Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: ja ik heb de troubleshoot al even gelezen, maar de combinatie van mijn probleem en wat daar genoemd staat kom ik zo snel niet tegen of lijkt niet van toepassing.

Kort samengevat:

Ik heb op basis van de BBG mei 2019 componenten besteld en in elkaar gezet; tot dusver geen probleem, kom makkelijk in bios, alles lijkt ook herkend te worden etc.

Heb er een crucial SSD 500GB ingezet en via bootUSB Windows 10 Home geprobeerd te installeren. De eerste keer leek het in orde, maar het startmenu werkte niet en ook Edge wilde niet starten. Via fileexplorer wel internetexplorer kunnen openen en kunnen browsen, verbinding leek dus prima in orde.

Contact gehad met Microsoft support, die raadden aan met een ISO te her installeren en daar begon het gezeik. Vele bluescreens later de hoop opgegeven.

Toen vandaag weer geprobeerd, contact met Microsoft support; uiteindelijk Windows geïnstalleerd en ook werkend startmenu en dergelijken, alleen nu zodra hij 5 minuten draait een willekeurig bluescreen met telkens een andere error.

Met de memtest van Windows wel gevonden dat hij een hardwareprobleem signaleert, het beloofde diagnoserapport zodra ik opnieuw inlog blijft echter uit.

Heb vervolgens nog de compatibilitylist van het mobo gecheckt (Asrock B450M Pro4) en daar staan de betreffende geheugenstrips uit de BBG niet op of ik moet iets niet begrijpen. Echter, wanneer ik in het bios kijk worden beide geheugenstrips wel gewoon gezien.

Heb inmiddels al contact gezocht met de leverancier, maar dacht dat het geen kwaad kon de vraag hier ook even te droppen. Heb al vele filmpjes bekeken en geen enkele oplossing lijkt te werken en alles wijst dus wel op een hardware probleem.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Tijd om een memtest86+ stick te maken en daarmee op te starten. Kans is aanwezig dat je defect danwel instabiel geheugen hebt. Daar krijg je bijzonder vreemd gedrag van.

nachtje laten draaien of in ieder geval tot er fouten langskomen.

Komen er fouten uit:

1. CMOS reset doen en niet aan de geheugensnelheid komen, dus op 2133 laten staan
2. Weer Memtest86+ draaien

Bij blijvende fouten, geheugen retourneren onder garantie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:43:
Tijd om een memtest86+ stick te maken en daarmee op te starten. Kans is aanwezig dat je defect danwel instabiel geheugen hebt. Daar krijg je bijzonder vreemd gedrag van.

nachtje laten draaien of in ieder geval tot er fouten langskomen.

Komen er fouten uit:

1. CMOS reset doen en niet aan de geheugensnelheid komen, dus op 2133 laten staan
2. Weer Memtest86+ draaien

Bij blijvende fouten, geheugen retourneren onder garantie.
Dank voor het advies. Heb hem nu draaien op een stickje inderdaad, maar afwachten wat daar uit komt.

Geeft dit ook mogelijkheid tot zien wat er fout is, op welke strip RAM zeg maar? Of kan het ook aan de socket liggen op het mobo? Heb zelf nog nooit dit soort troubleshooting hoeven doen aangezien tot nog toe alles altijd prima verliep, vandaar de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ja, de fouten worden heel specifiek gegeven. Op geheugenadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Dank voor het advies. Heb hem nu draaien op een stickje inderdaad, maar afwachten wat daar uit komt.

Geeft dit ook mogelijkheid tot zien wat er fout is, op welke strip RAM zeg maar? Of kan het ook aan de socket liggen op het mobo? Heb zelf nog nooit dit soort troubleshooting hoeven doen aangezien tot nog toe alles altijd prima verliep, vandaar de vragen.
Als je een kit hebt gekocht maakt dat niet uit, je zult de complete kit terug moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmmmz, na vijf en een half uur draaien heeft memtest86x nog niks gevonden, de Windows memtest gaf na 2 minuten al een hardwareprobleem aan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:49:
hmmmz, na vijf en een half uur draaien heeft memtest86x nog niks gevonden, de Windows memtest gaf na 2 minuten al een hardwareprobleem aan :S
Probeer eens een BIOS update. Daarmee wordt stabiliteit nog wel eens verbeterd en compatibiliteit ook.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:41
Heb je je geheugen op een Xmp profiel ingesteld?
Zo ja, probeer de cas snelheden en de frequentie even handmatig in te stellen. Werkt dat ook niet, frequentie even lager zetten op 2666Mhz of 2400Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd RAM in bankje 2en4 vanaf cpu en max op 2933 instellen. welke bios versie heb je btw ?
dit ram(aegis) geeft vaker problemen met dit AsRock MB
deze werkt zeker pricewatch: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/16

[ Voor 36% gewijzigd door Hackus op 16-07-2019 22:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de bios-update: nu 3.40 en lijkt een stuk stabieler te draaien. Gaf wel bij eerste herstart een probleem met het geheugen aan.
Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:20:
@Verwijderd RAM in bankje 2en4 vanaf cpu en max op 2933 instellen. welke bios versie heb je btw ?
dit ram(aegis) geeft vaker problemen met dit AsRock MB
deze werkt zeker pricewatch: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/16
wanneer de frequentie klopt met de bijgeleverde tabel zou het moeten werken toch? Maar zal morgen de bankjes aanpassen. (Wellicht sla je je nu voor je hoofd omdat dit een heel domme zet van me is, maar goed, het zij zo. Je leert pas als je fouten maakt, jammer dus dat alles tot nu toe altijd goed ging met het bouwen).Maar dank voor de tip!
Pagina: 1