Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

compact flash naar ide adapter past niet op 286 laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 14:21
Van mijn Tulip 386 laptop heeft de conner hardeschijf het begeven. Omdat deze schijven niet meer verkrijgbaar zijn leek het me een goed idee om deze te vervangen door een compact flash naar ide adapter met een 32 mb compact flash kaartje. Hier zijn op het Internet talloze succesvolle voorbeelden van te vinden. Nu loop ik eigenlijk al direct vast bij het aansluiten van deze adapter op de IDE kabel. Als ik de IDE kabel uit de defecte hardeschijf haal dan zie ik een connector met 42 gaatjes waarvan er 1 dicht is. Mijn compact flash naar ide adapter heeft 42 pinnen, dit gaat dus niet passen vanwegen een pinnetje teveel. Nou is mijn vraag, moet ik opzoek naar een andere IDE kabel of kan ik het pinnetje dat ik nu over heb gewoon ombuigen? Als ik deze dus ombuig, niet gebruik, werkt de compact flash naar ide adapter dan naar behoren?

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Andere kabel of die (key) pin op de kabel connector voorzichtig doorprikken?
Vroeger met oude IDE apparatuur ook regelmatig gedaan. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 17-07-2019 11:06 ]

• rorie
Bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp heeft pin 20 dus als functie dat de kabel maar op een manier kan worden aangesloten. Als je er dus zeker van bent dat je de kabel goed aansluit kan deze worden doorgeprikt. Ik ga er mee aan de slagg, ben benieuwd of ik het oude beesje weer aan de praat krijg,

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Mijn ervaring met oude Tulips (evenals bv. in oude Compaqs e.d.) dat in de IDE-tijd fabrikanten aparte vertaaltabellen gebruikten voor het instellen van de harddisk in de BIOS. Dus zelf aangeschafte harddisks deden het dan niet bij gebrek aan de juiste getallen om in de BIOS in te stellen.
Er is dus een reeële kans dat ondanks dat alles goed aangesloten is, de BIOS allergisch is voor niet-Tulip harddisks (of whatever het moederbord op die aansluiting ziet).

• rorie
Gisterenavond de pin op de kabel connector voorzichtig doorgeprikt en de compact flash naar ide adapter met een 32 mb aangesloten. Na het inschakelen van de laptop gingen er wat lampjes branden maar verder gebeurde er niks. Compact flash naar ide adapter andersom aangesloten en de laptop opnieuw ingeschakeld. Nu gaf de laptop wel beeld, met een bios checksum error. In de bios is er weinig in te stellen voor de hardeschijf, de opties zijn, None, 20 mb, 30 mb, 40 mb en 80mb. Het compact flash kaartje is 32 mb dus heb ik hem in de bios op 30 mb ingesteld, wijzigingen opgeslagen en de laptop opnieuw opgestart. Het booten van de laptop doe ik met een Ms Dos opstartdiskette, met fdisk probeer ik dan een partitie aan te maken. Tot nog toe is dit nog niet gelukt, elke keer de melding geen vaste schijf gevonden bij het starten van fdisk.

Na wat spelen met instellingen in de bios lijkt er een ander probleem te zijn, de CMOS batterij is leeg. Dit moet dus eerst opgelost gaan worden, het gaat hier om een Dallas DS1287 welke op de print zelf gesoldeerd zit dus dat gaat een uitdaging worden.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien kun je de BIOS instellingen manipuleren? Waarschijnlijk staat de BIOS in een EEPROM, daarvoor zou je een EEPROM programmer kunnen vinden.

Bij MS-DOS is ook debug inbegrepen, daarmee kun je zaken verder aanpassen of bekijken. Daarvoor moet het besturingssysteem natuurlijk wel eerst de disk kunnen zien.

Het flash kaartje emuleert waarschijnlijk bepaalde IDE parameters.

Je zou ook aan de andere kant kunnen beginnen: vind een emulator voor de disks die in de BIOS van de Tulip staan.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:33

Nemesizz

Untouchable

Die lege Dallas kun je evt oplossen door de pin-out te vinden (ja is gesoldeerd, maar heeft toch een pin-out) en de + en - van de batterij vinden. Daar draadjes aan solderen en een knoopcel houdertje van een defect moederbord afsolderen en die daar weer aan solderen. Kun je er gewoon CR2032 knoopcellen in gebruiken, heb ik ook gedaan bij een 486 met een lege Dallas.

Qua 'hardeschijf' instellingen, kun je niks instellen met heads/cylinders / etc? Met bepaalde instellingen kon je daar ook de grootte van je hardeschijf mee bepalen in het geval van oudere machines waar 'auto detect' niet werkt.

• rorie
De + en de - van de batterij zijn niet direct gekoppeld aan pinnen die aan de buitenkant bereikbaar zijn. Dus ik ben bang dat we hem moeten gaan open maken.
Nemesizz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:27:
Die lege Dallas kun je evt oplossen door de pin-out te vinden (ja is gesoldeerd, maar heeft toch een pin-out) en de + en - van de batterij vinden. Daar draadjes aan solderen en een knoopcel houdertje van een defect moederbord afsolderen en die daar weer aan solderen. Kun je er gewoon CR2032 knoopcellen in gebruiken, heb ik ook gedaan bij een 486 met een lege Dallas.

Qua 'hardeschijf' instellingen, kun je niks instellen met heads/cylinders / etc? Met bepaalde instellingen kon je daar ook de grootte van je hardeschijf mee bepalen in het geval van oudere machines waar 'auto detect' niet werkt.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik heb zelf de zijkanten (kunststof) weggeschraapt bij de + en - en daar kabels aan gesoldeerd. Maar je zou ook aan de onderkant van de printplaat de + en - kunnen opzoeken en daar proberen draden aan te solderen.

Want, als je de Dallas wilt vervangen (weet niet eens of dat kan, ik kon geen vervanger voor mijne vinden en dat was nog een socketed variant) moet het bord er toch uit.

• rorie
Waar heb je dat mee weggeschraapt als ik vragen mag? Heb je daarna ook de contacten met de interne batterij verbroken?
Nemesizz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:29:
Ik heb zelf de zijkanten (kunststof) weggeschraapt bij de + en - en daar kabels aan gesoldeerd. Maar je zou ook aan de onderkant van de printplaat de + en - kunnen opzoeken en daar proberen draden aan te solderen.

Want, als je de Dallas wilt vervangen (weet niet eens of dat kan, ik kon geen vervanger voor mijne vinden en dat was nog een socketed variant) moet het bord er toch uit.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zal een poging wagen foto's te plaatsen.

Dallas1

dallas2

It ain't pretty but it works. Wist niet zeker of het zou werken, daarom niet zo secuur te werk gegaan (ijzerzaagje om het plastic van de behuizing af te krijgen), te stugge kabels (breken snel los) en cheap-ass soldeerbout, maar, het werkt.

Intern hoef je geen verbinding te verbreken, die batterij is toch leeg (kan volgens mij ook niet).

• rorie
En dit dus allemaal zonder hem los te hoeven solderen? bedankt voor alle info, ik zal het vanavond eens proberen.
Nemesizz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:53:
Zal een poging wagen foto's te plaatsen.

[Afbeelding: Dallas1]

[Afbeelding: dallas2]

It ain't pretty but it works. Wist niet zeker of het zou werken, daarom niet zo secuur te werk gegaan (ijzerzaagje om het plastic van de behuizing af te krijgen), te stugge kabels (breken snel los) en cheap-ass soldeerbout, maar, het werkt.

Intern hoef je geen verbinding te verbreken, die batterij is toch leeg (kan volgens mij ook niet).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Die van mij zat in een socket, daarom gaf ik ook aan dat je misschien de draden aan de onderkant van het moederbord kan solderen.
Maar zonder het ding uit de socket halen (vast gesoldeerd) zou ook wel moeten lukken. Als je iets handigere tools hebt (Dremel bijvoorbeeld) moet het een stuk makkelijker gaan (voor het plastic van de behuizing verwijderen).

Wel eerst even de pin-out opzoeken.
Pagina: 1