Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik Vestigingsmanager bij een detacheerder (mkb) Al een aantal jaren wil ik mijzelf inkopen, alleen kwam er recent op initiatief van de eigenaar een optie om volledig Directeur te worden over de organisatie (5 vestigingen) en een 30% belang te krijgen in de organisatie. De andere 70% zou in handen zijn van een investeringsmaatschappij.

Twee weken geleden heb ik mijzelf teruggetrokken uit deze constructie. Reden; het voelde niet goed met deze investeerders, er kwamen lastminute wat adders onder het gras vandaag en het was voor mij geen 100% ondernemen.

Nu is de relatie tussen mij en mijn werkgever / eigenaar dusdanig verstoord dat hij vandaag heeft gevraagd of ik open sta voor een vertrek in goed overleg. Mijn antwoord: ja.

Nu ben ik 7 jaar in dienst, verdien ik 40000 vast jaarsalaris en heb ik de afgelopen 2 jaren nog eens 40000 aan bonus ontvangen ( ik weet het, teveel geld!). Dit jaar steven ik af op een reëele bonus van 60000 euro.

Daarnaast is het belangrijk te weten dat ik het allerliefst iets vergelijkbaars voor mij zelf begin, echter heb ik een concurrentiebeding.

Ik ben benieuwd met welk voorstel zij zal komen, echter ook of er hier ervaringen zijn met een redelijk vergelijkbare situatie?

Wat is een redelijke overeenkomst in deze situatie?

Ik ben benieuwd! En dank voor jullie reacties 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar hebben ze de transitievergoeding voor uitgevonden. Goed begin als leidraad, hoger mag altijd.

Hoewel de bonus overigens fors is, is het vaste salaris dat niet. En dat kan je dwars zitten in deze.

overigens klinkt van 80k per jaar naar directeur van een toko met vijf vestigingen me ergens ook als 'too good to be true'

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 17-07-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Stewie!

Keen must die!

Waarom zou dat too good to be true zijn? De gemiddelde directeur verdient echt niet zoveel. Als eigenaar kan je meer verdienen als je de winst kan uitkeren, moet je wel winst maken en het overtollig cash hebben. Je winst kan zomaar in bezittingen vastzitten, dan is er ook weinig uit te keren.

Nicky: als je graag in die branche werkt, waarom leg je dan geen tegenaanbod neer? Uiteindelijk wilt die investeerder winst maken. Aan je bonus te zien weet jij hoe je dat doet. Je hebt duidelijk een waarde, anders zouden ze je niet vragen. Je kan op tafel een tegenbod neerleggen waarin jij jouw eisen uiteenzet. En je kan dan op papier ook je vrijheden en ruimte definiëren waarbinnen ze jou alle keuzevrijheid moeten geven. Heel normaal bij grotere toekomstplannen.

Of promotie of exit is ook erg vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:14
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:07:
Daarnaast is het belangrijk te weten dat ik het allerliefst iets vergelijkbaars voor mij zelf begin, echter heb ik een concurrentiebeding.
Concurrentiebeding of relatiebeding of allebei?
In jouw geval (detachering) loopt je werkgever het risico dat je met bestaande klanten en/of personeel aan de haal gaat. Gezien je bonussen neem ik aan dat jij de relatie met sommige klanten hebt.
Wanneer je uit elkaar gaat op zijn verzoek lijkt me dat dan onderdeel van de onderhandeling.

Stapt de huidige werkgever er ook in de nieuwe constructie uit? Je had het over 30% voor jou en 70% voor de investeerders. Ik ga er dan vanuit dat hij in dat geval volledig eruit gaat?
Blijft hij in de nieuwe constructie wel aan als directeur?

Als hij zelf weggaat en er alleen investeerders zijn die het overnemen, dan kopen ze een lege huls. Klantrelaties zijn belangrijk, en als jij voor jezelf begint heb je behoorlijk kans dat er klanten zijn die het jou meer gunnen dan een nieuwe investeerder.
Zeker als je ook nog mensen kan meekrijgen die nu bij die klanten gedetacheerd zitten.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:07:
Twee weken geleden heb ik mijzelf teruggetrokken uit deze constructie.
Heb je nu 30% van de aandelen of ben je nog gewoon in loondienst?

In het eerste geval zal er nog wel wat te halen zijn.
In het tweede geval, tja, dan is de grote vraag wat 'goed uit elkaar' betekent. 40k in het handje of jij mag zoveel solliciteren als je wilt en je hoeft niet meer op kantoor te komen (en schrijft 60k bonus op je buik)?

Een transitievergoeding komt grofweg op 1/3 maandsalaris per jaar uit als ik me niet vergis. Als dat al van toepassing zou zijn, dan zou je 2 maanden meekrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Paar dingen voor jouw eigen eisen/wensenpakket:
- Goede geschreven referentie (getuigschrift)
- Concurrentiebeding/relatiebeding eruit. Zij willen dat je vertrekt. Daarbij kan je plechtig beloven dat jij niet actief bestaande relaties zal benaderen, maar als die terug naar jou komen. Tsja.
- Uitbetaling voor de komende periode, bijvoorbeeld tot november o.i.d. met behoud van alle voordelen (auto, telefoon, laptop). Vrijstelling van werk vanaf 1 september.*
- Inmiddels verdiende bonus wordt sowieso uitbetaald.
- Dusdanig inkleden dat je WW kan aanvragen.

Vakantiedagen zijn hierin je wisselgeld. Ga je die laten uitbetalen of laat je die meenemen/vervallen.

*
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Altijd via een arbeidsrechtadvocaat afhandelen dit soort zaken. En die kosten meenemen in de vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie reacties allemaal!

Ik was idd niet helemaal duidelijk; het gaat om een concurrentie en relatiebeding. Daarnaast ben ik op dit moment nog gewoon in loondienst.

De huidige eigenaar blijft (en heeft 100% Vd aandelen) en de investeerders zijn afgehaakt, nadat we samen nog hebben gekeken naar een andere vorm van invulling.

Mijn netwerk is idd in mijn optiek van grote waarde, daarna mijn management en bedrijfskundige skills. Groot deel van de omzet van de totale organisatie komt binnen via mijn netwerk.

Verheldert dat eea een beetje?

Denk dat het mijn keuze gaat zijn om het jaar uit te werken en daarmee 6x maandsalaris en verwachte bonus van 60000 op te strijken + vervolgens een aantal maanden meekrijgen en streep door de bedingen

Of nu 50% van de bonus afrekenen, 3 maanden doorbetalen en streep door de bedingen

Of is dat irreëel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:30

VW-Arjan

★★★★★

maar als de investeerders zich hebben teruggetrokken kun je de inkoop onderhandelingen toch weer opstarten? Je kunt toch duidelijk maken dat jouw twijfel in de investeerders zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Als ik je verhaal zo begrijp en wanneer je voor jezelf verder wilt, zijn het doorstrepen van de bedingen je grootste belang. met je relaties en netwerk heb je een duw in je rug wanneer je zelf start.

Direct geld (de rest van het jaar salaris en bonussen) gaan je op lange termijn niet heel veel helpen.
Het is belangrijk om te weten wat de urgentie van je werkgever is om van je af te zijn. Dit geeft je leverage en een indicatie of je het jaar uit kunt werken of niet.

Wanneer je nog op goede voet bent, en normaal met elkaar in conclaaf kunt kan het nooit kwaad om te inventariseren wat de wensen van je werkgever zijn, voor zover hij deze wil prijsgeven. Dit kan je onderhandelingspositie versterken omdat je weet wat hij graag wil, en je voor jezelf de afweging kunt maken of je bereid bent dat te bieden om je eigen belangen te bevredigen.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
VW-Arjan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:44:
maar als de investeerders zich hebben teruggetrokken kun je de inkoop onderhandelingen toch weer opstarten? Je kunt toch duidelijk maken dat jouw twijfel in de investeerders zat?
Is geen optie helaas, andere financieringsconstructie en verkoopprijs dan oorspronkelijk overeengekomen. Geen match met wens van de eigenaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 13:15
De werkgever wil in 'goed' overleg van jou af.

In dat geval heb je nergens recht op. Het is gewoon onderhandelen. Hoeveel geld heeft de werkgever er voor over? Hoe graag wil jij weg? Inderdaad goed om de bovengenoemde dingen erbij te betrekken.

De transitievergoeding is een vast bedrag wat je van de kantonrechter zou ontvangen als de werkgever je wilt ontslaan. Dit is vaak daarom de basis van de onderhandelingen als de werkgever van jou af wilt. Ze moeten je dit bedrag immers ook betalen als ze het via de rechter spelen.

... maar een werkgever kan jou alleen via de rechter ontslaan met een goede ontslaggrond. Mogelijk zou een verstoorde arbeidsrelatie een ontslaggrond kunnen zijn, maar dat moeten ze dat wel hard kunnen maken. De relatie moet dan aantoonbaar zodanig verstoord is dat de arbeidsrelatie niet doorgezet kan worden. Dat zal ze waarschijnlijk niet lukken (ik weet de details natuurlijk niet).

Voorbeelden
1. Heeft de werkgever een goede ontslaggrond, dan kan je gebruikelijk ietsjes meer onderhandelen dan de transitievergoeding. Je bespaard hun immers een gang naar de rechter.
2. Heeft de werkgever geen goede ontslaggrond, maar wil erg graag van je af? Dan kan je als goed onderhandelaar mooi de grenzen opzoeken van 'hoeveel' zij ervoor over hebben.
3. Wil jij graag weg en de werkgever wil niet van je af, dan mag je blij zijn als je iets mee krijgt.

Let erop dat je de modelovereenkomst van het UWV gebruikt, anders heb je mogelijk geen recht op WW. Als je WW wilt moet je ook rekening houden met je opzegtermijn (vaak 3 maanden).

[ Voor 11% gewijzigd door 11supplier op 18-07-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:29:
Denk dat het mijn keuze gaat zijn om het jaar uit te werken en daarmee 6x maandsalaris en verwachte bonus van 60000 op te strijken + vervolgens een aantal maanden meekrijgen en streep door de bedingen

Of nu 50% van de bonus afrekenen, 3 maanden doorbetalen en streep door de bedingen

Of is dat irreëel ?
Zoals je aangeeft komt een groot deel van de omzet binnen via "jouw" netwerk (wat je hebt opgebouwd en onderhouden als werknemer en dus simpelweg het netwerk van je werkgever is) en daar zal ook een evenredig deel van in de goodwill zitten die je zou moeten betalen bij overname.

Een streep door de bedingen is dus een grotere kostenpost dan die paar maanden salaris of een bonus en een potentiële bedreiging voor de continuïteit van de onderneming indien doorgestreept.

Ik gun het je van harte maar als je werkgever zijnde zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

Wat ik eens heb gehad was zoiets: nog 3 maanden doorwerken, daarna 3 maanden vrijgesteld van werk (doorbetaald) maar geen sollicitatieactiviteiten of ergens in dienst gaan. Daarna een bescheiden zakje geld, maar ook vrij van concurrentie- en relatiebeding.

Het idee is dat in die 3 maanden 'gardening leave' het bedrijf al de huidige relaties kan benaderen en voorstellen aan jouw opvolger, zonder dat jij al bij een concurrent werkt. Die beperking op sollicitatieactiviteiten is overigens niet te controleren zolang je je nieuwe contract pas tekent na afloop van de termijn (bij mij: 1 dag :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dit wordt inderdaad gewoon onderhandelen. Wat je vaak sowieso terug ziet in VSO's:
- de mogelijkheid om juridische hulp in te roepen, op kosten van de werkgever,maar wel met een max bedrag
- het vervallen van wederzijdse verplichtingen, anders dan schade/bekeuringen etc die na de uitdienstdatum nog kunnen komen
- Concurrentiebeding vervalt
- Gewoon recht op de (naar rato) bonus over het lopende jaar, ook al is die pas eind dit jaar bekend
- Geld

Geld is het lastigste, een sociaal plan bij een grote corporate zal je misschien 3 maandsalarissen opleveren, de transisitievergoeding max 2 (als 1984 je geboortejaar is). Hoger inzetten kan altijd, maar dat hangt ook een beetje van je eigen toekomstperspectief af.

-edit: ik vergeet nog het feit dat je tijdens op opzegtermijn vanuit de werkgever vaak vrijgesteld bent van werk.

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 18-07-2019 10:59 ]

Pagina: 1