Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe CPU, en toen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Nieuw hier maar ik kwam al wel vaak voor informatie hier zonder een account te hebben maar nu zit ik zelf met een probleempje namelijk mijn "Old Trusty" pctje heeft wat nieuw bloed nodig en ik ben best al wel lang bezig met te kijken wat de prioriteit heeft qua vernieuwing en ik vermoed dat mijn CPU echt wel verplaast kan worden echter heb ik wat probleemtjes gevonden...

Het is namelijk zo dat ik al gekeken heb naar nieuwe processoren maar wat blijkt... mits ik totaal verkeerd kijk lijkt het er op dat mijn moederbord ( MoBo, CPU en RAM zijn van 2013 ) niet meer aansluiting bied aan de hedendaagse cpu's dus ik zou volgens mijn eigen inzicht dan ook moeten investeren in een nieuw moederbordje.

Leuk en aardig natuurlijk maar dan komt ook mijn RAM in beeld en die lijken dan weer niet meer te passen op hedendaagse MoBo's dus die dienen dan ook vervangen te worden. Allemaal prima natuurlijk maar dat brengt ongewild toch wel een prijs kaartje met zich mee voor wat ik er voor terug wil ( wil perse een desktop die goed mee kan draaien met films kijken en ook gamen etc.)

Mijn eerste vraag is deze;
Kloppen mijn bevindingen dat mijn moederbord gewoon geen thuis kan geven aan moderne CPU's ?

De CPU moet echt vervangen worden want ik heb net even het diagnostische paneeltje van windows open gegooit om de belasting van mijn kernen in het diagrammetje te volgen en alle 4 bleven hangen op 70% belasting met Spotify aan op de achter grond en Battlefield 5 ingame aan dus dat is volgens mij echt wel een teken dat het klaar is met dat ding.

overzichtje - https://ibb.co/3psnVNC
CPU - https://ibb.co/8Y5vFxN
RAM - https://ibb.co/YLHkMHQ
MoBo - https://ibb.co/hLQJmjt
GPU - https://ibb.co/GVHSzd3

Heb wat overkill aan informatie gegeven maar beter te veel dan dat er gevraagd moet worden om meer informatie althans dat is mijn mantra, sorry overigens voor die linkjes maar ik heb als nieuwe gebruiker niet genoeg karma om direct iets te plaatsen hierzo.

Snap trouwens ook niet dat er 4 monitoren bij mijn GPU staan, monitoren 1,2 en 3 zijn één en dezelfde maar zal wel goed zijn.

Ik hoor graag wat jullie denken en of dat er inderdaad naast een nieuwe cpu ook de mobo en RAM mee moeten.!

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Battlefield V is inderdaad erg zwaar voor de CPU.
Over het algemeen kunnen nieuwe CPUs niet op oude moederborden, nieuw RAM is dan ook vaak nodig (nieuwe CPUs gebruiken DDR4).
Links naar de Tweakers [url=https://tweakers.net/pricewatch/]Pricewatch[/url hebben de voorkeur boven externe links. In het geval van plaatjes geeft googlen op 'ibb co' wel wat hits over ongewenste advertenties en malware.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02
Alleen bij AMD kan je zogezegd op dezelfde moederbord blijven na een goed aantal jaar.
Maar over het algemeen is bij aanpassen van een CPU, Moederbord en RAM gejeugen aan elkaar gekoppelt.

Nu weten we budget niet, maar voor snelle gok max 400 euro kan je CPU, moederbord en geheugen vervangen. Misschien nog 50 erop en dan doe je gelijk een nieuwe voeding erbij.

Verwijderd

Topicstarter
Ah snelle reacties daar houd ik van!

Ik begrijp het goed dat de links niet werken of malware aangeven dus dan kan ik concluderen dat jullie niets hiervan gezien hebben? in dat geval zal ik even kijken hoe anders de afbeeldingen te plaatsen.

400 á 500 euro is inderdaad wel wat ik voor ogen had, heb zitten te kijken naar de i7- 8400 van Intel maar het hele CPU landschap is mij een beetje een raadsel.. ben redelijk pc-technisch aangelegd maar CPU's en met name de werking ervan en war je naar moet kijken is niet mijn ding.

Ik wil wel graag minimaal 16GB RAM terug hebben van een degelijk tot zeer goede kwaliteit.
Mijn Nvidia Geforce GTX 1070 kan nog wel even door maar mijn monitor moet ook ooit vervangen worden want 60 hrz is ook een bottleneck natuurlijk.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:38:
Ik begrijp het goed dat de links niet werken of malware aangeven dus dan kan ik concluderen dat jullie niets hiervan gezien hebben? in dat geval zal ik even kijken hoe anders de afbeeldingen te plaatsen.
Niet zozeer deze plaatjes maar we klikken gewoon niet zomaar naar externe sites waarvan we niet weten wat er op staat.

Zeker aangezien er voldoende betrouwbare sites zijn waar je ze ook kan uploaden.
400 á 500 euro is inderdaad wel wat ik voor ogen had, heb zitten te kijken naar de i7- 8400 van Intel maar het hele CPU landschap is mij een beetje een raadsel.. ben redelijk pc-technisch aangelegd maar CPU's en met name de werking ervan en war je naar moet kijken is niet mijn ding.
Een 8400 is van de vorige generatie. En te duur momenteel.

De opties zijn voornamelijk een ryzen 2600 (ook vorige generatie maar flink goedkoop), ryzen 3600x of een 9600K (niet echt futureproof vanwege gebrek aan multithreading).

Intel is momenteel behoorlijk duur en AMD heeft net een nieuwe generatie CPU's uit.

Als je graag goedkoop wil kan je een ryzen 5 2600 met een B450 moederbord en 16GB RAM makkelijk binnen jouw budget krijgen.

Het handigste (en eigenlijk ook verplicht) is dat je even de vragen in de template invuld en een eigen lijstje maakt met de pricewatch.

Verwijderd

Topicstarter
Zo is het maar goed dat ik hier even kom informeren want ik heb al veel opgestoken, Ryzen hoor ik veel over maar durfde eigenlijk mijn vingers niet te branden aan dit "nieuwe" fenomeen maar als het goed spul is is het geen probleem.

Ik heb geen bodemloze put aan financiën maar ik zou nooit voor zo goedkoop mogelijk gaan met pc spullen want dan is het vaak goedkoop is duurkoop vooral inderdaad met het oog op toekomst gerichtheid.

Ik zal even de template kopiëren en plakken in deze thread zodat het het een en ander verduidelijkt.

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:11:
Zo is het maar goed dat ik hier even kom informeren want ik heb al veel opgestoken, Ryzen hoor ik veel over maar durfde eigenlijk mijn vingers niet te branden aan dit "nieuwe" fenomeen maar als het goed spul is is het geen probleem.
Ryzen is al een paar jaar zeer competatief. Lees ook eens een best buy guide door hier op tweakers.
Ik heb geen bodemloze put aan financiën maar ik zou nooit voor zo goedkoop mogelijk gaan met pc spullen want dan is het vaak goedkoop is duurkoop vooral inderdaad met het oog op toekomst gerichtheid.
Het is geen goedkope zooi. Het is gewoon waar voor je geld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuwe processor ter vervanging van de oude en dus ook een nieuwe MoBo en RAM

Wat is je budget?
Richt op 400 á 500 euro maar ik betaal liever iets meer voor betere kwaliteit

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik luister veel muziek en speel vaak spelletjes op mijn PC, daarnaast kijk ik net als velen oop films en series e.d op het apparaat.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb al gekeken op "alternate" om de besproken delen te vervangen en wel wat gezien maar gezien mijn gelimiteerde kennis nog geen beslissing kunnen nemen

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik wil weten wat nu voor deze tijd een goed tot zeer goed draaiende CPU is die niet net als mijn huidige CPU per kern gemiddeld 70% belast raakt bij het spelen van games en luisteren van muziek.

Heb momenteel deze spec's
CPU
Intel Core i5 4670 @ 3.40GHz 56 °C
Haswell 22nm Technology
Socket 1150 LGA

RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Size 4096 MBytes
Manufacturer G.Skill

Motherboard
ASRock H87 Performance (CPUSocket) 34 °C

Graphics
ASUS PB238 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ASUStek Computer Inc) 37 °C
Current GPU Clock 1683 MHz
Current Memory Clock 4004 MHz
Current Shader Clock 4004 MHz
Technology 16 nm
Bus Interface PCI Express x16

Storage
931GB SAMSUNG HD103SJ (SATA ) 34 °C
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD)) 36 °C
465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD)) 30 °C

Voeding
Corsair RM650x

Hopelijk is dat wat betere informatie

Verwijderd

Topicstarter
Philip Ross schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:14:
[...]

Ryzen is al een paar jaar zeer competatief. Lees ook eens een best buy guide door hier op tweakers.

[...]

Het is geen goedkope zooi. Het is gewoon waar voor je geld.
Snap ik, geen disrespect bedoelt maar ik doelde meer op het volgende;
"Als je graag goedkoop wil kan je een ryzen 5 2600 met een B450 moederbord en 16GB RAM makkelijk binnen jouw budget krijgen."

Ik zou zelf nooit beknibbelen op pc spul, dan wacht ik liever tot ik wel de financiën heb begrijpt u.

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:34:
[...]

Snap ik, geen disrespect bedoelt maar ik doelde meer op het volgende;
"Als je graag goedkoop wil kan je een ryzen 5 2600 met een B450 moederbord en 16GB RAM makkelijk binnen jouw budget krijgen."

Ik zou zelf nooit beknibbelen op pc spul, dan wacht ik liever tot ik wel de financiën heb begrijpt u.
het voorstel was dan ook niet om te beknibbelen maar om gewoon een degelijk maar niet over de top systeem te kopen.

De ryzen 5 2600 staat al tijden als top keuze in menig best buy guide en is gewoon top kwaliteit prijs/prestatie en ook prima future proof (voor zover dat mogelijk is in PC's)

Mijn hint is dan ook, lees eens wat best buy guides en zorg dat je iets meer kennis hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Aan inlezen geen gebrek, alleen als alle data bijeen komt is het niet logisch meer voor me.
Echt geen idee waar je moet opletten bij CPU's.. vroeger was het gewoon van "oh... meer Mhz en core's is beter" maar dat gaat niet meer op en dus is het latijns voor me.

Ik kwam hier juist bij Tweakers omdat ik door de bomen het bos niet meer zie en dus vraag om jullie mening en adviezen, nou je geeft aan dat je wel gecharmeerd bent van de Ryzen 5 2600 en daar heb ik inmiddels naar gekeken alleen... je raad het al... ik heb er geen idee van.

TL'DR

Ik ben een noob die vraagt aan de ervaren mensen hierzo wat ik moet kopen en de enige data die voor mij relevant is is dat mijn aankoop redelijk binnen een prijs valt en dat het een stap of beter.. grote stap, voorwaarts zal zijn met het oog op prestaties vergeleken met wat ik nu op mijn scherm af kan lezen.

Ik houd de Ryzen 5 2600 in het vizier maar wacht even af wat er nog meer van advies komt.

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-11 20:04
Ryzen 5 2600 is goed vorige week nog eentje van gebouwd. Zelfs de 1600 gaat zeker nog lang mee. Bovenstaande is goed advies, wil je snel handelen, dan is dit met jouw budget zo'n beetje de beste keuze. Je ssds en voeding zijn nog prima, elke videokaart kan je erop draaien. (ik ga er even vanuit dat je voeding max 5-6 jaar oud is anders is deze na 8 jaar aan re raden te vervangen)

Verwijderd

Topicstarter
Asthaparhim schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:28:
Ryzen 5 2600 is goed vorige week nog eentje van gebouwd. Zelfs de 1600 gaat zeker nog lang mee. Bovenstaande is goed advies, wil je snel handelen, dan is dit met jouw budget zo'n beetje de beste keuze. Je ssds en voeding zijn nog prima, elke videokaart kan je erop draaien. (ik ga er even vanuit dat je voeding max 5-6 jaar oud is anders is deze na 8 jaar aan re raden te vervangen)
Hey Asthaparhim,

Bedankt voor je reactie, ik twijfel zelf ook niet zo zeer aan de ryzen 5 2600 alleen ik kijk een beetje er tegenop om passende MoBo en RAM te vinden want nu ik toch links en rechts aan het zoeken ben en informatie aan het verzamelen ben blijkt dat mijn "redelijke pc technische kennis" waar ik het een paar berichtjes terug over had toch wel wat gedateerd te zijn.

Voeding is trouwens net als mijn behuizing 3 jaar uit pak-um-beet.
Behuizing is een ATX van Bequiet! overigens wat alleen uitmaakt als je kijkt naar een nieuwe mobo maar volgens mij is 99% van de behuizingen ATX.

• SpeedQber
Had je de Best Buy Guides al bekeken?
In een ATX behuizing past ook een mATX moederbord, alleen vinden sommige mensen dat er nogal stom uit zien, vanwege de lege ruimte.
De RM650x lijkt me nog prima.

Verwijderd

Topicstarter
SpeedQber schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:47:
Had je de Best Buy Guides al bekeken?
In een ATX behuizing past ook een mATX moederbord, alleen vinden sommige mensen dat er nogal stom uit zien, vanwege de lege ruimte.
De RM650x lijkt me nog prima.
Ja ik ben vandaag bijna de hele dag aan het zoeken geweest en informatie lezen over van alles ( heb nachtdienst dus ben geen nolifer :) ) en ik heb ook zeer zeker de best buy guides na gekeken en ik denk dat ik een mooi setjes gevonden heb bij elkaar dat een hoop goed gaat maken voor mijn pc.

Ik zal hier zo bij zetten wat ik gevonden heb e dan heb ik dat jullie kritisch kunnen zijn als het rommel is of geen goede match of juist positief als ik daad werkelijk een goeie combinatie gemaakt heb.

Ik ben uit gekomen op de "ROG STRIX B450-F GAMING" van Asus natuurlijk, ben eigenlijk eerst een poos bezig geweest met Gigabyte's "Aurus" reeks maar had uit eindelijk toch meer de neiging naar Asus.

Voor CPU had ik in gedachte de Ryzen 5 3600, waarom nou niet de 2600 zoals jullie hadden voorgesteld.. nou omdat ik pas weer over een jaar of 5 á 6 weer ga updaten dus moet ik dat overbruggen. De verschillen tussen de Ryzen 5 2600 en 3600 lijken summier maar ik heb het idee ( gebaseerd op vrij weinig ) dat de 3600 me gedurende die jaren iets beter bij kan houden dan zijn net iets kleinere broertje.

Tot slot de RAM,... man ik blijf dat een lastig verhaal vinden met de snelheden, CAS latency en samenvoeging ( wil ik nu 2x8gb of toch 4x4gb ) maar ik denk dat ik met de "Ripjaws Series 16 GB (4 x 4 GB)" can G-Skill goede invulling kan geven aan 5 jaar van gamen etc.

Natuurlijk heb ik dit als leek samengevoegd maar zoals al gezegd als jullie denken dat dit niet de kant is die ik uit zou moeten gaan dan hoor ik het graag!

P.S.

Las ergens dat de AMD B450 chipset MobBo's problemen kunnen opleveren met Zen 2 CPU's, nu kon ik daar verder niet iets over vinden maar moet ik me daar druk over maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2019 16:31 ]

• SpeedQber
Check ook even hoeveel 'channels' enzo de Ryzen 3600 ondersteunt, je hebt kans dat je alleen gruwelijk lage RAM snelheden als minimum krijgt met 4 gevulde slots.
Je kan een BIOS update vragen bij de verkoper, kost 10-15 euro. Je kan ook een mobo nemen die je zelf, zonder CPU, kan updaten.

Verwijderd

Topicstarter
SpeedQber schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:56:
Check ook even hoeveel 'channels' enzo de Ryzen 3600 ondersteunt, je hebt kans dat je alleen gruwelijk lage RAM snelheden als minimum krijgt met 4 gevulde slots.
Je kan een BIOS update vragen bij de verkoper, kost 10-15 euro. Je kan ook een mobo nemen die je zelf, zonder CPU, kan updaten.
Zo te zien heeft de Ryzen 5 3600 2 memory channels.

Wat ik dan niet begrijp is dat als het moederbord 4 RAM slots heeft, waarom de processor dan toch maar kan werken met 2... is dat een vooraf gestelde max ofzo of creëer je anders een omgekeerde bottleneck? ik snap dat niet zo goed.

• SpeedQber
De memory controller in de CPU kan maar een beperkte hoeveelheid channels tegelijk aansturen. Als er teveel channels zijn, gaat de gegarandeerde kloksnelheid omlaag.
4 slots is handig als je heel veel RAM nodig hebt, voor simulaties of VMs ofzo.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

2 channels betekent niet dat er maar expliciet 2 repen geheugen in kunnen. Je kan ook 4GB+4GB in channel A hebben en 4GB+4GB in channel B. In dat voorbeeld heb je op beide channels 8 GB zitten, met een totaal van 16 GB (over 4 repen).

[ Voor 5% gewijzigd door Wolvganger op 18-07-2019 17:40 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Verwijderd

Topicstarter
Wolvganger schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:34:
2 channels betekent niet dat er maar expliciet 2 repen geheugen in kunnen. Je kan ook 4GB+4GB in channel A hebben en 4GB+4GB in channel B. In dat geval heb je op beide channels 8 GB zitten, met een totaal van 16 GB (over 4 repen).
Ik heb wel leens een moederbord gehad waarbij 2 memory slots rood gekleurd waren en de andere 2 waardoor je een soort van master en slave werking krijg onderling. Bedoel je zoiets met channel A en B of zit ik glad verkeerd?

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Lijkt daar inderdaad min of meer op. Als je een moederbord hebt uitgezocht zou ik je aanraden om alvast daarvan de handleiding te downloaden en deze te bekijken. In de handleiding staat eigenlijk altijd wel een stukje over hoe de indeling m.b.t. het geheugen is ingericht. Vaak zul je ook een opmerking daarin vinden over de combinaties van plaatsing* van de repen in de ramslots met labels DIMM A1, A2 & DIMM B1 en B2 (bij moederborden met 4 sloten).

*Soms wordt er namelijk ook een bepaalde volgorde aangeraden voor de beste prestaties.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad mijn volgende vraag over welke volgorde de RAM printjes moeten zitten...

Ik zal ook even de handleiding nagaan inderdaad, bedankt voor je advies :)

Ik begin nu ook weer te twijfelen aan de ryzen 5 3600 omdat ik net even op het support forum van AMD zat te kijken en bij troubleshooting zag ik echt een hele "wall of text" met mensen die problemen hebben met de 3600 en ik kon eigenlijk niets zien over de 2600 of 1600.

Heb een beetje het idee gekregen dan de 3600 een problemen kindje is.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:55:

Heb een beetje het idee gekregen dan de 3600 een problemen kindje is.
Het is een net nieuwe . Er zijn x570 moederborden die de cpu direct tondersteunen, maar wat je waarschijnlijk ziet op die fora, zijn mensen met een b450 of x470 mobo die een bios update moeten uitvoeren wat ze niet goed lukt (onhandig?). De 3600 is voor zover ik weet geen probleemkindje.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Pagina: 1