`Teletekst ondersteuning op moderne TVs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Voor mijn oma ben ik op zoek naar een nieuwe TV. Vanwege de ruimte die beschikbaar is en haar overblijvende zicht gaat dit een 50" worden in 1080p of 4k -- het verschil zal ze niet zien. 52" zou misschien net passen maar die bestaan blijkbaar niet meer. 55" is te groot.

Budget is niet primair, maar het heeft gewoon niet zoveel zin om er heel veel aan uit te geven. Maar er zijn een paar ongebruikelijke wensen, waar ik zelfs niet uitkom met het doorspitten van reviews/userreviews/handleidingen.

- Redelijk geluid ingebouwd. Hij gaat gewoon gebruikt worden met de ingebouwde speakers. Hoeft niet per se overdonderende bassen ofzo maar liefst ook weer niet dat moderne "iedereen heeft toch externe speakers" geluidje waarbij zelfs de midrange ielig en zacht klinkt. You know what I mean.

- IR afstandsbediening, zodat er een third party versimpelde AB gebruikt kan worden. Hierdoor vallen, voor zo ver ik heb kunnen zien, alle Samsungs af.

- Goede ondersteuning van teletekst. 1 toets op de AB die teletekst aanzet en ook weer uitzet is gewenst. Dit is bij veel TVs aanwezig, en kan je ook meestal wel uit de handleiding zien.

- Daarnaast zou het heel erg mooi zijn als er een aparte toets zou zijn die -- wanneer in teletekst mode -- de "vergroot letters" teletekst functie kan doen. Je weet wel, dat ding waar je eerst de boven en dan de onderkant van het scherm ziet (dubbel zo hoog) en daarna weer het hele scherm, als je een paar keer op de knop drukt. Deze functie zit bij veel TVs waar hij in de handleiding uberhaupt staat ergens achter "druk op 'optie' en ga dan met de pijltjestoetsen naar icoon x en druk dan op OK". Dat is denk ik niet een haalbare kaart.

- Over teletekst gesproken -- dat systeem is 4:3 en de schermen zijn 16:9. Zijn er TVs die de mogelijkheid bieden om de boel stretched weer te geven over het vollledige scherm?

Vrijwel pure software allemaal, maar ja, we zijn in Nederland zo ongeveer het enige land dat nog teletekst gebruikt en daarmee is het waarschijnlijk niet de moeite waard meer om dat soort dingen goed uit te werken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 13:31
Jasper Janssen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:34:
- IR afstandsbediening, zodat er een third party versimpelde AB gebruikt kan worden. Hierdoor vallen, voor zo ver ik heb kunnen zien, alle Samsungs af.
Waarom? Zie geen reden waarom Samsungs zouden afvallen op dit punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjant2 op 18-07-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Arjant2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:45:
Waarom? Zie geen reden waarom Samsungs zouden afvallen op dit punt.
Alle modellen die ik heb bekeken hebben een of andere smart remote die met RF enof BT verbinding maakt, en niet met IR. An sich is dat dus een geweldige extra feature die de TV beter bruikbaar maakt. Maar niet in deze toepassing.

[ Voor 15% gewijzigd door Jasper Janssen op 19-07-2019 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
@Jasper Janssen Samsung tv's werken gewoon prima met IR afstandsbedieningen. Die smart remote doet daar niets aan af.

[ Voor 34% gewijzigd door Arjant2 op 19-07-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Moet je er wel een IR remote bij krijgen, anders kun je de universele remote niet programmeren (want nee, het is er niet een met voorgeprogrammeerde sets achter cijfercodes). In theorie kan je dan misschien ergens een third party Samsung IR remote halen en dan die gebruiken alleen voor het programmeren maar dat zie ik niet zitten.

Echter degenen die ik nu opzoek komen allemaal met een simpele IR remote, dus geen idee hoe ik destijds tot die conclusie gekomen ben... misschien is het alle 4K modellen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
@Jasper Janssen De recente topmodellen komen allemaal wel met een vernieuwde simpele (BT?) remote maar de oude Samsung IR remotes werken ook nog prima. Heb zelf ook bij mijn Q9FN een imitatie-Samsung remote bij ali gekocht voor een paar euro. Koste 2.48 euro. Kan je geen buil aan vallen.

Ook nog even teletekst getest. Op mijn afstandsbediening is de 'tools' knop de knop waarmee je afgewisseld bovenste en onderste helft uit vergroot ziet. Gewoon 1x drukken en hij vergroot eerste bovenste helft, nog een keer drukken onderste helft, nog een keer drukken en dan staat hij weer op volledige beeld. Dus dat is dan op je afstandsbediening ook te programmeren. Dus je hoeft niet allerlei opties door.

[ Voor 48% gewijzigd door Arjant2 op 22-07-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Dank je wel, dat is hele nuttige informatie. Dan is een Samsung inderdaad de moeite waard om te bekijken.
Pagina: 1