Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe (Dell XPS 13) laptop: 8GB of wanneer 16GB RAM nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mark_01
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 19:39
Ben aan het kijken voor nieuwe (Dell XPS 13) laptop en wou eens vragen wanneer het zinvol is van de duurdere optie met 16GB geheugen te nemen?

Ga je bvb al verschil merken als je alleen Chrome draait maar dan wel 3 instances met elk 10 tabs open (dus 30 tabs in totaal) of alleen als je bepaalde video editing soft draait?

Alle reacties

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij is het geheugen vast gesoldeerd aan het moederboard en dus niet later meer uit te breiden. Op 8 GB draait Windows 10 prima bij normaal gebruik maar ik kan voorstellen dat je graag wat extra geheugen wilt hebben als je zwaardere programma’s gaat draaien die meer geheugen gebruiken zoals foto- of videobewerking, VM’s, database bewerkingen etc. Ook zal de restwaarde bij een verkoop wat hoger zijn bij meer geheugen.

Dus als je de keuze hebt en de meerprijs is betaalbaar zou ik het wel doen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• mark_01
Breezers schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:30:
Volgens mij is het geheugen vast gesoldeerd aan het moederboard en dus niet later meer uit te breiden.
Het geheugen is idd gesoldeerd aan moederboard, maar vroeg mij af als je die binnengeeft in een PC shop met hersteldienst of die niet bekwaam zijn om jou meer GB geheugen te geven, desnoods door de RAM te vervangen? Als de ingebouwde RAM zelf kapot is moet men die toch ook kunnen vervangen?

Los daarvan, is 16GB dus alleen nuttig als je zeer zware apps draait en dus niet bij Chrome, Office apps, etc?

Ben wel van plan die laptop meerdere jaren te houden alhoewel ik niet denk dat bvb Chrome de komende jaren nog meer geheugen zal willen gebruiken, alhoewel je nooit weet. Zullen binnen 5 à 10 jaar zelfs "gewone" apps 16GB nodig hebben? Zie anderzijds dat Dell van mijn vader gekocht in 2015 met 8GB nog altijd zeer vlot draait.

[ Voor 4% gewijzigd door mark_01 op 16-07-2019 18:06 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:05:
[...]

Het geheugen is idd gesoldeerd aan moederboard, maar vroeg mij af als je die binnengeeft in een PC shop met hersteldienst of die niet bekwaam zijn om jouw meer GB geheugen te geven, desnoods door de RAM te vervangen?
Nee, dat gaan winkels niet voor je (kunnen) doen.
Los daarvan, is 16GB dus alleen nuttig als je zeer zware apps draait en dus niet bij Chrome, Office apps, etc?
Hoe meer je ermee doet, hoe nuttiger 16GB wordt. Als jij altijd maar 1 Chrome window met 1 tab open hebt, dan ga je geen 16GB nodig hebben, maar als je 20 tabs plus een aantal andere programma's open hebt, dan gaat het hard.
Ben wel van plan die laptop meerdere jaren te houden alhoewel ik niet denk dat bvb Chrome de komende jaren nog meer geheugen zal willen gebruiken, alhoewel je nooit weet.
Waar baseer je dit op? Ik zie Chrome zeker wel meer geheugen gaan gebruiken komende jaren, omdat mensen steeds meer geheugen hebben en er dus meer te gebruiken valt.
Zullen binnen 5 à 10 jaar zelfs "gewone" apps 16GB nodig hebben? Zie anderzijds dat Dell van mijn vader gekocht in 2015 met 8GB nog altijd zeer vlot draait.
Het valt of staat allemaal bij hoeveel de meerprijs is. Gaat het om een paar procent duurder, dan zou ik het doen. Gaat het om €300 meer voor 8GB meer, dan zou ik het niet doen.

The devil is in the details.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:05:
[...]

Zie anderzijds dat Dell van mijn vader gekocht in 2015 met 8GB nog altijd zeer vlot draait.
4 jaar geleden was 8gb nog "ruim". Nu is dat al mainstream.
Wie weet wat over 4 jaar de norm is.
Hoeveel duurder is 16gb tov 8gb?
Als je toch al 1300e uitgeeft .......

• mark_01
Hahn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Nee, dat gaan winkels niet voor je (kunnen) doen.
Als een PC shop je geheugen niet kan uitbreiden omdat het bij een Dell XPS gesoldeerd is op mobo, wat moet een Dell technieker die bij je thuis komt dan doen als iets scheelt aan de RAM die je kocht? Die moet die dan toch ook kunnen vervangen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Als een PC shop je geheugen niet kan uitbreiden omdat het bij een Dell XPS gesoldeerd is op mobo, wat moet een Dell technieker die bij je thuis komt dan doen als iets scheelt aan de RAM die je kocht? Die moet die dan toch ook kunnen vervangen?
Een Dell-technicus is heel wat anders dan de gemiddelde winkel. En best kans dat als er wat met je geheugen is, dat dan moederbord en geheugen in één keer vervangen worden.

The devil is in the details.

• Breezers
mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Niets, die vervangt het complete moederboard met dezelfde 8 GB geheugen specificatie en gaat weer weg. (even aangenomen dat Dell überhaupt een on-site repair/swap levert met een monteur aan huis) edit: dit betreft België aan het taalgebruik te lezen ?

[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 16-07-2019 19:53 ]

• mark_01
Breezers schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:45:
[...]
Niets, die vervangt het complete moederboard met dezelfde 8 GB geheugen specificatie en gaat weer weg. (even aangenomen dat Dell überhaupt een on-site repair/swap levert met een monteur aan huis) edit: dit betreft België aan het taalgebruik te lezen ?
Ben idd van Belgie. Denk dat hier elders al vermeld had. Maakt dat verschil in de context van je antwoord ie. technieker aan huis?

• mark_01
Breezers schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:45:
[...]
Vermoedelijk zou het toch te duur worden, maar kan in principe een PC shop met wat ervaring repair shop het moederboard niet vervangen met dan de RAM die je wil.

Vooral als je eenmaal niet meer onder garantie zit, wordt meestal aangeraden van dan bij een locale hersteldienst hem te laten maken, maar mag ik eruit afleiden dat die iets als RAM en moederboard niet zal kunnen vervangen?

Zoals hierboven gezegd kom ik uit Belgie indien dat iets verandert aan die service van technieker aan huis waar ik eerlijk gezegd aan twijfel of Dell dat vaak toepast. Dat jij naar een depot moet opsturen is vermoedelijke goedkoper voor hen.

• Breezers
mark_01 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:36:
[...]

Vermoedelijk zou het toch te duur worden, maar kan in principe een PC shop met wat ervaring repair shop het moederboard niet vervangen met dan de RAM die je wil.

Vooral als je eenmaal niet meer onder garantie zit, wordt meestal aangeraden van dan bij een locale hersteldienst hem te laten maken, maar mag ik eruit afleiden dat die iets als RAM en moederboard niet zal kunnen vervangen?

Zoals hierboven gezegd kom ik uit Belgie indien dat iets verandert aan die service van technieker aan huis waar ik eerlijk gezegd aan twijfel of Dell dat vaak toepast. Dat jij naar een depot moet opsturen is vermoedelijke goedkoper voor hen.
Het zal zeldzaam zijn als een lokale PC shop originele, nieuwe, moederboards kan verkrijgen van/via Dell. Dus antwoord: Nee.

Als je bij Dell (webshop) rechtstreeks iets koopt, dan dien je dus voor garantie contact op te nemen met Dell zelf. Vaak zal je de laptop moet opsturen of zal er een pick-up and return service geregeld zijn via een koeriersdienst. Zakelijk zou het wellicht mogelijk zijn om on-site repair/swap in je betaalde SLA te hebben maar voor particulieren lijkt mij dit sterk (kan mij vergissen)

Kortom: als je meer geheugen later wilt hebben moet je eigenlijk een compleet andere laptop kopen en kan je niet geheugen uitbreiden. Als er problemen zijn of garantie reparaties nodig zijn zal je eerst terug moeten gaan maar de verkoper zelf, deze dient de garantie af te handelen en eventuele reparatie te verzorgen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:15:
Ben aan het kijken voor nieuwe (Dell XPS 13) laptop en wou eens vragen wanneer het zinvol is van de duurdere optie met 16GB geheugen te nemen?

Ga je bvb al verschil merken als je alleen Chrome draait maar dan wel 3 instances met elk 10 tabs open (dus 30 tabs in totaal) of alleen als je bepaalde video editing soft draait?
Van de XPS 13 heb je 2 modellen, de ultrabook wat een normale laptop is en een 2 in 1. Notebook + tablet.

Beide versies hebben maximaal 16GB. Prijsverschil van 8 GB en 16 GB lijkt 200 euro, daar zit dan wel gelijk 512 Gb opslag bij ipv 256 Gb.

Ik heb zelf een XPS13 met 8 Gb, voldoende voor Windows en applicaties.
Als je 512 GB SSD opslag nodig hebt of kan gebruiken is 16 GB een goede optie, anders is het die 200 euro niet waard in mijn ogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 17-07-2019 14:09 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11 18:46
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het vervangen van een moederbord incl RAM (en mogelijks ook cpu op een xps13) makkelijk €700 excl btw kost. Tijdje geleden defect moederbord namelijk moeten laten vervangen van een klant van mij. Was wel een model van €2000(maar kwam vooral door het 4k scherm) waardoor het de moeite waard was. Dit was dan een model met 8 GB RAM.

Kortgezegd: het is goedkoper om meteen voor 16 GB te kiezen als je het mogelijks nodig hebt en de meerprijs meevalt. Als je toch het upgradepad wil openlaten, kies je beter voor een laptop waarbij het geheugen niet gesoldeerd is(bvb HP Probook series)

http://specs.tweak.to/16567

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wow een discussie over ram uitbreiden door te solderen, alsof ooit iemand dat gaat doen. Anyway... Nee met Chrome ga je echt geen verschil merken. Met video-editing wel, dan is dan ook weer t andere uiterste. Als het een realistisch niet-Apple meerprijs heeft is het wellicht de moeite waard maar ligt uiteraard volkomen aan je gebruik. Ik zou 8GB zat vinden iig.
Pagina: 1