Momenteel heb ik een HTPC met een J1900 intel celeron (onboard). Aangezien deze het een en ander aan kracht tekort komt wil ik deze graag vervangen door een zuinige HTPC die ook dienst doet als (download) server/NAS. Ik zal er een aantal docker containers op draaien, nextcloud, backup tooling (tbd), plex en max 1 plex stream transcoderen (op de cpu). Dit alles op Windows 10.
Omdat deze in de woonkamer komt te staan is het belangrijk dat deze stil is. Daarnaast wil ik hem graag altijd aan kunnen laten staan, dus is zuinigheid ook belangrijk.
Voor de toekomst wil ik graag dat deze ook geschikt is voor 4k HDR, maar er zal niet op gegamed worden.
Uiteraard had ik ook voor een NAS/Android tv of iets dergelijks kunnen gaan. Maar ik vind de flexibiliteit van een zelfbouw systeem wel prettig.
Zelf heb ik dit systeem samengesteld:
Keuze verantwoording:
-Processor:Intel vanwege de bewezen idle zuinigheid. Twijfel nog of een i3-9100 genoeg is, of dat een i5 toch wel prettig is voor 4K HDR.
-Moederbord vanwege hdmi 2.0 en m-itx en relatieve zuinigheid volgens hardware.info. Deze heb ik al voor 120 euro via Amazon kunnen aanschaffen. (Maar zou eventueel nog terug gestuurd kunnen worden.
-Case: Vanwege de form factor
-Voeding: 160w pico+150w voeding. Als ik het Zuinige Server Topic bekijk zou dit ruim voldoende moeten zijn. Bovendien is een pico psu efficient bij lage belasting en stil.
-CPU Koeler: Zou stil moeten zijn.
Hebben jullie advies of ik nog fouten maak met dit systeem? Zijn er onderdelen die niet met elkaar matchen? Is de voeding voldoende en inderdaad de goede keuze? Heb ik een i5 nodig voor 4k HDR of is een i3 voldoende?
Is het systeem ook passief te koelen met pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive . Hij zal los in de woonkamer staan.
TLDR;
HTPC/NAS combi voor:
- 4k HDR
- Downloaden
- Backup
- Docker
- Plex (max 1 stream transcoderen)
- Windows
-2.5 inch SSD uit mijn huidige systeem meenemen.
- De externe HDD wordt als interne gebruikt door hem te ontdoen van zijn behuizing.
Vragen:
- Matchen de onderdelen?
- Is de voeding een goede keuze?
- Is een i3 voldoende voor 4k HDR?
- Is dit systeem ook passief te koelen met bijvoorbeeld: pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive ?
- Ben ik iets vergeten/zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor jullie hulp en kennis!!! Dat wordt erg gewaardeerd!
Omdat deze in de woonkamer komt te staan is het belangrijk dat deze stil is. Daarnaast wil ik hem graag altijd aan kunnen laten staan, dus is zuinigheid ook belangrijk.
Voor de toekomst wil ik graag dat deze ook geschikt is voor 4k HDR, maar er zal niet op gegamed worden.
Uiteraard had ik ook voor een NAS/Android tv of iets dergelijks kunnen gaan. Maar ik vind de flexibiliteit van een zelfbouw systeem wel prettig.
Zelf heb ik dit systeem samengesteld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 143,99 | € 143,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi | € 175,05 | € 175,05 |
| 1 | Behuizingen | Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium finish) | € 44,99 | € 44,99 |
| 1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) | € 5,36 | € 5,36 |
| 1 | Externe harde schijven | Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 150 W | € 35,- | € 35,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK | € 67,41 | € 67,41 |
| 1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 639,80 | ||
Keuze verantwoording:
-Processor:Intel vanwege de bewezen idle zuinigheid. Twijfel nog of een i3-9100 genoeg is, of dat een i5 toch wel prettig is voor 4K HDR.
-Moederbord vanwege hdmi 2.0 en m-itx en relatieve zuinigheid volgens hardware.info. Deze heb ik al voor 120 euro via Amazon kunnen aanschaffen. (Maar zou eventueel nog terug gestuurd kunnen worden.
-Case: Vanwege de form factor
-Voeding: 160w pico+150w voeding. Als ik het Zuinige Server Topic bekijk zou dit ruim voldoende moeten zijn. Bovendien is een pico psu efficient bij lage belasting en stil.
-CPU Koeler: Zou stil moeten zijn.
Hebben jullie advies of ik nog fouten maak met dit systeem? Zijn er onderdelen die niet met elkaar matchen? Is de voeding voldoende en inderdaad de goede keuze? Heb ik een i5 nodig voor 4k HDR of is een i3 voldoende?
Is het systeem ook passief te koelen met pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive . Hij zal los in de woonkamer staan.
TLDR;
HTPC/NAS combi voor:
- 4k HDR
- Downloaden
- Backup
- Docker
- Plex (max 1 stream transcoderen)
- Windows
-2.5 inch SSD uit mijn huidige systeem meenemen.
- De externe HDD wordt als interne gebruikt door hem te ontdoen van zijn behuizing.
Vragen:
- Matchen de onderdelen?
- Is de voeding een goede keuze?
- Is een i3 voldoende voor 4k HDR?
- Is dit systeem ook passief te koelen met bijvoorbeeld: pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive ?
- Ben ik iets vergeten/zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor jullie hulp en kennis!!! Dat wordt erg gewaardeerd!