Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is dit toetsenbord precies? Wie kan mij helpen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Turbodavid
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04-2022
Afgelopen weekend een oud datasaab toetsenbord op zolder gevonden. Ik heb inmiddels uitgevonden dat het gebruikt werd bij mainframes, voornamelijk de DataSaab Alfaskop 3700 terminals. Het schijnt een redelijk bijzonder toetsenbord te zijn door de switchs die magnetisch zijn. Kan iemand mij vertellen of dit klopt? Ik ben erg benieuwd of het toestenbord nog enige waarde vertegenwoordigd en of iemand me wat meer kan vertellen over de historie.

Alvast bedankt.

Groetjes,
David

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m2gpWWiEjfdJVpZOBCrWahp1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9p4ur77lOQrzwwj6xbd3fziT/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iBrQwvIUmB5FHMfb3A9wX2s4/thumb.jpg

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Het zijn Clare-Pendar SF 5101 switches... als je daarmee Google induikt zal je vast wel wat interessante informatie kunnen vinden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit ziet eruit als een buitengewoon interessant toetsenbord :9~

Kan niet de indentificatie als Clare-Pendar SF 5105 bevestingen, maar als dat klopt is dit een interessant artikel:
https://deskthority.net/viewtopic.php?t=7594

Ik heb zelf een Osborne Variant 1 keyboard met mogelijk compatibele keycap (kruisjes, maar net niet MX), maar dan met Oak linear switches die dringend aan lubricatie toe zijn na 38 jaar :o. Ik heb zelf een controller geschreven voor dat bord met een Teensy USB prototyping Arduino-geval. Ben alleen bang dat je daar weinig aan gaat hebben, aangezien de Osborne helemaal geen electronica in het bord heeft, enkel een kabel waar alle scanlines op uitkomen. Dit ding heeft overduidelijk wel electronica onboard (incl een buzzer om "net echt" typmachinegeluid te maken bij iedere toetsaanslag :') ), je zou dus moeten kijken naar de connector en zien of je kunt interpreteren wat eruit komt. Op basis daarvan kun je zien of en zo ja hoe het op een recent systeem aan te sluiten is...

Oslik blyat! Oslik!

• Turbodavid
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04-2022
dion_b schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:01:
Dit ziet eruit als een buitengewoon interessant toetsenbord :9~

Kan niet de indentificatie als Clare-Pendar SF 5105 bevestingen, maar als dat klopt is dit een interessant artikel:
https://deskthority.net/viewtopic.php?t=7594

Ik heb zelf een Osborne Variant 1 keyboard met mogelijk compatibele keycap (kruisjes, maar net niet MX), maar dan met Oak linear switches die dringend aan lubricatie toe zijn na 38 jaar :o. Ik heb zelf een controller geschreven voor dat bord met een Teensy USB prototyping Arduino-geval. Ben alleen bang dat je daar weinig aan gaat hebben, aangezien de Osborne helemaal geen electronica in het bord heeft, enkel een kabel waar alle scanlines op uitkomen. Dit ding heeft overduidelijk wel electronica onboard (incl een buzzer om "net echt" typmachinegeluid te maken bij iedere toetsaanslag :') ), je zou dus moeten kijken naar de connector en zien of je kunt interpreteren wat eruit komt. Op basis daarvan kun je zien of en zo ja hoe het op een recent systeem aan te sluiten is...
Dankjewel voor je reactie. Via een zweeds forum had zelfs de designer van het toetsenbord gereageerd en zei het volgende:

The keyboard was designed by me at the time. The key-swiches were using a Reed-element which were operated via the key which were holding a small magnet.
The keyboard had a built in loudspeaker which gave a click-sound at each keystroke, to simulate the sound of a traditional typewriter, as a feedback.
The keyboard was the first Stansaab keyboard designed with a LSI-circuit. These keyboards were produced in several thousend units and were very reliable.
/Matts Pettersson

Echter, wat ik me nu telkens afvraag. Is het toetsenbord nog wat waard of niet? Heb je misschien enig idee?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Van alle Tweakers gok ik dat @WHiZZi hier misschien nog het meest vanaf kan weten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik zag het plaatje en zonder de tekst te lezen zag ik al dat het een terminal keyboard was. Het meeste is al uitgevogeld zie ik.

De TS wil een waarde weten en net als bijna alle oude ICT-zaken (en de rest ook), wat de gek ervoor geeft.

Het is een los onderdeel voor een terminal. Ik zie in de markt eigenlijk geen aanbod van toetsenborden voor terminals. Sowieso mist deze een toets én is het alleen het interne, dus niet de casing eromheen.

Ik denk niet dat je hier geld voor kunt vangen. Ik zie ze niet aangeboden worden op sites en de vraag naar terminals is ook niet bestaand (ik heb ook wel eens terminals proberen te verkopen, daar zoekt niemand naar).

Uiteraard kun je zoiets op Ebay gooien en kijken wat je ervoor kunt vangen, maar ik denk dat het niks wordt. Catawiki zou ik niet doen, het kost meer om het op te sturen dan dat het gaat opleveren.

En om de volgende mogelijke vraag te beantwoorden, nee, dit hoef ik niet in het HomeComputerMuseum ;) .

dat iets oud is, betekent maar in enkele gevallen dat iets ook geld waard is, vraag & aanbod

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WHiZZi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Ik denk niet dat je hier geld voor kunt vangen. Ik zie ze niet aangeboden worden op sites en de vraag naar terminals is ook niet bestaand (ik heb ook wel eens terminals proberen te verkopen, daar zoekt niemand naar).
Denk eerder dat het een flinke gat is tussen vraag en aanbod. Er zijn zeer weinig mensen die dit soort hardware verkopen en zeer weinig mensen die ze zoeken, maar als je er eentje zoekt zijn ze lastig/niet te vinden en wat je vindt is vaak zeer eh... optimistisch geprijsd. Wil je ze verkopen, dan is de kans dat iemand die specifiek jouw soort oud schroot zou willen net op dat moment op zoek is, is evengoed minimaal.

Dat gezegd, ik heb het idee dat interesse in toetsenborden een stuk hoger is dan in de terminals zelf, zeker als ze nogal obscuur zijn. Je zou kunnen kijken op:
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/
of
https://deskthority.net/viewforum.php?f=11

Nadeel is alleen dat beide erg US-oriented zijn en verzendkosten die kant op maakt het doorgaans minder interessant.

Moet zeggen dat het hier begint te jeuken bij het zien van dat bord, maar ik heb al veel teveel projectjes waar ik nog aan toe moet komen, dus nee, ik hou me in ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1