Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:50

GG85

.......

Topicstarter
Ik zit met het volgende: per 1 november 2017 heb ik een andere functie gekregen. Indertijd een bevestiging per brief gehad met aanpassing functieprofiel en de bijbehorende bruto verhoging.
Nu is het zo dat we per 1 januari dit jaar verplicht over zijn gegaan van de CAO kleinmetaal (Metaal en techniek) naar grootmetaal (Metalelektro). Binnen die CAO is er een aparte CAO voor "Hoger Personeel" waar ik blijkbaar onder val omdat ik in een bepaalde salarisschaal zit.

Nu kreeg ik van de week van de HR assistent te horen dat mijn gedeclareerde overuren deze maand niet worden uitbetaald omdat ik daar volgens de CAO geen recht op heb en ze "bij de functie horen".
Nu vind ik overwerk zonder compensatie sowieso iets raars maar dat terzijde.

Nu is het zo dat in heel 2018 ik iets van ~65 (betaalde) overuren heb gemaakt en in de periode van januari tot nu ook al zo'n 50 stuks waarvan het overgrote deel (~45) ook al is uitbetaald.
Ik zou het dan ook nogal vreemd vinden als dat vanaf vandaag ineens niet meer het geval zo zijn en wel om het volgende:
-Waarom zouden mijn arbeidsvoorwaarden mogen verslechteren door iets als een verplichte overgang naar een andere CAO waar ik zelf geen invloed op heb?
-Tijdens het gesprek en in de brief in 2017 bij overgang naar de nieuwe functie is dit niet ter sprake gekomen en in de afgelopen 1,5 jaar is alles netjes betaald.
-Als de nieuwe CAO dan al bindend is heb ik dan recht op een compensatie of is dit bijvoorbeeld een verworven recht geworden omdat de afgelopen 6 maanden er elke maand overuren zijn uitbetaald?

Zijn er mensen die hier inhoudelijk meer kijk op hebben en me van advies kunnen voorzien?

Uiteraard ga ik op korte termijn in gesprek maar wil graag een gevoel hebben van hoe fair/unfair dit nu is (dat het voor mij heel unfair voelt is wel duidelijk :)).
Ben helaas geen vakbondslid en ook geen rechtsbijstandsverzekering die werk conflicten dekt mocht het allemaal zo ver komen (waar ik nu niet van uit ga).

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Is het werk afmaken binnen de tijd waarvoor je standaard betaald wordt geen optie? Ben je verplicht tot overwerk of kies je er zelf voor om soms een uurtje extra te blijven? Is 'tijd voor tijd' niet gewoon een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
President schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:55:
Is het werk afmaken binnen de tijd waarvoor je standaard betaald wordt geen optie? Ben je verplicht tot overwerk of kies je er zelf voor om soms een uurtje extra te blijven? Is 'tijd voor tijd' niet gewoon een optie?
Ik moet best regelmatig reizen voor werk. In de praktijk declareer ik dan 1,5 a 2 uur per dag als ik een nacht weg ben plus de extra reistijd voor heen en terugreis.
Ik moet dan vaak 03:30 m'n bed uit en ben 3 dagen (2 nachten) later om 23:30 weer thuis.
Dat gebeurt zo ongeveer om de 6 weken. Vind die trips niet erg maar ze zijn ook allang niet "leuk" meer (joehoe, lekker vliegen voor de baas is na 10x wel voorbij) en deel mijn avonden liever zelf in dan dat ik weer in dezelfde hotelkamer zit bij wijze van spreken.
Ik ben engineer en reizen is dus niet direct onderdeel van mijn functie zoals bijvoorbeeld iemand van sales (die schrijven sowieso geen overuren tijdens reizen). Op deze manier doe ik het al zo'n 4 jaar en daar is nooit kritiek op geweest en dat is ooit zo (mondeling) met mijn vorige manager afgesproken.
Hetzelfde voor een cursus van een week een tijdje terug, die was binnen NL maar wel de hele week alleen in een hotel (niet echt te rijden) voor een semi verplichte cursus. Enerzijds top natuurlijk maar je bent wel een week weg van huis dus ook toen per nacht 1,5 uur geschreven.

Dus nee, het is niet zo dat het uren zijn die ik binnen reguliere uren kan invullen.

Overigens vind ik dat best een royale regeling maar dat doet mijns inziens niet zo terzake. Vraag is vooral of dit "recht" ineens mag worden ingetrokken

[ Voor 7% gewijzigd door GG85 op 17-07-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Wat houdt je tegen om die tijd vervolgens gewoon op te nemen?

Ik heb een tijd in Bucharest gezeten voor werk. Op zondag avond die kant op vliegen, op Donderdag ochtend weer terug. Niemand verwachtte van mij dat ik de rest van Donderdag of Vrijdag zou werken. Op die manier was het niet nodig overuren te schrijven en werd ik toch gecompenseerd voor het inleveren van vrije tijd.

Wat je vraag betreft; ik denk niet dat je hier een case hebt. De overgang is een verplichting, de CAO is ook een verplichting. Daar hebben noch jij noch je baas enige zeggenschap over. Uitbetalen zal dan ook niet echt een optie zijn tenzij je met je baas overeen komt dat je voor tijd "van huis" een bijzondere vergoeding krijgt; dan niet in uren maar in een bonus of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Croga schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:17:
Wat houdt je tegen om die tijd vervolgens gewoon op te nemen?

Ik heb een tijd in Bucharest gezeten voor werk. Op zondag avond die kant op vliegen, op Donderdag ochtend weer terug. Niemand verwachtte van mij dat ik de rest van Donderdag of Vrijdag zou werken. Op die manier was het niet nodig overuren te schrijven en werd ik toch gecompenseerd voor het inleveren van vrije tijd.

Wat je vraag betreft; ik denk niet dat je hier een case hebt. De overgang is een verplichting, de CAO is ook een verplichting. Daar hebben noch jij noch je baas enige zeggenschap over. Uitbetalen zal dan ook niet echt een optie zijn tenzij je met je baas overeen komt dat je voor tijd "van huis" een bijzondere vergoeding krijgt; dan niet in uren maar in een bonus of iets dergelijks.
Dat kan (optie is altijd 1:1 tijd voor tijd of als overuur) alleen is een uur op zaterdag mij meer waard dan een uur op maandag. Dus een uur op zaterdag laat ik uitbetalen omdat dat 150% uren zijn. En heb vrije tijd zat en vind werk prima dus heb liever wat extra geld.

Dat laatste lijkt me nogal raar. Het bedrijf groeit en moet daardoor verplicht naar een andere CAO en daar ben ik dan de dupe van? Dat klopt toch voor geen kant? De "rekening" van groeien van een bedrijf hoort toch niet bij mij terecht te komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zit ook in de groot metaal.

Boven schaal 11 gelden bij ons de HAY schalen.
Bij ons zijn bij de overgang naar HAY het gemiddelde aantal overuren over de laatste 5 jaar meegeteld om tot het nieuwe HAY salaris te komen.

Wat ik bij jou lees is dat het niet eens zo zeer om normale overuren gaat, maar om reisuren en overnachtingen weg van huis. Zijn hier geen regelingen voor binnen je bedrijf? Wij krijgen een vergoeding per nacht. Voor de rest is het veel maatwerk, bijvoorbeeld 10 dagen weg (alle dagen betaald) 4 dagen thuis. Of maandag heen ,vrijdag terug en dan maakt het niet uit dat je op vrijdag al om 13:00u thuis bent.

Aanvulling nav je post op 19:24i: Overgang als gevolg van groei van het bedrijf? Engie Nederland zit ook gewoon in de klein Metaal. Lijkt mij geen klein bedrijf.

[ Voor 11% gewijzigd door m-vw op 17-07-2019 19:31 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:11
CAO is waar je minimaal recht op hebt, het beperkt het bedrijf niet om alsnog de overuren uit te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Mogelijk een overnachtingsvergoeding afspreken met de werkgever?

Daar bestaan officiële lijsten van per land/stad voor wat een redelijke vergoeding is.
En is ook fiscaal gunstig dacht ik.

Komt normaal bovenop kosten hotel en restaurant die de werkgever ook betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:31:
CAO is waar je minimaal recht op hebt, het beperkt het bedrijf niet om alsnog de overuren uit te betalen.
Ligt eraan. Als je als werkgever buiten de CAO wil gaan werken dan moet het beleid worden om overuren uit te betalen, want dat geld dan voor alle medewerkers. Daarnaast kan er ook in een CAO staan dat er niet meer mag worden betaald, maar dat komt amper voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Geen rechtsbijstand is anno 2019 op zijn best onhandig. Al was het alleen al omdat je op die manier ruggespraak kunt houden.

Qua overwerk, je bent én naar een andere CAO gegaan én van functie gewisseld. Dat an-sich lijkt mij voldoende grond om inderdaad ook andere regelingen anders te maken, zoals een overwerkregeling. (Het is niet ongewoon dat je vanaf een bepaalde functieschaal geen overwerk meer uit betaald krijgt.)

Maar...

Ze hadden je dat tevoren moeten laten weten en dáár gaat het mis. (Aan de andere kant vraag ik me af of je zelf ook geen onderzoeksplicht had. Immers, je weet dat er bij een verandering van CAO en functie, mogelijk consequenties aan zitten.)

EDIT:
Wat me trouwens wel verrast is dat je in 2017 naar een hogere functie bent gegaan, begin dit jaar naar een andere CAO en dat zowel zij nu pas met deze mededeling komen, als dat jij het je nu realiseert dat er regelingen anders zijn.

Hier is aan beide kanten iets mis gegaan.

Zij hadden je dat moeten vertellen (en veel eerder die overuren niet moeten uitbetalen), maar jij bent er ook vrij laat mee.

Bedenk me wel dat omdat ze je NU pas vertellen dat die uren niet worden uitbetaald want CAO, het mogelijk wél een verworven recht kan zijn. Of niet. Ik kan me ook voorstellen dat je met terugwerkende kracht, alle uren vanaf januari mag terugbetalen als ze kwaad willen... Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn en eigenlijk vooral over in gesprek gaan met een jurist. (Maar een RBV ben je nu te laat mee. De zaak loopt al. Goed moment 'm nu af te sluiten voor een volgende situatie.)

[ Voor 39% gewijzigd door unezra op 17-07-2019 20:12 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

GG85 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:24:
Dat laatste lijkt me nogal raar. Het bedrijf groeit en moet daardoor verplicht naar een andere CAO en daar ben ik dan de dupe van? Dat klopt toch voor geen kant? De "rekening" van groeien van een bedrijf hoort toch niet bij mij terecht te komen?
Tsja. De wet is nou eenmaal de wet. Den Haag heeft besloten dat de bijtelling op hybride autos hoger wordt. Daarmee wordt de rekening voor millieuvriendelijker rijden bij mij gelegd. Klopt dat ook van geen kant?

Je kunt er energie in steken om te proberen dat te veranderen maar dat is verloren energie. Dus ga op zoek naar een oplossing, zou ik zeggen. Er zijn er hier al een paar genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:42:
Geen rechtsbijstand is anno 2019 op zijn best onhandig. Al was het alleen al omdat je op die manier ruggespraak kunt houden.

Qua overwerk, je bent én naar een andere CAO gegaan én van functie gewisseld. Dat an-sich lijkt mij voldoende grond om inderdaad ook andere regelingen anders te maken, zoals een overwerkregeling. (Het is niet ongewoon dat je vanaf een bepaalde functieschaal geen overwerk meer uit betaald krijgt.)

Maar...

Ze hadden je dat tevoren moeten laten weten en dáár gaat het mis. (Aan de andere kant vraag ik me af of je zelf ook geen onderzoeksplicht had. Immers, je weet dat er bij een verandering van CAO en functie, mogelijk consequenties aan zitten.)

EDIT:
Wat me trouwens wel verrast is dat je in 2017 naar een hogere functie bent gegaan, begin dit jaar naar een andere CAO en dat zowel zij nu pas met deze mededeling komen, als dat jij het je nu realiseert dat er regelingen anders zijn.

Hier is aan beide kanten iets mis gegaan.

Zij hadden je dat moeten vertellen (en veel eerder die overuren niet moeten uitbetalen), maar jij bent er ook vrij laat mee.

Bedenk me wel dat omdat ze je NU pas vertellen dat die uren niet worden uitbetaald want CAO, het mogelijk wél een verworven recht kan zijn. Of niet. Ik kan me ook voorstellen dat je met terugwerkende kracht, alle uren vanaf januari mag terugbetalen als ze kwaad willen... Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn en eigenlijk vooral over in gesprek gaan met een jurist. (Maar een RBV ben je nu te laat mee. De zaak loopt al. Goed moment 'm nu af te sluiten voor een volgende situatie.)
Wat betreft nu pas een mededeling: Bedenk me net dat er is een algemene presentatie gehouden over de veranderingen van de nieuwe CAO een dag voor de kerstvakantie met daarin een zinnetje "geen uitbetaling overuren Hoger Personeel". Wie of wat er binnen Hoger Personeel valt is niet duidelijk, niet op intranet of in de cao terug te vinden (alleen functiegroep xx, maar ik weet niet waar ik in val) en ook bij de nieuwe functie niet gecommuniceerd.
Dat vanaf een bepaalde functiegroep overwerk niet bepaalt wordt prima maar zet dat dan in het aanbod wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Wat ik wel even belangrijk zou vinden in deze is het salaris. Bij sales zit er praktisch altijd een bonuscomponent in hun verloning waarmee ze dus zeg maar hun overuren betalen. Als jij 10k per maand verdiend, lijkt het mij logisch dat overuren daarin zitten. Part of the job. Als jij met 2-3k per maand naar huis komt, moeten je overuren gewoon apart berekend worden. Ondanks een HBO of WO achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 380171

Als egineer reizend naar verschillende locaties is deze ook wel interessant.

https://www.baa.nl/europe...-zijn-voor-u-de-gevolgen/

Heeft mij iig geholpen om 1600 overuren opgebouwd over drie jaar uitbetaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 380171 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:59:
Als egineer reizend naar verschillende locaties is deze ook wel interessant.

https://www.baa.nl/europe...-zijn-voor-u-de-gevolgen/

Heeft mij iig geholpen om 1600 overuren opgebouwd over drie jaar uitbetaald te krijgen.
En dan besluit de werkgever om de reistijd anders (zeg niet) te belonen en heb je er alsnog weinig aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

GG85 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:41:
[...]
Wat betreft nu pas een mededeling: Bedenk me net dat er is een algemene presentatie gehouden over de veranderingen van de nieuwe CAO een dag voor de kerstvakantie met daarin een zinnetje "geen uitbetaling overuren Hoger Personeel". Wie of wat er binnen Hoger Personeel valt is niet duidelijk, niet op intranet of in de cao terug te vinden (alleen functiegroep xx, maar ik weet niet waar ik in val) en ook bij de nieuwe functie niet gecommuniceerd.
Dat vanaf een bepaalde functiegroep overwerk niet bepaalt wordt prima maar zet dat dan in het aanbod wat je doet.
Als het goed is staat op je loonstrookje, je functietitel en functieschaal.
Die functieschaal zal weer in je CAO staan en daar hangen dan bepalingen aan.

Ik vermoed dat het ook in het aanbod heeft gestaan wat je hebt gekregen, als je naar een hogere functie gaat, met bijbehorende hogere functieschaal, lijkt het me dat die d'r gewoon in staan tenzij HR heeft liggen maffen.

Bij verandering van CAO (wist je) en verandering van functie (wist je ook), lijkt het mij niet onredelijk dat je zelf ook onderzoek doet over wat de gevolgen zijn.

Blijft raar dat ze blijkbaar tot voor kort wel je overuren hebben uitbetaald terwijl functie en CAO al liepen en nu opens niet. Tenzij d'r een overgangsregeling is afgesproken waarbij ze zeg de eerste 6 maanden nog wel de oude overwerkregeling hanteerden en nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

GG85 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Ik moet best regelmatig reizen voor werk. In de praktijk declareer ik dan 1,5 a 2 uur per dag als ik een nacht weg ben plus de extra reistijd voor heen en terugreis.
Ik moet dan vaak 03:30 m'n bed uit en ben 3 dagen (2 nachten) later om 23:30 weer thuis.
Dat gebeurt zo ongeveer om de 6 weken. Vind die trips niet erg maar ze zijn ook allang niet "leuk" meer (joehoe, lekker vliegen voor de baas is na 10x wel voorbij) en deel mijn avonden liever zelf in dan dat ik weer in dezelfde hotelkamer zit bij wijze van spreken.
Ik ben engineer en reizen is dus niet direct onderdeel van mijn functie zoals bijvoorbeeld iemand van sales (die schrijven sowieso geen overuren tijdens reizen). Op deze manier doe ik het al zo'n 4 jaar en daar is nooit kritiek op geweest en dat is ooit zo (mondeling) met mijn vorige manager afgesproken.
Hetzelfde voor een cursus van een week een tijdje terug, die was binnen NL maar wel de hele week alleen in een hotel (niet echt te rijden) voor een semi verplichte cursus. Enerzijds top natuurlijk maar je bent wel een week weg van huis dus ook toen per nacht 1,5 uur geschreven.

Dus nee, het is niet zo dat het uren zijn die ik binnen reguliere uren kan invullen.

Overigens vind ik dat best een royale regeling maar dat doet mijns inziens niet zo terzake. Vraag is vooral of dit "recht" ineens mag worden ingetrokken
Is het een idee om die reizen op een andere manier te laten compenseren? Dan voldoe je aan de regels en krijg je mogelijk toch een vergoeding.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou zeggen die 65 overuren van 2018 vallen onder de voorwaarden van je oude CAO en dienen dus gewoon uitbetaald te worden.

In 2019 is het grootste deel gelukkig al uitbetaald. Wellicht als je bovenstaande kan regelen dat je die 5 uur eventueel door de vingers kan zien (of opnemen als tijd-voor-tijd). Natuurlijk nog wel even goed afstemmen hoe dit in de toekomst te regelen.

Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:16
Het is normaal dat er binnen een CAO functies zijn waar overwerk niet "kan". Bij ons is dat het hoger management. Deze hoeven ook geen uren te schrijven en krijgen een vaste toelage op het salaris, dit kan per CAO anders zijn. Van deze personen wordt bij ons verwacht dat ze het zelf regelen, dus bijvoorbeeld in de zomer eens een extra vrijdag vrij nemen.

Ik denk dat jij mbt de overuren geluk hebt gehad en dat er nu iemand wakker is geworden bij HR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Inschaling in een nieuwe CAO mag geen reden zijn om rechten af te nemen. Uit de historie blijkt dat overwerk een structurele factor is in je loon.

Dit is dus een verworven recht, en jij hebt dus bovenop de CAO een extra arbeidsvoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:05
Wees blij. Je zit boven CAO in metalektro. Dus wordt je als het goed is afgerekend op resultaat en niet op uren.

Dus of je nu 30 of 50 uur maakt, als je maar zorgt dat het af komt.

Tevens is van schaal 11 naar “12” een stap van zo’n 500 euro. Dus gewoon je vaste loon aan het eind van het jaar heronderhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
FireAge schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:09:
Wees blij. Je zit boven CAO in metalektro. Dus wordt je als het goed is afgerekend op resultaat en niet op uren.

Tevens is van schaal 11 naar “12” een stap van zo’n 500 euro. Dus gewoon je vaste loon aan het eind van het jaar heronderhalen.
Hoe bedoel je "wees blij"? Je hoort me nergens klagen over mijn salaris of voorwaarden. Punt is dat er 1,5 jaar lang overuren zijn doorbetaald en men daar nu eenzijdig op terug komt.
Heb even zitten rekenen en over de afgelopen jaren is het gemiddeld 2,5 a 3% per jaar aan bruto overuren.
"Je verdient nu al zat dus lever maar even 3% in" vind ik echt nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GG85 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:38:
[...]
Hoe bedoel je "wees blij"? Je hoort me nergens klagen over mijn salaris of voorwaarden. Punt is dat er 1,5 jaar lang overuren zijn doorbetaald en men daar nu eenzijdig op terug komt.
Heb even zitten rekenen en over de afgelopen jaren is het gemiddeld 2,5 a 3% per jaar aan bruto overuren.
"Je verdient nu al zat dus lever maar even 3% in" vind ik echt nergens op slaan.
Als je tijdslijn klopt, is dat niet 1.5 jaar, maar een maand of 6.
Je nieuwe CAO is immers 1 jaunari 2019 ingegaan (dit jaar).

Mogelijk konden bij je nieuwe functieschaal onder de oude CAO je overuren wél als vanouds worden uitbetaald.

2,5 - 3% vind ik nog wel meevallen als ik heel eerlijk ben. (Ik heb momenten gehad waarop het op jaarbasis zo'n 10% was.) Eventueel zou je met je manager in gesprek voor een loonsverhoging die dit compenseert, waardoor overuren verdisconteerd worden, maar wel gecompenseerd door een hoger salaris.

Ik ken de situatie overigens. Vorig jaar onder andere omstandigheden een vergelijkbare situatie meegemaakt. Uiteindelijk is ook dat goed afgelopen. Het deel overuren dat ik mis liep, is gecompenseerd door een hoger salaris. Uiteindelijk ben ik er op vooruit gegaan. (Wel heeft het meegespeeld dat werkelijk mijn functie een herwaardering heeft gekregen. Ik ben en functieschaal omhoog gegaan omdat de schaal waarin ik zat niet meer paste bij mijn dagelijks werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
FireAge schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:09:

Zo royaal zijn de CAO's in de metaal anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

Als je echt van CAO bent gewijzigd en er is een nieuwe versie: Ik leest in de CAO voor hoger personeel in den metalectro:

Artikel 1.3 – Geen nawerking eerdere collectieve arbeidsovereenkomsten
Rechten voortvloeiend uit bepalingen van eerdere collectieve arbeidsovereenkomsten komen met de inwerkintreding van deze cao te vervallen. In plaats daarvan gelden de rechten voortvloeiend uit de bepalingen van deze cao. De huidige cao heeft, voor zover deze mindere aanspraken geeft, voorrang op de voorgaande cao(en).

Dus of even lid worden van de vakbond en daar navragen of je zegeningen tellen dat ze vooralsnog uitbetaald zijn en met je manager om tafel hoe je je reistijd gaat compenseren (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nawerking gaat om eerdere versies van dezelfde CAO.

Deze situatie, werkgever die verandert van CAO, is anders.

Stel dat als willekeurig voorbeeld CGI morgen besluit dat ze graag als uitzendbureau willen worden gezien voor het eerst in een jaar of zestien en zich aansluit bij de ABU CAO, dan vervallen ook niet de rechten van de werknemers die boven die ABU CAO uitstijgen. Vakantiegeld omlaag, leaseauto inleveren, etc? Dacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

t_captain schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:02:
Nawerking gaat om eerdere versies van dezelfde CAO.

Deze situatie, werkgever die verandert van CAO, is anders.

Stel dat als willekeurig voorbeeld CGI morgen besluit dat ze graag als uitzendbureau willen worden gezien voor het eerst in een jaar of zestien en zich aansluit bij de ABU CAO, dan vervallen ook niet de rechten van de werknemers die boven die ABU CAO uitstijgen. Vakantiegeld omlaag, leaseauto inleveren, etc? Dacht het niet.
Dacht het wel. En heeft zelfs invloed op verplichte pensioen regeling waar je opeens van een goede naar een slechte moet, VERPLICHT. Het voelt niet goed, het is niet goed. Ik heb zelfs mee gemaakt dat iemand die te weinig verdiende volgens de nieuwe CAO meer moest verdienen, maar doordat de stappen groter waren dan de bandbreedte binnen de CAO het in kleine stapjes gedaan moest worden.

Met een vakbond en CAO ben je gewoon fuc*ed.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Pensioen is de uitzondering in deze.

Daar zit een fout in de regels. Er wordt alleen gekeken óf de nieuwe AV een pensioenregeling kennen, niet hoe goed die is. Als er in een pensioen is voorzien, hoeft werkgever niet te compenseren.

Andere voorwaarden moeten worden voortgezet of gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

t_captain schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:59:
Pensioen is de uitzondering in deze.

Daar zit een fout in de regels. Er wordt alleen gekeken óf de nieuwe AV een pensioenregeling kennen, niet hoe goed die is. Als er in een pensioen is voorzien, hoeft werkgever niet te compenseren.

Andere voorwaarden moeten worden voortgezet of gecompenseerd.
Dat is de vraag.
TS is namelijk ook akkoord gegaan met de voorwaarden.

Het zou zomaar kunnen dat, door het na 6 maanden aanhangig te maken, hij daarmee akkoord is gegaan met de nieuwe voorwaarden.

De vraag is ook of TS wel had kunnen weigeren. Hij had dan de nieuwe CAO moeten weigeren. Ik weet niet of dat kan.

Fin, dit is juristenvoer maar ik kan me als niet-jurist, zeker voorstellen dat het zou kunnen dat TS gewoon pech heeft en mag hopen dat ze niet alsnog, met terugwerkende kracht, zijn schijnbaar onterecht uitbetaalde overuren vanaf januari terugvorderen.

Toen die CAO werd opgelegd, dát was het moment om te kijken wat voor gevolgen dat had en die is in januari ingegaan. Dus ergens in november, december zou TS al actie hebben kunnen ondernemen.

Don't get me wrong, ik vind de situatie voor TS vervelend en weet uit eigen ervaring hoe beroerd zo'n wijziging is. Ik vraag me alleen af of TS heel sterk staat in zijn verweer. Een van de redenen dat ik in mijn situatie wél heb gewonnen, is omdat ik "nee" heb gezegd toen het voorstel werd aangedragen. Ik had het kunnen weigeren. Heb ik ook gedaan, het eerste voorstel was "we versoberen de overwerkregeling" *klaar* en dát kon dus niet. Dus in gesprek en het eindresultaat was positief. Functieschaal omhoog, loon er bij, waardoor ik er alsnog op vooruit ben gegaan en *toen* ben ik inderdaad akkoord gegaan met het voorstel. :)

Moraal van dit verhaal: Wees er op tijd bij en doe zelf onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Pizza_Boom schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:31:
[...]
Zo royaal zijn de CAO's in de metaal anders niet.
In CAO niet. Er boven zijn er best goede salarissen te verkrijgen. Je kunt de schalen tm 11 met een 3e macht polynoom fitten en daarmee berekenen waar je in 12 en hoger kan komen.
Tegenwoordig hebben de schalen letters, zal straks ff opzoeken wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
GG85 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:38:
[...]

Ik bedoel wees blij dat je boven CAO zit en niet meer afgerekend wordt op uren, maar op resultaat.
Maar als jij liever als urenklopper elke minuut wil tellen, leef je uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
FireAge schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:52:
[...]

Ik bedoel wees blij dat je boven CAO zit en niet meer afgerekend wordt op uren, maar op resultaat.
Maar als jij liever als urenklopper elke minuut wil tellen, leef je uit. ;)
Je hebt gelezen dat het voornamelijk om reisuren gaat? Dat geeft toch niets te maken met afrekenen op uren of resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

GG85 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Je hebt gelezen dat het voornamelijk om reisuren gaat? Dat geeft toch niets te maken met afrekenen op uren of resultaat?
heb je al een jurist geraadpleegt ? anders ZSM doen.

Persoonlijk zou ik dit aankaarten bij manager/hr en vragen om een "afbouw-regeling", jij bent gewend geraakt aan hard te lopen en extra tijd in te zetten wat vertaald in beetje extra loon.maar snapt dat dit niet meer de wens is .. en je verzoekt of ze teminste het huidige saldo uitbetalen, en snapt dat dit niet meer de wens is.

Nu je dit weet kan je ook de gevolgen toelichten, bij het stoppen van de uitbetaling. een klus afmaken bij de klant omdat het nog maar een uur extra kost ipv een dag langer in een hotel .. of spoedreisjes (halve dag werk en dan nog 5 uur reizen bv) zal tot de volgende dag moeten wachten. is niet jou idee van klant vriendelijkheid en dit vind jij niet leuk .. dus zolang het binnen de 8 uur valt zal jij je best gaan doen om dit voor elkaar te krijgen, want voor jou gevoel worden incidentele overuren worden niet gewaardeerd.

Maar je vergeet wel een belangrijk aspect te vermelden (teminste zover ik las) kan je de overuren compenseren, dat maakt het bovenstaande dan wel overbodig immers tijd voor tijd = ook uitbetalen

Overuren maken mag een werkgever vragen en hoeft dit niet te belonen/verlonen mits het (aantoonbaar)incidenteel is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

Ik zou trouwens ook even bij je ondernemingraad langs gaan.
Dit soort situaties zullen toch ook wel besproken zijn met de ondernemingsraad toen het bedrijf wisselde van CAO en zijn er wellicht overgangs trajecten afgesproken.

Dus eerst daar even onderzoek naar doen voordat je met een jurist gaat praten.
En zeker niet voordat je een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten. Als je met juristen gaat schermen kan het ook eindigen in een verstoorde arbeidsverhouding en daar trek je als medewerker uiteindelijk vaak aan het kortste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 21:48
Trouwens nog iets anders, ga je denk ik ook nog mee te maken krijgen.
Als je dus straks een loonsverhoging vanuit de cao krijgt, heb je grote kans, dat dit percentage alleen gegeven wordt over de hoogte loon volgens loonschaal cao. Verdien je meer, dan krijg je vaak over dat gedeelte geen verhoging...... tenzij je dat natuurlijk anders hebt afgesproken in contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 01:15

M14

Ben je in salaris ook omhoog gegaan bij het krijgen van de nieuwe functie? Vaak is het zo dat er iets van compensatie in zit voor oa de overuren. Als dat niet zo is, geeft dat een mooie stok om bij onderhandelingen te gebruiken. Immers moet salaris conform zijn aan de functie, wat het niet uitbetalen van overuren rechtvaardigt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
GG85 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Zoals ik al zei, het gaat om je eigen mindset. Ga je op reis, neem je lekker de ochtend wat meer de tijd, of ga je de dag erna eerder naar huis. Als je je doel maar haalt. Maar enfin, ik val in herhaling en jij lijkt er niet voor open te staan.
bangkirai schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:07:
Trouwens nog iets anders, ga je denk ik ook nog mee te maken krijgen.
Als je dus straks een loonsverhoging vanuit de cao krijgt, heb je grote kans, dat dit percentage alleen gegeven wordt over de hoogte loon volgens loonschaal cao. Verdien je meer, dan krijg je vaak over dat gedeelte geen verhoging...... tenzij je dat natuurlijk anders hebt afgesproken in contract.
In de CAO metalektro gaat boven CAO gewoon mee met de CAO verhogingen. Het heet boven CAO, maar dat is eigenlijk onzin. Je zit er gewoon in, maar er zijn wat minder overbodige regels.

[ Voor 40% gewijzigd door FireAge op 19-07-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
FireAge schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:59:
[...]

Zoals ik al zei, het gaat om je eigen mindset. Ga je op reis, neem je lekker de ochtend wat meer de tijd, of ga je de dag erna eerder naar huis. Als je je doel maar haalt. Maar enfin, ik val in herhaling en jij lijkt er niet voor open te staan.

[...]

In de CAO metalektro gaat boven CAO gewoon mee met de CAO verhogingen. Het heet boven CAO, maar dat is eigenlijk onzin. Je zit er gewoon in, maar er zijn wat minder overbodige regels.
Je doet heel erg veel aannames. de dag erna eerder naar huis zit er niet in, we zijn helaas een nogal productiegericht bedrijf met in en uitklokken. En de ene dag langer door en de volgende eerder weg is uit den boze. Het zelfde met de "als het werk maar gedaan is maakt het niet uit mentaliteit", ik wou dat die er was maar die is er niet. Mag dan "hoger personeel" zijn maar de regeltjes van de productiemedewerkers gelden gewoon.
We zijn een bedrijf met een uur pauze dus 8uur werk is 9 uur per dag ingeklokt zijn.
Als ik dus om haf 4 mijn bed uit moet smorgens om een vlucht te halen, 2 dagen later om half 12 savonds weer thuis ben wordt er inderdaad verwacht dat ik de volgende ochtend er om 8 weer sta en tot 17 blijf.

Dat is mijn hele punt. Joh, als ik de dag erna lekker thuis kon blijven hoorde je me heus niet maar als ik dat doe dan wordt er een dag verlof ingeboekt.
Dan is het toch niet raar dat ik dat nogal vreemd vind en het dus nogal een achteruitgang qua voorwaarden is als ik uren tussen half 4 en 8 en tussen 5 en half 12 in mijn voorbeeld hierboven ineens niet meer uitbetaald krijg. Van dat hele je doel halen is geen sprake en is een aanname die jij doet.

Heb trouwens een gesprek met HR gehad en de stelling is CAO = CAO en daar houden we ons aan dus je hebt pech. Maar omdat ik 0.9 fte werk (36 ipv 40) mag ik bij uitzondering in de week dat ik de overuren maak er 4 declareren zodat ik die week op maximaal 40 gewerkte uren uit kom. Als ik ooit weer 40u ga werken vervalt dat recht.
Heb gezegd dat ik dat nog steeds onredelijk vind (ook omdat er dus geen tijd voor tijd of iets mogelijk is) en ik op die manier niet in zie waarom ik een week van huis zou gaan zijn voor terwijl dat primair niet in mijn rol zit (ben engineer, geen international sales of iets) en daar dan maximaal 4 uur tegenover staan.
Binnenkort dus met de OR in gesprek en daarna maar eens kijken hoe of wat.

[ Voor 19% gewijzigd door GG85 op 19-07-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Aangezien je als je terug komt niet op de zaak bent geweest, geldt je reistijd naar huis als werktijd. Wijs je WG eens op de wettelijke rusttijden.

Waarom ben je trouwens laat terug? Heeft je WG een beleid dat je zoveel tijd tussen afspraken moet hebben of ben je echt tot dan bezig? Ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar men ook wilde dat er voor/na een afspraak in het buitenland nog een x tijd werd ingepland. In praktijk kwam dat neer op de volgende ochtend pas vliegen en een avond vooraf aankomen. Was weer vrij vlot klaar toen men niet meer naar het buitenland wenste te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:07:
Aangezien je als je terug komt niet op de zaak bent geweest, geldt je reistijd naar huis als werktijd. Wijs je WG eens op de wettelijke rusttijden.
Precies, die declareerde ik ook altijd
Waarom ben je trouwens laat terug? Heeft je WG een beleid dat je zoveel tijd tussen afspraken moet hebben of ben je echt tot dan bezig? Ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar men ook wilde dat er voor/na een afspraak in het buitenland nog een x tijd werd ingepland. In praktijk kwam dat neer op de volgende ochtend pas vliegen en een avond vooraf aankomen. Was weer vrij vlot klaar toen men niet meer naar het buitenland wenste te gaan.
Laat thuis is ook praktisch. Vlieg liever s'ochtends 6:30 en de volgende avond 23:30 thuis dan nog twee nachten weg zijn. Maar nogmaals, vind die tripjes prima als ik er maar wat voor krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
GG85 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:11:
[...]

Precies, die declareerde ik ook altijd

[...]

Laat thuis is ook praktisch. Vlieg liever s'ochtends 6:30 en de volgende avond 23:30 thuis dan nog twee nachten weg zijn. Maar nogmaals, vind die tripjes prima als ik er maar wat voor krijg.
Heb je een sleutel van de zaak? Inklokken voordat je gaat vliegen en uitklokken als je terug naar huis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 18:43
Wat een CAO zeg
Als u in verband met de reisverbindingen in een pension moet overnachten, vergoedt uw werkgever de overnachtingskosten. Dit gebeurt volgens de hiervoor in de onderneming geldende regels. Voor bijkomende kosten die niet op een andere manier worden vergoed, betaalt de werkgever u € 3,40 per dag
Helemaal geen vergoeding en leefgeld op je bestemming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
De metalektro cao voor hoger personeel verbiedt helemaal geen overwerk vergoeding. Er is geen vaste vergoeding geregeld, maar dat betekent alleen maar dat het bedrijven vrij is om zelf regelingen te treffen.

Jouw werkgever kiest hier dus voor, en probeert zich achter de CAO te verschuilen.

Ik val onder dezelfde CAO, en bij ons is het zo dat een uurtje langer blijven op kantoor inderdaad niet vergoed wordt, maar overwerk bij klanten in het buitenland dan weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
GG85 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:00:
[...]

Je doet heel erg veel aannames. de dag erna eerder naar huis zit er niet in, we zijn helaas een nogal productiegericht bedrijf met in en uitklokken. En de ene dag langer door en de volgende eerder weg is uit den boze. Het zelfde met de "als het werk maar gedaan is maakt het niet uit mentaliteit", ik wou dat die er was maar die is er niet. Mag dan "hoger personeel" zijn maar de regeltjes van de productiemedewerkers gelden gewoon.
We zijn een bedrijf met een uur pauze dus 8uur werk is 9 uur per dag ingeklokt zijn.
Als ik dus om haf 4 mijn bed uit moet smorgens om een vlucht te halen, 2 dagen later om half 12 savonds weer thuis ben wordt er inderdaad verwacht dat ik de volgende ochtend er om 8 weer sta en tot 17 blijf.

Dat is mijn hele punt. Joh, als ik de dag erna lekker thuis kon blijven hoorde je me heus niet maar als ik dat doe dan wordt er een dag verlof ingeboekt.
Dan is het toch niet raar dat ik dat nogal vreemd vind en het dus nogal een achteruitgang qua voorwaarden is als ik uren tussen half 4 en 8 en tussen 5 en half 12 in mijn voorbeeld hierboven ineens niet meer uitbetaald krijg. Van dat hele je doel halen is geen sprake en is een aanname die jij doet.

Heb trouwens een gesprek met HR gehad en de stelling is CAO = CAO en daar houden we ons aan dus je hebt pech. Maar omdat ik 0.9 fte werk (36 ipv 40) mag ik bij uitzondering in de week dat ik de overuren maak er 4 declareren zodat ik die week op maximaal 40 gewerkte uren uit kom. Als ik ooit weer 40u ga werken vervalt dat recht.
Heb gezegd dat ik dat nog steeds onredelijk vind (ook omdat er dus geen tijd voor tijd of iets mogelijk is) en ik op die manier niet in zie waarom ik een week van huis zou gaan zijn voor terwijl dat primair niet in mijn rol zit (ben engineer, geen international sales of iets) en daar dan maximaal 4 uur tegenover staan.
Binnenkort dus met de OR in gesprek en daarna maar eens kijken hoe of wat.
Dat is een vrij trieste houding van je bedrijf. Wij klokken ook, maar als mijn mensen de ene dag 10 en de andere dag 6 uur werken, klik ik op ok. Zelfde met reizen. Halen ze de 40 niet, hangt het er vanaf. Als ze een dag snipperen, dan boek ik roostervrij. Werken ze 5x7 uur dan klik ik op ok als ik weet dat ze hun zaken goed onder controle hebben.

Liefst ging die hele klok eruit trouwens. Irritant gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Het is juridisch niet verboden je gunstigere voorwaarden te geven obv de Metalektro CAO. Staat in artikel van van de algemeen verbindend verklaring. Zie hier de CAO die het is (denk ik)

https://www.romcao.nl/pag...meen-verbindend-verklaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16

BLACKfm

o_O

President schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:42:
[...]

Ligt eraan. Als je als werkgever buiten de CAO wil gaan werken dan moet het beleid worden om overuren uit te betalen, want dat geld dan voor alle medewerkers. Daarnaast kan er ook in een CAO staan dat er niet meer mag worden betaald, maar dat komt amper voor
Heb je daar een voorbeeld van? Een cao die een maximumloon aangeeft? In de bouw-CAO heb je salaris-ranges bijvoorbeeld. Bepaald functieniveau heeft een minimum, een maximum en een uitloopschaal (x procent boven maximum). Ik zou persoonlijk niet zien waarom je niet alsnog boven het maximum zou kunnen uitkeren zonder dat je gelijk in functie omhoog moet.

Een CAO zal vast markt-conform zijn, maar de bouw-sector is op vele vlakken al dun bezaaid kwa potentiële medewerkers, dan gaat het salaris in principe al omhoog. Zou lullig zijn dat je iemand zou laten lopen die je wel een hoger dan 'maximaal' salaris wil bieden, maar je als bedrijf jezelf die beperking van het glazen plafond oplegt.

Wat is het risico om meer te betalen dan een 'maximum' van een schaal? Als er al een maximum aan zit is dat alleen maar bedrijfsvoeringtechnisch, zodat je tegen je medewerkers kunt zeggen "Je kunt niet meer verdienen, zonder dat je in schaal omhoog gaat", maar als die gewilde medewerker dan ergens anders heen gaat zit je met de gebakken peren als bedrijf.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou gewoon zeggen : Ga eens om tafel met je leidinggevende...

Het is niet de CAO die je verbiedt om overuren te schrijven, het is de interpretatie die jouw bedrijf aan de CAO hangt voor jouw functie.

Kijk, ik ben het met die beste HR meneer eens dat een zekere mate van overuren simpelweg bij je functie hoort. Maar daarom boek je ook niet alle uren in vanaf 03:30 tot grofweg 2 dagen later 23:30, anders zou je 28 overuur per tripje inboeken.

En voor de exacte invulling moet je gewoon even om de tafel gaan zitten want dit soort dingen is bijna altijd maatwerk, de 1 wil dit in zijn salaris zijn, de ander in uren etc. etc.
BLACKfm schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:28:
[...]
Wat is het risico om meer te betalen dan een 'maximum' van een schaal?
Voornamelijk dat je je eigen gekozen schalen systeem omver gooit. Want als die persoon die meer dan het maximum van zijn schaal krijgt in schaal gaat stijgen, moet die dan achteruit in loon gaan?

Normaliter kies je als bedrijf om zinnige redenen voor een schalen-systeem en ga je dat niet voor 1 medewerker op zijn kop gooien.
En als dat betekent dat die medewerker opstapt, tja dan paste hij sowieso al niet in het bedrijf.

[ Voor 32% gewijzigd door Gomez12 op 23-07-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Gomez12 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Voornamelijk dat je je eigen gekozen schalen systeem omver gooit. Want als die persoon die meer dan het maximum van zijn schaal krijgt in schaal gaat stijgen, moet die dan achteruit in loon gaan?

Normaliter kies je als bedrijf om zinnige redenen voor een schalen-systeem en ga je dat niet voor 1 medewerker op zijn kop gooien.
En als dat betekent dat die medewerker opstapt, tja dan paste hij sowieso al niet in het bedrijf.
Binnen een CAO is dat voor elk bedrijf die zich er aan houdt gelijk, er is dus niks 'zelf gekozen'. Die keuze is hooguit sector breed, maar hoeft niet specifiek aan te sluiten op een specifiek bedrijf.

Dat iemand meer dan het maximum zou willen verdienen vind ik overigens niks te maken hebben met het 'niet passen bij het bedrijf'. Als je het meer dan waard bent voor het bedrijf, omdat je op een bepaalde manier veel meer in het laatje brengt dan een ander is het een aderlating voor je bedrijf als je zo iemand laat gaan wegens bureaucratie. Uit het werknemersperspectief zie ik dat meer als 'als de werkgever niet meer loon betaalt dan wil ik hier niet eens werken'. (Klaplopers die voor 5000 euro in de maand achter een vuilniswagen willen hangen daargelaten)
Daar heeft de werkgever meer last van dan de werknemer. Die bespaart een maandloon, maar is ook de omzet kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 23-07-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BLACKfm schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:10:
[...]
Dat iemand meer dan het maximum zou willen verdienen vind ik overigens niks te maken hebben met het 'niet passen bij het bedrijf'.
...
Uit het werknemersperspectief zie ik dat meer als 'als de werkgever niet meer loon betaalt dan wil ik hier niet eens werken'.
Oftewel je past niet binnen het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Gomez12 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Oftewel je past niet binnen het bedrijf.
Touche, maar ik bedoelde onder aan de streep in ieder geval duidelijk te maken dat een dergelijk maximum je bedrijf kan schaden. Omdat een werknemer meer salaris wenst (en dat zo mogelijk ook waard is) dan in een CAO bij een bepaalde functie is afgesproken wil in mijn optiek niet zeggen dat je daar niet overheen mag gaan.
Als een werknemer het waard is moet de drogreden vanuit de werkgever niet zijn 'je zit nu aan je max, als je meer wilt verdienen moet je een hogere functie bekleden', en in die zelfde CAO staan bij die functieomschrijving dan zaken waar die werknemer dan weer niet voor geschikt of die taken wil/kan uitvoeren.
Past de werknemer vanuit het financiële perspectief misschien niet bij het bedrijf, het kan nog steeds een functionele werknemer zijn. En daar is dan maar 1 verliezer, en dat is de persoon die zich hard aan de geschreven 'richtlijnen' houdt.

Er staat ergens geschreven (want dat zegt het internet) dat zo'n maximum specifiek in de CAO kan staan beschreven, maar ik wil dan graag weten welke CAO dat dan zou betreffen.

Bedrijven die zich hard aan die (zelfverzonnen) regeltjes houden snijden zichzelf in de vinger. De mogelijkheden zijn er meestal gewoon, maar omdat het niet in de bedrijfsfilosofie past is het niet mogelijk.
Kilometervergoeding is ook zo'n leuk dingetje, zit ook geen maximum aan (wel wat haken en ogen), maar als je meer dan 19 cent/km wil is dat vaak een probleem.

En al dat recentere gemauw over salarisongelijkheid tussen man en vrouw bij gelijke functies zouden in een geval van een CAO al nooit kunnen gebeuren (En anders moet je gewoon naar de rechter stappen). Waar geen CAO is geld gewoon het recht van de bruinste arm!

Maar goed, ik dwaal af, TL;DR, welke CAO spreekt over harde maximum lonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
CAO's hebben vrijwel altijd alleen een minimum en geen maximum voor zover ik weet. Binnen een bedrijf zelf wordt er meestal wel aan de maxima per schaal vast gehouden overigens.

Dat is vanwege transparantie naar de werknemers en om willekeur te voorkomen. Wat een werknemer waard is, en hoeveel omzet hij brengt, is voor de over grote meerderheid van de functies namelijk niet objectief vast te stellen. Het resultaat is dan dat populaire jongens met vlotte praatjes meer verdienen dan wat meer introverte mensen die hun werk even goed of beter doen. Dat wordt dan weer als oneerlijk ervaren wat tot onvrede leidt bij de werknemers.

Voor die fantastische sollicitant die net wat meer wil verdienen dan wat er in de functie schaal mogelijk is, is het dan inderdaad jammer maar helaas. Heb dat zelf al vaak genoeg mee gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Morty schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:59:
CAO's hebben vrijwel altijd alleen een minimum en geen maximum voor zover ik weet. Binnen een bedrijf zelf wordt er meestal wel aan de maxima per schaal vast gehouden overigens.
Ligt eraan of je een minium of een standaard CAO hebt. Een standaard CAO kent vaste vergoedingen en verloningen waarvan niet niet afgeweken mag worden. Kinderopvang, postbezorgers, beroepsgoederenvervoer, allemaal hebben een standaard CAO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:16
GG85 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:50:
-Als de nieuwe CAO dan al bindend is heb ik dan recht op een compensatie of is dit bijvoorbeeld een verworven recht geworden omdat de afgelopen 6 maanden er elke maand overuren zijn uitbetaald?
Staat er in het nieuwe contract/voorwaarden een grace period van een half jaar? Dat kan wel verklaren waarom je het nog precies 6 maanden kon gebruiken.

Over het algemeen wordt iets een verworven recht na een periode van minimaal 2 (of 3) jaar en dan is er een gerechtelijke uitspraak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

TheBrut3 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:17:
[...]
Staat er in het nieuwe contract/voorwaarden een grace period van een half jaar? Dat kan wel verklaren waarom je het nog precies 6 maanden kon gebruiken.

Over het algemeen wordt iets een verworven recht na een periode van minimaal 2 (of 3) jaar en dan is er een gerechtelijke uitspraak nodig.
Ik krijg het idee dat TS zich compleet niet heeft ingelezen en gewoon zijn nieuwe functie en CAO blind heeft aangenomen, zonder zich te verdiepen in de gevolgen hiervan.

Natuurlijk, dat is speculatie. Het kan ook zijn dat die informatie niet gedeeld is, maar ik vind dat niet waarschijnlijk. Daarbij, als je een nieuw contract krijgt en een nieuwe CAO, is voordat je wat dan ook accepteert, het erg verstandig te kijken wat de gevolgen voor jou zijn en vragen te stellen.

Ik heb er moeite mee te geloven dat tegen TS is gezegd dat hij er enkel op vooruit zou gaan en TS nu opeens tot de ontdekking komt dat dat niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:27
GG85 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:00:

Dat is toch niet erg? Je bent de dagen ervoor ook 69 uur voor je werkgever in de weer geweest. Dat ze reistijden en de tijd dat je op je hotelkamer zit niet 1:1 tellen kan ik inkomen, maar er slechts 27 uur van vergoeden (al dan niet in natura of tijd-voor-tijd) is bijzonder karig. Die dag verlof zou dus ruimschoots gecompenseerd moeten zijn door je uren van de afgelopen 3 dagen en kost het je dus niks...

Als dat niet zo is en ze daar echt maar 27 uur voor tellen dan is dat het soort werkgever waar ik niet voor zou willen werken. Gevalletje: Heb hart voor de zaak, de zaak is ook hard voor jou...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Ik krijg het idee dat TS zich compleet niet heeft ingelezen en gewoon zijn nieuwe functie en CAO blind heeft aangenomen, zonder zich te verdiepen in de gevolgen hiervan.

Natuurlijk, dat is speculatie. Het kan ook zijn dat die informatie niet gedeeld is, maar ik vind dat niet waarschijnlijk. Daarbij, als je een nieuw contract krijgt en een nieuwe CAO, is voordat je wat dan ook accepteert, het erg verstandig te kijken wat de gevolgen voor jou zijn en vragen te stellen.

Ik heb er moeite mee te geloven dat tegen TS is gezegd dat hij er enkel op vooruit zou gaan en TS nu opeens tot de ontdekking komt dat dat niet zo is.
We hebben het hier over de overgang van kleinmetaal (metaal en techniek) naar grootmetaal (metalelektro). Uiteraard heb ik me wel verdiept in de verschillen en daar is ook wel iets over verteld.
Wat er meegedeeld is in december (3 weken voor de ingang van de nieuwe cao, incl 2 weken vakantie) die o.a. dat Hoger Personeel geen recht meer zou hebben op overwerkvergoeding.
Vervolgens heb ik de cao er bij gepakt en daar staat de definitie van "hoger peroneel" in als vanaf salarisschaal "bepaalde letter". Wij werken intern alleen met salarisschalen in de vorm van cijfers.
Voor mij dus zonder HR niet duidelijk of dit voor mij van toepassing was.
Vervolgens was het kerstvakantie en ben ik het nieuwe jaar gelijk begonnen met een overuren trip in het nieuwe jaar. Die vervolgens gedeclareerd, uitbetaald gekregen en dus de aanname gedaan "ik zal wel niet onder Hoger Personeel vallen, anders hadden ze de uren niet uitbetaald". Vervolgens heb ik inderdaad niet meer nagevraagd of mijn schaal 12 hetzelfde is als letter x in de CAO.
Dat hele declareren en uitbetaald krijgen heeft dus nog 6 maanden geduurd tot nu dus ineens men komt met "je hebt er geen recht op".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:14:
[...]
Dat is toch niet erg? Je bent de dagen ervoor ook 69 uur voor je werkgever in de weer geweest. Dat ze reistijden en de tijd dat je op je hotelkamer zit niet 1:1 tellen kan ik inkomen, maar er slechts 27 uur van vergoeden (al dan niet in natura of tijd-voor-tijd) is bijzonder karig. Die dag verlof zou dus ruimschoots gecompenseerd moeten zijn door je uren van de afgelopen 3 dagen en kost het je dus niks...

Als dat niet zo is en ze daar echt maar 27 uur voor tellen dan is dat het soort werkgever waar ik niet voor zou willen werken. Gevalletje: Heb hart voor de zaak, de zaak is ook hard voor jou...
Helemaal mee eens, ik hoef ook geen 69uur. Daarom decareer ik al jaren heen en terugreis volledig en voor elke nacht 1,5 a 2 uur per avond/nacht. Dat is ook niet ter discussie.

Ik kan me vinden dat als ik een keer mijn werk niet af heb en een uur overwerk ik dit niet betaald krijg.
Waar ik me niet in kan vinden dat als ik voor werk moet reizen en dus een aantal dagen en nachten van huis ben terwijl ik geen "reisfunctie" heb ik daar geen geld of uren voor terug krijg. Dat vind ik onredelijk. En al zeker als je me al 1,5 jaar geleden deze functie hebt gegeven en ze hebt uitbetaald en ook al 6 maanden onder de nieuwe cao waarin ik daar ineens geen recht meer op zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BLACKfm schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:15:
[...]
Als een werknemer het waard is moet de drogreden vanuit de werkgever niet zijn 'je zit nu aan je max, als je meer wilt verdienen moet je een hogere functie bekleden', en in die zelfde CAO staan bij die functieomschrijving dan zaken waar die werknemer dan weer niet voor geschikt of die taken wil/kan uitvoeren.
De constructie die ik meestal bij dit soort dingen zie gebeuren is gewoon een vast basis-salaris en bonussen erbovenop nav het halen van bepaalde targets.

Dan heb je ook niet het probleem dat als die persoon in schaal stijgt hij minder salaris gaat krijgen, hij krijgt gewoon het salaris behorende bij die nieuwe schaal, alleen kunnen er minder of geen of andere targets zijn om bonussen op te behalen.

Dus bijv bij TS zou je kunnen afspreken dat die bij "tripjes" of gewoon x geld krijgt, of gewoon x tijd krijgt.

Alleen tja, dan moet TS wel met leidinggevende om tafel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
GG85 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:35:
Daarom decareer ik al jaren heen en terugreis volledig en voor elke nacht 1,5 a 2 uur per avond/nacht. Dat is ook niet ter discussie.
[..]
Waar ik me niet in kan vinden dat als ik voor werk moet reizen en dus een aantal dagen en nachten van huis ben terwijl ik geen "reisfunctie" heb ik daar geen geld of uren voor terug krijg
Na het tweede stukje snap ik het eerste stukje niet meer :P

Wat declareer je van de heen en terugreis "volledig"? Alleen Kilometers/tickets/taxi/hotel of ook de tijd die het kost? En die 1,5 à 2 uur per nacht die niet ter discussie is, waarom dan dit topic? Wordt dat niet als 'overwerk' gezien?

Als we bij hetzelfde voorbeeld blijven: Met 2 uur per nacht en geen tijd voor de reis gedeclareerd heb je 4 uur geschreven; lijkt me dat je dan de dag erop ook 4 uur later kunt beginnen?

Sowieso, hoe definiëren ze overuren? Alles wat je aan het einde van het jaar meer hebt gewerkt dan 52 weken * 40 uur - verlof - ziekte? Of alles wat je in een week meer werkt dan 40? Of alles wat je op een dag meer werkt dan 8?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Het aantal uren dat ik declareerde stond nooit ter discussie. Punt is dat vanaf nu al die uren niet meer gedeclareerd kunnen worden.

Maar goed, we gaan nu richting een discussie over hoeveel uren etc redelijk is maar de vraag was of men zomaar de mogelijkheid tot het declareren van uren in kan trekken gebaseerd op een nieuwe CAO zonder dat daar wat tegenover staat en terwijl dat al wel een tijd "gedoogt" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
GG85 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:49:
Het aantal uren dat ik declareerde stond nooit ter discussie. Punt is dat vanaf nu al die uren niet meer gedeclareerd kunnen worden.
Ah, stond. Ze staan dus (nu, waar je het topic voor geopend hebt) wél ter discussie, vandaar mijn verwarring :)
Maar goed, we gaan nu richting een discussie over hoeveel uren etc redelijk is
Volgens mij niet hoor? Ik probeer alleen te achterhalen wat jij en je werkgever bedoelen :) En als je ze wel mag declareren dat je dan daar dus je de uren hebt om het 'verlof' van de dag erop te 'betalen', waardoor je onder de streep dus geen overuren hebt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1