Nieuwe SSD 860 1TB of m.2 970 500gb?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:00
Dit najaar wil ik een nieuwe PC bouwen en nu zag ik dat er momenteel een aanbieding is op de Samsung opslag componenten. Hoewel ik momenteel al een HDD van 2TB en SSD van 250gb heb, merk ik dat ik vrij veel games heb die baat kunnen hebben van een SSD vs HDD. Mijn huidige SSD zit dan ook al bijna vol, met nog een aantal games die ik op de SSD wil hebben. Daarnaast staat er op mijn huidige SSD ook het OS.

Momenteel neig ik naar de Samsung 860 1TB voornamelijk vanwege de opslag grootte. Echter weet ik eigenlijk niet zo goed of de M.2 970 al voldoende is. Mijn gedachtengang is dat mocht een m.2 kunnen helpen op een later punt, dat ik dan ook de Intel 660p zou kunnen halen. Ik weet dat dit qua specs eerder tussen de m.2 van Samsung en de SSD zit, maar deze heeft ook weer een nette opslag grootte dat ik dan kan toevoegen.

Dus graag zou ik advies willen bij mijn bovenstaand dilemma. Qua prijs scheelt het 10€ in het voordeel van de m.2 970.

Dus in deze, wat is wijsheid?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 117,99€ 117,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 107,90€ 107,90

Beste antwoord (via Sir_Lion op 02-08-2019 15:24)

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ik zie een hoop verwarring omtrent SATA vs NVME en wanneer die hogere lees- en schrijfsnelheden nuttiger zijn. Voor veel usecases zijn de verschillen klein.
Dit vond ik een heel leerzaam en nuttig filmpje: YouTube: SSD Review — 8 NVMe M.2 Drives Tested — Which Should You Buy? — 2019...

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Heb je je al eens ingelezen in soorten SSD?
Je praat nu over 2 totaal verschillende soorten: SATA SSD en een M.2 SSD. M.2 SSDs zijn een heel stuk sneller dan SATA SSDs.
Misschien is het handig om t.z.t een topic te openen in Desktop Aankoopadvies :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:00
Wintervacht schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:17:
Je praat nu over 2 totaal verschillende soorten: SATA SSD en een M.2 SSD. M.2 SSDs zijn een heel stuk sneller dan SATA SSDs.
Misschien is het handig om t.z.t een topic te openen in Desktop Aankoopadvies :)
Ik ben zeker op de hoogte van de verschillen in de SSDs. Juist daarom deze vraag. Ik kan momenteel niet goed inschatten in hoeverre de sprong tussen de twee SSDs is t.o.v. de storage grootte. Momenteel kan ik uit de voeten met mijn huidige SSD, ik vind het "prima". Maar zonder de m.2 ooit ervaren te hebben, kan ik het ook niet inschatten. Misschien moet ik daarom juist die m.2 nemen.

De afweging denk ik juist dat ik tegenover de hoeveelheid programmas en spellen die echt een aanzienlijk voordeel halen uit de snellere component van de SSD tov HDD, welke waarschijnlijk nog voorbij de 500GB gaat komen. Het conflict is dan ook dat meer als volgt op te vatten (denk ik)

* Groot deel krijgt een snelheid boost, maar mogelijk (en waarschijnlijk) niet alles.
* Een deel blijft op SSD boost, op de kleine drive.

vs

* Vrijwel alles werkt vlotter tov de HDD, doordat het op minimaal een Sata SSD staat.

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 15:31

waseland

War... war never changes

Ik ben zelf een paar weken geleden voor een pricewatch: Intel 660p 2TB gegaan als secondary SSD.

Een mening spelletje is tegenwoordig al snel 50+ GB.
Maar dan daarbij zeggend dat ik vrij veel games tegelijk heb geinstalleerd, ik vind het zelf alleen wel fijn om me geen zorgen te maken over storage :P

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00

Tazzios

..

En in hoeverre ben jij op de hoogte?* >:)
M.2 is de aansluiting en kan alsnog SATA protocol zijn i.p.v. NVMe.

*Nu hopen dat ik geen foutje maak in deze post :P

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tazzios schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:54:
[...]

En in hoeverre ben jij op de hoogte?* >:)
M.2 is de aansluiting en kan alsnog SATA protocol zijn i.p.v. NVMe.

*Nu hopen dat ik geen foutje maak in deze post :P
Klopt, maar je moet er wel op letten dat ze compatible zijn, een sata m.2 ssd zal niet zo best werken in een slot dat alleen pcie ondersteunt en vice versa. Daarnaast is er nog verschil in pcie x2 en pcie x4 aansluitingen/drives, zoek er dus altijd eentje die matcht bij je mobo specificaties.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Wintervacht schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:01:
[...]

Klopt, maar je moet er wel op letten dat ze compatible zijn, een sata m.2 ssd zal niet zo best werken in een slot dat alleen pcie ondersteunt en vice versa. Daarnaast is er nog verschil in pcie x2 en pcie x4 aansluitingen/drives, zoek er dus altijd eentje die matcht bij je mobo specificaties.
"Niet zo best" is larie: het werkt of het werkt niet.

Een m.2 slot waar op vermeldt staat dat er zowel support is voor s-ata als pci-e zal zowel s-ata als nvme 100% ondersteunen. Uiteraard wanneer slechts pci-e x2 vermeldt wordt kan het zijn dat een nvme niet op volle snelheid werkt. Maar de m.2 s-ata zal altijd het maximum ondersteunen zoals van een reguliere s-ata 6 gbps port.
En over het algemeen hebben zeker moederborden met 2 m.2 slots minstens 1 slot die s-ata ondersteunt. Ook laptops met maar 1 m.2 slot zullen meestal beide ondersteunen.

Mijn advies: is het prijsverschil tussen nvme versie en s-ata versie niet groot: neem dan de nvme. Maar betaal er ook niet superveel extra voor, want in de praktijk is het verschil niet heel merkbaar. Maar los van nvme/s-ata zou ik zeker altijd voor m.2 aansluiting kiezen, scheelt weer kabels.

[ Voor 16% gewijzigd door skelleniels op 19-07-2019 23:52 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De kans dat je het verschil tussen een NVMe- en S-ATA-SSD gaat merken is erg klein als gewone consument (daar vallen ook de meeste gamers onder). Je kan beter een goede S-ATA-versie aanschaffen die je voor hetzelfde geld meer opslag biedt dan een NVMe-tegenhanger.

Als geld geen probleem is, dan koop je gewoon de NVMe-versie. Ik vind het een stuk handiger werken persoonlijk, ik hoop dat er meer moederborden op de markt komen met meerdere M.2-sloten. Veel minder geklooi met kabels :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Een m.2 SSD is niet percé sneller. M.2 is de formfactor. Afhankelijk van het protocol dat gebruikt wordt (pci-e of sata) kan een m.2 SSD sneller zijn.

Ik zou voor de Intel 660p gaan. Goedkoper en in theorie sneller dan de 860 evo. De 970 EVO plus is nog sneller, naar vaak merk je die 'extra" snelheid t.o.v. sata niet. Ik zou liever alle games lekker snel willen laten laden in plaats van een paar games super lekker snel. Maar het is even aan jou. Als je maar een paar games hebt die je veel speelt, is het geen slechte keuze om de 970 EVO plus te kopen. De vraag is alleen even of je er echt iets van merkt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26

Croga

The Unreasonable Man

Ik zat met een soortgelijk dilemma...

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Samsung 970 NVME boot drive van 500GB, gecombineerd met een 2TB Intel 660p als secundair.

Mijn overweging was dat de 970 zo'n beetje de best gereviewde schijf is. Ik wil m'n primaire schijf zo snel mogelijk hebben en door voor de 500GB versie te gaan kan ik er ook nog wat programmas op kwijt. De 1TB versie van deze SSD was echter zo duur dat ik dat te ver vond gaan. Daarnaast heb ik best nog een berg opslag nodig en de Intel 660p is niet heel veel duurder dan z'n SATA tegenhangers (of dat nu M.2 of 2.5" is). Hoewel de Intel in reviews wat negatieve opmerkingen over sustained throughput krijgt, is ie in die gevallen nogsteeds vergelijkbaar met SATA schijven. Ofwel; geen nadelen ten opzichte van SATA, wel potentiele voordelen.

Zoals je zelf ook al kunt zien in je lijst is de 660p goedkoper dan de Samsung 860 SATA. Daarmee is de 660p dus zonder meer een betere keuze. Als het gaat om secundaire opslag zie ik geen voordeel van de 970 ten opzichte van de 660p. Ofwel, @Verwijderd , als je mij zou vragen te kiezen uit je lijstje, met jouw context, zou ik voor de 660p gaan.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Gezien je use case kun je het beste de 1tb schijf kopen. Ook de Intel is gewoon goed genoeg voor jouw use case als extra opslag/bootdrive.

Ten opzichten van de m2 schijf ga je er geen enkele frame op vooruit en je games zullen misschien een paar seconden sneller geladen worden. Dan heb je veel meer aan je game library die op de ssd gezet kan worden zodat alle games daarvan worden opgestart.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • Beste antwoord

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ik zie een hoop verwarring omtrent SATA vs NVME en wanneer die hogere lees- en schrijfsnelheden nuttiger zijn. Voor veel usecases zijn de verschillen klein.
Dit vond ik een heel leerzaam en nuttig filmpje: YouTube: SSD Review — 8 NVMe M.2 Drives Tested — Which Should You Buy? — 2019...

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
No-brainer.
Ga voor die 1TB SSD. De extra snelheid van een M2 SSD is bij gaming totaal niet interressant.
Ik merk zelfs het verschil niet tussen een vertex 2 en mijn 960EVO M2 schijf.
Qua specs mijlenver uitelkaar, maar in de praktijk is het in een huis, tuin en keukenscenario totaal niet interressant.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1