Intel Optane upgrade.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laue
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Als hobby/fun heb ik voor mijn werk een eenvoudige werkstation in elkaar gezet. Weinig eisen, weinig poespas.

Nu is de enige fout die ik gemaakt heb is een WD green SSD er in gezet.

je kent het wel. pricewatch -> SSD -> prijs laag/hoog en de goedkoopste gepakt.

Blijken die WD green types net zo traag te zijn als stroop door een trechter 8)7

foutje dus, de makkelijkste optie is gewoon een andere ssd erin zetten en klaar. Maar zou ik er voor de fun ook een intel optane voor kunnen zetten? deze zou de WD green moeten cachen en optimaliseren?

Of kan ik er een 64gb optane naast zetten en daar het OS op draaien? Het internet is daar nogal verdeeld over. Wie heeft tips en/of ervaring?

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:59
Vraag me alleen af waarom je die WD Green traag vind? Lijkt me ook wel handig om de rest van je systeem ook te posten.
Ik heb zelf een gewone SSD van Crucial in mijn systeem, maar die is niet perse sneller dan de jouwe. Tuurlijk, met booten van mijn server met een echte M.2 SSD merk ik ruim verschil tegenover mijn gamepc SSD, maar goed.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De 1e vraag is welke Optane had je in gedachte:
categorie: Solid state drives

SATA, net zoals je WD, mag geen problem zijn, vraag mij ook af of je WD wel in SATA600 modus draait ;)
PCIe alleen als je moederbord dit ondersteund.

[ Voor 6% gewijzigd door keur0000 op 17-07-2019 14:38 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• laue
keur0000 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:37:
De 1e vraag is welke Optane had je in gedachte:
categorie: Solid state drives

SATA, net zoals je WD, mag geen problem zijn, vraag mij ook af of je WD wel in SATA600 modus draait ;)
PCIe alleen als je moederbord dit ondersteund.
deze :)
pricewatch: Intel Optane M10 64GB

• laue
Arunia schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:37:
Vraag me alleen af waarom je die WD Green traag vind? Lijkt me ook wel handig om de rest van je systeem ook te posten.
Ik heb zelf een gewone SSD van Crucial in mijn systeem, maar die is niet perse sneller dan de jouwe. Tuurlijk, met booten van mijn server met een echte M.2 SSD merk ik ruim verschil tegenover mijn gamepc SSD, maar goed.
Ik geloofde eerst ook niet dat er zoveel verschil in zou zitten. maar ja hij is echt traag.
check.
reviews: Ssd Best Buy Guide - December 2018

prive heb ik een samsung evo. Alleen het opstarten al :Y)

Dit is meer een situatie die ik zo voor de fun wil oplossen / experimenteren

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou het kunnen doen maar volgens mij is gewoon een andere snellere SSD de betere en makkelijkere oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2019 15:21 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Er vanuit gaande dat je moederbord een PCI-e M.2 slot heeft (anders past die Optane ook niet): kun je voor dat geld niet beter een pricewatch: Samsung PM981 1TB in zetten?

Vergelijk: https://tweakers.net/pric.../1263909;1250819;1114029/

De Optane heeft een lagere latency, maar voor een "eenvoudig werkstation" merk je daar toch niks van.
En dan heb ik gefilterd op 2400 MB/s write, als ik dat verlaag naar 1800 dan kom je pricewatch: Samsung PM981 512GB tegen voor de helft van het geld (met ook de helft van de capaciteit, maar ik weet niet hoe groot de Green is).

Een Optane erbij en kijken of je de Green kan cachen, of je OS er op en verder niks, geeft een hoop gedoe, en waarvoor?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• laue
Paul schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:22:
Er vanuit gaande dat je moederbord een PCI-e M.2 slot heeft (anders past die Optane ook niet): kun je voor dat geld niet beter een pricewatch: Samsung PM981 1TB in zetten?

Vergelijk: https://tweakers.net/pric.../1263909;1250819;1114029/

De Optane heeft een lagere latency, maar voor een "eenvoudig werkstation" merk je daar toch niks van.
En dan heb ik gefilterd op 2400 MB/s write, als ik dat verlaag naar 1800 dan kom je pricewatch: Samsung PM981 512GB tegen voor de helft van het geld (met ook de helft van de capaciteit, maar ik weet niet hoe groot de Green is).

Een Optane erbij en kijken of je de Green kan cachen, of je OS er op en verder niks, geeft een hoop gedoe, en waarvoor?
Mee eens hoor. Een goede 250gb ssd is meer dan voldoende en zou perfect werken.

Het is meer een proof of concept, kan ik deze domme fout recht zetten met een rete snelle SSD ;) gewoon omdat het kan.

Vandaar zit ik dus te kijken of ik win10 op die optane kan zetten. Maar volgens sommige bronnen is de optane puur bedoeld om voor een HDD (of in mijn geval SSD) te zetten om die te cachen en er een algoritme op los te laten.

[ Voor 8% gewijzigd door laue op 17-07-2019 21:48 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Ik ben niet bekend met de M-reeks en de Intel software die daar bij hoort, wij gebruiken Optane (DC P4800X) in het datacentrum :P Zo te lezen ( https://www.intel.com/con...nology/optane-memory.html ) moet het wel kunnen wat je wil.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1