[Excel] opeenvolgende dagen tellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 771135

Topicstarter
Mijn vraag
Weet iemand of het mogelijk is en zoja hoe je in een excel bestand makkelijk kan aangeven of iemand meer dat 5 werkdagen achter elkaar ziek is. Wij zijn bezig met een bestand waar wij al weten welke dagen iemand ziek was maar door de grote hoeveelheid personen in dit bestand is het bijna onmogelijk om dit allemaal met de hand uit te gaan zoeken. Weet iemand een oplossing waardoor er duidelijk kan worden aangegeven dat iemand meer dan 5 werkdagen achter elkaar ziek is. Dit mag ook bijvoorbeeld met een weekend tussendoor zijn maar dat het weekend wordt genegeerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

een maand telt 22 dagen en een werk jaar 222 dagen (40 uur per week)

je kan "excel count occurence of value in column" dus van a1 tot a365 (inclusief weekend) het aantal keer laten tellen hoeveel ziek voorkomt ..

deze in een "als" vergelijking het getal groter is dan x .. en daarop filter je .. de lijst werknemers.

dan heb je een kleine lijst om met de hand door te gaan.

weet je niet hoe / wat verder met excel --> cursus excel of beter HR programma

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit hebben wij al geprobeerd maar is geen optie. Weet iemand anders een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

https://support.office.co...a3-495f-969e-5005e3eb18e7

Gewoon het aantal werkdagen tussen 2 data nemen. Begindatum ziekmelding - einddatum ziekmelding.

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 18-07-2019 16:23 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook deze is al gebruikt maar het feit is dat ze dan nogsteeds verspreid kunnen zitten als het er meer dan 5 zijn. Dan is een persoon bijvoorbeeld 6 werkdagen achter elkaar ziek en daarna 2 dagen weer gekomen en dan weer 3 dagen ziek. of de persoon is 4 dagen ziek dan 2 dagen weer komen werken en daarna 5 dagen weer ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tel het aantal ziekdagen van de afgelopen 8 dagen, geef signaal (bv auto-opmaak) als het er 6 zijn. Kopieer voor alle volgende dagen.

Graag een volgende keer in de topicstart aangeven wat er al is geprobeerd. Het stond er niet voor niets in de lege topicstart :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:52

Dido

heforshe

Anoniem: 771135 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:24:
Ook deze is al gebruikt maar het feit is dat ze dan nogsteeds verspreid kunnen zitten als het er meer dan 5 zijn. Dan is een persoon bijvoorbeeld 6 werkdagen achter elkaar ziek en daarna 2 dagen weer gekomen en dan weer 3 dagen ziek. of de persoon is 4 dagen ziek dan 2 dagen weer komen werken en daarna 5 dagen weer ziek.
Wil je nu het totaal aantal dagen dat iemand ziek is geweest, of zoals je in je startpost stelde "of iemand meer dat 5 werkdagen achter elkaar ziek is."

Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen - hoewel ze allebei kinderlijk eenvoudig te bepalen zijn, zeker met de reeds gegeven hints.

Het feit dat je elke suggestie wegwuift met "geprobeerd, maar werkt niet" doet vermoeden dat je iet sanders wilt bepalen dan wat je omschrijft.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Anoniem: 771135 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:24:
Het zou daarom wel fijn zijn als je dit soort informatie in je openingspost zou willen vermelden. Dan hoeven wij niet onze tijd te besteden aan zaken die je blijkbaar al geprobeerd had. Daarnaast kom je nu ineens met een heel andere eis dan je eerst beschrijft. Wees dus aub helder en compleet.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 18-07-2019 16:31 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry dat het overkwam als "dit hebben we niet nodig doei" zo bedoelde ik het niet. Dan voor de verduidelijking. We hebben een bestand waar in staat welke dagen de personen ziek zijn dit kan varieren van 5 werkdagen achter elkaar tot 1 werkdag niet en daarna weer wel ziek. Deze willen we scheiden van elkaar en deze niet als alle dagen tellen. De vraag die dan bij deze moet worden beantwoord is als volgt. Is er een functie of oplossing om duidelijk aan te kunnen geven of iemand meer dan 5 werkdagen achter elkaar ziek is of dat er nog dagen tussen zitten waardoor het totaal dagen wel boven de 6 komt maar niet de opeenvolgende werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-05 13:04

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Het korte antwoord is Ja, die is er en is al in voorgaande posts, de functie heet in NL: Netto.Werkdagen(begindatum;einddatum;[aantal vakantiedagen]), dus het valt en staat hoe jij/jullie die ziekmeldingen noteren
Dus als het formaat er bijvoorbeeld uitziet in 3 kolommen
Naam - begindatum - einddatum
(En dat voor elke ziekmelding)
Dan zou je via voorwaardelijke opmaak de einddatum kolom kunnen inkleuren, zoals ook al is aangedragen.
Ziet je formaat van je bestand er anders uit, dan moet je aangeven hoe het er dan wel uitziet of overwegen om je formaat aan te passen.

De mensen hier zijn over het algemeen best bereid om mee te denken en/of met oplossingen te komen, maar besef wel, soms zal je eerst zelf moeite doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het hangt inderdaad helemaal af van de structuur van de sheet. Mijn aanname was dat er per persoon een lange lijst is van alle dagen met bv. een ja/nee of aantal uur ziek oid. Anderen gaan uit van een andere opzet. Zeer relevant voor de oplosrichting.

Dus: wees even heel concreet met de opzet en de huidige eigen pogingen (en feedback op de tips). Je maakt het ons erg moeilijk om te kunnen en willen meedenken ;) Zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 12:04
Lijkt mij vrij moeilijk om nauwkeurig te kunnen bepalen. Feestdagen bijvoorbeeld moet je niet meenemen als die doordeweek vallen. Of wat doe je als iemand parttime werkt? Het concept 5-dagen-achter-elkaar moet dus iets preciezer gedefinieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 771135 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:21:
Dit hebben wij al geprobeerd maar is geen optie. Weet iemand anders een betere optie?
leg dit beter uit waarom is het geen optie is. snap je dat het meerdere "delen" zijn ..

Kan jij voorbeelden geven van hoe het staat?

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 19-07-2019 10:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vso schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:15:
een maand telt 22 dagen en een werk jaar 222 dagen (40 uur per week)

je kan "excel count occurence of value in column" dus van a1 tot a365 (inclusief weekend) het aantal keer laten tellen hoeveel ziek voorkomt ..

deze in een "als" vergelijking het getal groter is dan x .. en daarop filter je .. de lijst werknemers.

dan heb je een kleine lijst om met de hand door te gaan.

weet je niet hoe / wat verder met excel --> cursus excel of beter HR programma
De huidige maand heeft er al 23

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jorgen schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:40:
[...]

De huidige maand heeft er al 23
und ? dit zijn boekhoud reken getallen, februari heeft er altijd minder

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 23-07-2019 21:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:40

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik hou deze even in de gaten, ik ben op zoek naar precies zoiets maar dan waarschijnlijk met andere data. Als ik wat heb zal ik het hier delen.

Klopt mijn aanname dat je op zoek bent naar de ziekte frequentie?

Dus ziek-ziek-werk-werk-ziek-ziek-werk-ziek zijn 5 ziektedagen maar een frequentie van 3?

Nevermind, je zoekt dus naar een indicatie wanneer iemand langer dan 5 dagen achtereen ziek is.

Wanneer je de data sorteert op naam en dan op datum (oud naar nieuw) zou je via offset kunnen kijken of de rij erboven van die naam ook ziek is. Zo ja, dan plus 1, zo nee, dan stop je met optellen. Vervolgens kun je met een hulpkolom uitlezen wanneer je kolom met de telling groter of gelijk is aan 5.

Heb je wellicht een aantal rijen uit je data hoe het eruit ziet op dit moment? Mag natuurlijk ook verzonnen data zijn, gaat meer om de structuur.

[ Voor 50% gewijzigd door Belindo op 23-07-2019 22:07 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vso schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:30:
[...]

und ? dit zijn boekhoud reken getallen, februari heeft er altijd minder
Vast, maar als je ziektedagen wilt tellen, kan je toch niet van verkeerde aantallen uitgaan? Als iemand dag 19, 20, 21 en 22 ziek is, en dag 23 ook dan zijn het wel 5 dagen waar de TS naar vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jorgen schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:08:
[...]

Vast, maar als je ziektedagen wilt tellen, kan je toch niet van verkeerde aantallen uitgaan? Als iemand dag 19, 20, 21 en 22 ziek is, en dag 23 ook dan zijn het wel 5 dagen waar de TS naar vraagt.
volgens mij vraagt de ts naar iets wat 5 dagen achterelkaar ziek is .. dus als dat maand overschrijdend is ..

maar als jij van 22 dagen 5 dagen ziek bent is de % anders dan van 222 dagen,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vso schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:12:
[...]

volgens mij vraagt de ts naar iets wat 5 dagen achterelkaar ziek is .. dus als dat maand overschrijdend is ..

maar als jij van 22 dagen 5 dagen ziek bent is de % anders dan van 222 dagen,
Klopt. Daarom noem ik ook dat er meer dan 22 dagen in de maand zijn. Als je de laatste 1 of 2 nooit telt (komende oktober en januari hebben er ook 23) dan zit je. Denk dus dat jouw 22 dagen per maand gewoon geen oplossing is, maar dat je puur en alleen ziektedagen moet tellen en geen vaste aantallen dagen per maand moet aanhouden.

Verder zijn we het denk ik wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jorgen schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:23:
[...]

Klopt. Daarom noem ik ook dat er meer dan 22 dagen in de maand zijn. Als je de laatste 1 of 2 nooit telt (komende oktober en januari hebben er ook 23) dan zit je. Denk dus dat jouw 22 dagen per maand gewoon geen oplossing is, maar dat je puur en alleen ziektedagen moet tellen en geen vaste aantallen dagen per maand moet aanhouden.

Verder zijn we het denk ik wel eens.
nee dan snap je het niet, als je bv 222 dagen werkt per jaar, (dus vakantie enzv is eraf) dan wil je weten wanneer iemand meer als 2% ziek is, (4,44 dagen)
Stel je hebt 1000 man in dienst dan valt er als het goed is 80% af van je lijstje ..

Dan ga je kijken wat de oorzaken zijn van het hogere ziekte verzuim .."geoorloofd ziek" bv gebroken been of een reden dat je uit de roulatie bent waarbij je niet direct met de mederwerker in gesprek hoeft/wilt gaan.

hiermee elimineer je een groot deel, en dan blijft er over die "uitschieters"

de 5 dagen achter elkaar vis je er ook tussenuit door de andere excel formule c.q beter te kijken ..

iemand die 5 dagen ziek is in een heel jaar .. vraag ik me ook af of je dat echt wilt bekijken .. ik zou eerder kijken naar de freqentie (bv slechte mentaliteit op de afdeling is ook een oorzaak)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Denk dat we deels langs elkaar heen praten. Ging mij ook niet om 5 dagen in heel jaar, maar 5 achter elkaar zoals de TS aangeeft. ;)

Pagina: 1