ATX -> mITX: Advies omtrent koeling en MOBO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 00:13
Ik zoek een?

Ik heb momenteel een computer met de volgende componenten:

• Intel I7 7700K
• ATX moederbord
• 4x8GB RAM
• NVIDIA Titan Xp
• 1x m.2 SSD 256Gb 1x SATA SSD 1Tb en nog wat overige schijfjes
• Corsair H115i
• NZXT Noctis 450
• Corsair AX760

Ik wil graag weer terug naar een kleine build, zonder lampjes, raampjes en andere meuk. Ik heb hiervoor de Ncase M1 kast op het oog. Hiervoor zal ik enkele aanpassingen in mijn build moeten doen om het passend te maken. Dit is ongeveer wat ik wil gaan doen.

• CPU delidden
• AIO koeler zal vervangen moeten worden voor een unit met 240mm radiator om te passen
• Ram 4x8Gb zal vervangen moeten worden voor 2x16Gb
• Moederbord van ATX naar mITX
• Alle overige schijfjes en SSD's de computer uit op de 2 genoemde SSD's na
• Alle RGB-fans en RGB controllers e.d. de deur uit en enkel wat Noctua fans gebruiken in de nieuwe build
• Ingekorte kabels om goed passend te zijn in de nieuwe case.
• Kleinere voeding, waarschijnlijk de Corsair SF600 platinum

Het aanschaffen van RAM, casefans, voeding en het verpatsen van RGB-spullen zou geen moeite moeten zijn. Echter ben ik er nog niet uit wat ik het beste kan doen m.b.t. koeling en moederbord. Mijn wensen:

• Ik wil het liefst van de LAN-kabel af. Mijn computer staat redelijk dichtbij de router dus een draadloze verbinding is ook prima stabiel. Wat weer kabels door het huis heen scheelt.
• Aangezien de computer op mijn bureau zal komen te staan heb ik het liefst een computer die goed koelt terwijl hij relatief stil is.

Ik ben dus nog op zoek naar het juiste moederbord met goede WiFi ondersteuning en een goede koeloplossing. Veel high-end moederborden focussen op uiterlijk, RGB etc. wat voor mij compleet irrelevant is. Ik kan echter moeilijk inschatten wat een goed moederbord is voor Socket 1151 zonder de 'gaming' poespas. Tevens, als iemand een adresje weet in NL waar een enthousiasteling custom kabels maakt zou ik graag in contact komen. O-)

Wat is je budget?
nvt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatste jaren heb ik altijd Corsair AIO koelers gebruikt, zonder problemen. Echter heb ik de afgelopen jaren de ontwikkelingen op dit gebied niet meer gevolgd en weet ik niet of er betere oplossingen zijn. Zeker gezien ik niet wil betalen voor RGB en de fans toch zal vervangen voor Noctua exemplaren. Qua moederbord geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Een beetje zoals hierboven beschreven. Toen ik heel goedkoop een ATX-moederbord en i7 7700K kon overnemen heb ik de kast van mijn broertje overgenomen om dit passend te maken. Hier zat een raam in dus dacht ik: dan moet er ook wel wat moois achter het raampje zitten. Echter staat de kast nu al 2 jaar onder mijn bureau en branden de lampjes nog altijd standaard wit.. |:(

Ik heb een nieuw bureau waardoor de kast niet makkelijk meer naast mijn bureau kan staan. Het liefst heb ik dan ook weer een kleine, minimalistische kast op mijn bureau staan. De computer draait soms enkele dagen wat simulaties dus moet wel goed koel blijven. Daarnaast speel ik soms een spelletje (niks zwaars, vooral League of Legends). Flink overclocken hoeft voor mij niet, de computer levert nu al voldoende rekenkracht.

Indien er onduidelijkheden zijn, mijn excuses! En alvast bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Zonde om voor een oud platform waar geen rek meer in zit zulke grote wijzigingen te doen. Ik zou zeggen, verkoop het systeem (evt zonder videokaart) en koop iets nieuws. De Ryzen 5 3600 bijvoorbeeld, is sneller en ontwikkelt minder warmte.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenNCase M1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H100x High Performance Liquid CPU Cooler€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESC€ 159,65€ 159,65
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,45

• koen0s
Uszka schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:22:
Zonde om voor een oud platform waar geen rek meer in zit zulke grote wijzigingen te doen. Ik zou zeggen, verkoop het systeem (evt zonder videokaart) en koop iets nieuws. De Ryzen 5 3600 bijvoorbeeld, is sneller en ontwikkelt minder warmte.
Hey, bedankt voor het snelle antwoord!

Ik heb de optie voor compleet nieuwe spullen ook overwogen. Dit leek mij echter niet nodig gezien ik de extra performance niet nodig heb. Tevens is de 3e generatie van AMD's processoren pas net uit en ik ben nogal ongelukkig met nieuwe producten (kinderziektes, produtiefouten etc.), ik blijf dan ook liever bij mijn huidige processor.

Ik ben daarom wel benieuwd of er bijvoorbeeld een verschil significant verschil zit tussen Z170-Z390 (en alles er tussenin) qua bluetooth en WiFi functionaliteit. Z170 moederborden zijn namelijk ook vaak nog te vinden voor een schappelijke prijs in de V&A sectie.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29
heb je ook overwogen om een iets grotere itx kast uit te zoeken waar je waterkoeler en voeding wél inpassen?! dat scheelt een hele hoop geld, want die Ncase is ook vreselijk duur....

de core 500 bijvoorbeeld ondersteunt radiators tot 32,5 cm pricewatch: Fractal Design Core 500

dan heb je alleen een nieuw mobo en geheugen nodig (hoewel, heb je écht 32G ram nodig?)

[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 17-07-2019 11:53 ]

• koen0s
Rrob schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:49:
heb je ook overwogen om een iets grotere itx kast uit te zoeken waar je waterkoeler en voeding wél inpassen?! dat scheelt een hele hoop geld, want die Ncase is ook vreselijk duur....

de core 500 bijvoorbeeld ondersteunt radiators tot 32,5 cm pricewatch: Fractal Design Core 500

dan heb je alleen een nieuw mobo en geheugen nodig (hoewel, heb je écht 32G ram nodig?)
Bedankt voor je antwoord!

Momenteel draaien er simulaties die ongeveer 20-24 Gb RAM opsnoepen. Terug gaan naar 16Gb doe ik liever dan ook niet. Tevens zal RAM ook geen grote kostenpost zijn. Bij het verkopen van mijn huidige reepjes zal ik waarschijnlijk 50 euro moeten bijleggen voor 2x16Gb. Hetzelfde geldt voor de voeding, het RAM en de voeding vervangen zou niet meer dan 100 euro moeten kosten.

Ik heb ook naar andere kasten gekeken. Echter wordt ik toch wel heel blij van het kijken naar een Ncase M1 (het oog wil ook wat :9 . Dit zal inderdaad flink meer kosten met zich meebrengen, maar dat heb ik er voor over. Het is dan ook de bedoeling dat een high-end kast zoals de Ncase M1 6-10 jaar meegaat.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
koen0s schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:36:
Ik ben daarom wel benieuwd of er bijvoorbeeld een verschil significant verschil zit tussen Z170-Z390 (en alles er tussenin) qua bluetooth en WiFi functionaliteit. Z170 moederborden zijn namelijk ook vaak nog te vinden voor een schappelijke prijs in de V&A sectie.
Z370/390 gaat je cpu niet op werken dus dat is geen optie. Z170 vs Z270 kan je in de specs uitzoeken.
Overigens heeft pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII IMPACT een prima nieuwprijs voor een high-end bord.

• koen0s
Uszka schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Z370/390 gaat je cpu niet op werken dus dat is geen optie. Z170 vs Z270 kan je in de specs uitzoeken.
Overigens heeft pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII IMPACT een prima nieuwprijs voor een high-end bord.
Ik dacht gelezen te hebben dat 7e generatie ook compatibel is met Z370, maar je hebt helemaal gelijk zie ik nu. Stom van mij.. 8)7

Ik heb dat moederbord al eerder bekeken. Het enige probleem met dat moederbord is het ontbreken van een m.2 slot. Zelf heb ik dit moederbord nu op het oog, gezien het best voordelig aan te schaffen is (150 eu). Dan zou ik de lampjes maar uit moeten zetten. Het enige nadeel vind ik de grote WiFi-receiver, maar ik neem aan dat je hier ook gewoon 2 antenne's op kan draaien..?
Pagina: 1