik heb het gevoel dat “security” vooral een keuze is om te corresponderen met je achtergrond en een coherent CV te bouwen.

Maar is het echt wat je wil? Of ben je eigenlijk liever web apps aan het developen? Of datacenters aan het beheren?

Het best kies je de richting waar je passie ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
Het beheren van gebruikersrechten zoals je in je startpost aangeeft, wordt niet gedaan door IT Security, dit is een standaard beheer taak.

Je geeft dus in je startpost al aan dat je eigenlijk gewoon geen idee hebt wat je wilt doen in de ICT en onder welke functie/rol de werkzaamheden vallen. Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in wat je echt wilt en waar je competenties liggen, voordat je zomaar ergens aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

t_captain schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:55:
“de ICT” is ongeveer net zo breed als “de industrie”, “de zorg” of “de logistiek”.

Als eerste moet je helder krijgen wat je nou precies zou willen doen. Ik heb het gevoel dat “security” vooral een keuze is om te corresponderen met je achtergrond en een coherent CV te bouwen.

Maar is het echt wat je wil? Of ben je eigenlijk liever web apps aan het developen? Of datacenters aan het beheren?

Het best kies je de richting waar je passie ligt.
Ik vraag me ook af of de link tussen ICT security en fysieke beveiliging wel zo logisch is, of dat het hoe dan ook een lastig te verklaren overstap word.

Niets mis mee, maar vanwege een logisch lijkende link een bepaalde richting op willen, terwijl die link er helemaal niet is lijkt me weinig nuttig. Kan TS beter kijken wat 'ie leuk vind én wat binnen zijn mogelijkheden valt. (En zich voorbereiden op de vraag "waarom ben je overgestapt".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
unezra schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:54:

Ik vraag me ook af of de link tussen ICT security en fysieke beveiliging wel zo logisch is, of dat het hoe dan ook een lastig te verklaren overstap word.
Link tussen ICT en fysieke beveiliging is alleen logisch Security Officer/CISO bent of als je met ISO 27001 bezig bent. In de uitvoering is daar vrijwel geen overlap in te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Orangelights23 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:18:
[...]
Link tussen ICT en fysieke beveiliging is alleen logisch Security Officer/CISO bent of als je met ISO 27001 bezig bent. In de uitvoering is daar vrijwel geen overlap in te vinden.
Dat bedoel ik.
Het lijkt mij vooral een overeenkomst in naam te hebben, niet in functie inhoud.
CISO's/ISO's doen wezenlijk andere dingen dan gebouwbeveiligers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
unezra schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Dat bedoel ik.
Het lijkt mij vooral een overeenkomst in naam te hebben, niet in functie inhoud.
CISO's/ISO's doen wezenlijk andere dingen dan gebouwbeveiligers.
Physical and environmental is wel degelijk een onderdeel vanuit ISO 27001, hoofdstuk 11. Vanuit mijn rol als ad interim CISO/SO kom ik bij organisaties waar fysieke beveiliging vaak is uitbesteed aan een derde partij en het contractueel is geborgd, maar ik zie regelmatig dat de CISO hier bij wordt betrokken om commitment aan te tonen.
Pagina: 1