Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn vraag

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe SSD ingebouwd in mijn laptop en het geheugen uitgebreid. Dit leek allemaal goed te gaan, tot ik een week of wat geleden mijn laptop uit slaapstand haalde. Het scherm was echt extreem fel, alsof de brightness op 200% stond, dikke hoofdpijn krijg ik ervan. En het is niet aan te passen met de functietoetsen om de brightness aan te passen, noch in de settings van het scherm. Dit probleem herhaalt zich nu elke keer dat ik de laptop heb dichtgeklapt en is tegen te gaan door 'm opnieuw dicht te klappen en weer uit slaapstand te halen.

Waar kan dit aan liggen? Het lijkt me niet dat inbouwen van een SSD/geheugen hier invloed op heeft.. zou er iets in het scherm niet helemaal lekker zitten, of in de connectoren ervan? Of kan dit betekenen dat de videokaart aan het overlijden is? Gezien opnieuw slaapstand en er weer uit het oplost zou het ook nog softwarematig iets kunnen zijn geweest met het kloonproces?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer Aspire 771g (oud beestje, 2013)
Graphics: Nvidea Geforce 710M
Schijven: Sat al een Crucial MX250 in de ene pocket, HDD in de ander. Ik heb de HDD gekloond middels USB-SATA kabel en vervolgens direct vervangen door de nieuwe SSD.

Nieuw ingebouwde zaken:
Corsair 16GB (2 x 8 GB) DDR3 1333MHz SODIMM geheugenmodule
Crucial MX500 internal solid state drive 2.5" 500 GB SATA III

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Googlen leverde weinig op... termen als screen brightness, laptop standby/sleep mode issues gaven me geen relevante resultaten.

Ik weet echt even niet meer waar ik het verder op moet googlen/zoeken, hopelijk kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven.

I have stability. The ability to stab.

Beste antwoord (via SmurfLink op 18-07-2019 20:42)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als het pas een paar weken is en je ssd/ram zit er al langer in heeft het daar niks mee te maken.

Best bet, denk ik, is een windows/driver/firmware update.
Als je een herstelpunt hebt van voordat het begon kun je daar eens mee beginnen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als het pas een paar weken is en je ssd/ram zit er al langer in heeft het daar niks mee te maken.

Best bet, denk ik, is een windows/driver/firmware update.
Als je een herstelpunt hebt van voordat het begon kun je daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ai.. ik heb laatst die grote Windows Update van een tijd terug erin gegooid. Die faalde constant dus heb dat met een flinke omweg moeten doen (losse updates, via cmd prompt de boel scannen en fixen, etc). Dat was inderdaad vlak nadat ik de SSD heb geplaatst. Totaal niet aan gedacht. Bedankt! Ik ga even kijken of er wat driver updates beschikbaar zijn.

Super bedankt @Wintervacht , ik voel me echt heel dom nu, maar de drivers waren inderdaad het probleem. Heb die van Nvidia en Intel beiden geüpdatet en nu kwam ie wel normaal uit slaapstand. 8)7 Volgende keer eerst dat maar even doen voor we een topic aanmaken.

[ Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 18-07-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SmurfLink schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:56:
Ai.. ik heb laatst die grote Windows Update van een tijd terug erin gegooid. Die faalde constant dus heb dat met een flinke omweg moeten doen (losse updates, via cmd prompt de boel scannen en fixen, etc). Dat was inderdaad vlak nadat ik de SSD heb geplaatst. Totaal niet aan gedacht. Bedankt! Ik ga even kijken of er wat driver updates beschikbaar zijn.

Super bedankt @Wintervacht , ik voel me echt heel dom nu, maar de drivers waren inderdaad het probleem. Heb die van Nvidia en Intel beiden geüpdatet en nu kwam ie wel normaal uit slaapstand. 8)7 Volgende keer eerst dat maar even doen voor we een topic aanmaken.
Hee vergeten is menselijk, je kan ook gewoon iets over het hoofd zien omdat je zo gefocust bent ;)

Ben allang blij dat het een simpele oplossing was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hele oude topicbump, maar helaas is het probleem niet opgelost en ben ik bang dat mijn laptop aan het overlijden is.

Naast het slaapstand probleem, wat na een maand ongeveer terugkeerde, gebeurt er nu ook wat als ik de laptop op de bank zet, opsta en weer terugkom. Dan is het scherm of regenboogbalken aan het flitsen, of zojuist een compleet wit scherm. Er zit dan niks anders op dan 'm killen met de uitknop en opnieuw starten. Dat gaat overigens wel soepel zonder problemen.

Waar moet ik dit probleem zoeken?

Verbinding laptop - scherm, dus de scharnieren oid?
Videokaart?
de SSD die wellicht niet helemaal aansluit?
Heel iets anders?

Alle tips zijn welkom want ik kom er niet meer uit. Drivers zijn dus inmiddels helemaal up to date, naast de SSD en geheugen verder niks aan de hardware veranderd.