Instellingen die telkens wijzigen tijdens het fotograferen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1233310

Topicstarter
Mijn vraag
.Tijdens het fotograferen blijkt steeds dat er een aantal instellingen zijn verschoven..

Relevante software en hardware die ik gebruik
B>V> het scherpstelpunt terwijl ik het aanraakscherm heb uitgezet of de sluitertijd die opeens veranderd is....

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 13:15
En dat is welk model of toestel? Zie bovenin alleen Olympus staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, het is een E - M10 Mark II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je gebruikt waarschijnlijk een autofocus stand, die automatisch zelf het onderwerp kiest voor het focussen. Wanneer je kiest voor bv. single point focus, of iets dergelijks dan zal je camera altijd op die plek focussen wanneer je de ontspanknop half indrukt.

dat de sluitertijd opeens veranderd zal aan het 'programma' liggen welke je gekozen hebt op je toestel.

bijvoorbeeld : AUTO, Program, Aperture, Bij deze standen zal de camera zelf enkele belichtingsinstellingen zoals dus je sluitertijd aanpassen naar de aanwezige belichting op dat moment.

Wanneer je de S stand zou kiezen, dan zal je eigen gekozen sluitertijd blijven staan, en andere waardes zoals diafragma of ISO aanpassen naar de aanwezige belichting op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik altijd de S stand, maar dan vind er soms belichting aanpassing plaats doordat ik waarschijnlijk per ongeluk aan het knopje draai, maar het meest vervelende vind ik dat het scherpstelveld dat ik heb ingesteld dat dat steeds op een andere plek gaat zitten, terwijl het aanraakscherm uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 1233310 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:32:
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik altijd de S stand, maar dan vind er soms belichting aanpassing plaats doordat ik waarschijnlijk per ongeluk aan het knopje draai, maar het meest vervelende vind ik dat het scherpstelveld dat ik heb ingesteld dat dat steeds op een andere plek gaat zitten, terwijl het aanraakscherm uit staat.
S-stand is sluitertijd prioriteit.
D.w.z. je zet de sluitertijd op bijvoorbeeld 1/500, dan past je camera automatisch de andere instellingen aan om de sluitertijd te kunnen behouden.
P-stand doet hetzelfde met diafragma prioriteit, A is vol automatisch en wat ik denk dat jij nodig hebt is M - manual. Alle instellingen zelf in de hand, zelfde sluitertijd, diafragma en ISO bij elke shot en eigenlijk de enige manier om ècht alle touwtjes in handen te houden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Beetje de basis van het fotograferen dit.
PASM -> Program, Aperture, Shutter, Manual. Hiermee kies je welke parameters van een foto je zelf wilt controleren.
C-AF, S-AF, M-F -> Continuous AutoFocus (continu focus aanpassen), Shot AutoFocus (eenmalig scherpstellen bij half indrukken sluiter) of Manual Focus waarbij je zelf de focus goed moet zetten met de scherpstelring aan de lens.

Beetje rondneuzen bij wat fotografie tutorials en de handleiding van je camera kan je een heleboel leren :)

@Wintervacht lees je post nog eens goed door, P en A doen toch echt iets anders ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 18-07-2019 16:49 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je advies, Ik ga nog wat dingen uit proberen. Ik vind het trouwens een heerlijke camera, lekker licht en de kwaliteit van de foto's is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MadMarky schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:48:
Beetje de basis van het fotograferen dit.
PASM -> Program, Aperture, Shutter, Manual. Hiermee kies je welke parameters van een foto je zelf wilt controleren.
C-AF, S-AF, M-F -> Continuous AutoFocus (continu focus aanpassen), Shot AutoFocus (eenmalig scherpstellen bij half indrukken sluiter) of Manual Focus waarbij je zelf de focus goed moet zetten met de scherpstelring aan de lens.

Beetje rondneuzen bij wat fotografie tutorials en de handleiding van je camera kan je een heleboel leren :)

@Wintervacht lees je post nog eens goed door, P en A doen toch echt iets anders ;)
Whoops, was even in de war met A van Automagisch :+ heb hem ook al een tijd niet meer in mijn handen gehad.

Maar wat je zegt klopt inderdaad precies, het boekje is je beste vriend als je je camera wil leren kennen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 1233310 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:32:
Kijk eens in je Manuel wat er staat over focus standen, single point of veld stand, of geheel automatisch. Zulk soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@Anoniem: 1233310: Kun je wat meer informatie geven over wat er allemaal gebeurt, en vooral ook wat je al geprobeerd/gevonden hebt. Die vraag wordt niet voor niets in het template gesteld :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1