Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build: Ryzen 5 3600 + MSI B450M Mortar start niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-11 19:55
Ik heb een nieuwe PC samengesteld met de BBG van begin deze week als startpunt.
Mijn configuratie:
  • MSI B450M Mortar
  • Ryzen 5 3600
  • g.skill F4-3200C16D-16GSXWB
  • videokaart ;)
Alles zit in de behuizing, druk op de startknop, geen beeld en een rood lampje bij EZ Debug Led - CPU.
Vermoedelijke oorzaak: Bios kan niet overweg met de CPU.

Bios-update op USB-stick gezet, in poort gedrukt, knopje lang vastgehouden, lampje knippert drie keer, nog een poosje gewacht.

Startknop gedrukt, CPU-led brandt nog steeds.

Mijn eerste vraag: hoe weet ik of het flashen van het BIOS gelukt is?
Mijn tweede vraag: en nu?

Beste antwoord (via mar-10 op 18-07-2019 19:10)

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 10:24
Uszka schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:20:
Je moet updaten zonder cpu en volgens mij ook zonder geheugen.
Correct, met alleen 2 voedingsstekkers aangesloten op moederbord. Daarna bestand downloaden, uitpakken en naam wijzigen en op USB zetten. USB moet wel fat-format hebben. Ook moet USB in juiste poort zitten (kan niet in alle poorten)

YouTube: How to flash bios using flashback feature for Ryzen 3000 Series supp...

[ Voor 30% gewijzigd door grote_oever op 18-07-2019 18:37 ]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BIOS-Update

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mar-10
Dat had ik ook wel door :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Knippert ie snel of nog langzaam ? duurt al met al minuut of 10

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 18-07-2019 18:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mar-10
LED knippert drie keer langzaam, daarna niets.
In de handleiding (http://download.msi.com/a...mb/E7B89v1.4-GSE-LITE.pdf bladzijde 40) staat dat de LED blijft knipperen, maar dat gebeurt dus niet

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:32

Acties:
  • Beste antwoord

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 10:24
Uszka schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:20:
Correct, met alleen 2 voedingsstekkers aangesloten op moederbord. Daarna bestand downloaden, uitpakken en naam wijzigen en op USB zetten. USB moet wel fat-format hebben. Ook moet USB in juiste poort zitten (kan niet in alle poorten)

YouTube: How to flash bios using flashback feature for Ryzen 3000 Series supp...

[ Voor 30% gewijzigd door grote_oever op 18-07-2019 18:37 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mar-10 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:09:
LED knippert drie keer langzaam, daarna niets.
In de handleiding (http://download.msi.com/a...mb/E7B89v1.4-GSE-LITE.pdf bladzijde 40) staat dat de LED blijft knipperen, maar dat gebeurt dus niet
Check even het filmpje van how To Update :)

• mar-10
Dusssss. Ik was vergeten om het bestand te hernoemen van E7B89.180 naar MSI.ROM.

PC (met componenten nog wel aangesloten) niet aanzetten. USB er in. Knopje vasthouden. PC start en lampje knippert.

Dank allen!!!

• dietermont
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb ook een vraagje..

Ik heb een Ryzen 3600 & b450 tomahawk moederbord gekocht.

Mijn vader (ex computerwinkel) heeft bios update op een fat32 usb-stick gezet volgens de regels van de kunst om zo de nieuwe ryzen 3 processors te ondersteunen.

Hij heeft het moederbord aangesloten op de voeding en de usb stick ingestoken daarna het bios update knopje ingeduwd. Er brandde kort een rood lampje maar daarna niets meer...

Blijkbaar was het bios bestand verkeerd genoemt op de usb-stick. Dit hebben we rechtgezet maar nu doet het moederbord niets meer.

We hebben geprobeerd de batterij van het moederbord uit te halen en nog eens te updaten maar het moederbord doet niets meer.

Is het omzeep?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Zenix

BOE!

dietermont schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:34:
Ik heb ook een vraagje..

Ik heb een Ryzen 3600 & b450 tomahawk moederbord gekocht.

Mijn vader (ex computerwinkel) heeft bios update op een fat32 usb-stick gezet volgens de regels van de kunst om zo de nieuwe ryzen 3 processors te ondersteunen.

Hij heeft het moederbord aangesloten op de voeding en de usb stick ingestoken daarna het bios update knopje ingeduwd. Er brandde kort een rood lampje maar daarna niets meer...

Blijkbaar was het bios bestand verkeerd genoemt op de usb-stick. Dit hebben we rechtgezet maar nu doet het moederbord niets meer.

We hebben geprobeerd de batterij van het moederbord uit te halen en nog eens te updaten maar het moederbord doet niets meer.

Is het omzeep?
Wat is niets? Rood ledje op het moederbord? Zoek hier maar eens: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/ kan met de BIOS problemen te maken hebben.

Ik heb ook de b450 en het flashen ging gelijk goed, duurde paar minuten. Dan moet je de ledje wel zien flashen.. Ik zou het nog paar keer proberen (eventueel andere USB stick 2.0)

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 18-07-2019 20:38 ]

• dietermont
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-07-2023
Zenix schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:37:
[...]

Wat is niets? Rood ledje op het moederbord? Zoek hier maar eens: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/ kan met de BIOS problemen te maken hebben.

Ik heb ook de b450 en het flashen ging gelijk goed, duurde paar minuten. Dan moet je de ledje wel zien flashen.. Ik zou het nog paar keer proberen (eventueel andere USB stick 2.0)
Het rood lampje heeft 1x gebrand en daarna hebben we het nog een 5-tal keer geprobeerd en we krijgen geen leven meer in het MOBO..

• Regter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-02-2022
Ik heb vandaag de B450M mortar met ryzen 5 3600 binnen gekregen. was ten einde raad bij het booten.

Ik kan het volgende bevestigen:

USB in FAT format formateren. de B450M bios driver downloaden (er staat duidelijk welke je moet hebben op de site van de fabrikant)

De file uitpakken, de file hernoemen naar MSI.ROM
Copy naar USB
Haal je videokaart, RAM en CPU eruit
USB stick in de USB poort (links als de kast rechtop staat, onder als het op zijn zij ligt. Dit onder de flash bios knop, het staat er zelfs bij)
zet de PSU aan, dus niet de aan knop.
druk de flash bios knop (klein zwart knopje) ff een paar tillen in. let op de leds op het moederbord vlakbij die knop.
laat het draaien. eerste langzame pulsen, daarna snellere, gewoon laten gaan tot dat het ophoud.
zodra dat uit staat (lichtjes die aanstaan op je moederbord buiten dta lichtje is normaal)
zet de knop de PSU op uit.
herbouw je PC
Harde schijf erin
Boot USB ( met windows erin)

Profit.

Install en gaan.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Nikeo

Jawelles

Sommige grote usb sticks geven problemen. Gebruik desnoods een hele oude van een 512 mb of een GB.
Pagina: 1