nieuwe set in een nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:42
over een tijdje neem ik intrek in een nieuwbouwhuis. Ik wil daarbij een nieuwe installatie hebben.
nu heb ik een aparte TV kamer waarin het volgende staat:
- Hitachi PJ-100TX projector
- Harman Kardon AVR435 - geen HDMI en analoog circuit defect
- 4 * Infinity reference 81 Mk2
- zelfbouwsub op basis van BK10
- Dune D1 mediaspeler

in de woonkamer staat een oude 40" samsung TV met een apple TV 3

de projector wordt niet meer gebruikt in het nieuwe huis, de receiver wordt vervangen door een HDMI exemplaar, en ik wil eigenlijk niet meer 4 van die lompe zuilen in de woonkamer hebben staan.
De TV moet groter, omdat de kijkafstand ook groter wordt. De woonkamer is 6 meter breed en 5 meter diep.

Ik wil dus het meeste vervangen. Voor het budget wil ik het beste kopen. Hierbij ben ik nu afgegaan op reviews.
Budget is het volgende: 800 TV, 500 receiver, 900 speakers. Dit is indicatief, en kan verschoven worden. Al met al kom ik dus iets boven de 2000 euro uit.

Eisen TV: Groter dan 50 inch. Goed beeld zonder gebruik te hoeven maken van digitale verbeteringen.
Eisen Receiver: goed geluid, spotify,
Eisen speakers: Goed geluid, liever geen zuilen

Het volgende heb ik bedacht:
Receiver: Sony STR-DN1080
Speakers: Dali Vektor 2 + Vektor Vocal + eigen sub houden of de Teufel system 4 THX
TV: Panasonic TX55FXW724

de Dune en ATV3 evenals een pickup blijf ik houden.

zijn er opmerkingen en of alternatieven?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
Er zijn heel veel alternatieven. Je moet je goed afvragen wat je precies zoekt in een receiver. Die Sony is een prima receiver die denk ik alles doet wat je wilt, maar ook Denon, Marantz, Yamaha bieden alternatieven. Die sony receiver kost je zo'n € 500. Een Denon X1400H kost je nog geen € 300 en doet wellicht ook wat je nodig hebt.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat voor setup je zoekt. Zoek je een 5.1 setup, of een 3.1 setup?

Ik zou qua speakers niet gaan voor een Teufel systeem. Als je geen zuilen wilt zijn monitor/boekenplank speakers idd een goede oplossing. Dali Vektor speakers bestaan volgens mij niet? Dali Zensor of Oberon is een betaalbare reeks van Dali. Maar ook voor speakers geldt, er zijn zoveel alternatieven. Je moet daar wat voor gaan beluisteren wat binnen je budget valt. Dali is een mooi merk waarvoor ik ook ooit eens in de race was, maar na een luistersessie met (weliswaar veel duurdere) Focal speakers naar huis ging.

Qua tv is het goed te kijken naar de afstand tussen tv en bank. De kamer is 5 meter diep, dus je zit gauw 4,5m van je tv af. 55" is het minimale wat je dan wilt, wellicht zelfs 65". 65" word met je budget wellicht lastig, tenzij je het geen probleem vindt om naar een budget tv te kijken. Als je een 55"tv wilt ga dan voor een Sony XF9005, iets boven je budget, maar het beste wat je tot € 1.000 koopt. Voor € 200 meer koop je een LG OLED C8.

Als je sub goed is zou ik die lekker houden. Een beetje knappe sub kost je snel € 600 en dat is een aardige hap uit je budget.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 17:49

Budha

Online ergo sum

Als je bereid bent een klein beetje omhoog te gaan voor de receiver, dan heb je een geweldige deal momenteel bij Wifimedia voor de Yamaha RX-A780, momenteel 599 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Budha op 18-07-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Budha schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:40:
Als je bereid bent een klein beetje omhoog te gaan voor de receiver, dan heb je een geweldige deal momenteel bij Wifimedia voor de Yamaha RX-A780, momenteel 599 euro.
En wat kan die Yamaha meer dan een Denon X1400H/X1500H die praktisch de helft kost? Vermogen is niet belangrijk.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Hulleman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:34:
[...]

En wat kan die Yamaha meer dan een Denon X1400H/X1500H die praktisch de helft kost? Vermogen is niet belangrijk.
Het korte antwoord: een veel hogere (geluids)kwaliteit leveren.

OP geeft een budget aan van 500 euro. Dan neem ik aan dat hij geen interesse heeft in budgetmodellen. Deze Yamaha zit in een hoger segment waar er met hoogwaardigere componenten wordt gewerkt en dat zie je onder andere terug in de geluidskwaliteit.

Het aardige van deze RX-A780 deal is dat je een receiver krijgt met een waarde van richting de duizend euro voor zeshonderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Budha schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:44:
[...]

Het korte antwoord: een veel hogere (geluids)kwaliteit leveren.

OP geeft een budget aan van 500 euro. Dan neem ik aan dat hij geen interesse heeft in budgetmodellen. Deze Yamaha zit in een hoger segment waar er met hoogwaardigere componenten wordt gewerkt en dat zie je onder andere terug in de geluidskwaliteit.

Het aardige van deze RX-A780 deal is dat je een receiver krijgt met een waarde van richting de duizend euro voor zeshonderd euro.
Het korte antwoord: zoveel draagt een receiver niet bij aan geluidskwaliteit. Helemaal niet in het budgetsegment waar die Yamaha ook invalt. Receivers tot € 1.000 blijft het budgetsegment en dat zijn gewoon hele prima apparaten. Geluidskwaliteit ga je winnen door goede speakers te kopen. Een receiver draagt daar niet zoveel aan bij. Goede speakers op een goedkope receiver klinken nog steeds goed. Slechte speakers op een hele dure versterker klinken nog steeds slecht.

Beter steek je die € 200 - € 300 die je bespaart op een receiver in betere speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 18-07-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Hulleman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Het korte antwoord: zoveel draagt een receiver niet bij aan geluidskwaliteit. Helemaal niet in het budgetsegment. Receivers tot € 1.000 blijft het budgetsegment. Geluidskwaliteit ga je winnen door goede speakers te kopen. Een receiver draagt daar niet zoveel aan bij.

Beter steek je die € 200 - € 300 die je bespaart op een receiver in betere speakers.
Sorry, maar dit is echt kolder. Goede speakers moet een versterker wel aan kunnen sturen. Sluit maar eens een mooie B&W speaker op zo'n budget receiver aan, dramatisch.

En ik zeg dit niet door het bekijken van wat reviews, maar omdat ik onlangs zelf nieuwe apparatuur heb gezocht en daarbij van alles heb beluisterd. Puur afgaande op specificaties en reviews keek ik eerst naar de Denon x2500h. Nou, totdat ik het verschil hoorde met betere receivers. Toen viel dat model meteen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Budha schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Sorry, maar dit is echt kolder. Goede speakers moet een versterker wel aan kunnen sturen. Sluit maar eens een mooie B&W speaker op zo'n budget receiver aan, dramatisch.

En ik zeg dit niet door het bekijken van wat reviews, maar omdat ik onlangs zelf nieuwe apparatuur heb gezocht en daarbij van alles heb beluisterd. Puur afgaande op specificaties en reviews keek ik eerst naar de Denon x2500h. Nou, totdat ik het verschil hoorde met betere receivers. Toen viel dat model meteen af.
Prima dat je dat kolder vindt, maar dat is het niet. Uiteraard zit ergens een omslagpunt waarin een speaker een betere versterker nodig heeft om lekker te klinken. Dat omslagpunt gaat wel pas bij spelen bij high-end speakers welke veelal door een lage gevoeligheid en impedantie moeilijker zijn aan te sturen. Die hebben gewoon meer vermogen nodig. In het segment waar de topicstarter, en 99% van de consumenten, naar kijkt maakt dat allemaal niks uit.

De meeste puristen luisteren via de direct / pure direct mode naar muziek. De versterker voert dan geen enkele bewerking op het geluid uit. Alleen versterken als het volume hard genoeg is. Ik durf wel te beweren dat je dan geen verschil hoort met een receiver van € 500 en van € 2.000.

Anyway, de topicstarter heeft niet zoveel aan deze discussie.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 18-07-2019 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geheel eens met @Hulleman

@107mb hier staan wellicht wat tips waar je wat aan hebt voor je afwegingen
Jorgen in "Updaten AV systeem"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Hulleman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:06:
[...]

Prima dat je dat kolder vindt, maar dat is het niet. Uiteraard zit ergens een omslagpunt waarin een speaker een betere versterker nodig heeft om lekker te klinken. Dat omslagpunt gaat wel pas bij spelen bij high-end speakers welke veelal door een lage gevoeligheid en impedantie moeilijker zijn aan te sturen. Die hebben gewoon meer vermogen nodig. In het segment waar de topicstarter, en 99% van de consumenten, naar kijkt maakt dat allemaal niks uit.

De meeste puristen luisteren via de direct / pure direct mode naar muziek. De versterker voert dan geen enkele bewerking op het geluid uit. Alleen versterken als het volume hard genoeg is. Ik durf wel te beweren dat je dan geen verschil hoort met een receiver van € 500 en van € 2.000.

Anyway, de topicstarter heeft niet zoveel aan deze discussie.
Of de topicstarter er iets aan heeft is lastig in te schatten met "goed geluid" als wens.

Ik denk dat we het erover eens kunnen worden dat er altijd baas boven baas is. Als beter dan een soundbar je doel is, dan zijn die budget receivers prima. Beter gaat het daarmee echter niet worden. Vandaar dat ik een mooie deal voor een beter alternatief er tegenover zette.

De marketingafdeling van Denon weet dat je met mooie specificaties veel klanten trekt, dus proppen ze zoveel mogelijk aansluitingen in hun budgetmodellen en plakken er zoveel mogelijk logo's op zodat ze in een vergelijking er goed uitkomen. Maar na alle licentiekosten voor Dolby, Spotify, etc. blijft er weinig over voor de componenten. Je krijgt dus waarvoor je betaalt. Logisch, toch? Als iemand op internet vervolgens beweert dat die modellen net zo goed zijn als de 2x zo dure, dan weet je dat die persoon kletst.

Voor het budget dat de topicstarter opgeeft is een hoger niveau wel degelijk bereikbaar. Uiteraard horen daar ook fatsoenlijke speakers bij. Mijn belangrijkste advies: ga luisteren, want geluid is erg persoonlijk. Specificaties zijn wat dat betreft nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik zoek een 5.1 setup
Ik zou qua speakers niet gaan voor een Teufel systeem.
Waarom niet? de system 4 zijn gekantelde boekenplankspeakers
Qua tv is het goed te kijken naar de afstand tussen tv en bank. De kamer is 5 meter diep, dus je zit gauw 4,5m van je tv af. 55" is het minimale wat je dan wilt, wellicht zelfs 65". 65" word met je budget wellicht lastig, tenzij je het geen probleem vindt om naar een budget tv te kijken. Als je een 55"tv wilt ga dan voor een Sony XF9005, iets boven je budget, maar het beste wat je tot € 1.000 koopt. Voor € 200 meer koop je een LG OLED C8.
ik zou mijn huidige speakers kunnen houden, daarmee wordt het huidige budget voor de TV enorm opgerekt. Ik projecteer nu op 72", dus een 65" TV is wel GROOT.... moet ik even over nadenken, idee moet inzinken.
Het korte antwoord: zoveel draagt een receiver niet bij aan geluidskwaliteit.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb lang geleden een luistersessie gehad, waarbij er een NAD T748 en een HK AVR 435 op mijn speakers werden aangesloten. De HK gaf in een DTS track waanzinnige dikke klappen bij bijvoorbeeld explosies. De NAD was veel ingetogener qua intensiteit. Daarna werd er een audio CD opgezet, waarbij de NAD veeeel meer detail en plaatsing weergaf, en de HK er een brei van maakte. Echt een wereld van verschil.

ik ga mijn keuzes heroverwegen, en misschien laat ik de huidige speakerset staan, en ga ik voor een grotere TV en misschien een zwaardere receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

107mb schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:29:
[...]

ik zou mijn huidige speakers kunnen houden, daarmee wordt het huidige budget voor de TV enorm opgerekt. Ik projecteer nu op 72", dus een 65" TV is wel GROOT.... moet ik even over nadenken, idee moet inzinken.
Als het tot je mogelijkheden behoort, ga voor OLED. Het biedt nog steeds de beste beeldkwaliteit voor films en series. Tenzij de zon vaak op je scherm schijnt. Daar kunnen ze blijkbaar niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Teufel zijn best leuke speakers, maar een merk Dali (wat je aanhaalt) levert kwalitatief betere speakers en hoeft niet eens duurder te zijn. Overigens is dat ook mijn mening. Als jij Teufel mooier vindt, dan is dat jouw mening en dus jouw beste keus. Daarom mijn advies, ga eens wat luisteren. Is ook nog eens leuk om te doen :)

Qua vergelijking tussen receivers. Je hebt een NAD en een Harman Kardon beluisterd. In theorie zou die NAD beter moeten zijn, want die is een stuk duurder. Daarnaast is NAD ook en merk wat ik snel boven HK zou plaatsen. HK is vooral commercieel ipv kwalitatief hoogwaardig. Jij ervaart dit anders, daarom is luisteren super belangrijk! Pas wel een beetje op met het één op één vergelijking van receivers. De kans is groot dat die receivers onderling heel anders ingesteld staan, waardoor het appels met peren vergelijken wordt. Stel de NAD stond op pure direct en die HK op surround met Audyssey afregeling en wat extra decibels op de subwoofer.. tja niet zo vreemd dat die HK veel intenser klinkt. Je kunt receivers het beste testen met muziek op pure direct. Geluid in een film weergeven kunnen ze allemaal en luistert niet zo nauw. Is een receiver in staat om muziek knap weer te geven? Dan zit filmgeluid ook wel goed.

Voor een 5.1 systeem zou ik denk ik gaan voor een Marantz of Denon receiver. Die hebben lekker veel opties waaronder Audyssey voor het inregelen van je speakers met een microfoon. Goed om dan voor een receiver te gaan met Audyssey XT32 ondersteuning, zodat je daar ook de sub mee in kunt regelen. Die audyssey versie zit doorgaans op de wat duurdere modellen, zoals de Denon X3400/3500H en Marantz 6012/6013. Nog een tip, je kunt gerust gaan voor niet het meest recente model receiver. Wel ff goed onderzoek doen of die receivers geen opties hebben die je niet kunt missen of mogelijke updates die je niet kunt missen niet meer krijgen. Kan je snel een paar honderd euro schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 18-07-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:36
Ik zou ook zoiets doen... Marantz of Denon receiver nemen, dan ben je weer helemaal bij de tijd...daarnaast je huidige speakers houden en het extra budget inzetten voor een OLED TV... (55" of 65")

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

Hulleman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:52:
Dali Zensor of Oberon is een betaalbare reeks van Dali. Maar ook voor speakers geldt, er zijn zoveel alternatieven. Je moet daar wat voor gaan beluisteren wat binnen je budget valt. Dali is een mooi merk waarvoor ik ook ooit eens in de race was, maar na een luistersessie met (weliswaar veel duurdere) Focal speakers naar huis ging.
welke Focal speakers heb je gekocht?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MikeVM Als ik het goed heb, dan heeft @Hulleman net als ik de Focal Aria 926.

@107mb Wat is je uiteindelijke keuze geworden eigenlijk?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
@MikeVM @Jorgen
Focal Aria 926 inderdaad. Heb ze nu bijna 3 jaar en nog steeds verliefd op <3

[ Voor 56% gewijzigd door Hulleman op 20-11-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
nog niet aangeschaft, maar het gaat waarschijnlijk het volgende worden:
- Marantz SR5100
- Teufel System 6 THX 5.1
- LG 65" OLED

de aanschaf stel ik uit tot december 2020, dan wordt het nieuwe huis opgeleverd. In een jaar kan er nog veel gebeuren, dus het kan zijn dat er een aantal componenten gewijzigd worden!
Pagina: 1