Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:12
Om dagelijkse (allerhande) wijzigingen op onze infrastructuur te bewaken en om collega's op de hoogte te houden van doorgevoerde aanpassingen gebruiken wij momenteel adminlog. Dat is een tool om globaal en snel een logboek bij te houden van werkzaamheden die zijn verricht. Alle ingevulde entries komen nu in een lange niet gepagineerderde webpagina terug, waar wij dan in de internet browser dmv CTRL+F doorheen kunnen zoeken.

Denk hierbij aan de volgende zaken:

- Datum/tijd
- Hostname/Categorie waarop de wijziging van toepassing is
- De doorgevoerde wijziging
- Voorgedefinieerde tekst (bijv. Windows updates + Reboot doorgevoerd)

De tool werkt prima, maar is toch verouderd en beveiligingstechnisch schort er ook het een en ander aan.

Eigenlijk zijn wij op zoek naar een opvolger voor deze tool die

- Zeer laagdrempelig tekst (en het liefst plaatjes) kunnen invoeren.
- Achter een login hangt (liefst met SSO in te loggen)
- Data opslaat in een database
- Goed doorzoekbaar is
- WENS: - Kopieren en plakken mogelijkheid (denk hierbij aan een screenshot)
- WENS Toevoegen van tags

Wat gebruiken andere sysadmins om hun wijzigingen bij te houden? En dan heb ik het niet over changemanagement, Gewoon het eenvoudig bijhouden van wijzigingen die je in GPO's, software en bijvorbeeld SCCM doorvoert zonder hele changes aan te moeten maken.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Een ticketsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Een Google Worksheet (Excelsheet) die je gezamenlijk online kan bewerken met collega's? Zie je direct ook wie welke wijzingen heeft aangebracht. Je kan plaatjes toevoegen, tekst is laagdrempelig en je kan gemakkelijk zoeken en filteren.

Afbeeldingslocatie: https://trumpexcel.com/wp-content/uploads/2013/05/Insert-Picture-Into-Excel-Cell-Filter-Images.gif

En je ziet live je collega's werken in de sheet, dus je zult niet snel tegelijk in een zelfde cell aan het werken zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door CyberMania op 17-07-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Ticketsysteem is niet laagdrempelig genoeg denk ik. Het gaat hier echt om input in de vorm van wijzigingen zoals:

User: Hoicks
Catgeorie GPO
"Default Domain Policy gewijzigd: wachtwoord beleid op minimaal 14 karakters gezet."

Soms worden er echter ook wat lappen tekst ingeknald (copy paste) van stukjes KB artikelen e.d, dat is in een Excel sheet weer wat lastiger.

Ik zelf zat meer te denken aan een soort BLOG achtige pagina.

[ Voor 22% gewijzigd door Hoicks op 17-07-2019 09:48 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Soms worden er echter ook wat lappen tekst ingeknald (copy paste) van stukjes KB artikelen e.d, dat is in een Excel sheet weer wat lastiger.
Nee hoor, die je kan je heel netjes wegwerken in Excel als comments bij een cell.

Afbeeldingslocatie: https://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2008/04/excel-2013-comment.jpg.optimal.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2013/04/x00_lead_image_comments_in_excel.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.S9KSBKiBZl.png
[/img]

Je kan het in de toekomst zelfs verder uitwerken met mooie macro's voor het verwerken van input. Want Excel ondersteunt gewoon Macro's/VBA.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSKWmHWRMeodzTNhBiT1M5BC-b-fPj9lhJkdZZ_uSKYYV97bi-D

[ Voor 38% gewijzigd door CyberMania op 17-07-2019 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Sowieso registreren op de goede plaats, wat heeft dit in Tweakers Lounge te zoeken?

Ik gok even op PNS

TL >>> PNS

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
CyberMania schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:50:
[...]
Nee hoor, die je kan je heel netjes wegwerken in Excel als comments bij een cell.
...
Je kan het in de toekomst zelfs verder uitwerken met mooie macro's voor het verwerken van input. Want Excel ondersteunt gewoon Macro's/VBA.
Bedankt voor het exact laten zien waarom je dit soort dingen niet in excel moet doen...

Excel is een spreadsheet programma, heb je een spreadsheet nodig dan is excel de juiste tool.
Heb je iets anders nodig dan is niet excel (+ functies + vba + macro's) een ook maar enigszins te overwegen tool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Bedankt voor het exact laten zien waarom je dit soort dingen niet in excel moet doen...

Excel is een spreadsheet programma, heb je een spreadsheet nodig dan is excel de juiste tool.
Heb je iets anders nodig dan is niet excel (+ functies + vba + macro's) een ook maar enigszins te overwegen tool...
En waarom is Excel niet de juiste tool voor zoiets als de functies blijkbaar prima toereikend zijn, zoals in het voorbeeld hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Elk word "geschreven" is voor sommige teveel. wat is je winst ?
Stel je voor teamleider/manager vraagt een wijzing "off books" (lees per mail) dan is is er geen incident registratie / correlatie behalve "hij vroeg me, weet ik veel zijn reden en waarom twijfel aan de baas"

Het is in theorie/praktijk te doen dat je bv tickets genereert op "events"
- switch wijziging
- gpo aanpassing
En je kan door bv versioning systemen configuraties van switches/gpo's bij houden. (wat altijd goed is)

Maar je moet eerst een gaan afvragen /. starten welke wijzigen wil je bij houden ... want loggen om het loggen is natuurlijk de eerste "afschiet" reden van collega en manager..

In praktijk is het beste gewoon een mix van versie beheer & backups, en je hebt al geluk als auditing/monitoring ..mag/kan .. en auto ticket genereren waarbij jij c.q collega een "Reden" moeten loggen hmm dat is tijd te veel hebben,

ps ik heb wiki's, admin log, blog, auditing, daily en weekly standups ... gezien en alle andere vormen die je kan bedenken .. uiteindelijk staat en valt het met de inzet van je team.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 17-07-2019 11:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
Als ervaren ITér weet ik wat er gebeurt als je teveel moet loggen, (dan gebeurt het in de praktijk niet).

Juist de laagdrempeligheid van een tab in een internetbrowser (Die altijd open staat) en waar je even snel je wijzigingen in bijhoudt, zorgt ervoor dat bijna de meest simpele wijzigingen worden gelogd. Hierdoor is vaak snel terug te correleren, welke wijzigingen er in het verleden hebben plaatsgevonden en daardoor wordt vaak waardevolle informatie verkregen.

Ons automatiseringsteam sinds 2010 al met het huidige systeem en dat bevalt heel goed. (Juist omdat je heel snel kunt zoeken naar kleine wijzigingen die bijvoorbeeld in 2010 zijn geweest).

Enfin. De vraag is dus niet hoe wij onze werkwijze moeten veranderen. De vraag is hoe ik de betreffende software naar de huidige tijd krijg met (wat nieuwe eisen). Daar zoek ik dus nieuwe tooling die dat zou kunnen voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
Bij ons gebeurt nagenoeg alles doormiddel van Configuration management tooling (Chef/Ansible/Octopus/etc.)
Het mooie daaraan is dat al je wijzigingen code zijn welke je in een version management systeem knalt (Github/Gitlab/Azure Devops/etc.)
Alles is dus inherent "gelogt" en traceerbaar. (Je hoeft alleen maar in de commit history te kijken)
Daarnaast zijn er natuurlijk change tickets om alles netjes door te voeren.

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Stoelpoot schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:32:
[...]

En waarom is Excel niet de juiste tool voor zoiets als de functies blijkbaar prima toereikend zijn, zoals in het voorbeeld hierboven?
Ctrl-A + delete + Ctrl-S.
Oops, sorry daar ging even 9 jaar administratie.

Maar geen nood, ik heb nog een handig neefje wat daar wel even een VBA-macro voor kan schrijven om dat tegen te gaan.

Maar ook een heel simpel iets als dat een logboek standaard niet achteraf wijzigbaar is, zet jij erin dat jij de server gaat herstarten en komt die daarna niet meer up dan kan je dat er niet uithalen.
Maar het handige neefje kan daar ook wel weer een VBA-macro voor schrijven hoor.

Plus dat je allerlei grappige dingen gaat krijgen als mensen cellen gaan samenvoegen etc.
Of als mensen conditionele opmaak erin gaan zetten.

En dat mag je allemaal achteraf eruit gaan slopen als iemand het er per ongeluk ingezet heeft en dat gaat gebeuren en dat gaat niet direct opgemerkt worden.

Spreadsheet != logboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Meekoh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:58:
Bij ons gebeurt nagenoeg alles doormiddel van Configuration management tooling (Chef/Ansible/Octopus/etc.)
Het mooie daaraan is dat al je wijzigingen code zijn welke je in een version management systeem knalt (Github/Gitlab/Azure Devops/etc.)
Alles is dus inherent "gelogt" en traceerbaar. (Je hoeft alleen maar in de commit history te kijken)
Heerlijke manier van werken :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon OneNote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Geen idee met hoeveel man jullie zijn maar Jira zou je hiervoor kunnen gebruiken.

We zijn dat ook aan het overwegen bij een klant.

Hosted variant tot 10 users is makkelijk betaalbaar. En gevoelige info komt er toch niet in.

Voordelen, hosted, overal beschikbaar, snel zoeken, meerdere opties en dus ook het bijhouden van openstaande punten of het overdragen van taken.

Wellicht de moeite waard?

Mochten er andere dingen voorbij komen dan lees ik graag even mee👍

Hebben ook MediaWiki ofzo overwogen, maar nah, dat werd hem ook niet.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Kavaa ik denk dan eerder Confluence van Atlassian boven een Jira, dat gaat meer richting een wiki. Jira zonder plugins is echt meer een ticketsysteem wat overigens wel geschikt zou zijn TS zijn vraagstuk, maar ik geloof wat minder bij jou.
Ik vind zelf het gedoe met de tasks e.d. bij Jira echt onhandig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Meekoh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:58:
Dit.
Met de hand op een server inloggen en dingen veranderen hoort niet voor te komen. Nu is de werkelijkheid natuurlijk nooit zo mooi, maar voor de zeldzame uitzonderingen kan ik prima toe met een eenvoudige tekst file waar ik mijn commando's in log. Die file staat uiteraard ook in versiebeheer.

Zodra je op dingen gaat klikken of plaatjes nodig hebt dan houdt het voor mij snel op, dat is eigenlijk niet te registreren en te reproduceren of te automatiseren. (In tools die klikjes opnemen en terugspelen geloof ik niet, dat is niet robuust.)
PS. Ik ben verstokt Unix-beheerder mede door dit soort redenen, ik gok dat Windows-beheerders er anders over denken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:28
Iets als Puppet/Ansible icm SCM gebruiken lijkt me inderdaad stap 1. De volgende stap is dan te zorgen dat iedereen duidelijke commit messages gaat gebruiken.

Het heeft echter wel z'n grenzen. Als je 's nachts om 0300 een incident hebt wil je niet honderden commits door om te kijken wat er afgelopen week allemaal veranderd is. Bij een oud werkgever hadden we daarom naast git ook nog een wikipagina waar we per week alle changes samenvatten (en gegroepeerd op severity, zodat de grootste en recentste veranderingen altijd bovenaan stonden).
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:20:
[...]
PS. Ik ben verstokt Unix-beheerder mede door dit soort redenen, ik gok dat Windows-beheerders er anders over denken.
Nou is het voor mij ook al $lang geleden dat ik zelf iets met windows gedaan heb, maar volgens mij kom je met power shell al een eind tegenwoordig. Dat valt dan weer prima te automatiseren met iets als Puppet (Ansible doet denk ik net wat minder aan windows support).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:20:
[...]

Dit.
Met de hand op een server inloggen en dingen veranderen hoort niet voor te komen. Nu is de werkelijkheid natuurlijk nooit zo mooi, maar voor de zeldzame uitzonderingen kan ik prima toe met een eenvoudige tekst file waar ik mijn commando's in log. Die file staat uiteraard ook in versiebeheer.

Zodra je op dingen gaat klikken of plaatjes nodig hebt dan houdt het voor mij snel op, dat is eigenlijk niet te registreren en te reproduceren of te automatiseren. (In tools die klikjes opnemen en terugspelen geloof ik niet, dat is niet robuust.)
Ook Windows kun je prima op deze manier beheren ;) Al onze windows omgevingen worden vanuit Chef gemanaged.
Ruby werkt ook gewoon op windows en anders kun je nog altijd powershellen of DSC(Desired State Configuration) gebruiken.
Chef heeft ook resources voor DSC.

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 18-07-2019 16:19 ]

Computer says no

Pagina: 1