x16 videokaart in x8 slot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 17:07

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

Topicstarter
hallo tweakers,

situatie is als volgt:

ik heb een system ontvangen, dat helaas geen x16 pci-e sloten heeft, alleen x8 en kleiner.

ik heb ook een powered x8 naar x8 pci-e cable en kan daarmee de videokaart willekeurig ergens in de kast plaatsen, ipv direct op het moederbord.

mijn vraag is, als ik van het pci-e x8 slot op de kabel, aan de rechterkant het sluitertje verwijder, waardoor ik die x16 kaart er daadwerkelijk in zou steken, zou dit dan werken? Werkt de kaart dan automatisch op x8 ipv x16 of werkt het toch anders?

de kaart in kwestie is een Radeon 7750 1Gb, heeft geen externe poweraansluiting op de kaart zelf.

Beste antwoord (via Pim0377 op 17-07-2019 12:16)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 20:43

SambalBij

We're all MAD here

Je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk; Waarom ik het niet met zekerheid durf te zeggen is wat er op wikipedia staat over de power:

A full-sized ×16 graphics card[13] may draw up to 5.5 A at +12 V (66 W) and 75 W combined after initialization and software configuration as a "high power device"

Als dat slot die initialization niet accepteert, en de kaart daarom niet verder inschakelt...
Dan kan je natuurlijk via de riser wel 75W beschikbaar hebben, maar als de firmware van de kaart nee zegt, kijk je mooi naar een zwart scherm...

Als je naar de specs van het bord kijkt heeft die zo te zien gewoon een x16 slot, wat met die riser wordt verdeeld naar 2 x8 sloten... Hele grote kans dat het inderdaad wel gewoon werkt (Als het andere x8 slot niet in gebruik is - Als je 75W uit de ene trekt en nog 25W uit de andere, dan moet het enkele x16 slot van het mainboard ineens 100W gaan leveren, en dat zou wel eens te veel kunnen zijn...

[edit]
Mogelijk is het nog een optie om die riser te verwijderen en een x16 extender rechstreeks in het x16 slot van het bord te steken?

[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 17-07-2019 11:43 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:51
wat voor moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377

Pim0377

Topicstarter
een supermicro H8DGU-F met een 2U risercard waar de pci-e sloten op zitten.

het is pci-e gen 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang er voldoende vermogen (Watt) geleverd kan worden zou het moeten werken. De GPU gaat dan qua bandbreedte inderdaad maximaal x8 gebruiken. Niet dat je veel verschil zou merken tov x16, dus x8 is prima, niets mee aan de hand.

Of het daadwerkelijk werkt, zul je moeten testen in de PC zelf, dan had je sneller het antwoord gehad. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Zal hoogstwaarschijnlijk wel werken. Er zijn mainboards met sloten met een open achterkant waardoor langere kaarten fysiek ook passen, en er zijn ook borden met een x16 connector die op minder lanes (x4 of x8 meestal) zijn aangesloten.

Mogelijk krijg je wel een issue met de power. Een x8 kaart mag max 25W uit een slot trekken; een x16 kaart (na negotiation) max 75W. Ik weet niet hoe dat zo werkt met een x8 slot, of die high power negotiation naar 75W ondersteund of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SambalBij schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:27:
Mogelijk krijg je wel een issue met de power. Een x8 kaart mag max 25W uit een slot trekken; een x16 kaart (na negotiation) max 75W. Ik weet niet hoe dat zo werkt met een x8 slot, of die high power negotiation naar 75W ondersteund of niet...
De riser is powered, zoals in de topic start aangegeven wordt, zolang deze voldoende prik kan leveren zou het gewoon goed moeten zijn. De GPU zelf heeft geen extra aansluitingen nodig, dus ik verwacht dat het maximaal 75W trekt, als de powered riser dat trekt, is er niets aan de hand. :)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 17-07-2019 11:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk; Waarom ik het niet met zekerheid durf te zeggen is wat er op wikipedia staat over de power:

A full-sized ×16 graphics card[13] may draw up to 5.5 A at +12 V (66 W) and 75 W combined after initialization and software configuration as a "high power device"

Als dat slot die initialization niet accepteert, en de kaart daarom niet verder inschakelt...
Dan kan je natuurlijk via de riser wel 75W beschikbaar hebben, maar als de firmware van de kaart nee zegt, kijk je mooi naar een zwart scherm...

Als je naar de specs van het bord kijkt heeft die zo te zien gewoon een x16 slot, wat met die riser wordt verdeeld naar 2 x8 sloten... Hele grote kans dat het inderdaad wel gewoon werkt (Als het andere x8 slot niet in gebruik is - Als je 75W uit de ene trekt en nog 25W uit de andere, dan moet het enkele x16 slot van het mainboard ineens 100W gaan leveren, en dat zou wel eens te veel kunnen zijn...

[edit]
Mogelijk is het nog een optie om die riser te verwijderen en een x16 extender rechstreeks in het x16 slot van het bord te steken?

[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 17-07-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377

Pim0377

Topicstarter
SambalBij schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:40:

[edit]
die riser verwijderen is helaas geen optie, zit nog 2 andere kaarten op aangesloten.

maar als ik zo alle reacties zie, waarvoor dank allen, dan zal er iig niet iets gaan doorbranden, hooguit dat het gewoon niet werkt, toch?
die zekerheid wilde ik eigenlijk hebben, het fysiek proberen is dan iig veilig en met een beetje mazzel gaat het nog werken ook.

de riser is powered via molex, weet niet of dit de +5V of +3.3V rail is, maar beiden kunnen 24A leveren max en de voeding is 650W total, de 2 +12V rails kunnen beiden 19A leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:11
Videokaart trekt voornamelijk van de 12v lijn en 75w is teveel om door een molex connector te trekken. De connector zal smelten. Beter is een riser met PEG6 connector

Welk merk en type voeding is het?

@CH4OS excuus, verkeerde reactie gequote 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Uszka op 17-07-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uszka schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:59:
Hoe is dat gedaan? Met een molex of sata connector van de voeding?
Dat weet ik niet, ik heb de spullen niet en ben de topic starter niet. :p
Voor hetzelfde geld is het met een USB-C stekker of zo, ik heb geen idee, sorry, ik las dat enkel in de topic start.

EDIT:
@Uszka No worries, hahaha! :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 17-07-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377

Pim0377

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:59:
[...]

Videokaart trekt voornamelijk van de 12v lijn en 75w is teveel om door een molex connector te trekken. De connector zal smelten. Beter is een riser met PEG6 connector

Welk merk en type voeding is het?

@CH4OS excuus, verkeerde reactie gequote 8)7
het is een Antec Truepower Trio TP3-650W voeding.

ik heb helaas geen PEG6 powered versie, misschien even gaan zoeken voor een.

[ Voor 12% gewijzigd door Pim0377 op 17-07-2019 13:20 ]

Pagina: 1