Ombouwen wandschakelaars naar slimme lichtswitches.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RrroodboRstje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-03-2021
Goedemiddag,

Ik zou graag een start maken met enkele zaken in mijn huis smart te maken. Ik wil graag beginnen met de lichtschakelaars in huis. Nu hebben we net een nieuw huis en wil ik waar mogelijk zoveel mogelijk inbouwen in de bestaande wandschakelaars. Idealiter wil ik straks ook alles kunnen schakelen met bv. een Homey systeem. Echter heb ik met al het aanbod op de markt geen idee wat nu handig is. Ga ik voor een compleet wandopbouw systeem, bouw ik iets in achter de schakelaars of bouw ik wellicht wat in elders zoals een plafondaansluiting van de lamp? Ik loop met name vast bij één set wandschakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wgn7ujlcu5v1.png

Het gaat om bovenstaande situatie, waarbij ik 3 lampen heb op 2 aansluitpunten. De 3 schakelaars zitten in één afdekraam. Ik zou graag een smart dimmer achter de rode knop aansluiten. De andere twee schakelaars mogen slimme aan/uit schakelaars worden, maar als dat op een later moment kan zou ik dat graag met het oog op kosten uitspreiden.

Wat adviseren jullie in deze situatie? Kan ik iets inbouwen op die enkele schakelaar of adviseren jullie totaal iets anders?

Hoor graag!

[ Voor 3% gewijzigd door RrroodboRstje op 16-07-2019 16:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Ik ben ook al een tijdje aan het speuren, en mijn conclusie is dat iets inbouwen achter de schakelaar eigenlijk het mooist is. Je schakelaars zien er dan namelijk nog uit zoals ze er normaal uit zien, en blijven ook op die manier werken (dus hogere WAF).

Fibaro heeft hier mooie kastjes voor die je in de inbouwdoos plaatst. Echter; Fibaro is me veel te duur, bovendien vind ik het veel leuker om met producten te werken waar je zelf nog een beetje aan kunt sleutelen. Een gesloten systeem als Fibaro is geen uitdaging ;-).

In eerste instantie heb ik nu een zigbee2mqtt gateway aangesloten op mijn Home Assistant (dit draait op een Orange Pi). Werkt op zich prima. Ik heb er 1 temperatuur sensor in gebruik die in de schuur ligt.

Mijn eerste plan was om daarnaast een systeem van MySensors te installeren, omdat daar inbouwmodules voor te maken zijn zoals deze. Dat zou me ongeveer een tientje per stuk kosten. Dan zou ik zigbee gebruiken voor de kant en klare sensors, en MySensors voor mijn licht schakelaars.

Echter kwam ik er via de zigbee2mqtt site achter dat een dergelijke module ook bestaat voor Zigbee, de ZigUp. Ik kan alleen niet goed beoordelen of deze klein genoeg is voor onze kleine Nederlandse inbouwdozen. Volgens mij zijn die toch weer een tikje kleiner dan bijvoorbeeld de Engelse. Mocht dat mogelijk zijn, dan hoef ik maar 1 netwerk in de lucht te houden.

Overigens ben ik ook tot de conclusie gekomen dat wifi niet echt handig is. Shelly heeft hele mooie (en goedkope) producten op de markt, maar als ik het goed begrepen heb vindt een huis tuin en keuken router het niet heel fijn om tientallen wifi verbindingen te onderhouden. Als je al je schakelaars wilt aansluiten in huis, en misschien nog wat extra sensors en (draadloze) schakelaars, dan zit je zo op 20 apparaten denk ik.

Bij zowel de zigbee als mysensors oplossing is er nog wel een andere drempel te overwinnen; de 0 draad moet erbij getrokken worden. Maar ik vrees dat dit bij elke oplossing nodig is. Daar zie ik enorm tegenop, maar ik zal het toch eens moeten proberen.

Niet echt een kant en klaar antwoord dus, maar toch alvast wat onderzoek van een andere gebruiker. Misschien heb je er iets aan. Ben dan ook zeer benieuwd of hier nog meer reactie's op komen.

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 15:18
Rolandow schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:35:
Ik ben ook al een tijdje aan het speuren, en mijn conclusie is dat iets inbouwen achter de schakelaar eigenlijk het mooist is. Je schakelaars zien er dan namelijk nog uit zoals ze er normaal uit zien, en blijven ook op die manier werken (dus hogere WAF).

Fibaro heeft hier mooie kastjes voor die je in de inbouwdoos plaatst. Echter; Fibaro is me veel te duur, bovendien vind ik het veel leuker om met producten te werken waar je zelf nog een beetje aan kunt sleutelen. Een gesloten systeem als Fibaro is geen uitdaging ;-).

In eerste instantie heb ik nu een zigbee2mqtt gateway aangesloten op mijn Home Assistant (dit draait op een Orange Pi). Werkt op zich prima. Ik heb er 1 temperatuur sensor in gebruik die in de schuur ligt.

Mijn eerste plan was om daarnaast een systeem van MySensors te installeren, omdat daar inbouwmodules voor te maken zijn zoals deze. Dat zou me ongeveer een tientje per stuk kosten. Dan zou ik zigbee gebruiken voor de kant en klare sensors, en MySensors voor mijn licht schakelaars.

Echter kwam ik er via de zigbee2mqtt site achter dat een dergelijke module ook bestaat voor Zigbee, de ZigUp. Ik kan alleen niet goed beoordelen of deze klein genoeg is voor onze kleine Nederlandse inbouwdozen. Volgens mij zijn die toch weer een tikje kleiner dan bijvoorbeeld de Engelse. Mocht dat mogelijk zijn, dan hoef ik maar 1 netwerk in de lucht te houden.

Overigens ben ik ook tot de conclusie gekomen dat wifi niet echt handig is. Shelly heeft hele mooie (en goedkope) producten op de markt, maar als ik het goed begrepen heb vindt een huis tuin en keuken router het niet heel fijn om tientallen wifi verbindingen te onderhouden. Als je al je schakelaars wilt aansluiten in huis, en misschien nog wat extra sensors en (draadloze) schakelaars, dan zit je zo op 20 apparaten denk ik.

Bij zowel de zigbee als mysensors oplossing is er nog wel een andere drempel te overwinnen; de 0 draad moet erbij getrokken worden. Maar ik vrees dat dit bij elke oplossing nodig is. Daar zie ik enorm tegenop, maar ik zal het toch eens moeten proberen.

Niet echt een kant en klaar antwoord dus, maar toch alvast wat onderzoek van een andere gebruiker. Misschien heb je er iets aan. Ben dan ook zeer benieuwd of hier nog meer reactie's op komen.
De fibaro kan dimmen, kunnen je andere oplossingen dat ook? De fibaro heeft geen 0 draad nodig, de andere wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
De fibaro dimmer werkt inderdaad zonder blauwe draad. De schakelaars niet volgens mij? Bij de oplossingen die ik voor ogen heb is de 0 draad inderdaad nodig, zoals ik al schreef.

Voor zigbee is er de iCasa dimmer. Ik heb zelf maar 1 dimmer in gebruik in huis, dus dit zou eenmalig een wat duurdere investering worden.

Dus Fibaro is absoluut veel beter, alleen wil ik er dan geld niet aan uitgeven, en vind ik het bovendien leuk om zelf te klooien met de controller die ik gekozen heb (Home Assistant op dit moment).

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RrroodboRstje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-03-2021
Bedankt voor je uitgebreid antwoord Rolandow! Aangezien ik niet bepaald een techneut ben en dus niet van de DIY domotica, klinkt Fibaro voor mij als een mooie oplossing. Helaas lees ik, dat de Fibaro nou nèt niet met Calex lampen overweg kan, en de lamp waar ik de schakelaar op heb aangesloten zit vol met Calex lampen. Bummer. De andere oplossingen zijn voor mij als leek echt abacadabra, dus het zal voor mij nog even verder zoeken worden. Mocht ik nieuwe bevindingen hebben van mijn kant laat ik van mij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
Even dit topic weer ophalen, sorry daarvoor.

Ik zoek ook iets van een systeem, mijn oog is gevallen op Z-wave, waarbij ik mijn originele schakelaars kan laten zitten. Deze evt. ombouwen naar wip schakelaars.

Wat mij vooral opvalt is dat er maar weinig units zijn die en op batterij werken, helaas ben ik met verbouwen verkeerd bezig geweest met bedrading en heb daardoor niet overal fase nul en schakeldraden, en met externe schakelaars overweg kunnen.

Op dit moment heb ik KlikAanKlikUit welke geen terug koppeling heeft of iets aan staat. Dit irriteert mij de laatste tijd mateloos en werkt steeds slechter.
Deze schakelaar hebben we:
https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-zender.html

Iemand al iets tegen gekomen wat hier op lijkt?

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Pagina: 1