Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 3950X werkstation voor SQL Server Development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mangu429
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-11-2022
Ik ben bezig een Windows 10 Pro workstation samen te stellen dat primair gebruikt zal worden voor SQL Server Development en alles wat daarmee samenhangt.
Randapparatuur is allemaal niet nodig want dat heb ik nog, inclusief een 2560x1900 monitor die nog uitstekend volstaat.
Er zal niets uit mijn huidige pc overgenomen worden aangezien die straks in zijn geheel wordt overgenomen door iemand anders.

Onderstaand is wat ik tot nu toe bij elkaar verzameld heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Pro WS X570-ACE€ 305,-€ 305,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 88,-€ 88,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 125,90€ 125,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12 SE-AM4€ 52,59€ 52,59
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB DC F4-3000C14D-64GTZDC€ 789,68€ 789,68
1VoedingenSeasonic Prime Snow Silent 650W Platinum€ 150,90€ 150,90
1Solid state drivesCorsair Force MP600 2TB€ 480,85€ 480,85
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 2TB€ 473,11€ 473,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.466,03

Wat moederborden betreft ben ik erg merkvast en gebruik al jaren naar tevredenheid enkel Asus moederborden en dat wil ik wel zo houden.

Aangezien SQL Server nogal een geheugenvreter met de werkzaamheden die ik verricht denk ik er aan om 2 sets van G.Skill Trident Z RGB DC F4-3000C14D-64GTZDC te nemen om zo tot 128 GB RAM te komen. Dat is ook de reden dat ik een X570 moederbord heb gekozen en geen X470.

De X570 heeft natuurlijk Pci-e 4 dus heb ik meteen gekeken of er al SSD's voor zijn en die zijn er. Ik heb twee verschillende opgenomen.
Qua prijs praktisch gelijk en ook ongeveer even duur als een Samsung 970 Evo Plus 2TB, zij het dat die Pci-e 3 is. Ik heb altijd zonder problemen Samsung SSD's gebuikt en heb geen idee hoe goed of slecht die andere zijn.

Uitgaande van een prijs van 750 euro voor de 3950X en van extra 64 GB RAM kom ik tot 4000 euro. Best heftig en 500 boven budget dus ik twijfel of ik de extra 64 GB RAM moet laten vervallen of nu met 1 SSD minder zal doen. Ik moet hier nog even over na denken. Hopelijk zaken de prijzen van de onderdelen nog een beetje tot de 3950X uitkomt.

Waar ik niet uitkom is het type CPU koeler dat geschikt is voor een systeem als dit. Ik zoek er een die stil is, goed koelt maar bovenal ook past (Dus niet te groot/breed of te ver uitstekend). Ik heb nu vrij willekeurig een gekoezen die ik vaak naar voren zag komen. Graag zou ik jullie advies hierin horen.

Uiteraard zijn opmerkingen ook welkom.

linkse soep met rechtse ballen

Alle reacties

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 13:13
Is het niet beter om voor een threadripper build te gaan? aangezien je 128 GB ram wilt lijkt dat me wat voordeliger (8 sloten dus hoef je niet 2x32 te gaan). als je perse pci-e 4 wilt hebben dan zit je voor nu met AM4 vast. of je wacht op nieuwe threadripper.

cpu koeler kan je in princiepe noctua houden. je kan ook voor dark rock pro 4 gaan of non pro. die zijn best stil. of waterkoeling kan ook nog.

• Mangu429
agittunc schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 06:29:
Is het niet beter om voor een threadripper build te gaan? aangezien je 128 GB ram wilt lijkt dat me wat voordeliger (8 sloten dus hoef je niet 2x32 te gaan).
Ik heb even snel gekeken en 8 x 16 GB is in veel gevallen (stukken) goedkoper 4 x 32 GB al zijn sommige setjes praktisch even duur of zelfs duurder. Wat 128 GB RAM voor 4 sloten betreft moet ik sowieso nog eens buiten Pricewatch om gaan kijken want daar is het aanbod relatief magertjes.
als je perse pci-e 4 wilt hebben dan zit je voor nu met AM4 vast. of je wacht op nieuwe threadripper.
Ik zit niet perse aan pci-e 4 vast. Ik zal eens naar die Threadripper gaan kijken; zeker ook i.v.m. de 128 GB RAM.
cpu koeler kan je in princiepe noctua houden. je kan ook voor dark rock pro 4 gaan of non pro. die zijn best stil. of waterkoeling kan ook nog.
Als de Dark Rock (Pro) 4 past wat betreft mijn RAM is dit zeker ook een optie. Ik weet trouwens ook niet of de Noctua koeler wel past wat dat betreft. Dat de CPU koeler boven mijn RAM strips komt te hangen vind ik niet zo erg maar de modules moeten natuurlijk niet te hoog zijn. Ik heb wat RAM hoogte en overhang van de koeler betreft geen goed beeld.
Waterkoeling, een nieuwe wereld voor mij. Misschien moet ik er eens in duiken om te zien of het iets is.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
als je voor elk onderdeel zo ongeveer het duurste kiest wat je kan vinden kom je vanzelf op een enorm bedrag uit....
als je wat minder snel geheugen neemt (2933) valt het prijsverschil tussen 16G en 32G latjes wel mee namelijk €4,15 vs €4,75 per GB. Dus is 3000 geheugen echt nodig? want daarmee verdrievoudigd de prijs bijna naar €12,34 per GB!
En als je genoegen neemt met een iets minder snelle ssd kan je ook €200 besparen categorie: Solid state drives

• Mangu429
Ik lees net dat de Ryzen 3000 serie een maximum werkgeheugen 64 GB aan kan. Elders lees ik dat dit 128 GB is; net zoveel als de moederborden aankunnen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Als 64 GB inderdaad de max is dan moet ik de Threadripper in overweging nemen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-11 10:19
Volgens mij is de maximale capaciteit inderdaad afhankelijk van het gekozen moederbord.

Verder moet je qua snelheid even kijken, volgens mij is bij 2x een Single Rank dimm DDR4-3200MT/s de snelst officieel ondersteunde snelheid, bij 2x een dual rank dimm dit DDR4-2933MT/s.
Bij 4x een single rank dimm ook DDR4-2933MT/s en bij 4x dual rank dimms zelfs maximaal DDR4-2666MT/s

Verder heb ik het idee dat je een zakelijk systeem wil bouwen, toch zie ik veel consumenten onderdelen die zich nog maar amper bewezen hebben in de markt, leuk voor een gaming build, maar zakelijk...... Nu weet ik uiteraard niet wat je policy is qua issues en wat voor downtime eventueel bij defecten acceptabel is. Maar is bijv. een professioneel workstation niets voor je? Wij zitten bij DBA's / SQL dev's van onze relaties normaliter HP of Dell workstations neer.

• Mangu429
Ik kom er net achter dat de in mijn lijst genoemde 32 GB RAM modules enkel geschikt zijn voor bepaalde ASUS game-moederborden met Intel processor.
Zoals hier al werd gezegd zijn 32 GB RAM modules sowieso relatief duur. Dus daar stap ik vanaf en ga ook niet verder zoeken naar alternatieve 32 GB modules.
Blijven over moederborden met 8 slots. Maar nu kijk ik eerst naar HP, Dell workstations.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor Threadripper is de max 128 GiB, voor Ryzen 3k is dat nu ook 128GiB, voor eerdere versies is dat 64GiB. (dat had je ook zelf kunnen opzoeken door even naar de specs van het moederbord te kijken op de site van de fabrikant. Iets wat sowieso een goed idee is omdat ca 30% van de producten in de pricewatch fouten bevat als het om de specs gaat)
Ik zou gewoon voor Threadripper gaan omdat je, ondanks de versnelling van het geheugen bij Ryzen 3k, je met Threadripper gewoon nog steeds meer geheugenbandbreedte hebt vanwege het dubbele aantal geheugenkanalen. Het gebrek aan snelheid voor de SSD's zou ik compenseren door meerdere kleinere PCIe SSDs in RAID0 te zetten en een andere SSD voor je OS te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 20-07-2019 18:58 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
Als geld geen probleem is, kan je ook Intel Optane als opslag nemen.
500k iops
Gaat je DB leuk vinden.

pricewatch: Intel Optane 905P PCI-e 960GB

Leuk artikel over 3D Xpoint geheugen:
https://www.google.com/am...el-optane-ssd-905p-review

[ Voor 60% gewijzigd door GarBaGe op 20-07-2019 21:04 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25

SambalBij

We're all MAD here

Kijk idd ook een naar een (refurbished) HP werkstation?
Iets als dit?
Die kun je afhankelijk van het budget ook redelijk uitbouwen...
Vraag me ook af of AMD hiervoor een handige keuze zou zijn? Ik weet niet genoeg van SQL server om er echt wat zinnigs op te zeggen, maar loop je dan niet het risico dat iets wat je op die AMD machine bouwt en tot in de puntjes optimaliseert, vervolgens op de datacenter server met Xeon processoren waar het uiteindelijk op terecht komt vervolgens niet vooruit te schoppen is, vanwege de verschillen tussen AMD en Intel?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kijk even bij Corsair deze hebben Ryzen 3000 reepjes in complete sets. Ryzen kan gewoon 128GB aan. Maar kijk even bij MB in welke combi.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Mangu429
ocf81 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:57:
Voor Threadripper is de max 128 GiB, voor Ryzen 3k is dat nu ook 128GiB, voor eerdere versies is dat 64GiB. (dat had je ook zelf kunnen opzoeken door even naar de specs van het moederbord te kijken op de site van de fabrikant.
Uiteraard heb ik op de site van AMD gekeken maar daar staat niets vermeld over maximaal geheugen. Bij geen enkele processor trouwens.
Op de vele sites is de informatie nogal tegenstrijdig. Ik ben niet de enige die zich afvraagt hoe het nu zit, gezien de vragen in forums. Ik ben geen eenduidig antwoord tegengekomen. Verder niet erg want als ik voor AMD kies dan ga ik voor de Threadripper.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mangu429 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 00:19:
[...]

Uiteraard heb ik op de site van AMD gekeken maar daar staat niets vermeld over maximaal geheugen. Bij geen enkele processor trouwens.
Op de vele sites is de informatie nogal tegenstrijdig. Ik ben niet de enige die zich afvraagt hoe het nu zit, gezien de vragen in forums. Ik ben geen eenduidig antwoord tegengekomen. Verder niet erg want als ik voor AMD kies dan ga ik voor de Threadripper.
Geheugenspecs staan doorgaans dan ook op de site van de moederbordmaker.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1