Vloer opbreken: Droogtijd chappe is een probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39
We hebben een jaren 50 herenhuis gekocht, het is al ooit eens gedeeltelijk gerenoveerd geweest maar dit is half half gedaan. De schil is prachtig en in goede staat, maar vanbinnen zijn er gewoon dingen die opnieuw gedaan MOETEN worden. We willen het huis de 21e eeuw inluiden en dit met een energetische vernieuwing.

We willen overal vloerverwarming leggen op de onderverdieping om dan boven elektrisch te verwarmen op de zonnepanelen. Dit is een uitdaging omdat er onder de parketvloer nog een tegelvloer ligt (denk ik). HOPELIJK ligt onder het parket een vloer met de volgorde:
- Zand met rioleringsbuizen
- PE-folie (misschien)
- beton
- isolatie
- leidingen met uitvullingschappe
- tegels

Omdat we de leidingen willen verleggen voor het water en ook de coax kabel willen verplaatsen zodat deze logischer is aangelegd, zullen we dus waarschijnlijk aan de chape moeten werken. Chape droogt echter ontiechelijk traag. We zouden graag extra willen isoleren, maar dan lijkt het mij dat we de volledige chape laag moeten weg halen om extra te isoleren en vervolgens nieuwe chape erop. Vanwege de droogtijd is dat geen optie.

1) Kunnen we chape laten "bijvullen" indien we leidingen verplaatsen en dus slechts op enkele plekken "sleuven" in de chape hebben.
2) Is er een optie om bovenop de chape NOG een isolatielaag te leggen? Onze plafonds zijn 2.60 gemeten vanaf de huidige parketlaag. Ruimte is er dus genoeg.

Chape is overigens gewoon het materiaal van de dekvloer.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 15:54
Gewoon terug dichtsmeren met zandcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maar ga je er nu vanuit dat een vloer uit '50 een isolatielaag heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je hebt sneldrogende chappe ook... Is iets duurder maar is na een dikke week volledig droog ipv 1cm/week.

Ik moet bij mij ook afgraven, dik 30cm, eerst beton gieten, op die beton alle leidingen, 10cm pur, daar komt de vloerverwarming op en dan +5cm chappe.

[ Voor 42% gewijzigd door Jellabie op 18-07-2019 10:40 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 15:54
Met een jaren '50 woning is er ook nog een dikke kans dat het een houten vloer is. Deze is wellicht wel aan de onderzijde (na)geïsoleerd.

Welke leidingen verwacht je dan aan te treffen in de chape op dit moment? Kan me haast niet voorstellen dat het zo gemaakt is. De leidingen werden destijds (meestal) opbouw op de muren gemaakt en het rioleringswerk is te dik om in de chape geplaatst te zijn.

Je zou op een paar plekken wat gaten kunnen boren om erachter te komen wat voor een vloeropbouw er aanwezig is. Wanneer de vloer nog nooit opnieuw opgebouwd is, zal er geen isolatie onder de (stamp)betonnen vloer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
PE folie en isolatie hoef je niet te verwachten in een jaren '50 woning.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1