Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07:55
Graag jullie advies/tips en aanbevelingen voor het volgende:

Ik zoek een...?
Vervanger voor mijn – voormalige – HIFI (2.0) set:
- Yamaha RX-S601D
- Klipsch speakers met B&W stands

Hetgeen wat ervoor terug komt, moet tenminste voldoen aan de volgende eisen:
- Kleiner/compacter 2.1 systeem
- Gebruiksvriendelijkheid (vriendin)
- Design (het oog wilt ook wat)
- Streamings mogelijkheden (Airplay/DLNA/…)
- Optie voor een bass speaker aan te sluiten

De optie soundbar, is geen optie (meer). Het moet bij aanvang een 2.0 systeem worden. Na enkele weken (en ervaren te hebben hoe het in de eigen woonkamer klinkt) upgraden naar 2.1.

Wat is je budget?
€ 0 - 1500,- (is een richtlijn, EXCL. bass speaker)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ...
- Muziek te streamen (Airplay/DLNA/…) (dagelijks)
- Internet radio, bij voorkeur aanwezig in het device (dagelijks)
- Aansluiten op TV om serie/film te kijken (± 1x in de week)

Wat heb je zelf al gevonden?

Optie 1: KEF LSX
o + All-in-one oplossing: compact, fraai design, prijs, klinkt verrassend goed met optie voor bass speaker
o - Bedieningsgemak; ik weet niet in hoeverre je de 2 Apps dient te gebruiken, kan ze denk/hoop ik ook rechtstreeks aansturen mbv Airplay/DLNA?

- Optie 2: Bluesound Powernode 2i icm 2 - kleine - speakers
o + Bedieningsgemak, compact, vele aansluitmogelijkheden
o - Separate speakers kopen meerprijs (wat natuurlijk ook weer voordelen heeft...)

Optie 3: Sonos
o Sonos gezien, gehoord meermaals maar - nog - niet gecharmeerd. Geniet geen voorkeur en nagenoeg uitgesloten momenteel...

Optie 4: Soundbar
o Zoals gezegd, een soundbar is gèèn optie (heb vrijwel alle soundbars in het hogere segment beluisterd, maar niet overtuigend genoeg). Daardoor bewuste keuze gemaakt voor een 2.1 systeem. Soms is het ook goed om te weten wat je zeker niet wilt ;)

- Optie x: ...

Welke vragen heb je hier nog over?
- Hoe is de kwaliteit van de interne versterker van een Bluesound Powernode 2i?
- Zijn er andere versterkers/streamers waar ik momenteel nog geen weet van heb, maar wel in aanmerking kunnen komen?
- Concurrentie van de KEF LSX, op het gebied van kwaliteit, design en formaat?

Ik ben uiteraard al bij verschillende HIFI zaken geweest, heb hier uitgebreid geluisterd en ga dit ook nogmaals doen alvorens ik de knoop definitief door hak. Ik heb er vrede mee wanneer ik iets in moet inleveren op het gebied van geluidskwaliteit, mits voldaan wordt aan de voorwaarde. Op het gebied van design (en formaat!) spreekt de KEF LSX (optie 1) speaker mij enorm aan. Optie 2 is natuurlijk ten allen tijde duurder, maar heeft het voordeel dat gebruik gemaakt kan worden van een passieve speaker (meer aanbod in diverse prijs segmenten). Het ideale plaatje (momenteel!) op het gebied van design en gebruiksgemak zou zijn, Bluesound Powernode 2i ICM KEF speakers.

Zijn er nog alternatieve die ik misschien over het hoofd zie, maar die wel in aanmerking kunnen komen voor mijn wensen/eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 23:24
Je zou ook kleine receivers als de yamaha wxa-50, denon ceol rcd n10, nad d3020v2 of zelfs de nieuwe sonos amp kunnen overwegen. Scheelt je geld tov de bluesound en voldoen ook aan je eisen volgens mij.
Dan kun je zo'n 1000 in nieuwe speakers steken, waarbij het denk ik wel lastig is iets te vinden dat zo strak gedesignd is als die kef lsx.... Meest gelijkend, maar stuk groter, zijn de kef ls50 natuurlijk. En misschien zijn de kef r100, kef r300, monitor audio silver 100 of b&w 707 iets voor je, of zijn die eigenlijk al te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Je geeft zelf al heel goede opties voor een gelikt en eenvoudig te bedienen 2.0 set.
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een Denon Ceol RCD N10. Qua design vind ik het een mooi apparaat met alle verbindingsmogelijkheden die je zoekt. Subwoofer aansluiting, via optisch aan je tv aan te sluiten en diverse streaming (waaronder airplay 2 en muziekdiensten) mogelijkheden. Hij is er ook in het zwart en wit. Zit tevens HEOS multiroom mogelijkheid op.

Nadeel is dat er nog losse speakers bij moeten, voordeel tov de Bluesound is overduidelijk de prijs (hou je € 1.000 over voor speakers) en een informatiescherm. Op het eerste gezicht kan de bluenode niks meer dan de Denon en bij de Denon heb je nog multiroom mogelijkheden. Daarnaast heb je met een aparte versterker (hoop ik) de mogelijkheid om de crossover van de sub in te regelen. Geen idee of dat met die KEFs kan. Is anders ook wel op de sub in te regelen.

Wat is de max afmeting wat je speakers moeten zijn? Waar moeten ze esthetisch aan voldoen? Je hebt natuurlijk legio monitorspeakers in veel verschillende prijsklasses. Met jouw budget kun je nog best wat knaps kopen namelijk. Omdat je voornamelijk muziek wilt gaan luisteren zou ik niet kleiner gaan dan een monitor/boekenplank speaker.
RR46 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:57:
Het ideale plaatje (momenteel!) op het gebied van design en gebruiksgemak zou zijn, Bluesound Powernode 2i ICM KEF speakers.
De KEF speakers zijn actief, waardoor je geen Bluesound meer nodig hebt als versterker. Daarnaast kun je muziek naar die KEF speakers streamen via BT en wat ik zo lees is er Spotify ondersteuning. Via optisch kun je de tv er ook op aansluiten. Ze zijn aan de prijs, maar wel een soort all-in-one oplossing voor jou wat ook voldoet aan je design eisen.

Met een versterker ben je flexibel in de speakerkeuze. Dus je zou die KEF eens moeten beluisteren t.o.v. een kleine versterker met passieve speakers. Qua gebruiksgemak en minimalistisch design ga je denk ik niet snel wat gelikters tegenkomen dan die KEF speakers.

[ Voor 33% gewijzigd door Hulleman op 17-07-2019 11:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@mikkip @Hulleman Thnx voor het mee denken! :)
mikkip schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 05:47:
Je zou ook kleine receivers als de yamaha wxa-50, denon ceol rcd n10, nad d3020v2 of zelfs de nieuwe sonos amp kunnen overwegen. Scheelt je geld tov de bluesound en voldoen ook aan je eisen volgens mij.
Dan kun je zo'n 1000 in nieuwe speakers steken, waarbij het denk ik wel lastig is iets te vinden dat zo strak gedesignd is als die kef lsx.... Meest gelijkend, maar stuk groter, zijn de kef ls50 natuurlijk. En misschien zijn de kef r100, kef r300, monitor audio silver 100 of b&w 707 iets voor je, of zijn die eigenlijk al te groot?
Sonos AMP (icm bedrade speakers) zou nog een optie kunnen zijn, al ben ik nog niet helemaal kapot ervan. Er zit dan weliswaar een (1) HDMI aansluiting op, maar b.v. weer geen optical. Zo jammer, van een dergelijk - mooi - product...

Bluesound icm b.v. LS50 lijkt me overigens ook nog wel een waardige oplossing, overschrijdt het budget (richtlijn) weliswaar... maar als ik hiervan overtuigd ben, dat dit het is, dan is het met dat waard. Ik wil dit n.l. maar 1x kopen waarbij ik er de komende x jaar van moet kunnen genieten (en dat ontbrak dus bij mijn voormalige set).

De Denon variant ga ik eens wat verder in duiken, deze was vooralsnog onbekend voor mij en voldoet denk ik ook in grote lijnen! Die CD speler had niet gehoeven, maar goed, neem ik voor lief ;-)
Hulleman schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:35:
Je geeft zelf al heel goede opties voor een gelikt en eenvoudig te bedienen 2.0 set.
Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een Denon Ceol RCD N10. Qua design vind ik het een mooi apparaat met alle verbindingsmogelijkheden die je zoekt. Subwoofer aansluiting, via optisch aan je tv aan te sluiten en diverse streaming (waaronder airplay 2 en muziekdiensten) mogelijkheden. Hij is er ook in het zwart en wit. Zit tevens HEOS multiroom mogelijkheid op.
Thnx, ga ik eens wat reviews over lezen :)
Wat is de max afmeting wat je speakers moeten zijn? Waar moeten ze esthetisch aan voldoen? Je hebt natuurlijk legio monitorspeakers in veel verschillende prijsklasses. Met jouw budget kun je nog best wat knaps kopen namelijk. Omdat je voornamelijk muziek wilt gaan luisteren zou ik niet kleiner gaan dan een monitor/boekenplank speaker.
Dat ben ik dus ook van mening. Ik heb geen specifieke max. afmetingen, maar wil zeker niet groter gaan dan 195 x 370 x 271mm (B*H*D), mijn voormalige speaker dus. Estetisch, lastig te zeggen. Het oog wilt ook wat, en ik merk dat de meeste speakers toch vrij standaard zijn van vorm en uiterlijk. Wil je wat apparts, dan ga je al snel naar exotische vormen a la B&O en dat soort merken. MAAR, dan heb je veelal geen stereo opties meer...

Bij het zien (en horen) van van de KEF LSX speakers, was ik eigenlijk direct verkocht. En mede daardoor, ben ik nu misschien naar iets op zoek, wat er mogelijk ook niet is ;-) Te klein wil ik idd ook niet gaan, je zult dan nog meer kwaliteit gaan inleveren (en keuze alsmaar beperken).
De KEF speakers zijn actief, waardoor je geen Bluesound meer nodig hebt als versterker. Daarnaast kun je muziek naar die KEF speakers streamen via BT en wat ik zo lees is er Spotify ondersteuning. Via optisch kun je de tv er ook op aansluiten. Ze zijn aan de prijs, maar wel een soort all-in-one oplossing voor jou wat ook voldoet aan je design eisen.

Met een versterker ben je flexibel in de speakerkeuze. Dus je zou die KEF eens moeten beluisteren t.o.v. een kleine versterker met passieve speakers. Qua gebruiksgemak en minimalistisch design ga je denk ik niet snel wat gelikters tegenkomen dan die KEF speakers.
Klopt, dit is een prachtige all-in-one oplossing (met een prijskaartje). Nadeel is alleen van een actief systeem, stel er gaat eens iets kapot, dan doet ook niks meer het... Bij passief icm losse versterker kan je makkelijk in de toekomst nog eens wat wijzigen (niet dat ik deze intentie nu heb... maar het is nadeel).

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe de Bluesound (en/of misschien wel de Denon Ceol RCD N10?) klinkt met b.v. LS50 OF vergelijkbare speaker van dit formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat je ook tv wilt kijken/beluisteren en een 2.1 systeem overweegt, is een compacte receiver ook een optie. Voordeel is dat je naast lipsync ook nog zou kunnen overwegen om ooit uit te breiden naar 3.1 (met een centerspeaker) om zo de stemmen bij bijv. films of praatprogramma's beter te horen.

Je zou bijv. de Marantz 1508 in zwart of zilver kunnen overwegen: pricewatch: Marantz NR1508 Zilver

Een receiver/versterker klinkt niet. Dat wordt enkel door je speakers bepaald, dus op je allerlaatste vraag is geen antwoord te geven.

Qua compacte speakers kun je veel kanten uit. De Kef die jij noemt bijv. Of Focal Dôme. Dat zijn leuke ronde speakers met een mooi geluid. Devialet maakt erg mooie draadloze speakers, maar die kosten ook ongeveer € 1000 per stuk.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
Jorgen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:32:
Omdat je ook tv wilt kijken/beluisteren en een 2.1 systeem overweegt, is een compacte receiver ook een optie. Voordeel is dat je naast lipsync ook nog zou kunnen overwegen om ooit uit te breiden naar 3.1 (met een centerspeaker) om zo de stemmen bij bijv. films of praatprogramma's beter te horen.
Thnx voor feedback! Dat klopt idd. Echter is TV kijken/luisteren via deze set is een nice to have (en alles is beter dan de standaard TV speaker). Daarbij, zou ik dan ook een compacte center speaker moeten hebben, en die keuze is nog lastiger volgens mij, iets met veeleisend... ;-)
Je zou bijv. de Marantz 1508 in zwart of zilver kunnen overwegen: pricewatch: Marantz NR1508 Zilver
Ga ik - verder - bekijken, al lees ik bij de eerste 2 hits dat het niet super gebruiksvriendelijk is, dus even iets dieper induiken voor ik hier een echt oordeel over kan vellen.
Een receiver/versterker klinkt niet. Dat wordt enkel door je speakers bepaald, dus op je allerlaatste vraag is geen antwoord te geven.
Haha, dat is helemaal correct. Naja, natuurlijk kan een receiver/versterker wel beperkingen vormen voor een speaker en ik vraag me dan ook af, of een Bluesound Powernode 2i niet te kort doet (op basis van technische specs) voor speakers als (voorbeeld) LS50. Misschien had ik de vraag wat verkeerd geformuleerd (en natuurlijk moet je dit uiteindelijk live horen).
Qua compacte speakers kun je veel kanten uit. De Kef die jij noemt bijv. Of Focal Dôme. Dat zijn leuke ronde speakers met een mooi geluid. Devialet maakt erg mooie draadloze speakers, maar die kosten ook ongeveer € 1000 per stuk.
Devialet ook bekeken ;-), buiten de prijs die best fors is, ben ik nog niet gecharmeerd van de futuristische vormen. Desalniettemin, dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
RR46 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:00:
Ga ik - verder - bekijken, al lees ik bij de eerste 2 hits dat het niet super gebruiksvriendelijk is, dus even iets dieper induiken voor ik hier een echt oordeel over kan vellen.
Ik heb zelf een Marantz 5010 receiver. Zou niet weten waarom een 1508 niet gebruiksvriendelijk is.... Stekker in het stopcontact, speakers met draad aansluiten, afstel microfoon inpluggen, je zet de receiver aan en je wordt door de in- en afstellingen geleid. Simpeler kan bijna niet.

Een slimline receiver geeft je meer opties dan die kleine stereo versterkers, maar volgens mij is dat niet iets wat je zoekt. Daarnaast zijn die slimline receivers alsnog erg breed (45 cm ofzo) en qua design verdienen die niet echt een schoonheidsprijs i.t.t. die stereoversterkers die je op het oog hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 18-07-2019 11:41 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RR46 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Thnx voor feedback! Dat klopt idd. Echter is TV kijken/luisteren via deze set is een nice to have (en alles is beter dan de standaard TV speaker). Daarbij, zou ik dan ook een compacte center speaker moeten hebben, en die keuze is nog lastiger volgens mij, iets met veeleisend... ;-)

[...]

[...]

Haha, dat is helemaal correct. Naja, natuurlijk kan een receiver/versterker wel beperkingen vormen voor een speaker en ik vraag me dan ook af, of een Bluesound Powernode 2i niet te kort doet (op basis van technische specs) voor speakers als (voorbeeld) LS50. Misschien had ik de vraag wat verkeerd geformuleerd (en natuurlijk moet je dit uiteindelijk live horen).

[...]

Devialet ook bekeken ;-), buiten de prijs die best fors is, ben ik nog niet gecharmeerd van de futuristische vormen. Desalniettemin, dank voor de input!
Graag gedaan. Audio uitkiezen is net zo lastig als dat het leuk is. :)

Ik heb de Focal Dôme als achterspeakers, maar ik heb er destijds ook muziek over gehoord. Klonk ook prima.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@Hulleman: Om mogelijke misverstanden te voorkomen, de Bluesound is niet geselecteerd op basis van afmetingen maar enkel op basis van gebruiksgemak, dat deze verder zo compact is en ergens in een meubel geplaatst kan worden uit het zicht, is een leuke bijkomstigheid. Misschien had ik dat - achteraf - beter moeten toelichten in de openingspost. Gebruiksgemak, audio kwaliteit en uiterlijk staat centraal.

Voor de receiver/versterker is ruimte genoeg in het meubel, enkel de hoogte is een kleine restrictie (pakweg 13cm max.).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RR46
Update... :o

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt... de winnaar: KEF LSX. De eerste ervaringen zijn erg positief te noemen, het geluid klinkt erg fraai en de bediening werkt vlekkeloos. :)

Wel wil ik op korte termijn de S1 stands (gemaakt voor LSX set) aanschaffen, deze zouden beschikbaar moeten komen in augustus (aldus KEF.nl) EN overweeg ik om een kleine sub toe te voegen. Dit laatste is niet heel erg noodzakelijk of dringend, maar denk dat dit wel een waardige toevoeging is. Als iemand suggesties heeft voor een bijpassende sub, hoor ik het graag.

Nogmaals dank voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
@RR46, Ik was ook aan kijken naar die KEF LSX en wil hem ook voor de combinatie muziek streamen / TV gaan gebruiken. Hoe zijn die speakers in gebruik? Want ik wil zo min mogelijk handelingen uitvoeren voordat er geluid uit die speakers komt.

- Wanneer de speakers in stand-by staan, kan ik dan simpelweg via de spotify app op mijn telefoon beginnen streamen? Dus de speakers gaan automatsisch uit stand by en connecteren via spotify connect?
- Als er via spotify muziek afspeelt en ik zet de TV aan, is het dan mogelijk om automatisch de input van de TV te selecteren? Of moet ik dat handmatig met de afstandsbediening doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Vedett. Inmiddels heb ik ze al een tijdje in gebruik, naar volle tevredenheid (icm S1 stands)

Ik gebruik ze zelf voornamelijk om muziek te luisteren (streamen vanaf iPad of iPhone), hiervoor gebruikte ik de Spotify app en tegenwoordig Tidal. Vanuit deze apps kan je de speakers ook inschakelen (afstandsbediening heb ik nog nooit gebruikt), dit werkt erg prettig (weinig handelingen). Er zit een hele kleine vertraging in tussen het moment van daadwerkelijk inschakelen, maar is niet storend te noemen. Ook heb ik de TV (en dus ook PS4) gekoppeld via de optical aansluiting, hiervoor moet je dan handmatig eerst de speakers inschakelen (afstandsbediening / app van Kef en source ''optical'' selecteren).

Ik moet eerlijk zeggen, de app van Kef is een beetje simpel maar doet datgene wat het moet doen (in-/uit schakelen, source en volume). Anderzijds gebruik ik deze app dus zeeeeer sporadisch omdat ik 99% toch muziek luister. Daarnaast heb je nog een separate app om de settings van de speakers in te stellen (kennelijk lukt het hun nog niet om 1 app te maken...). Vwb het uitschakelen, kan met de powersaver (tenminste 20 min) en schakelt deze dus zelf uit, of even de app/afstandsbediening gebruiken.

Dus om een lang verhaal kort te maken en concrete antwoorden te geven op je vragen:
1) Ja
2) Nee, afstandsbediening of app om source te wijzigen. Zou dit technisch überhaupt wel kunnen via een optical kabel, bedoel, het is geen HDMI...?

Hopelijk kan dit helpen bij het maken van je keuze. Als er nog verdere vragen zijn, hoor ik het graag.

Ik overweeg wel nog steeds, als aanvulling, een kleine sub. Maar nog niet bekend welke/wat/wanneer... Tips zijn welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
@RR46

Ik overweeg ook om deze KEF speakers te halen. Hoe is het geluid als je een film bekijkt? Surround zul je niet krijgen dat snap ik maar wel een iets van "film geluid gevoel"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Zeker een toevoeging en klinkt leuk. Ik zou deze set hier niet specifiek voor kopen, dan zullen er ongetwijfeld betere opties zijn.

Maar ik moet ook eerlijk bekennen, ik ben zeker geen representatieve gebruiker icm TV...
Pagina: 1